×

وکلا کماکان نگران حفظ استقلال شان

وکلا کماکان نگران حفظ استقلال شان

یک وکیل دادگستری در یادداشتی با ابراز نگرانی نسبت به جایگاه وکالت در نظام حقوقی امروز کشورمان، گفت روزی نیست که نهاد وکالت آرامش داشته باشد یا صحبت از تصویب لایحه جامع وکالت و خدشه دار شدن استقلال کانون وکلاست و یا کمپین‌هایی عجیب که خواسته عدم اجرای قانون را از کانون وکلا دارند

وکلا-کماکان-نگران-حفظ-استقلال-شان وکیل 

یک وکیل دادگستری در یادداشتی با ابراز نگرانی نسبت به جایگاه وکالت در نظام حقوقی امروز کشورمان، گفت: روزی نیست که نهاد وکالت آرامش داشته باشد یا صحبت از تصویب لایحه جامع وکالت و خدشه دار شدن استقلال کانون وکلاست و یا کمپین‌هایی عجیب که خواسته عدم اجرای قانون را از کانون وکلا دارند.

 متن یادداشت حسن کیا که در آن به مطالبات و نگرانی‌های امروز جامعه وکالت پرداخته است، به شرح زیر است:

هفتم اسفند روز استقلال کانون وکلا روزی ارزشمند در تاریخ ایران است، روزی که تنها به وکلای دادگستری تعلق نداشته و به آحاد ملت شریف ایران متعلق است. شصت و چهار سال پیش در چنین روزی نخست وزیر محبوب و مردمی ایران مرحوم دکتر مصدق با اختیارات قانونگذاری ویژه خود که از مجلس اخذ نموده بودند، لایحه ارزشمند استقلال کانون وکلا را مصوب نموده و نهاد وکالت را از عدلیه مستقل نمود. قانون پیشین که مصوب سال ١٣١5 شمسی بود کانون وکلا را به عنوان بخشی از عدلیه شناخته بود.

اما چرا این جشن تنها صنفی نبوده و ملی است؟ علت آن این‌ است که خدمات وکلا برای مردم است و وکیلی که مستقل باشد و همچنین تحت تمشیت نهادی مستقل یعنی کانون وکلا قرار داشته باشد، در جایگاه دفاع از حقوق ملت با شجاعت و آزادگی عمل کرده و از این رهگذر حقوق مردم حراست و حفاظت می کند، اما اگر نهاد وکالت و وکیل دادگستری مستقل نبوده و صدور و ابطال پروانه و اداره‌اش در ید قوه قضاییه یا هر بخش دیگری از حاکمیت باشد از آنجا که در مقام دفاع از حقوق مردم در برابر قاضی و سیستم قضایی قرار می‌گیرد نمی تواند آن طور که شایسته است دفاع نماید و این امری مبرهن و بی‌گفت‌وگو است.

همانطور که اشاره شد بیش از شش دهه از استقلال کانون وکلا می‌گذرد، ولی همچنان روز مهم استقلال کانون وکلا و روز وکیل جایی در تقویم رسمی کشور نداشته و وکلا کماکان نگران حفظ استقلال خود هستند. وکلای دادگستری که طبق قانون و مصوبه مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام باید از احترامات و تامینات شغل قضا در محاکم برخوردار باشند در بدو ورود به محاکم بازرسی بدنی می شوند. تلفن های همراه شان که عصای دست شان است از آنها گرفته شده و شاهد بی‌مهری‌های زیادی در محاکم و مراجع مختلف هستند.

از دیگر سو رسانه ملی به اشکال و انحای مختلف تصاویری غیرواقعی از وکلا به نمایش گذاشته و برخی رسانه‌های مکتوب و سایت ها نیز روزی نیست که خطای احتمالی یک وکیل یا حق الوکاله های بالای یک یا دو درصد وکلا را به تمام جامعه شریف وکلا تعمیم ندهند. روزی نیست که نهاد وکالت آرامش داشته باشد یا صحبت از تصویب لایحه جامع وکالت و خدشه‌دار شدن استقلال کانون وکلا است و یا کمپین‌هایی عجیب که خواسته عدم اجرای قانون را از کانون وکلا دارند!

مطالعه مختصری در باب جایگاه وکلا در سایر نظام های حقوقی پیشرفته جهان حاکی از اعتماد و احترام فوق العاده به وکلای دادگستری است، ولی افسوس که به دلایل مختلف و مستور بر نگارنده وکلا در ایران بسیار مظلوم هستند. امیدواریم استقلال کانون وکلا و وکیل دادگستری همراه با احترام به جایگاه دفاع از حق نهادینه شده که از این رهگذر همه از جمله ملت بزرگ ایران و حاکمیت منتفع خواهند شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.