×

وکیل استقلال می خواهد

وکیل استقلال می خواهد

اعضای کانون وکلای استان ایلام و هیئت‌مدیره انجمن حامیان حقوق شهروندی به مناسب روز وکیل با حضور در خبرگزاری ایسنا، منطقه ایلام از دغدغه‌ها، مشکلات،ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این قشر گفتند

وکیل-استقلال-می-خواهد وکیل 

اعضای کانون وکلای استان ایلام و هیئت‌مدیره انجمن حامیان حقوق شهروندی به مناسب روز وکیل با حضور در خبرگزاری ایسنا، منطقه ایلام از دغدغه‌ها، مشکلات،ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این قشر گفتند.

  وکیل پایه‌یک دادگستری ایلام در این میزگرد اظهار کرد: از زمانی که اختلافات در بین افراد به وجود آمد، برای رفع این مشکل قاضی تعیین شد وکالت دادگستری هم به وجود آمد لذا کار وکالت قدمتی بسیار قدیمی و جایگاه بسیار باارزش و بزرگ دارد.

وی بابیان اینکه برخی قوانین که برای وکلا در مجلس شورای اسلامی تصویب‌شده ناکارآمد و به این حرفه ارزشمند آسیب وارد می‌کند، افزود: زمزمه‌هایی وجود دارد که استقلال کمی که برای وکلا وجود دارد مورد هجوم قرارگرفته که این به بدنه عدالت و دفاع از حق آسیب جدی وارد می‌کند استقلال وکیل برای دفاع از مظلوم و روشن شدن حق در پرونده‌ها نیاز جدی و بدون این مهم تحقق عدالت امکان‌پذیر نیست.

خیلی از وکلا اجاره بهای دفتر خود را درنمی‌آورند

مهری ادامه داد: یکی از کارهای غیراصولی که در دوره اصلاحات انجام شد تصویب ماده 178  در برنامه سوم توسعه به بهانه اشغال وکالت صورت گرفت که اقدام درستی نبود و این موضوع باید در قانون وکالت مطرح می‌شد که آیا صرف دادن پروانه وکالت به یک شخص شغل ایجاد می‌کند؟ الان خیلی از وکلا حتی درآمد هزینه دفتر و اجاره‌بهای دفتر را هم ندارند.

دولت و قوه قضاییه نباید کاری به وکیل داشته باشند

این وکیل پایه‌یک دادگستری با اشاره به اینکه شرایطی در ماده‌ی  فوق‌الذکر قانون برنامه پنجم توسعه آمده که فقط مجاز به صدور پروانه وکالت بودند اما قوه قضاییه بعد از اتمام وقت تعیین‌شده باز اقدام به صدور پروانه وکالت می‌کنند، خاطرنشان کرد: دولت و قوه قضاییه نباید کاری به وکیل داشته باشند و این امور را به صنف کانون وکلا بسپارند و در صورت تخلف هم طبق قانون با وکلای متخلف برخورد کنند، قوه قضاییه فقط باید به تربیت قاضی و نظارت بر حسن اجرای کار قضاوت کند.

چرا وکیل مستقل نیست؟/ وکیل خود را در مقابل قاضی ضعیف می‌بیند

وی با تأکید بر اینکه وکیل باید استقلال داشته باشد تا بتوان به‌خوبی از پرونده دفاع کند، تصریح کرد: اگر وکیل خود را در مقابل قاضی ضعیف ببیند نمی‌تواند به‌خوبی از حق مظلوم دفاع کند و در غیر این صورت عدالت و به معنای واقعی در جامعه پیاده نمی‌شود و اگر وکیل زیر نظر قوه قضاییه باشد نمی‌تواند از موکل دفاع کنند چراکه دغدغه شغل پیدا می‌کند.

متاسفانه نقش قاضی بیشتر از وکیل است

مهری ادامه داد: صلاحیت وکلا باید به تائید دادسرای نظامی و حفاظت اطلاعات قوه قضاییه برسد و این یعنی وکیل زیر نظر قوه قضاییه است و به‌طور کامل مستقل نیست و در این موضوع شغل وکلا درخطر است.

این وکیل پایه‌یک دادگستری با اشاره به اینکه وکلا ناطق‌های خوبی هستند، گفت: بدون حضور و نقش وکیل هرگز تحقق عدالت در جامعه به وجود نمیاید، وکلا در جهان و کشورهای جهان نقش مهمی در جنبش دموکراسی دارند و برای مثال «گاندی»، «ماندلا» ، دکتر مصدق  والآن هم رییس جمهور روحانی وکیل هستند.

وی بابیان اینکه  وکلای دادگستری در جهان برای اجرای عدالت قضایی و اجتماعی نقش‌آفرینی کرده و خواهند کرد، خاطرنشان کرد: فرشته عدالت دو بال دارد و یکی قاضی و دیگری وکیل است لذا این دو در رسیدگی به پرونده باید همشان باشند اما متأسفانه دیده می‌شود نقش قاضی بیشتر از وکیل است.

مهری با اشاره به اینکه دست وکیل از قاضی برای جمع‌کردن ادله اثبات دعوا بازتر است، تصریح کرد: متاسفانه در پرونده در حین رسیدگی بیشتر به امور کمی توجه می‌شود تا کیفی ، یعنی از قوه قضاییه خواسته می‌شود در ماه فلان تعداد پرونده باشد مختومه شود.

این وکیل پایه‌یک دادگستری ادامه داد: دریکی دوسال گذشته قوه قضاییه گفته مردم به دستگاه قضااعتماد دارند و دلیلشان برای مدعا وجود 25 میلیون پرونده است در حالی که  این افتخار نیست.

چرا باید وکیل با صلاح‌دید قاضی در جریان رسیدگی به پرونده قرار گیرد؟

وی به بابیان اینکه وکیل باید در تمام امور رسیدگی به پرونده حضورداشته باشد اما متأسفانه گاها دیده می‌شود بنا بر صلاح‌دید قاضی وکیل حضور پیدا می‌کند، گفت: اگر وکیل از دوره مقدماتی تا آخرین جلسه رسیدگی حضورداشته باشد متهم احساس آرامش می‌کند.

وکلا از کرامت انسانی دفاع می‌کنند نه از جرم و جنایت

مهری با تأکید بر اینکه وکیل در اجرای عدالت در ردیف قاضی است، افزود: متأسفانه برخی قضات می‌گویند وکیل از حق دفاع نمی‌کند که این درست نیست چون وکلا از کرامت انسانی دفاع می‌کنند نه از جرم و جنایت. وکلای زیادی از صدام حسین جنایت کار قرن حاضر دفاع کردند آیا، به آن‌ها گفتند شما شریک در جرم جنایات وی هستید؟ متاسفانه قضات به این دیدگاه به وکیل نگاه میکنند که وکلا شریک مجرم هستند.

این وکیل پایه‌یک دادگستری استان اضافه کرد: ماده 48 لکه سیاهی در قانون‌گذاری ما است و هر حاکمی که وجود داشته باشد احتمال دارد یک روزی محاکمه شود و احتمال به نیاز حضور وکیل داشته باشد.

جای خالی وکیل در تقویم

در ادامه «محمدنبی سلیمان‌نژاد» -  وکیل پایه‌یک دادگستری نیز اظهار کرد: از یک اسفند تا 7 اسفندماه هر سال به عنوان هفته وکیل نام‌گذاری شده اما متاسفانه یکی از مواردی که به آن گله‌مند هستیم اینکه در تقویم کشور ما سالروز تاسیس استقلال وکلا به عنوان یکی از اصیل ترین نهاد مدنی کشور خالی است.

وی بابیان اینکه وکلا دلاوران عرصه حق‌خواهی و مدافعان و یاوران ستم دیدگان هستند، افزود: جامعه صنفی وکالت وکلا در ایران روزهای چالشی و مخاطره‌آمیزی سپری کرده و الان هم با کش و قوس‌هایی مواجه هست و شاهد بارش بسیاری از مسائل ناعادلانه بر سر خود هستند.

سلیمان نژاد خاطرنشان کرد: ما معتقدیم وکیل در مناسبت‌های زندگی جایگاه رفیع و نقش بسیار سازنده‌ای دارد و آنچه که مسلم است در جامعه دموکراتیک و عقل سلیم پوشیده نیست، وجود وکیل است و قانون اساسی ما به عنوان مبانی حکومت اسلامی در اصول مختلفی به این مهم اشاره‌کرده است.

این وکیل پایه‌یک دادگستری بابیان اینکه در اصول‌های قانون اساسی در لابلای حقوق شهروندی طی اصول مانند 3 . 7. 8. 14. 19. 20. 24. 26. 27 به وکالت و اصول حرفه‌ای وکیل اشاره‌شده است، گفت: علاوه بر این در قانون آیین دادرسی کیفری که نماد آزادی‌خواهی هر حکومتی است، در آیین دادرسی ایران اسلامی قانون مصوب سال 1392 این قانون یک قانون مترقی است چون توجه زیادی به حقوق شهروندی شده است.

جایگاه قانونی وکیل را از او نگیریم

وی ادامه داد: قانون کشور ما در قیاس با قانون دیگر کشورها را  نمی‌توان یک قانون کاملا مترقی قلمداد کرد چراکه نواقصی دارد که باید رفع شود اما در قوانین متعدد به وکیل و حضور وکیل در کنار موکل تأکیدات جدی شده است.

تخلفی انتظامی در قبال وکیل

سلیمان نژاد با تأکید بر اینکه 80 بار در قانون به اصل همراه داشتن وکیل برای شهروندان تاکید شده اما با این اوصاف گاها مشاهده می‌شود در برخی جرائم از حضور وکیل جلوگیری به عمل می‌آید که این تخلف انتظامی است، خاطرنشان کرد: باید جایگاهی در شان قاضی برای وکیل در نظر گرفته شود اما متاسفانه امروزه می‌بینیم که این رعایت نمی‌شود و برای مثال بازدید بدنی از وکلا از مبادی وردی محاکم قضایی می‌توان اشاره کرد که اصلا درست نیست.

وی بابیان اینکه صلاح وکیل قلمش است و اگر این را به همراه نداشته باشد دیگر برای چه باید به دادگاه بروند، افزود: با تأکیداتی که قانون‌گذار بر حضور وکیل در دعاوی داشته حداقل نقش وکیل به یک دادرسی عادلانه کاهش تراکم پرونده است.

این وکیل پایه‌یک دادگستری تصریح کرد:برخی ممانعت‌ها جامعه و عدالت خدشه وارد می‌کند.

سیمان نژاد با اشاره به اینکه یک واقعیت اسفبار داریم که فرهنگ حقوق شهروندی وکلا که بعضا با ایجاد موانع برای ایفای نقش وکیل مواجه می‌شویم آثار و باز خوردهای خیلی گسترده‌ای در جامعه و دستگاه قضا دارد، گفت:  با گسترش روز به روز و فزاینده دعاوی و حجم خیلی زیاد پرونده‌ها روز به روز به آمار شعب دادگاه اضافه می‌شود که باید به صورت ویژه به آن توجه شود.

این وکیل پایه‌یک دادگستری با تأکید بر اینکه موثرترین و پیشگیرانه ترین راهکار استفاده از ظرفیت‌های علمی و مشاوره حقوقی قبل از طرح دعاوی از مجرای داوری توسط وکلا و حقوقدانان است خاطرنشان کرد: وکلا اگرحقوقدان نباشند ، حقوق خوان هستند.

بهادادن به وکیل هزینه‌های زیادی را از دوش جامعه برمی‌دارد

وی ادامه داد: حضور وکیل و بها دادن به او در تمام امور حقوقی جامعه موجب کاهش چشمگیر هزینه‌ها از دوش جامعه و مردم می‌شود ، اما متاسفانه  بی‌توجهی  به این مهم جامعه را به سمت یک بحران در حقوق شهروندی و افزایش بزهکاری در سطوح و لایه های مختلف می‌برد و در واقع وکیل مانند نور عمل می‌کند به این مفهوم  که هر جا که نور دارد جرم در آنجا اتفاق نمی‌افتد و جایی که نور ندارد تبدیل به‌جای جرم و فساد می‌شود.

حضور وکیل در مناسبات اجتماعی جدی گرفته شود

سلیمان نژاد با اشاره به اینکه حضور وکیل در مداخله  و مناسبت‌های اجتماعی باید جدی گرفته شود خاطرنشان کرد:  با دافزایش روزافزون اختلافات حقوقی شهروندان، هزینه‌های زیادی  بر جامعه تحمیل می‌شود که با ایجاد یک راهکار درست حقوقی این هزینه‌ها را می‌توان صرف امور فرهنگی آموزش و رفاهی و توانمندی حقوقی شهروندان کرد.

در  آگاهی‌بخش حقوقی کمبودهای فراونی داریم

وی با تأکید بر اینکه اگر از سه درصد هزینه دادرسی که از یک پرونده گرفته می شود 1.5 درصد آن صرف امور آگاهی بخشی حقوقی به جامعه شود بسیاری از مشکلات و دعاوی کاهش پیدا می‌کند تصریح کرد:نظام آموزشی کشور باید به این مهم توجه جدی کند که این امر نه تنها مردم بلکه جامعه را نظام‌مند  می‌کند.

این وکیل پایه‌یک دادگستری گفت: متاسفانه دود برخی بی‌توجهی‌ها و کم‌کاری‌ها به چشم مردم می‌رود و تبعات منفی آن‌هم روبه افزایش است و حضور وکیل و در تمام سطوح جامعه و سایر ارگان ها قطعا متضمن هدایت جامعه قانونمند و آگاه، بافرهنگ، سالم ، بدون جرم و کاهش بزهکاری  و کاهش تعرض به حقوق شهروندی می‌شود.

در ایران سازو کار لازم برای نقش‌آفرینی وکیل وجود ندارد

سلیمان‌نژاد با تأکید بر اینکه توجه مسئولان به حقوق شهروندی و حرکت به‌ سوی هنجارهای بین‌المللی است، افزود: وکلا نقش بسیار مهمی دررسیدن حق به حقدار دارند و ایفای نقش وکیل یک سری سازوکارها می‌خواهد اما متاسفانه از بدوی‌ترین این حقوق محروم هستند.

وکلا، پزعالی ، جیب خالی

وی ادامه داد: برخی وکلا برای دادن اجاره دفتر هم مانده اند اما از طرفی به آن‌ها انگ اینکه وکلا دنبال پول هستند و وضعشان خوب است می زنند که اصلا درست نیست.

«مسعود رحمتی» وکیل پایه‌یک دادگستری ایلام  و وکیل خانواده نیز اظهار کرد: وکیل نقش مهمی در استحکام روابط خانوادگی و پیشگیری از وقوع اختلاف و جرم دارد چراکه فردی که متولد می‌شود از همان ابتدای زندگی تا هنگام مرگ در تمام امور زندگی با حقوق و قانون ارتباط دارد و حتی تا قبل از به دنیا آمدن هم حقوقی دارد.

وی بابیان اینکه افراد بعد از مرگ هم در خصوص وصیت و اموال خود قانون‌گذار متون فقه اسلام قانونی را مقر کرده که تنها حقوقدانان و وکلا از آن مطلع هستند، تصریح کرد: بهترین روش برای اطلاع از این موضوع حضور وکیل خانواده است تا امور را برای فرد تشریح و تبیین کند و حق به حقدار برسد و از طرفی وکیل خانواده موجب کاهش ترافیک کاری مراجع قضایی خواهد شد.

رحمتی ادامه داد: باید مردم آگاهی کامل پیدا کنند و مشکلات حقوقی خود را با مراجعه‌ی به موقع به وکیل حل و از مشکلات پیشگیری کنند، چراکه امور اجتماعی و روابط خصوصی به حدی گسترده و تخصصی‌شده و همه افراد نمی‌توانند در تمام امور تخصص داشته باشند و رفع مشکل کنند لذا می‌طلبد وکیل در همه امور زندگی در کنار خانواده باشد.

این وکیل پایه‌یک دادگستری با تأکید بر اینکه هر خانواده باید یک وکیل، حقوقدان و مشاور داشته باشد تا در مباحثی مانند ازدواج و معاملات مشاوره دهد و  از مشکلات پیشگیری کند، تصریح کرد: وکیل یک کالای لوکس نیست و  نباید ر حاشیه زندگی جمعی افراد تلقی شود، متاسفانه افراد این‌جوری فکر می‌کنند که چون به مشکلی برنخورده‌ا یم مراجعه به وکیل چرا؟

تفاوت نوع نگاه به وکیل در کشورهای پیشرفته

وی بابیان اینکه برخی افراد میگویند پول‌نداریم که هزینه وکیل را پرداخت کنیم یا وکیل مختص افراد متمکن نیست، گفت: در کشورهای پیشرفته وکلا در سیستم قضایی تنها مشغول به کار نیستند بلکه در زمینه مشاوره حقوقی هم فعالیت دارند و در تمام روابط خصوصی بین دولت مردم و عموم فعالیت می‌کنند، اما در کشور ما بعد از وقوع جرم به وکیل مراجعه می‌کنند، در کشورهای پیشرفته اول مشاوره حقوقی داده می‌شوند و اگر مشاوره مشکل را حل نکرد آن موقع به وکیل مراجعه می‌کنند اما در کشور ما این موضوع برعکس است.

رحمتی بابیان اینکه می‌طلبد که آگاهی مردم در زمینه حقوقی ارتقاء پیدا کند  تا قبل از وقوع مشکل برای پیشگیری مشاوره حقوقی دریافت کنند، افزود: مشاوره می‌تواند از هزینه‌های زیاد و اختلافات بیشتر و بار تراکم حجم پرونده به چرخه دادگستری بکاهد.

این وکیل پایه‌یک دادگستری با اشاره به اینکه گاهی افراد با یک امضاء از سر ناآگاهی زندگی خود و خانواده را تا آخر عمر دچار مشکل جدی می‌کنند، خاطرنشان کرد:  اما اگر آگاهی کافی وجود داشته باشد این اشتباهات رخ نمی‌دهد.

رحمتی اضافه کرد: مشاوره جامعه را به‌سوی ایده آل و سلامت هدایت میکند و در پرتوی آن‌هم اقتصاد فرهنگ ما هم بهبود می‌یابد.

مردم از حقوق خود آگاهی ندارند

در ادامه «میثم عزیز خانیان» وکیل دیگر پایه‌یک دادگستری نیز اظهار کرد: یکی از مهمترین شاخص‌های نظام حقوقی اسلامی برخورداری همه‌ی  نژاد ها و  اقوام از حقوق یکسان است و مبنای رسالت پیامبر اسلام نیز بر کرامت و برابری انسان‌ها بوده و به همین دلیل قوانین اسلامی بر محوریت کرامت انسانی شکل‌گرفته و این اصول در قانونی اساس لحاظ شده، به نحوی قانون اساسی ما الهام گرفته از ارزش‌ها و هنجارهای اسلامی است.

این وکیل پایه‌یک دادگستری با تأکید بر اینکه در حقیقت دغدغه وکلا بیان و اعلام و حقوق شهروندی نیست چراکه حقوق شهروندی مشخص و مختص انسان است، گفت: مهم پرداختن و دیده شدن حقوق شهروندی در عمل است و گرنه  تربیونی که چیزی حل نمی‌شود و حقوق شهروندی باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه از مسئولان سوال است که برای مثال چه اقدامی در مورد ریز گرد در استان صورت گرفت چراکه حق هر شهرند داشتن هوای پاک به عنوان یکی از حقوقی اساسی هر شهروند است تصریح کرد: حقوق شهروندی حق طبیعی و ذاتی همه افراد جامعه است و موجود بوده و مشکل ان با ابلاغ حل نمی‌شود.

عزیز خانیان ادامه داد: یکی از اصلی ترین مشکلات در حقوق شهروندی عدم آگاهی کافی عموم  از مبانی حقوق شهروندی است و این عدم آگاهی  به دولت برمی‌گردد، چون  رئیس جمهور سوگند یاد می‌کند که اجرای کننده قانون اساسی باشد و یکی از کارهای که باید انجام دهد آموزش رایگان حقوق شهروندی برای عموم ملت است چراکه مردم عادی باید بدانند چه حقوقی دارند.

وی بابیان اینکه خیلی از افراد جامعه اطلاعی ندارند از چه حقوقی برخوردار هستند تا آن را مطالبه کنند، گفت:عدم اجرای ملوس حقوق شهروندی کاملا مشهود است. برای مثال در شهر مرزی مهران دانش‌آموزان ما به خاطر تحصیل روی مین می‌روند، چه کسی پاسخگو است؟

 این وکیل پایه‌یک دادگستری بابیان اینکه در حقوق شهروندی حریم خصوصی باید رعایت شود، افزود: در قانون اساسی پیش‌بینی‌شده باید منزل و اشیاء و وسایل نقلیه که امور خصوصی افراد هستند باید مصون از هر گونه تفتیش باشد اما دیده می‌شود به صورت گسترده این اقدام انجام می‌شود.

وکالت از درون وکیلان را آزار می‌دهد و از بیرون مردم را

در ادامه «مهدی مهری» وکیل پایه‌یک دادگستری و عضو اصلی انجمن جرم‌شناسی ایران اظهار کرد: نظام وکالت در ایران از  درون وکلا را ازار می‌دهد و از بیرون دیگران را، وکلا مشکلات عدیده‌ای دارند و از جمله مشکلات درونی که هر روز با آن دست به گریبان هستیم نداشتن آتیه و تضمین مالی است، یعنی وکیل نمی‌داند سر ماه چقدر درآمد دارد و نمی‌تواند برنامه‌ریزی کند و هیچ تضنمیتی برای زندگی از لحاظ مالی ندارد.

وی بابیان اینکه خیلی از همکاران با مشکلات مالی مواجه می‌شوند و  هزینه اجاره دفتر هم ندارد و این موضوع باعث شده از طرفی جامعه فکر بکند وکلا اقشار پر درآمدی هستند اما واقعیت چیز دیگری است افزود:  قضیه به نحوی است ملال آور شده برای برخی از وکلا، برخی هم توان اداره زندگی هم با حق آل وکالت ندارند.

مهری با انتقاد از اینکه هر قشری در جامعه داری بیمه، مسکن مهر و دیگر رفاهیات زندگی هستند اما متاسفانه قشر وکلا از این مهم محروم هستند، تصریح کرد: وکلا با مشکل جدی بیمه ای و درمانی مواجه هستند و هیچ ارگانی  از وکلا حمایت بیمه‌ای نمی‌کند.

 وکالت شغل نیست

وی بابیان اینکه برخی هجوم‌ها به وکیل اصلا درست نیست و با واقعیت منافات دارد، خاطرنشان کرد: به وکالت نمی‌توان به عنوان شغل توجه کرد وکالت کسوتی است که در مقام دفاع  آن استفاده می‌شود، وقتی‌که به عنوان شغل در نظر بگیریم جایگاه  آن را پایین آورده‌ایم.

عضو اصلی انجمن جرم‌شناسی ایران بابیان اینکه متاسفانه حرمت‌های وکلا شکسته شده و وکلا را با یک مجازاتی به عنوان حق‌الوکاله مجازات می‌کینم، گفت: هیچ نهاد حمایتی از وکیل حمایت نمی‌کند و اگر یک وکیل  دچار مریضی سختی شود محکوم‌به فنا است.

مهری با اشاره به اینکه  90 درصد کسانی که معاملات ملکی را انجام می‌دهند با حقوق آن آشنایی ندارند ،تصریح کرد: آثار ناآگاهی‌ها به دادگاه ختم می‌شود و از طرف دیگر نا آگاهی از امور حقوقی موجب ضایع شدن حق بسیاری از افراد می‌شود.

 مردم ایران دیر به وکیل مراجعه می‌کنند

این وکیل پایه‌یک دادگستری با تأکید بر اینکه متاسفانه در جامعه ما در مراجعه به وکیل تاخیر داریم و وقتی مشکل پیش می‌آید و خود شخص به دادگاه مراجعه کرد و مشکل را حل نکرد بعد به سراغ وکیل می‌رود افزود: در این زمبنه وکیل موجز نمی کند وکلا تلاش میک‌نند در راستی اجرای عدالت به یک نتایجی برسند که تمام ابعاد پرونده روشن شود و حق به حقدار برسد و حقی از کسی ضایع نشود و نه حقی از کسی ضایع بکنند.

وی با تأکید بر اینکه وکلا  دنبال دفاع کردن از حقوق اشخاص هستند و نه تضییع حقوق دیگران ، خاطرنشان کرد: این تفکر که وکلا تضییع حق می‌کند درست نیست وکلا تضمین کننده حق افراد هستند.

مهری با اشاره به اینکه تمام تعرفه‌های وکلا مجوز قانون دارد و وکلا هم  قانونا تکلیف دارند و هم کانون وکلا برای این قشر تکلیف ایجاد کرده است.

این وکیل پایه‌یک دادگستری وکیل ابزاری غیر از قانون ندارد، گفت: وکلا وقتی می‌خواهد پروانه وکالت بگیرند استعلام چهارگانه می‌گیرند و برخورد گزینشی با آنان در دستگاه قضا درست نیست.

مهری پایه‌یک دادگستری ادامه داد: استقلال وکیل ابراز اصلی وکیل برای دفاع از متم است و از لحاظ ارامش روانی کسی باید در کنار وی قرار بگیرد که هم شان قاضی باشد تا متهم بدون دغدغه  بتواند از خودش دفاع کند.

وی تاکید کرد: این دغدغه‌ها کلی و تنها مربوط به استان ایلام نیست بلکه باید برای حل آنها اقدامات ریشه‌ای صورت گیرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.