×

قضاوت کار صرفا کارشناسی و حقوقی نیست ، کمبود قاضی یکی از مشکلات کنونی دستگاه قضایی است

قضاوت کار صرفا کارشناسی و حقوقی نیست ، کمبود قاضی یکی از مشکلات کنونی دستگاه قضایی است

معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت قضاوت کار صرفاً کارشناسی و حقوقی نیست، بلکه تصمیم گیری و اعمال قدرت است

قضاوت-کار-صرفا-کارشناسی-و-حقوقی-نیست-،-کمبود-قاضی-یکی-از-مشکلات-کنونی-دستگاه-قضایی-است وکیل 

معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت: قضاوت کار صرفاً کارشناسی و حقوقی نیست، بلکه تصمیم گیری و اعمال قدرت است.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضاییه در مراسم تحلیف 156 نفر از کارآموزان قضایی تهران، مشهد، فارس، مازندران، قم و اصفهان که صبح امروز در ساختمان مرکزی قوه قضاییه برگزار شد، اظهار داشت: کار قضا و آماده سازی عزیزان امکانات زیادی می‌خواهد که ما به اندازه توانمان در خدمت دوستان بودیم و احیانا محدودیت‌هایی داشتیم که عذرخواهی می‌کنیم.

وی افزود: همه عزیزان باید شکرگزار باشند هم به خاطر اعتمادی که دستگاه قضایی به آن‌ها دارد و هم به خاطر اینکه توفیق پیدا می‌کنند که مجری عدالت باشند. البته باید توجه کرد که این امر کار سختی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امینی با بیان اینکه کار قضایی یک کار مبتنی بر دانش و علم است، افزود: همه کسانی که در مصدر کار قضایی هستند باید اشراف قضایی داشته باشند.

وی ادامه داد: کار قضایی یک کار شبهه اجتهادی است و تسلط به قوانین و اعمال قضایی را می‌خواهد که ما به آن اشراف قضایی می‌گوییم.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه افزود: نیاز به دانش قضایی در مراحل مختلف کار حس می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین امینی بیان کرد: عزیزان باید طالب علم بودن را با خود همراه داشته باشند و کسی به عنوان قاضی موفق است که روحیه علم خواهی را همچنان حس کند و باید توجه کرد که دانش قاضی نو و به روز شود.

وی یادآور شد: از سال 91 تا 94 چندین قانون اعم از کیفری و خانواده و غیره عوض شد اما به هرحال کار قاضی با قانون است و باید نو و به روز شود.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه افزود: قضاوت کار صرفا کارشناسی و حقوقی نیست، بلکه تصمیم گیری و اراده کردن و اعمال قدرت است و اینکه می گویند قاضی شجاع باشد و استقلال داشته باشد برای این قسمت است، زیرا قاضی تصمیم می‌گیرد و تصمیم گرفتن سخت تر از کسب دانش است.

وی با بیان اینکه باید در تصمیم گیری قاطع و مستقل و شجاع باشیم، گفت: آن چه که شغل قضایی را از دیگر مشاغل متفاوت می‌کند، این است که صرفا یک کار کارشناسی و فهم مطلب نیست، بلکه باید پس از فهم بتواند خوب تصمیم بگیرد و باید توجه داشت که ضعف اراده مخل کار قضا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امینی ادامه داد: کار قضایی یک مدیریت انسانی است و قاضی مثل یک مهندس عمل نمی کند، بلکه با انسان ها سر و کار دارد و با عواطف و روح مردم سروکار دارد.

وی افزود: ما در یک محیط پرفشار و با اصحاب دعوا با انتظارات بالا روبرو هستیم، لذا در این محیط پرفشار، کار برای قضات سخت است.

وی افزود: ما باید هم حکم خوب دهیم و هم خوب رسیدگی و رفتار کنیم. در این جا اگر آرامش داشته و صبور باشیم و خوب به مطالب گوش دهیم، می توانیم محیط شعبه و فرآیند رسیدگی را آرام کنیم.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه بیان کرد: ما باید هیجان های طرف مقابل که وارد شعبه شده و خودمان را نیز مدیریت کنیم، زیرا روابط انسانی مدیریت و مهارت هایی را می خواهد.

وی تصریح کرد: آستانه تحمل و توان مان باید بالاتر برود. کار حرفه ای قضاوت مبتنی بر دانش و اراده و تصمیم گیری است و یک نوع مدیریت است. حس همدردی با ارباب رجوع بسیار مهم است که باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: ادب قضایی را رعایت کردن کار سختی است و باید این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین امینی با تأکید بر اینکه نقش قضایی یک نقش اجتماعی است و قاضی دارای قدرت است، گفت: تأثیراتی که قاضی در یک قراری که صادر می کند وجود دارد فقط در داخل شعبه باقی نمی ماند، بلکه کاری که قاضی انجام می دهد در یک محیط اجتماعی می تواند بازتاب های منفی یا مثبت داشته باشد. لذا ما باید خوداگاهی نسبت به کار و رسیدگی ها و ابعاد اجتماعی آن داشته باشیم.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه خطاب به کارآموزان قضایی گفت: مسیرتان سخت است و دائما توکل به خدا را فراموش نکنید.

وی گفت: وضعیت کار قضایی سخت است و امیدوارم قضات ما که به کار قضایی مشغول هستند، روزی برسد که دغدغه هیچ چیز دیگری را نداشته باشند، زیرا متأسفانه امروز به دلیل مشکلاتمان که یکی از آن کمبود قاضی است کار زیادی روی میز قضات است. باید کمرها را بست و کار درست را انجام داد.

وی در خاتمه افزود: باید اصول اخلاقی را در پیش بگیریم. سختی کار قضایی در این است که می خواهید مستقل باشید. هر چه تلاش کنیم استقلال قضایی بهتری خواهیم داشت.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.