×

نکاتی در مورد دیه سال 96

نکاتی در مورد دیه سال 96

نکاتی در مورد دیه سال 96به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی و قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از این پس، شما کاربران محترم می‌توانید مطالب حقوقی و قضایی را با زبانی ساده و به صورت کاربردی دریافت کنید و در زندگی روزمره به کار بگیرید

نکاتی-در-مورد-دیه-سال-96 وکیل 

نکاتی در مورد دیه سال 96به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی و قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از این پس، شما کاربران محترم می‌توانید مطالب حقوقی و قضایی را با زبانی ساده و به صورت کاربردی دریافت کنید و در زندگی روزمره به کار بگیرید.

* تعیین نرخ دیه برای سال ١٣٩6

*با توجه به ماده‌ی 549 قانون مجازات اسلامی، مصوب 1392؛ نرخ دیه برای سال 1396 و بر مبنای یکی از احشام ثلاثه (سه گانه)؛ یعنی شتر؛ (به تعداد 100 نفر شتر)؛ مبلغ (210) میلیون تومان، در ماه های غیر حرام تعیین شد.

*طبیعتاً، در ماه های حرام و بر اساس ماده ی 555 همان قانون، به مبلغ فوق، به میزان ثلث دیه ی کامله؛ یعنی یک سوم نیز، از باب تغلیظ دیه (یعنی، معادل ریالی 33 نفر شتر)، اضافه می شود. که در این صورت، نرخ دیه ی متعلقه، برای نفس، عبارت از (280) میلیون تومان خواهد بود.

*ماده ی 549 قانون مجازات اسلامی:

"موارد دیه ی کامل همان است که در مقررات شرع تعیین شده است و میزان آن در ابتدای هر سال، توسط رئیس قوه ی قضاییه به تفصیل، بر اساس نظر مقام رهبری، تعیین و اعلام می‌شود".

*مادّه ی 555 قانون مجازات اسلامی:

 "هر گاه رفتار مرتکب و فوت مجنی علیه، هر دو در ماه های حرام "محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه" یا در محدوده ی حرم مکه، واقع شود، خواه جنایت عمدی، خواه غیر عمدی باشد، علاوه بر دیه ی نفس، یک سوم نیز افزوده می شود. سایر مکان ها و زمان های مقدس و متبرک، مشمول حکم تغلیظ دیه نیست".

*بنابراین، اگر رفتار مرتکب، مثلا: راننده ی متخلف، و فوت مجنی علیه، مثلا: سرنشین وسیله‌ی نقلیه یا عابر پیاده، در یکی از 4 ماه حرام: (محرم، رجب، ذی القعده، و ذی الحجه) اتفاق بیافتد؛ دیه متعلقه، بر مبنای شتر و با احتساب دیه ی کامله ی نفس و مقدار دیه ای که از باب تغلیظ در نظر گرفته می شود؛ مجموعا (280) میلیون تومان خواهد بود.

*گفتنی است که تغلیظ دیه؛ یعنی اضافه شدن یک سوم به دیه ی کامله؛ فقط در "قتل" مصداق دارد؛ نه جراحات و صدمات مادون قتل.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.