×

92 درصد مردان زندانی جرائم غیر عمد از همسر خود جدا شده اند

92 درصد مردان زندانی جرائم غیر عمد از همسر خود جدا شده اند

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی بدون ارائه آمار گفت که حدود 92 درصد از آقایان زندانی جرائم غیرعمد از جمله در زمینه مهریه و نفقه پس از آزادی، از همسر خود جدا شده‌اند که بیانگر وجود مشکلاتی در قانون حمایت از خانواده است

92-درصد-مردان-زندانی-جرائم-غیر-عمد-از-همسر-خود-جدا-شده-اند

 رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی بدون ارائه آمار گفت که حدود 92 درصد از آقایان زندانی جرائم غیرعمد از جمله در زمینه مهریه و نفقه پس از آزادی، از همسر خود جدا شده‌اند که بیانگر وجود مشکلاتی در قانون حمایت از خانواده است.

 اصغر جهانگیر روز چهارشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: هم اینک یکهزار و 800 نفر با شکایت اولیا و به دلیل سرقت از خانواده‌های خود در زندان‌های کشور به سر می‌برند.

وی افزود که این مشکل با صلح و سازش قابل حل است و راهکار آن زندانی کردن فرزندان نیست.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی بیان کرد: آقایانی که به دلیل ضرب و شتم همسر خود زندان هستند نیز باید مشکلات روحی و روانی آنان بررسی و درمان شود.

جهانگیر عنوان کرد که حدود 80 درصد زندانیان کشور در نقاط محروم و حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و از حداقل امکانات برخوردار هستند که باید از این مناطق حمایت بیشتری شده و سطح فرهنگی ساکنان آنها افزایش یابد.

وی ابراز داشت: ایران با داشتن حدود 220 هزار زندانی رتبه هشتم جهان را به لحاظ تعداد زندانیان به خود اختصاص داده که بخشی به دلیل جرائم غیرعمد و مابقی نیز مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاکم در جامعه است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت که تهاجم فرهنگی دشمنان یک بلای خانمانسوز بوده و فضای مجازی نیز زمینه را برای انحراف اخلاقی افراد فراهم کرده و سبب رشد فزاینده مسائل منافی عفت و خلاف اخلاق در کشور شده است.

جهانگیر اظهار داشت: نهادهای فرهنگی کشور باید برای مدیریت هر چه بهتر فضای مجازی وارد میدان عمل شده و تلاش و همت جدی‌تری کنند.

وی افزود که زندان ویترین کشف آن دسته از زوایا و مسائل مختلف رخ داده در جامعه است که به راحتی قابل مشاهده نیستند و رویکرد اصلی زندان‌ها نیز مجازات مجرمان برای کمک به ضمانت اجرای قانون، تأمین امنیت در جامعه و برقراری عدالت اجتماعی است.

جهانگیر بیان کرد: بخشی از سیستم قانونگذاری کشور برای برخورد با تخلفات دارای مشکلات است زیرا نگاه آن حبس محوری بوده و حبس را اصلی‌ترین و مهمترین روش کیفر متخلفان می‌داند.

وی عنوان کرد که وجود حدود 13 هزار زندانی جرائم غیرعمد در کشور نشان می‌دهد که سیستم قانونگذاری نگاه حبس محوری را برگزیده در حالی که باید حبس آخرین تدبیر و راهکار باشد.

جهانگیر ابراز داشت: وجود مشکلات در سیستم قانونگذاری کشور سبب تورم کیفری در قانون مجازات کشوری و آیین دادرسی شده است.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت که سیستم آموزشی باید برای آموزش مطلوب‌تر افراد و ارتقای سطح فرهنگی جامعه کوشاتر باشد تا زمینه سوق یافتن برخی افراد به بزهکاری کاهش یابد.

جهانگیر اظهار داشت: مدرک تحصیلی حدود 80 درصد زندانیان کشور زیر دیپلم بوده و پنج درصد آقایان و 11درصد بانوان زندانی نیز بی سواد مطلق هستند.

وی افزود که حدود 15 تا 20 درصد آقایان و 50 درصد بانوان زندانی در کشور به لحاظ تحصیلات در مقطع ابتدایی هستند.

جهانگیر بیان کرد: دلیل زندانی شدن بسیاری از افراد زندانی کم سواد و یا بی سواد اغفال شدن آنها توسط سودجویان و متخلفان به دلیل کم اطلاعی و ناآگاهی ناشی از پایین بودن سطح تحصیلات است.

وی عنوان کرد که سیستم اقتصادی کشور دارای برخی مشکلات است و وجود مسائلی شامل تورم، رکود، بیکاری و کمبود درآمد نیز شرایط را برای بزهکاری عده‌ای از افراد فراهم کرده و سبب روی آوردن آنان به سرقت و یا قاچاق کالا و ارز می‌شود.

جهانگیر ابراز داشت: حدود 43 درصد زندانیان کشور به دلیل خرید، فروش و توزیع مواد مخدر در زندان به سر می‌برند و آسیب مهم اجتماعی اعتیاد نیز ضربه‌های جبران ناپذیری به تحکیم بنیان خانواده‌های کشور زده است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی به منظور شرکت در آیین تودیع و معارفه مدیرکل زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد به یاسوج سفر کرده است.

اسماعیل جمیاری در این آیین به عنوان مدیرکل جدید زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کهگیلویه و بویراحمد معرفی و از خدمات عباس فلاحتی مطلق مدیرکل پیشین تقدیر شد.

48 زندانی جرائم غیرعمد کهگیلویه و بویراحمد شامل 45 آقا و سه خانم در این آیین آزاد شدند.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.