×

حوزه حقوق کودک برای امروز و آینده کشور بسیار مهم است

حوزه حقوق کودک برای امروز و آینده کشور بسیار مهم است

وزیر دادگستری گفت ما اکنون مجموعه شبکه‌ای پیگیری حقوق کودک درکشور را داریم

حوزه-حقوق-کودک-برای-امروز-و-آینده-کشور-بسیار-مهم-است وکیل 

وزیر دادگستری گفت: ما اکنون مجموعه شبکه‌ای پیگیری حقوق کودک درکشور را داریم.

 حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در نشست صمیمی مدیران کل دفاتر بانوان و خانواده استانداری های سراسر کشور که ظهر امروز در وزارت دادگستری برگزار شد، ضمن تبریک فرار رسیدن سال جدید و ایام پرفضیلت ماه رجب اظهار کرد: بحث حقوق کودک بسیار مهم است و جامعه‌ای می‌تواند در آینده موفق باشد که برای فرزندان امروز برنامه و نقش داشته باشد. بحث کودک و حقوق کودک یعنی دفاع از سرمایه کشور که اصلی‌ترین مساله سرمایه انسانی است. اگر همه واحدها برای امروز جامعه فکر می‌کنند باید بدانند حوزه حقوق کودک برای آینده کشور و امروز کشور بسیار مهم است.

وی افزود: امروز اگر ما به کودک‌مان نظم یاد بدهیم در آینده جامعه قانونمندی خواهیم داشت. جامعه به همه حقوق افراد باید احترام بگذارد و حق مدار باشد و حریم‌ها حفظ شود، اما باز می دانیم که این کار بسیار سخت است. به عنوان مثال حفظ فرهنگ ترافیکی در جامعه را اجرا می کنید ، همه امکانات را در گیر می کنید تا یک فرهنگ ترافیکی در جامعه ایجاد کنید ولی باز می بینیم که حدود 6 الی 7 هزار میلیارد تومان جریمه در این زمینه داریم. 15 الی 16 هزار میلیارد تومان پول بیمه می گیریم از طرف دیگر بحث تصادفات را در این زمینه داریم؛ لذا می توان گفت اگر فرهنگ ترافیکی را درست اجرا کنیم می بینیم که چقدر منابع کشور را آزاد کرده ایم. ما با اینکه این همه دوربین گذاشته ایم، اما هنوز هم می‌بینیم تلفاتمان در این زمینه بالا است. این اوضاع کی درست می‌شود؟ زمانی که ما ضوابط راهنمایی و رانندگی را یاد بگیریم و به حق هم احترام بگذاریم. این موضوع تحمیلی نیست باید در خون انسان باشد؛ لذا اگر می‌خواهیم جامعه قانونمند داشته باشیم باید به کودکان‌مان هم یاد دهیم.

پورمحمدی خطاب به مدیران کل دفاتر بانوان و خانواده استانداری های سراسر کشور اظهار کرد: مسئولیت شما در امور بانوان و خانواده بسیار مهم است و اهمیت زیادی دارد. ماموریت شما مردانه است. حتما این ماموریت از مردها بر نمی آید. این کار بزرگ مردانه غیر از خانم ها از کسی بر نمی آید. این موضوع اساسی است. لذا کار شما مهم ، اثربخش و تعیین‌کننده است. این دفاتر نقش مدیریت کلان را دارد. شأن دفاتر استانداری، شأن متفاوتی است و یک واحد مدیریتی و هماهنگ کننده است. شما مسئولیت تمام امور دستگاه هایی را دارید که در امور زنان و خانواده فعالیت می‌کنند. یکسری جمع بندی و گزارش هایی می دهید و مسئولیت ها را رصد می کنید. استانداری موفق است که استانش موفق باشد نه فعالیت های شخصی اش. همانطور که نمره رئیس‌جمهور، نمره شخصی خودش نیست بلکه فعالیت های مجموعه دستگاه های دولتی می‌شود معدل رئیس‌جمهور.

وزیر دادگستری ادامه داد: ما مسئولیت سختی را از شما خواستیم که این مسئولیت بر عهده دفاتر قرار گرفته است، الحمدالله روند کار خوب است و یک سازمان دهی به سرعت صورت گرفته و جا افتاده است. ما الان یک مجموعه شبکه‌ای پیگیری حقوق کودک در کشور داریم.

در ادامه این نشست مظفر الوندی دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت:‌ از آذر ماه سال گذشته توانستیم به 19 استان سفر کنیم و جلسات مرجع را در قالب کارگروه بانوان تشکیل دهیم و به سه الی 4 استان هم سفر دوم داشتیم  و به برخی از شهرهای تهران هم سفر کرده ایم که نهایتا می توانم بگویم که به 24 استان که موضوع اصلی، موضوع کودک بود سفر کرده‌ایم.

وی افزود: ما گزارشات را به وزیر دادگستری دادیم. ایشان دستور دادند جلسه ای را در تهران برگزار کنیم. ما در مجموع کارها و محورمان ، برنامه جامع عمل است که قبلا اعلام شده و امسال به صورت جدی‌تر این پروسه را دنبال می کنیم و در دو سه استان هم به صورت افتخاری جلسات تخصصی را گذاشته ایم. سال 95 ارزیابی این برنامه بود و در سال 96 اجرای جدی آن را مدنظر داریم. همه مسائل کودک در برنامه جامع عمل پیش بینی شده است.

بر اساس این گزارش، در ادامه این جلسه فهیمه فرهمندپور مشاور وزیر کشور و مدیر کل دفتر بانوان وزارت کشور گفت:‌ یکی از مجموع کارهای ما مربوط به اقداماتی است که در استان‌ها در حوزه کودک انجام می‌شود. همکارانم رصد کردن مسائل کودک را بر عهده دارند. من به عنوان مدیر کل دفتر بانوان طی سه سال، 53 سفر استانی داشتم و در تمام این سفرها حرکت جدی ای وجود داشت و ما یک سامانه جدیدی برای ثبت عملکرد دفاتر امور بانوان استان ها طراحی کردیم و بحث حقوق کودک را در بخش‌های مختلف این سامانه پیش بینی کردیم. همکاران ما در استان ها برای اینکه ماموریت ها را به طور کامل انجام دهند عملا در موضوع کودک فعالیت می‌کنند و ما نیز در موضوع کودک ، شاخص های ارزیابی مان را وارد کردیم و در برنامه ابلاغیه سال گذشته و سال جدید نیز موضوع کودک در دستور کار و برنامه‌مان بوده است.

فرهمندپور ادامه داد: برای اینکه در حوزه کودک کار کنیم نیازمند تغذیه تخصصی و علمی و اطلاع رسانی و بروز شدن در حوزه کودک هستیم. مرجع ملی همچنان که مدیریت کننده اقدامات دستگاه‌ها است باید فکری درباره تخصصی و دانشی شدن موضوع هم داشته باشید چرا که اطلاع رسانی و انتشار موضوع در این زمینه بسیار مهم است.

وی در پایان خطاب به وزیر دادگستری گفت: اکنون مدیران ما با ابلاغ و حکم مدیر کل امور بانوان استانداری مشغول خدمت‌ هستند و آن‌ها تیم کاری شما در کشور محسوب می‌شوند لذا از شما درخواست می کنم که آن‌ها ابلاغی از ناحیه دادگستری داشته باشند و به عنوان نماینده مرجع ملی حقوق کودک در وزارت دادگستری دیده شوند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.