×

چه مجازاتی در انتظار هنجارشکنان چهارشنبه سوری است ؟

چه مجازاتی در انتظار هنجارشکنان چهارشنبه سوری است ؟

http www yjc ir fa news 6011821

چه-مجازاتی-در-انتظار-هنجارشکنان-چهارشنبه-سوری-است-؟ وکیل 

چهارشنبه آخر سال، نوید دهنده سال جدید، در سال های اخیر به روزی دلهره آور تبدیل شده است به همین دلیل قانون برای مخلان آسایش در این روز مجازات هایی را در نظر گرفته است.

چه مجازاتی در انتظار هنجارشکنان چهارشنبه سوری است؟از زمان ایران باستان، ایرانیان روز چهارشنبه پایان سال را جشن می گیرند، در واقع چهارشنبه سوری پیش درآمدی بر جشن های نوروزی و نوید دهنده سال جدید است اما این جشن ملی سال هاست که با صدای انفجار مواد محترقه و آتش زا به میدان جنگی تبدیل شده است که بسیاری از افراد از آن با دلهره و خاطره تلخی یاد می کنند.

با وجود اینکه هر سال با نزدیک شدن به چهارشنبه پایان سال پلیس هشدارهای لازم را به فروشندگان و کسانی که اقدام به تهیه، توزیع و انفجار مواد محترقه می دهد، اما باز هم شاهد هستیم عده ای به دلیل استفاده از این مواد آتش زا هم به خود و هم به اطرافیان صدمه وارد می کنند.

*قانون با برهم زنندگان آسایش در چهارشنبه آخر سال چه برخوردی می کند؟

مصطفی ترک همدانی وکیل مرکز مشاوران قوه قضاییه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با برخورد قانون با هنجارشکنان چهارشنبه آخر سال، گفت: براساس ماده 618 قانون مجازات اسلامی افرادی که اقدام به برهم زدن نظم عمومی کنند و باعث آزار و اذیت مردم و با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی شود یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

وی افزود:  قانونگذار به استفاده غیر مجاز از مواد آتش زا و متحرقه اشاره دارد و طبق ماده 12 قانون مجازات هر کسی که اقدام به قاچاق اسلحه و مهمات کند و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز وهمچنین هر شخصی به شکل غیرقانونی و غیر‌مجاز مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها را خریداری، نگهداری و حمل کند یا مبادرت به توزیع و فروش آنها کند یا معامله دیگری با آن‌ها انجام دهد به حبس از 91 روز تا 6 ماه محکوم خواهد شد. طبق تبصره ماده 12 این قانون خرید و حمل مواد محترقه غیرمجاز که برای جشن‌ها و مراسم استفاده می‌شود، مستوجب جزای نقدی از 500 هزار ریال تا 10 میلیون ریال است.

سرهنگ سرپناه معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی غرب استان تهران بیان داشت: حوادث ناگوار چهارشنبه آخرسال و صدمات دیگری که در اثر استفاده از مواد محترقه خطرناک ایجاد می شود یادآور این نکته است آگاهی از خطرات استفاده از این مواد،بخش مهمی از حوادث را کاهش می دهد.

وی گفت: خودروهایی که در این روز برای شهروندان ایجاد مزاحمت کنند تا بعد از تعطیلات نوروز توقیف شده و افرادی که تخلف کنند برابر قانون و با هماهنگی مقام قضایی با آنها برخورد شده و تا بعد از تعطیلات نوروز در بازداشت بسر خواهند برد.
 
سال هاست که آیین های سنتی چهارشنبه سوری به میدان جنگی تبدیل شده است که برای خیلی از افراد یاد آور خاطر تلخی شده است پس بیاییم قبل از این که قانون و پلیس با این رفتارهای ناهنجار برخورد کند خودمان از انجام آنها ممانعت کنیم تا امسال دیگر شاهد حادثه ای نباشیم.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.