×

مراسم بزرگداشت دکتر نوربها و دکتر هاشمی

مراسم بزرگداشت دکتر نوربها و دکتر هاشمی

مراسم بزرگداشت دکتر نوربها و دکتر هاشمی

مراسم-بزرگداشت-دکتر-نوربها-و-دکتر-هاشمی

مراسم بزرگداشت دکتر نوربها و دکتر هاشمی اظهارات محقق داماد، افتخارجهرمی، نجفی ابرندآبادی، فلسفی، نوربها و هاشم

تالار عدالت دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، عصر روز گذشته - یکشنبه - میزبان جمع کثیری از دانشجویان و اساتید برجسته حقوق کشور بود تا مراسم تجلیل از دکتر رضا نوربها و دکتر سید محمد هاشمی در روز بزرگداشت مقام معلم با شور و نشاط هر چه بیشتر برگزار شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، در حالی که صندلی‌های تالار عدالت پیش از زمان رسمی اعلام شده برای برگزاری این مراسم پر شده بود، استادان بزرگی مانند آیت‌الله دکتر سیدمصطفی محقق‌داماد، دکتر حسین میرمحمدصادقی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محسن رهامی، دکتر گودرز افتخارجهرمی، دکتر باقر شاملو، دکتر حسین مهرپور، دکتر کاشانی، دکتر احمد بیک‌زاده، دکتر موذن‌زادگان، دکتر صفایی، محمد جندقی رییس کانون وکلا به همراه هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، جمعی از قضات دادگستری و احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت هشتم در میان تشویق دانشجویان وارد سالن شدند تا نظاره‌گر آیین تجلیل از دو استاد برجسته حقوق جزا و حقوق اساسی کشور باشند.

این دو بزرگوار به کارشان ادامه خواهند داد

در ابتدای این مراسم، پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، دکتر گودرز افتخار جهرمی رییس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی پشت تریبون قرار گرفت و در آغاز سخنرانی خود، این خبر خوش را خطاب به دانشجویان اعلام کرد که دکتر سید محمد هاشمی و دکتر رضا نوربها فعالیت تدریسی و تحقیقی خود را پس از بازنشستگی نیز در دانشکده ادامه خواهند داد.

وی در حالیکه بابت اعلام این خبر از سوی دانشجویان تشویق می‌شد، تصریح کرد: معمولا وقتی افرادی در ادارات بازنشسته می‌شوند برای آنها مراسم تودیع برگزار می‌کنند اما ما این جلسه را به نام بزرگداشت این دو استاد برگزار کرده‌ایم چون تدریس این عزیزان در دانشکده‌ی حقوق در کنار کار پژوهشی ادامه خواهد یافت.

افتخار جهرمی با بیان اینکه این دو بزرگوار با قدرت علمی‌ای که دارند به کارشان ادامه خواهند داد، به سوابق علمی دکتر نوربها و دکتر هاشمی اشاره کرد و افزود: در این جلسه از کسانی که عمر خود را برای تعلیم و تربیت فرزندان این آب و خاک و در جهت آموزش حق و عدالت گذرانده‌اند تقدیر و تشکر می‌کنیم.

افتخارجهرمی با بزرگداشت یاد و خاطره‌ دکتر منوچهر خزانی، دکتر مهدی شهیدی و دکتر امیرحسین فخاری، خاطرنشان کرد: تجلیل از اساتید فرهیخته‌ این دانشکده تجلیل از علم، دانش، فضیلت، تقوا و عدالت است. امیدواریم که دانش‌آموختگان دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در هر منصبی به احقاق حقوق مردم و اجرای عدالت بپردازند و همواره اساتید خود را گرامی بدارند.

عدالت مهمترین دغدغه‌ این دو استاد بوده است

به گزارش ایسنا، پس از سخنرانی افتخار جهرمی و پخش نماهنگی از زندگی دکتر نوربها، دکتر علی‌حسین نجفی ابرندآبادی متخصص حقوق جزا و جرم‌شناسی به ایراد سخن پرداخت و تصریح کرد: این دو استاد همواره دغدغه‌های مشترکی داشته‌اند که مهمترین این دغدغه‌ها عدالت بوده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های رشته‌ی حقوق جزا، افزود: این حقوق از دو منظر در دانشکده‌های حقوق مورد توجه قرار دارد. یکی از منظر حقوقی – قضایی و تکنیک حقوق که از این منظر رسالت اصلی حقوق کیفری تربیت تکنسین‌های حقوق است و از منظر دیگر نگاه فلسفی، جامعه‌شناختی و تاریخی به حقوق کیفری است.

این مدرس دانشگاه به برقراری پیوند بین این دو رویکرد حقوق جزا از سوی دکتر نوربها اشاره کرد و ادامه داد: کتاب زمینه‌ی حقوق جزای عمومی که در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می‌شود گواه آن است که دکتر نوربها به جنبه‌های فنی حقوق جزا توجه داشته و کتاب زمینه‌ی جرم‌شناسی نیز حکایت از آن دارد که این استاد به مسائل مبنایی جرم، بزه‌دیدگی، بزه‌کار و مجازات توجه دارند.

نجفی ابرندآبادی با بیان اینکه دکتر نوربها با توجه به تجربه‌ قضایی و وکالتی که داشته‌اند با رویکردی عملی و کاربردی به تدریس می‌پرداختند، خاطرنشان کرد: تدریس فلسفه‌ حقوق کیفری از سوی استاد نوربها به این معناست که ایشان رویکردی میان‌رشته‌ای به حقوق کیفری داشته‌اند و به حقوق اساسی و حقوق بشر به عنوان حقوق مادر توجه کرده‌اند.

وی گفت: ما امروز بازنشستگی دکتر نوربها را جشن می‌گیریم چون بیش از 30 سال تلاش علمی داشته‌اند و برای دوران بازنشستگی خود طرح‌های زیبایی در دستور کار دارند.

این حقوقدان در خصوص اقداماتی که دکتر نوربها برای دوران بازنشستگی تصمیم به آن دارد، اظهار کرد: ایشان بنا دارند در کتاب زمینه‌ی جرم‌شناسی بازنگری و آن را روزآمد کنند. علاوه بر این قصد دارند کتابی تحت عنوان فلسفه‌ی حقوق جزا بنویسند و همچنین با توجه به طبع ادبی و اشعاری که سروده‌اند، این اشعار را در قالب یک کتاب تهیه و تدوین کنند.

حسن‌خلق، نکته‌ مثبت زندگی این دو بزرگوار است

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم، آیت‌الله دکتر سید مصطفی محقق داماد عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی سخنانی از جنس دیگر ایراد کرد و از این باب در بین سخنرانی، مورد تشویق دانشجویان و اساتید حاضر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه قرآن کریم تمام فقر و بدبختی بشر را معلول جهل می‌داند، تصریح کرد: ویل دورانت در جلد هفتم از کتاب تاریخ تمدن می‌گوید هنوز نفهمیده‌ام که از جهل و فقر کدامیک علت و دیگری معلول است. زیرا هر جا جهلی دیدم فقر بود و هر جا فقر دیدم جهل بود.

محقق داماد افزود: این سوال بسیار مهمی است و شاید به آسانی نتوان پاسخ آن را یافت. اما من به عنوان یک آشنا به علوم دینی می‌گویم که قرآن آب پاکی را بر کلیه‌ی اعمال بدون معرفت و تعقل می‌ریزد و یک پشیز برای چنین اعمالی ارزش قائل نیست. عبادت بدون تفکر، دین بدون تعقل، دینداری بدون فکر و خداشناسی بدون اندیشه هیچ ارزشی برای قرآن ندارد.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه قرآن تمام فقر و بدبختی بشر را معلول جهل می‌داند، به کلامی از ابن‌سینا اشاره کرد و گفت: خواجه در شرح عبارت ابن‌سینا می‌گوید عبادت بدون فکر نه تنها بی‌اثر است بلکه آتش است. عبادت بدون اندیشه و فکر ریا و دروغی بیش نیست.

محقق‌داماد خاطرنشان کرد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که سال‌هاست تلاش می‌کند اما نه می‌تواند آنچنان که باید، فقر را براندازد و نه جهل را.

وی با اشاره به تقارن روز معلم و روز کارگر، اظهار کرد: شاید این تقارن، این پیام را برای ما داشته باشد که اگر معلم خوب داشته باشیم کارگر بیکار نخواهیم داشت و اگر بعضا بیکاری کارگران و اشک چشم مردم محروم را می‌بینیم ناشی از توهین به علم و دانش است.

این مدرس دانشگاه در ادامه‌ی سخنان خود با بیان حکایتی از دوران امیرکبیر مبنی بر مرگ عده‌ای از مردم آن زمان به سبب خودداری از مایه‌کوبی آبله که از سوی دعانویسان و جن‌گیران نهی شده بود، اظهار کرد: امیرکبیر وقتی مرگ یک پینه‌دوززاده را مشاهده کرد فریاد زد که اگر ما ادعای حکومت می‌کنیم مسوول جهل مردم هم هستیم. اگر مدرسه می‌ساختیم و معلمان لایقی فراهم می‌کردیم هیچگاه دعانویسان و جن‌گیران بساط‌شان رونق نمی‌گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: باید همگی دست به دست هم دهیم و جهل را برطرف کنیم. ای بسا کشورهایی که از نظر تکنولوژی به عرش رسیده‌اند ولی نتوانسته‌اند فقر را ریشه‌کن کنند چرا که گرفتار ایدئولوژی مزخرف بوده‌اند.

محقق‌داماد، معنای جهل را در مقابل فکر دانست و خاطرنشان کرد: باید مردم را برای فکر کردن تربیت کنیم.

این مدرس دانشگاه در پایان، حسن خلق را ویژگی برجسته‌ی دکتر نوربها و دکتر هاشمی برشمرد و اظهار کرد: حسن‌خلق نکته‌ی مثبت زندگی این دو بزرگوار است که اگر این ویژگی با معلمی همراه شود غوغا می‌کند.

دکتر هاشمی به حکم عقل به همبستگی و تفاهم می‌اندیشد

به گزارش ایسنا، پس از پخش نماهنگی از زندگی دکتر سید محمد هاشمی، دکتر هدایت‌الله فلسفی مدرس حقوق بین‌الملل پشت تریبون قرار گرفت و با سیاقی ادبی، به تحلیل و تجلیل دکتر هاشمی پرداخت.

وی ضمن بزرگداشت مقام دکتر نوربها، اظهار کرد: قدردان این دو عالم متفکر، دانشجویانی هستند که مدافع عقلانیت، عدالت و اخلاقند.

این حقوقدان با بیان اینکه دکتر سیدمحمد هاشمی به حقوق اساسی دل بسته، با آن زندگی کرده، آرام آرام به آن ایمان آورده و در قلمرو آن خانه کرده است، تصریح کرد: زندگی این دوست و شفیق خردمند ما آنگونه که طی این 20 سال بر من معلوم شده دو وجه بارز انسانی و علمی دارد. این استاد در وجه انسانی مردی درون‌بین و واقع‌گراست و به جای نگریستن به سطح، به درون می‌رود. کمتر می‌توان از اسرار درونی او آگاه شد، او می‌کوشد حقیقت زندگی را که متعالی شدن، از خود فرارفتن و توانایی است، دریابد.

مدرس حقوق دانشگاه شهید بهشتی، خاطرنشان کرد: این استاد همواره درصدد بود که توشه‌ی راه را از خود بگیرد نه اینکه دیگران را خوار سازد تا بر خود بیفزاید.

فلسفی با اشاره به دلبستگی دکتر هاشمی به حقوق اساسی، اظهار کرد: در این قلمرو گسترده هاله‌ای از سکوت، ناگفته‌ها، تردیدها و راز و رمزهای سر به مهر و نگرانی‌های بی‌شمار سایه افکنده است و دغدغه‌ی دکتر هاشمی این بوده که چگونه می‌توان همبستگی، صلح و تفاهم را بر چنین فضایی حاکم کرد.

وی با بیان اینکه هاشمی به حکم عقل به همبستگی و تفاهم می‌اندیشد، گفت: به نظر وی عدالت چه لاهوتی و چه ناسوتی معبر نوعی انطباق و همرنگی است.

قلم حقوقدان باید در راه حقیقت و بیانش در جهت عدالت حرکت کند

به گزارش ایسنا، پنجمین سخنران این مراسم دکتر رضا نوربها بود که در میان تشویق طولانی حضار در جایگاه مستقر شد و ضمن قدردانی از برگزار کنندگان مراسم، تصریح کرد: حقوقدان شدن و عدالتخواهی کار مشکلی است. برای این کار باید عاشق بود و جگر عاشق شدن را داشت. باید خطرات این راه را پذیرفت اگر چه عده‌ای می‌خواهند قفل بر بیان شما بزنند.

وی افزود: نباید وحشتی از این قفل‌ها داشته باشیم بلکه باید حق را بگوییم، عدالت را بجوییم و دنبال این دو بدویم.

این استاد برجسته‌ی حقوق جزا و جرم‌شناسی کشور، حربه‌ حقوقدان را بیان و قلمش توصیف کرد و ادامه داد: قلم حقوقدان باید در راه حقیقت و بیانش در جهت عدالت حرکت کند.

این حقوقدان گفت: عدالت، فراتر از قانون است زیرا قانون بد وجود دارد اما عدالت بد وجود ندارد.

نوربها در پایان ابراز امیدواری کرد که دانشجویان حقوق در راه اجرای عدالت و حق، پیروز و سربلند باشند.

هدفم حرکت به سمت عشق، دوستی، صلح و عدالت است

به گزارش ایسنا، سخنران پایانی این مراسم دکتر سید محمد هاشمی بود که طی سخنانی کوتاه با تقدیر از همه کسانی که برگزار کننده مراسم بوده‌اند، معلمی را شغلی توصیف کرد که کار آن مقابله با سختی‌ها و ناهنجاری‌ها و راهبری جامعه به سمت نیازهای اساسی حیات انسانی است.

این حقوقدان تصریح کرد: بین سوزش و سازش معلمی رابطه‌ای منطقی می‌بینم زیرا سوزش، افروزش آتشی است که بدی‌ها را می‌زداید و نور را متداول می‌کند و سازش نیز یعنی سازندگی و ایجاد آنچه برای انسان و انسانیت لازم است.

وی ادامه داد: از ابتدای دوران تدریس، آب معلمی را گوارا خورده‌ام و هدفم در حقیقت حرکت به سمت آرمان معلمی بوده که همان عشق، دوستی، صلح و عدالت است.

این استاد برجسته‌ی حقوق اساسی کشور، خطاب به دانشجویان حقوق تاکید کرد: کسی که این لباس را می‌پوشد باید به سمتی حرکت کند که حق و عدالت باشد. از آنجا که حقوق، معیاری مانند ریاضی دارد شاید خوشایند برخی افراد نباشد خصوصا در روابط عمودی جامعه که همواره وجود حقوقدانان محل تحمل است.

هاشمی خاطرنشان کرد: وقتی عدالت باشد، بالا و پایین نمی‌شناسد و سیاست را در ظل و ذیل حقوق قرار می‌دهد و در چنین جامعه‌ای است که می‌توان به سمت عدالت و دموکراسی حرکت کرد.

وی در پایان سخنان خود شعری را که در مورد بزرگداشت مقام معلم سروده بود، قرائت کرد.

به گزارش ایسنا، در بخش پایانی این مراسم، دکتر افتخار جهرمی، دکتر باقر شاملو معاون دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، دکتر روشن، حسن ضیایی‌فر دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران و محمد جندقی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز، با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از دکتر هاشمی و دکتر نوربها تجلیل کردند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.