×

فرزند خواندگی 34 درصد افزایش یافت

فرزند خواندگی 34 درصد افزایش یافت

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت طی سال 1395 فرزندخواندگی در استان تهران 34 درصد افزایش یافت

فرزند-خواندگی-34-درصد-افزایش-یافت وکیل 

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طی سال 1395 فرزندخواندگی در استان تهران 34 درصد افزایش یافت.

«احمد میدری» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل سهولتی که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اعمال کرده، فرزند خواندگی نسبت به گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان این که قوانین سخت برای فرزندخواندگی کاهش یافته، گفت: بر اساس قوانین جدید زنان مجرد هم می توانند کودکی را به فرزندی بپذیرند.

به گزارش ایرنا، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشتر اعلام کرده بود شرایط فرزند خواندگی تسهیل شده است و از این پس خانواده های دارای فرزند نیز می توانند فرزندخوانده بپذیرند.

به گفته وی در تاریخ 14تیر سال 1394 آیین نامه حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست تصویب شد که این آیین نامه در واقع نحوه فرزند خواندگی و حضانت را در ایران تعیین می کند و باید گفت این آیین نامه چند تغییر مهم نسبت به قانون مصوب سال 1353 دارد.

وی اعلام کرده بود که قبل از تصویب این قانون تنها خانواده هایی می توانستند فرزند خوانده داشته باشند که فرزندی نداشتند اما اکنون با قانون جدید خانواده های دارای فرزند نیز که تمایل به فرزند خواندگی دارند می توانند برای این کار اقدام کنند.

به گفته معاون رفاه اجتماعی دختران و زنانی که ازدواج نکردند یا تنها زندگی می کنند نیز می توانند در صورت تمایل برای پذیرش فرزند اقدام کنند، این دو محدودیت فرزند خواندگی در قانون جدید برطرف شده است.

بر اساس قانون قبل کسر مشخصی از دارایی افراد به فرزند خوانده تعلق می گرفت و با توجه به عدم پذیرش این موضوع توسط برخی خانواده ها مقرر شده است بر اساس قانون جدید یک خانواده می تواند با حکم دادگاه با کسر کمتری از دارایی ها و در واقع با تضمین کمتری فرزند خوانده داشته باشد.

وی با بیان اینکه فرایند رسیدگی به وضع فرزند خواندگی در این آیین نامه تسهیل شد، گفته بود: قبلا افراد متقاضی اول به دادگاه و سپس به بهزیستی مراجعه می کردند اما در فرایند جدید فرد مستقیم به بهزیستی مراجعه می کند و در آنجا فرایند های حقوقی انجام می شود و در فرایند آخر افراد به دادگاه مراجعه می کنند.

وی اعلام کرده بود: طبق آیین نامه جدید سن فرزند خواندگی نیز تسهیل شده است به طوری که در گذشته سن افراد برای فرزندخواندگی باید کمتر از 12 سال می بود که این مورد به 16 سال افزایش پیدا کرده است.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه با آیین نامه جدید ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز می توانند فرزند خوانده انتخاب کنند که این افراد با همکاری بهزیستی می توانند کودکان و نوجوانان ایرانی را به عنوان فرزند خوانده بپذیرند.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.