×

محدوده تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد کجاست ؟

محدوده تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد کجاست ؟

براساس تبصره ماده 16 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد، مقرر شده خودروهای پلاک منطقه آزاد تا شعاع تعیین شده در برخی از مناطق تردد کنند

محدوده-تردد-خودروهای-پلاک-منطقه-آزاد-کجاست-؟

براساس تبصره ماده 16 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد، مقرر شده خودروهای پلاک منطقه آزاد تا شعاع تعیین شده در برخی از مناطق تردد کنند.

منطقه آزاد تجاری، قلمرو معینی است که غالباً در محدودهٔ داخل یک بندر یا در مجاورت آن قرار گرفته و در آن تجارت آزاد با سایر نقاط جهان مجاز شناخته شده است.

چنانچه کالاها را می‌توان بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی از این مناطق صادر کرد یا به این مناطق وارد نمود و آن‌ها را برای مدتی در انبار ذخیره و در صورت لزوم بسته بندی و مجدداً صادر کرد.

کالاهایی که از منطقه آزاد تجاری به کشور میزبان وارد می‌شوند، حقوق و عوارض گمرکی مقرر را می‌پردازند. مناطق پردازش صادرات علاوه بر تسهیلات فوق، ابنیه و خدمات مورد نیاز جهت تولید، تبدیل مواد خام و کالاهای واسطه‌ای وارداتی به محصولات نهایی را به هدف صدور آن‌ها و برخی اوقات جهت فروش در بازار داخلی، به شرط پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معمول فراهم می‌نمایند.

از این جهت منطقه آزاد پردازش صادرات ناحیه صنعتی ویژه‌ای است که تولیدات آن جهت گیری صادراتی دارند. تسهیلات این مناطق جهت جلب سرمایه گذاران خارجی و تسهیل استقرار آن هاست و معمولاً با مشوق‌های دیگری نیز همراه است.

خودروهای با پلاک منطقه آزاد خودروهایی هستند که نمی‌توانند از نقاط تعیین شده خارج گردند و در صورت خروج از محدوده تعیین شده، ضمن تعیین جرائم سنگین، خودروی مربوط توسط پلیس توقیف و طبق قانون قاچاق با آن برخورد می‌شود.

به طور کلی مناطق آزاد ایران در حال حاضر 7 منطقه هستند که عبارتند از: کیش، قشم، چابهار، انزلی، ارس، اروند و ماکو.

آنچه در رابطه با خودروهای با پلاک منطقه آزاد قابل توجه است این است که امکان خرید و پلاک گذاری برای هر شخص حقیقی و حقوقی تنها یک دستگاه خودرو در سال است، اما برای شرکت‌های وارد کننده خودرو محدودیتی وجود ندارد.

محدوده تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد کجاست؟

در همین راستا و براساس تبصره ماده 16 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد، مقرر شده خودروهای پلاک منطقه آزاد تا شعاع تعیین شده در این مناطق تردد کنند، این محدوده در مناطق آزاد مختلف بوده و به شرح زیر است:

منطقه آزاد اروند تا مرکز استان (حدود 120 کیلومتر)

منطقه آزاد انزلی تا شعاع 50 کیلومتر

منطقه آزاد ارس تا مرکز استان (حدود 130 کیلومتر)

منطقه آزاد ماکو تا شعاع 30 کیلومتر

خودروهای پلاک منطقه آزاد چابهار تا شعاع 30 کیلومتری

در صورت خروج این خودروها از شعاع مصوب به منزله ورود غیرقانونی کالای گمرک نشده به قلمرو گمرکی به حساب می‌آید و مشمول بند الف ماده 113 قانون امور گمرکی خواهد بود.

منبع : خبرگذاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.