×

زنان هنوز به ضرورت مشارکت خود در انتخابات پی نبرده اند

زنان هنوز به ضرورت مشارکت خود در انتخابات پی نبرده اند

یک وکیل دادگستری معتقد است که زنان هنوز به ضرورت مشارکت خود در انتخابات پی نبرده‌اند

زنان-هنوز-به-ضرورت-مشارکت-خود-در-انتخابات-پی-نبرده-اند

یک وکیل دادگستری معتقد است که زنان هنوز به ضرورت مشارکت خود در انتخابات پی نبرده‌اند.

مرضیه محبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زنان باید بیندیشند تا امروز کنش سیاسی و اجتماعی آنان چه ایراداتی داشته که موجب شدت یافتن مشکلات آنان شده است.

وی با طرح این پرسش که چرا فقر، اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی به سمت زنانه شدن حرکت می‌کنند و چرا دستیابی به شغل و جایگاه با مانع برای آنان همراه است، خاطرنشان کرد: بی‌تردید اولین پاسخ برای این سئوالات این است که زنان به ضرورت مشارکت در آگاهی‌ها و انتخابات پی نبرده‌اند.

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه دموکراسی در هر جامعه‌ای در گرو مشارکت فعال و پویای زنان آن جامعه در عرصه تصمیم گیری است، چنین ابراز عقیده کرد که ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ما علی‌رغم توسعه حضور زنان در عرصه آموزش عالی و اقتصاد، هنوز وجود آنان را بر نمی‌تابد.

وی افزود: احساس عدم تاثیر کنش متقابل زنان در اجتماع از سوی خود آنان باعث شده که خودباوری و اعتماد به نفس‌شان دچار نقصان شود و این خود متقابلا مانعی برای مشارکت سیاسی است.

محبی با بیان اینکه زنان خود این موانع را بر سر راه خویش تقویت و مستقر می‌کنند، یادآور شد: قوانین، فرهنگ و زبان حاکم بر جامعه ما مردانه است، همچنین زنان در فرآیند تکمیل شخصیت و جامعه پذیری، کلیشه‌های جنسیتی حاکم و جنسیت زدگی رفتار و اندیشه را بازتولید و تکرار می‌کنند.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: این موضوع توسط زنان به فرزندان‌شان نیز انتقال داده می‌شود و باعث ستم پذیری و عدم توفیق در حل مساله بسیار اساسی جوامع بشری یعنی خشونت بر زنان می شود.

وی با بیان اینکه اصلاح همه این مسائل از مسیر سخت توانمندی زنان آغاز می‌شود، گفت: راه توانمندسازی از مشارکت سیاسی جدی و فعال هم به عنوان انتخاب کننده و هم به عنوان انتخاب شونده می گذرد و تا زنان خود با عزم استوار پای این راه نیفتند، هیچ نیروی دیگری نمی‌تواند آن‌ها را راهی این مسیر کند.

محبی ادامه داد: مشارکت سبب قدرتمند شدن، دستیابی به دانش، آگاهی، منابع و بهره مندی از عدالت جنسیتی است؛ بنابراین زنان جامعه ما هیچ‌گاه نباید زمین دموکراسی یعنی انتخابات را ترک کنند و از اعلام رای و نظر و همچنین اداره کشور امتناع کنند.

وی با بیان اینکه شرکت در انتخابات شورای شهر نیز تکلیفی جدی برای زنان است، عنوان کرد: چون حل مساله زنان از رهگذر همین انتخاب ممکن می‌شود، امنیت زنان در فضای عمومی، دستیابی به امکانات اجتماعی سرزندگی، نشاط و آموزش و فراهم آوردن امکان حضور موثر در عرصه عمل اجتماعی، تنها با این انتخاب موثر می شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.