×

2 انگیزه برای ارتکاب قتل 6 شهروند اراکی

2 انگیزه برای ارتکاب قتل 6 شهروند اراکی

شامگاه 22 دیماه 95 جوانی 27 ساله به دنبال ارتکاب به قتل 6 شهروند اراکی از دو خانواده و مجروح کردن سه نفر دیگر بازداشت شد و امروز دادگاه علنی این قاتل و برادرش که در وقوع این جنایت با وی مشارکت داشته است، در دادگاه کیفری یک دادگستری استان مرکزی برگزار شد

2-انگیزه-برای-ارتکاب-قتل-6-شهروند-اراکی

شامگاه 22 دیماه 95 جوانی 27 ساله به دنبال ارتکاب به قتل 6 شهروند اراکی از دو خانواده و مجروح کردن سه نفر دیگر بازداشت شد و امروز دادگاه علنی این قاتل و برادرش که در وقوع این جنایت با وی مشارکت داشته است، در دادگاه کیفری یک دادگستری استان مرکزی برگزار شد.

دادگاه کیفری یک استان مرکزی دایر بر 6 فقره قتل عمد و معاونت در قتل عمد این افراد، امروز 17 اسفند 95، در شعبه اول به صورت علنی با ریاست قاضی رحمتی تشکیل شد و "عباس.ص" متهم ردیف اول در قتل عمد 6 شهروند اراکی و مصدوم کردن سه نفر دیگر به 6 بار قصاص در ملاء عام در منطقه کوی علی ابن ابیطالب(ع)، همچنین هشت سال حبس تعزیری درجه پنج و 74 ضربه شلاق محکوم شد.  

همچنین "رضا.ص" متهم ردیف دوم نیز جمعا به 55 سال حبس و دو سال اقامت اجباری در شهرستان ایذه محکوم شد. بنا بر رای دادگاه تمام اصحاب دعوی ظرف 20 روز حق فرجام‌خواهی و اعتراض را دارند.

به گفته معاون دادستان رسیدگی به این پرونده به صورت عادی باید بین 6 تا یک سال به طول می‌انجامید، اما به دلیل شدت جرح و انعکاس این موضوع در رسانه‌ها و فضای مجازی و نیز ایجاد رعب و وحشت در جامعه رسیدگی به این پرونده ظرف کمتر از دو ماه به مرحله رسیدگی محاکماتی رسیده است.

وی افزود: در این حادثه که بامداد 22 دیماه 95 در دو خانواده اتفاق افتاد، یک بار با اصابت گلوله سه نفر به قتل رسیدند و دو نفر مجروح شدند که جهت انجام عملیات درمانی به بیمارستان اعزام شدند. دقایقی بعد از این جنایت تیراندازی دیگری در منطقه فوتبال منجر به قتل و جرح اعلام شد و در این دو جنایت مجموعا چهار زن و دو مرد با شلیک گلوله توسط "عباس.ص" به قتل رسیدند و سه نفر نیز مجروح شدند. تحقیقات نشان داد که هر دو تیراندازی توسط "عباس.ص" به وقوع پیوسته و آثار شلیک متعدد و پوکه‌های گلوله‌ها نیز بر در و دیوار منازل مشهود بود.

سلطانی گفت: نظر به اینکه فرد متهم اسلحه و مهمات به همراه داشته است موجبات رعب و وحشت و اخلال در نظم عمومی را فراهم آورده بود، تدابیر لازم برای دستگیری وی انجام شده و متهم در ساعت 20:30 همان روز توسط پلیس آگاهی دستگیر و به مرجع انتظامی انتقال داده شد.  

وی افزود: نتیجه معاینه پزشکی قانونی سلامت روانی متهم ردیف اول در زمان ارتکاب به قتل و آگاهی کامل وی به اعمال و رفتارش را نشان داده و اثبات کرده است.

معاون دادستان تصریح کرد: در زمانی که متهم به دلیل ماجرای نزاع سال گذشته که منجر به قتل یک نفر توسط برادرزاده عباس شده، در زندان بوده است متوجه می‌شود که به مادرش بی‌حرمتی شده است. متهم پس از آزادی از زندان که به قرار وثیقه صورت گرفت به پدرش گفته بود که خانواده "س" با اقدام خود موجب بی‌آبرویی شده و خانواده "م" نیز او را در ماجرای نزاع سال گذشته به پلیس فروخته و این دو موضوع انگیزه‌ای برای ارتکاب به قتل شده است.  

سلطانی در خصوص نحوه تهیه سلاح نیز بیان کرد: سلاح کلاشنیکف به همراه 105 تیر جمعا به مبلغ چهار میلیون و 500 هزار تومان با مشارکت برادر قاتل و یکی از اقوامشان از بروجرد خریداری شده است. عباس در زمان آزادی اسلحه را از یکی از دوستانش تحویل می‌گیرد و نیتش را عملی می‌کند. این اتفاقات موجب وحشت مردم اراک شده به گونه‌ای که مردم جرات خروج از خانه را نداشته‌اند و موضوع در رسانه‌ها منعکس شده لذا دادستانی تقاضای مجازات متهم ردیف اول و قصاص را دارد.

به گزارش ایسنا، قاضی رحمتی نیز گفت: پرونده متهمین دیگر در دادگاه کیفری دو رسیدگی می‌شود و پرونده سه نفر مجروح این جنایت از پرونده قتل تفکیک شده و تحقیقات در دادسرا تا پایان طول درمان مجروحین ادامه دارد.

در ادامه 11 نفر از اولیای دم مقتولان طی اظهاراتی همگی تقاضای قصاص نفس کردند و اغلب آنها تقاضای قصاص نفس هر دو متهم ردیف اول و دوم را مطرح کردند.

"عباس.ص" 27 ساله که دارای سابقه کیفری از سال 87 بود در دفاعیات خود گفت: سال گذشته به دلیل معاونت و شرکت در نزاع به حبس محکوم شدم و برادرزاده‌ام در این نزاع که منجر به قتل یک نفر شد به عنوان متهم ردیف اول به قصاص محکوم شد. فروخته شدن من به نیروی انتظامی در اتفاق سال گذشته و نیز بی‌حرمتی به مادرم توسط خانواده مقتول باعث ایجاد کینه و انگیزه قتل در من شد.

وی در بخشی از سخنانش افزود: اتهام در خصوص اخلال در شهر را قبول ندارم، اما اتهام 6 فقره قتل را می‌پذیرم. مادر من یک زن پیر 60 ساله است که نمی‌تواند از خود دفاع کند. وی مورد بی حرمتی خانواده "س" به دلیل اتفاقات سال گذشته قرار گرفت. مگر مادر من به برادرزاده‌ام گفته بود که مرتکب قتل پسر آنها شود؟ وقتی از زندان بیرون آمدم چون از قتل تبرئه شده بودم قصد داشتم شکایتم از خانواده مقتول را پس گرفته و رضایت بدهم، اما آنها مرا تهدید به کشتن کردند. این اتفاقات باعث شده بود علاوه بر اذیت مادرم، پدرم نیز دچار سکته شده و دو روز بعد از دنیا برود.

متهم ردیف اول بیان کرد: خانواده مقتول حتی اسلحه نیز داشتند از این رو مجبور شدم با کمک برادرم اسلحه تهیه کنم چراکه مادرم آسایش نداشت. من از زندان به برادرم فشار آوردم که حتما اسلحه تهیه کند و او به اصرار من آنرا تهیه کرد، اما در باقی ماجرا برادرم اصلا با من مشارکت نکرده است.

وی ادامه داد: روز قبل از قتل اسلحه را به خانه آوردم و علت تیراندازی من در خانه خودمان نیز این بود که آنها مانع من در عمل به نیتم نشوند. حدود چهار صبح بود که به منزل یکی از خانواده‌های مقتولان به نام "م" رفتم و "ع" را با انگیزه انتقامجویی به دلیل معرفی من به پلیس و زورگویی‌ها و حساب و کتاب‌های این خانواده به قتل رساندم سپس با ورود دیگر اعضای خانواده به محل به چند نفر دیگر شلیک کردم و در قتل دوم به چهار نفر تیراندازی کردم که در مجموع 6 نفر کشته شدند.

عباس گفت: در این وقایع من تنهای تنها بودم و کسی همراه من نبود. خودم قصد قتل عمد خانواده "س" را داشتم.

وی اظهار کرد: من پشیمان باشم یا نباشم مقتولین زنده نمی‌شوند و این حساب و کتابی بین من و خدای خودم است و به خاطر ناموسم دست به قتل زدم.

به گزارش ایسنا، "رضا.ص" نیز که متولد سال 1376 و بدون سابقه کیفری است، در 23 دی‌ماه به اتهام مباشرت در 6 فقره قتل عمدی، حمل و نگهداری یک قبضه اسلحه کلاشینکف و مهمات جنگی مربوطه، اخلال در نظم و آسایش عمومی و تحریک و ترغیب متهم ردیف اول به قتل، بازداشت موقت شد.

وی در دفاعیات خود گفت: من اتهامات در خصوص اسلحه را قبول دارم و به دلیل اصرار و تهدیدهای برادرم عباس که به هنگام ملاقات با وی در زندان صورت می‌گرفت، دست به این کار زدم. اسلحه را به همراه حدود 100 فشنگ از بروجرد خریداری کردم، اما از نیت برادرم بی‌خبر بودم و فقط می‌دانستم که خرده حسابی با خانواده "م" دارد. اشتباه کردم، اگر نیت برادرم را می‌دانستم هیچگاه اسلحه تهیه نمی‌کردم.

به گزارش ایسنا، شیرازی، وکیل تسخیری متهم ردیف اول نیز در دفاعیات از موکل خود گفت: علت حادثه در نزاع سال گذشته بوده که طی آن یک نفر به قتل رسید و متهم اصلی یکسال در زندان بوده است.

وی افزود: متهم در دوران حبس تحت تاثیر دیگر زندانیان قرار گرفته و سپس به جامعه بازگشته، همچنین تحت فشارهای روحی و روانی بوده است. وی بعد از حبس تحت نظر بوده و پس از آزادی نیز بارها توسط خانواده خود مورد سرزنش قرار گرفته است که این عوامل شرایط را برای وی غیرقابل تحمل تر کرده است.

شیرازی افزود: به طور معمول نیروی ناشی از مشکلات و فقر و ... بر افراد غلبه کرده و آزادی اراده و اختیار را از فرد می‌گیرد. موکل من همچنین در طول یکسال حبس تحت فشار شدید روحی و سرشار از کینه بوده، اما در زندان تحت درمان روحی قرار نگرفته است. در این میان بیماری و فوت پدر و درگیری‌های لفظی دیگر در موقعیت‌های دیگر با دیگر افراد نیز مزید بر علت شد تا او بیشتر تحت فشار روحی قرار گیرد.

وکیل متهم ردیف اول ادامه داد: نظر پزشکی قانونی دال بر صحت عقل موکل من شامل نوار مغزی او نبوده است. همچنین حقوق متهم در خصوص برخورداری از وکیل در همان مراحل مقدماتی رعایت نشده است. در رسیدگی به پرونده، برخورد قاطع و اجرای عدالت صرفا کافی نیست و نگاه مسئولان به پرونده درست نیست و شاید همه ما در بروز این اتفاق مقصر هستیم. شرایط زندگی در محیطی تنش‌زا و جرم‌خیز از عوامل تاثیرگذار بر زندگی افراد هستند.

به گزارش ایسنا، زائری وکیل مدافع متهم ردیف دوم نیز گفت: متهم ردیف دوم بارها اظهار کرده است که به دستور برادرش عباس اسلحه را تهیه کرده و حتی پول اسلحه نیز متعلق به خود عباس است و شب حادثه اولین تیر به سمت موکل من شلیک شده است. از این رو ضمن تقدیم دفاعیات به شرح لایحه تقاضای دقت نظر بیشتری دارم.

در ادامه نماینده دادستان در پاسخ به اظهارات وکلای متهمین گفت: اظهارات در خصوص نامناسب بودن وضعیت روحی روانی متهم وارد نیست چراکه براساس نظر پزشکی قانونی و حسب اعلام کمیته، وی کاملا بر اعمال و رفتار خود مسلط و در صحت روانی کامل بوده است.

سلطانی گفت: در بدو تحقیقات از مجرب‌ترین روانپزشکان برای این پرونده و تعیین سلامت روحی و روانی متهم استفاده شده است. در خصوص اظهارات متهم ردیف دوم مبنی بر بی‌اطلاعی‌اش از قصد عباس نیز باید گفت که متهم "رضا.ص" در بازجویی‌ها گفته بود که عباس به دلیل بی‌حرمتی خانواده مقتول به مادرمان قصد قتل آنها را داشته است.

وی افزود: با توجه به تحقیقات به عمل آمده، دادسرا یا بازپرس به هیچ وجه کسی را مجبور به اقرار نمی‌کند و اقرار در کمال بی طرفی و در نهایت آزادی در دفاع از خود بوده است. تا حد امکان وکیل همراه متهمین بوده است و در این خصوص نسبت به حق متهمین دریغ نشده است. غالبا تعیین وکیل در 24 ساعت پس از بازداشت متهم مقدور نیست و الزام آن نیز مانع از انجام تحقیقات مقدماتی و تفهیم اتهام نیست. بنابراین ایراد وکیل در این خصوص وارد نیست.

در پایان اولیای دم بار دیگر مطالب ناگفته را بیان کردند و متهمین آخرین دفاعیات خود را اظهار کرده و پس از تنفس 45 دقیقه‌ای رای دادگاه صادر شد.

قاضی محمدرضا رحمتی اعلام کرد: براساس مستندات موجود متهم ردیف اول "عباس.ص" به اتهام بزهکاری در 6 فقره قتل عمد که محرز و ثابت شده است محکوم به 6 بار قصاص در ملاءعام در منطقه کوی علی‌بن ابیطالب(ع) اراک شد. وی همچنین محکوم به هشت سال حبس تعزیری درجه پنج و 74 ضربه شلاق تعزیری درجه 6 شد.   

وی افزود: کلیه اصحاب دعوی ظرف 20 روز حق فرجام‌خواهی و اعتراض را دارند.

"رضا.ص" متهم ردیف دوم نیز جمعا به 55 سال حبس و دو سال تبعید در شهرستان ایذه محکوم شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.