×

آیا زوجه در صورت عدم ثبت ازدواج توسط مرد ، شناخته می شود؟

آیا زوجه در صورت عدم ثبت ازدواج توسط مرد ، شناخته می شود؟

ماده 49 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 ضمانت اجرای کیفری عدول از ثبت نکاح را پیش بینی کرده است

آیا-زوجه-در-صورت-عدم-ثبت-ازدواج-توسط-مرد-،-شناخته-می-شود؟ وکیل 

 ماده 49 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 ضمانت اجرای کیفری عدول از ثبت نکاح را پیش بینی کرده است.

پس از آنکه در دفترخانه عقد ازدواج جاری شد و عروس و داماد، پدر عروس و سایر معرف‌ها و شاهدها قباله ازدواج و دفتر رسمی را امضا کردند این واقعه توسط سردفتر ازدواج در شناسنامه طرفین هم درج شده و مهر و امضا می‌شود.

کسانی که قبلا ازدواج کرده اند ولی این موضوع را در شناسنامه هایشان ثبت نکرده اند کافی است برای این مرحله زوجین یا یکی از آنها با ارائه اقرارنامه رسمی مبنی بر رابطه زوجیت و اصل شناسنامه به اداره ثبت احوال محل سکونت مراجعه کنند و درخواست ثبت بدهند.

پس از ارائه درخواست، اگر محل صدور شناسنامه‌ها ثبت احوال محل مراجعه باشد ثبت ازدواج در شناسنامه و تحویل آن بیشتر از یک روز طول نمی‌کشد، اما اگر محل صدور شناسنامه‌ها یا یکی از آنها اداره ثبت احوال شهردیگری باشد بعد از استعلام از اداره ثبت ازدواج در شناسنامه ثبت می‌شود. این کار به این منظور است که اطمینان حاصل شود زن و مرد درعقد ازدواج شخص دیگر نباشند و در صورتی که ازدواج ثبت نشود، با برخورد قانونی مواجه می‌شود.

حال سئوال اینجاست که اگر زوج از ثبت ازدواج، امتناع کند آیا زوجه نیز در این رابطه مجرم شناخته می‌شود یا خیر؟

ماده 49 قانون حمایت خانواده مصوب 1391  ضمانت اجرای کیفری عدول از ثبت نکاح  را پیش بینی کرده و بر اساس آن «چنان چه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه، به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می شود. این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند نیز مقرر است.» پس در اینجا فقط مرد مقصر شناخته می‌شود.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.