×

هر تبلیغی که موجب تحریب چهره رقبا باشد ممنوع است

هر تبلیغی که موجب تحریب چهره رقبا باشد ممنوع است

عسگری راد با بیان اینکه تخریب چهره سایر کاندیداها جرم است، گفت هر تبلیغی که به نحو غیرواقعی بخواهد چهره داوطلب را به مردم نشان دهد غیرقانونی محسوب می‌شود

هر-تبلیغی-که-موجب-تحریب-چهره-رقبا-باشد-ممنوع-است وکیل 

عسگری راد با بیان اینکه تخریب چهره سایر کاندیداها جرم است، گفت: هر تبلیغی که به نحو غیرواقعی بخواهد چهره داوطلب را به مردم نشان دهد غیرقانونی محسوب می‌شود.

حسین عسگری‌راد در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: در کشور صاحب قانون هستیم و تخلفات انتخاباتی نیز در قانون پیش بینی شده است. در میان تخلفات بعضی از موارد دارای وصف مجرمانه هستند. مرجع قضایی نیز در این میان  مسئولیت پیگیری تخلفات این چنینی را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: تبلیغات انتخاباتی صرفا پس از تایید صلاحیت نامزدها و اعلام مجاز بودن تبلیغات تا ٢4 ساعت پیش از برگزاری انتخابات مجاز است؛ بنابراین هرگونه تبلیغ در روز انتخابات یا روز قبل از انتخابات که قانون آن را ممنوع کرده و یا  زمانی که صلاحیت نامزدها هنوز تایید نشده، تخلف محسوب می شود و به واسطه مرجع قضایی قابل تعقیب و پیگیری است و حتی این امر  می‌تواند در  بررسی صلاحیت داوطلب تاثیر داشته باشد.

این حقوقدان با بیان اینکه تبلیغات در قانون با چارچوب معین پیش‌بینی شده است، گفت: استفاده از امکانات و وسایل عمومی، امکانات دولتی و تبلیغات خارج از استاندارد به موجب قانون تبلیغات ممنوع شده است. در قانون این چنین تبیین شده که حتی پوسترها و بنرها باید متعارف باشند. کلیات این موارد در قانون پیش‌بینی شده و جزییات این موارد نیز  در آن مشخص شده است. داوطلبان باید این مقررات را رعایت کنند؛ زیرا هدف قانونگذار رقابت انتخاباتی سالم و منصفانه است تا همه داوطلبان در بستر مساوی و مشترک با قانون بتوانند رقابت کنند.

وی ادامه داد: هر تبلیغی خارج از این استاندارد طبیعتا به حقوق داوطلبان دیگر لطمه می‌رساند و ممنوع است. تبلیغات انتخاباتی به خصوص نباید متضمن تخریب وجهه سایر داوطلبان باشد یا در بردارنده وعده‌های عجیب و غریبی باشد که به هیچ عنوان در صلاحیت داوطلب نیست.تبلیغات به هرحال باید با شأنیت و موضوع انتخابات تناسب داشته باشد، یعنی اگر انتخابات برای عضویت در شورای شهر است باید در چارچوب طرح و برنامه‌های مربوط به شورای شهر که در صلاحیت شورای شهر است، انجام شود. یک داوطلب عضو شورای شهر نمی‌تواند تبلیغاتی را داشته باشد که یک داوطلب ریاست‌جمهوری قصد انجام آن را دارد، در تبلیغات باید تناسب وجود داشته باشد.

عسگری‌راد ضمانت اجرای چنین تبلیغاتی را هوشیاری مردم دانست و افزود:  مردم هوشیار هستند و می دانند اگر کسی تبلیغاتی خارج از این چارچوب انجام دهد در پی عوام فریبی است. علاوه بر آن قانون نیز  بسیاری از این اقدامات علی الخصوص تخریب  داوطلبان دیگر را ممنوع کرده است.

این حقوقدان در پایان عنوان کرد: به هر حال قانون میزان را مشخص کرده است. یعنی تخریب چهره سایر کاندیداها، جرم است و کاندیداها باید توجه داشته باشند که در تبلیغات خود دیگران را تخریب نکنند. کاندیداها می توانند  در مورد برنامه های خود صحبت کنند. همچنین می توانند نقاط قوت و ضعف برنامه های تبلیغاتی انتخابات را بررسی کنند ولی نمی‌توانند این کار را با ذکر نام انجام دهند. هر تبلیغی که موجب تخریب چهره رقبا باشد ممنوع است. هر تبلیغی که به نحو غیرواقعی بخواهد چهره داوطلب را به مردم نشان دهد غیرقانونی محسوب می شود، البته جرایم دیگری  هم در حوزه برگزاری انتخابات وجود دارد  که قانون آن ها را پیش بینی کرده است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.