×

آخرین وضعیت لایحه قانون تجارت

آخرین وضعیت لایحه قانون تجارت

میرکوهی گفت از آنجایی که لایحه قانون تجارت 2 بار به شورای نگهبان ارسال شده و شورا اصل 85 را در این قانون نپذیرفته است، بنابراین باید ماده به ماده آن در صحن علنی مجلس رسیدگی شود

آخرین-وضعیت-لایحه-قانون-تجارت وکیل 

 میرکوهی گفت: از آنجایی که لایحه قانون تجارت 2 بار به شورای نگهبان ارسال شده و شورا اصل 85 را در این قانون نپذیرفته است، بنابراین باید ماده به ماده آن در صحن علنی مجلس رسیدگی شود.

«عبدالعلی میرکوهی» معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان،  با اشاره به آخرین وضعیت لایحه قانون تجارت اظهار کرد: مواد مورد بررسی در این لایحه حجم بالایی دارد و رسیدگی به آن زمانبر شده است.

وی ادامه داد: لایحه قانون تجارت 2 بار به شورای نگهبان ارسال شده و این شورا اصل 85 را در این قانون نپذیرفته است، بنابراین باید ماده به ماده آن در صحن علنی مجلس رسیدگی شود.

میرکوهی تصریح کرد: طبق اصل 85 قانون اساسی مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‏های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‎کند به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری میزان، قانون تجارت مهمترین مجموعه مدون قوانین مربوط به امور بازرگانی در ایران است که اساس حقوق تجارت ایران را تشکیل می‌دهد، بنابراین انتظار می‌رفت با وجود اینکه حدود 15 سال از آماده شدن لایحه قانون تجارت می‌گذرد، این لایحه به قانون تبدیل شود، اما جای تعجب است که این قانون همچنان در مجلس شورای اسلامی معطل مانده است،  لایحه تجارت یکی از قوانین مهم کشور است که سه مجلس را طی کرده است و در کمیسیون‌های مختلف مجلس در حال بررسی بوده است.
 
قانون تجارت ایران مهمترین مجموعه مدون قوانین مربوط به امور بازرگانی در ایران است که اساس حقوق تجارت ایران را تشکیل می‌دهد. این قانون در سیزدهم اردیبهشت ماه سال 1311 در ششصد ماده توسط مجلس شورای ملی تصویب شد.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.