×

ناتوانی 65 درصدی زندانیان مهریه از پرداخت 200 سکه ، 7 درصد زندانیان محکومان جرایم غیرعمد هستند

ناتوانی 65 درصدی زندانیان مهریه از پرداخت 200 سکه ، 7 درصد زندانیان محکومان جرایم غیرعمد هستند

رئیس سازمان زندان ها گفت بیشترین میزان بدهکاران موضوع مهریه که 65 درصد این افراد را شامل می‌شوند در پرداخت 100 تا 200 سکه ناتوان شده‌اند

ناتوانی-65-درصدی-زندانیان-مهریه-از-پرداخت-200-سکه-،-7-درصد-زندانیان-محکومان-جرایم-غیرعمد-هستند وکیل 

رئیس سازمان زندان ها گفت: بیشترین میزان بدهکاران موضوع مهریه که 65 درصد این افراد را شامل می‌شوند در پرداخت 100 تا 200 سکه ناتوان شده‌اند.

200 سکه، بدهی65 درصدی زندانیان مهریه/7 درصد زندانیان محکومان جرایم غیر عمد هستندبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛صبح امروز (19 اردیبهشت ماه) دوازدهمین گردهمایی مدیران نمایندگی های ستاددیه سراسر کشور در محل مرکز آموزشی و پژوهشی منطقه هفت سازمان زندانهای با حضور اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانها، سید اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاددیه کشور و مصطفی محبی، مدیرکل زندانهای استان تهران کشور برگزار شد.

رئیس سازمان زندان ها در ابتدای این مراسم با گرامیداشت یاد شهدا در توفیقات نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون شهدا تحت یک رهبری داهیانه در عصری طلمانی با نوری الهی جامعه‌ای سراسر طاغوت زده را از یوغ طاغوتیان نجات داده و مسیر درست زندگی را به سالکان راه نشان دادند که دراین مناسبت و این محفل نباید از یاد شهید لاجوردی به عنوان پایه‌گذار اصلی نهاد مردمی ستاددیه غافل بود.

وی ضمن تبریک عید نیمه شعبان اظهار کرد: در طلیعه بزرگترین جشن مسلمین قرار داریم جشنی که انتظار بارزترین فلسفه عملی آن به شمار می‌رود و در این حوزه هرچند تفسیرها و کتاب‌های متعددی تحریر شده و به علاقمندان آن ارایه شده است اما در این روز و در حضور مدیران عامل ستادهای دیه استانی باید به عرض برسانم انتظار نیاز به منتظر دارد و منتظر واقعی آن است که در جهت خواسته‌های آن امام موعود باشد.

جهانگیر افزود: انتظار برای هر فرد و ظرفیت او یک تعریف مشخصی دارد اما در جمع مسئولان ستادی می‌توان گفت به ظهور رساندن موضوع انتظار عملی نمی‌شود مگر در توجه به خلق و اهتمام در خدمت رسانی به اقشار مستصعف امت اسلامی و اجرای دین و انصاف و عدالت و همه آن خواسته‌هایی که محقق ساختن آن‌ها، امر فرج را هم تعجیل خواهد داد.

*مستعضعفان وارثان حقیقی زمین هستند

وی با تأکید بر سفارش‌های قرآنی و تاکیدات متواتر دینی در راستای دستگیری و حمایت از محرومان تاکید کرد: ندای صاحب زمان (عج) همانا عملی کردن این حقیقت بزرگ است که می‌گوید مستعضعفان و آسیب‌دیدگان وارثان حقیقی زمین هستند. تمرکز و برنامه‌ریزی در این حوزه به مراتب مبارزه با فسادهای مالی و دفع تباهی و اختلافات طبقاتی را هم به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان زندان‌ها خطاب به مدیران نمایندگی های ستاد دیه گفت: کاری که دارید و وظیفه‌ای که بر عهده گرفته‌اید بسیار ارزشمند است و برای توفیق بیشتر در حوزه کاری خودتان خوب است در کنار تلاش برای تدوین تشکیلات دقیق اداری و شیوه انجام ماموریت‌ها و پیاده کردن جزییات کاری در روند آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری به تغییرات جامعه، پیشرفت‌ها عمومی هم نظر داشته باشیم و با سیر این تحولات هماهنگی به عمل آوریم که تضمین موفقیت نه تنها این مجموعه بلکه هر نهادی در عنایت به همین مسائل است.

*توجه به تحولات رمز موفقیت هر مجموعه‌ای است

جهانگیر تاکید کرد: شناخت کامل پیچیدگی‌های محیطی، حذف قوانین دست‌وپا گیر و همخوانی با نیازهای مردم و به حداقل رساندن بروکراسی در فرآیند رسیدگی به پرونده‌های افراد دردمند در بند اموری هستند که ماموریت‌ها را ساده‌تر کرده و مسیر خدمت را برای رایه تسهیلات به جمعیت بیشتری از زندانیان کشور تعمیم خواهد داد.

وی توجه و تابعیت از مطالبات ستاددیه مرکز را مهمترین رمز موفقیت دفاتر استانی مطرح کرد و گفت: هیات مدیره ستاددیه کشور بر حسب یک نیازسنجی دقیق در راستای پاسخگویی به روز در قبال برخی موانع و مشکلات اداری برآمده است که اصلاح اساسنامه این نهاد حمایتی در همین راستا تعریف می‌شود.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور اظهار کرد: یکی از عوامل مهمی که بقای هر نهادی را در عرصه خدمت‌رسانی تضمین می‌کند همین بحث توجه به مدیران، کارگزاران و بازیگردانانی است که در هر سازمان و ستادی نقش آفرینی می‌کنند. نیروی انسانی عامل موثر پیشرفت به هر مجموعه‌ای است که طبق تعاریف نهادهای بین‌المللی از آن با عنوان سرمایه یاد می‌شود. برای همین منظور برنامه‌نویسان اداری به نحوی به تدوین اصول اجرایی می‌پردازند که همواره توجه به این عامل در صدر قرار گیرد و لطمهای بدان وارد نشود.

*تلاش برای نجات یک انسان اصلا قابل تقویم به پول نیست

عضو هیات مدیره ستاددیه کشور با بیان ارزشمندی کارهای عام‌المنفعه گفت: ستاددیه تشکیلاتی مردم نهاد دارد و چون نفع شخصی در آن وجود ندارد نتیجه کار هم بسیار ارزشمند شده است. این یک اصل است که هر چه رنگ مادی به خود گرفت برکت هم از آن اقدام کم می‌شود. البته این بدان مفهوم نیست که کسی در مجموعه ستاددیه دریافتی نداشته باشد اما اینکه در این ستاد مقیاس اندازه گیری با پول نیست بسیار قابل اعتنا می‌باشد. چرا که به طور اساسی تلاش برای نجات یک انسان اصلا قابل تقویم به پول نیست.

جهانگیر با اشاره به این که خدمت ستاددیه تنها شامل حال یک زندانی نمی‌شود، اظهار کرد: در فرآیند یک آزادی و آن هم آزادی یک زندانی نیازمند و آبرومند محکوم به جرایم غیرعمد علاوه بر مسبب یک سانحه یا حادثه شخص آسیب‌دیده و همین‌طور خانواده‌های این افراد هم مشمول این اقدام خیر می‌شوند و در کنار همه این‌ها آن‌ چه شایسته تقدیر است این امر مهم است که با رهایی یک زندانی واجد شرایط تشکیلات و نهادهای دولتی ذی‌ربط در امر زندانبانی هم به نوعی یاری می‌شوند.

وی گفت: رمز ماندگاری و اقبال عمومی نسبت به فعالیت‌های ستادهای دیه نسبت به روزهای نخست و همچنین توسعه و ارتقا حوزه‌های فعالیتی آن را باید به عشق و باور موسسین این مجموعه و در راس آن‌ها دغدغه شهید والامقام لاجوردی در حمایت از دردمندان مربوط دانست.

*ستاد دیه زندانی را معادل اسیر تعریف می‌کند

رئیس سازمان زندانها ادامه داد: بانیان تاسیس ستاددیه این طور نبود به زندانی غیرعمد فقط در حد یک محبوس نگاه کنند، بلکه با یک باور قلبی آن‌ها در فضای ذهنی خودشان از این افراد به عنوان اسیر یاد می‌کردند و با یک دغدغه خاصی آزادی مددجویان نیازمند را پیگیری می‌کردند که به لطف خدا این نوع نگاه تا امروز باقی مانده و مدیر و کارکنان این مجموعه این رویه سنتی را با علاقه تداوم می‌دهند.

جهانگیر با تاکید بر تشریک مساعی و هم‌افزایی سازمان در دستیابی به موفقیت‌های بیشتر یادآور شد: در شرایط فعلی و در عصری که در آن هستیم به دلیل تخصصی شدن برخی از رشته‌های کاری و همچنین نیاز به تعامل بیشتر با مجموعه‌های همسو ارتباط با نهادها و سازمان‌های دیگر نه فقط در حد یک سفارش بلکه در قالب یک ضرورت تعریف می‌شود.

عضو هیات مدیره ستاددیه کشور با اشاره به ظرفیت‌های نهادهایی چون صداو سیما، معاونت‌های فرهنگی سازمان‌ها و جامعه هنرمندان کشور، افزود: در حوزه‌ جلب مشارکت‌های مردمی نیز به همین نحو با برقراری تعاملات فی مابین با نهادهای مسئول می‌توان ضمن شناسایی نیکوکاران بیشتر و احصای دقیق خیرین خاص ضمن افزایش بانک اطلاعاتی در زمینه دریافت کمک‌های مالی برای آزادی حداکثری مددجویان تحت حمایت ستاددیه هم اقدام کنیم.

*ناتوانی 65 درصدی زندانیان مهریه از پرداخت 200 سکه

رئیس سازمان زندانها توفیق یک مجموعه را در سایه برنامه‌های بلند مدت مطرح کرد و گفت: خوب است علاوه بر تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و سالانه با یک دورنگری نسبت به تنظیم یک برنامه ده ساله و بلند اقدام نماییم تا با عنایت به ظرفیت‌هایی که موجود است در آتیه دچار مشکل نشویم.

جهانگیر با بیان آمار زندانیان کشور اظهار کرد: هم اکنون از جمع 222 هزار نفری زندانیان سراسر کشور 7 درصد را محکومان جرایم غیرعمد شامل می‌شود که با مشاهده تعداد بالای بدهکاران مالی ناشی از صدور چک و تعهدات مربوط به مهریه و نفقه لازم به نظر می‌رسد ستاد دیده در کنار رسالت اصلی خود در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش به آحاد مختلف جامعه نیز فعالیت نماید.

*کاهش محکومان غیرعمد مالی نیازمند فرهنگسازی است

وی با تفکیک بدهکاران مهریه به تعداد سکه‌های تقاضا شده گفت: متاسفانه بیشترین میزان بدهکاران موضوع مهریه که 65 درصد این افراد را شامل می‌شوند در پرداخت 100 تا 200 سکه ناتوان شده‌اند که این امر ضرورت فعالیت در حوزه فرهنگی را بیش از پیش توجیه می‌کند. شایسته نیست اما در موضوع مهریه با عنایت به مرخصی‌ها ما زندانی داریم که 5 سال در زندان بوده است.

رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامین تربیتی کشور در پایان تصریح کرد: در برهه‌ای قانونگذار ما با هدف انسجام کیان خانواده‌ها برای یک امر مدنی مجازاتی کیفری را در نظر گرفت که البته این تدبیر در ادامه به تزلزل و حتی فروپاشی برخی خانواده‌ها انجامید. بازنگری و تلاش برای اصلاح این واقعیت که بدهکار بزهکار نیست و جای آن هم به مراتب در زندان نمی‌باشد موضوع مورد تقاضایی است که بایستی برای احقاق کامل آن همت مضاعفی به خرج دهیم.

در ادامه جلسه، سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاددیه کشور با تببین رویکردها و اولویت‌های این مجموعه در موضوعاتی چون «نحوه برگزاری جشن‌های گلریزان در ماه رمضان 96»، «شیوه تحقیق از مددجویان معرفی شده به این نهاد حمایتی»، «تنظیم برنامه‌های پیشگرانه از ورود ناخواسته افراد به زندان» و «ارائه به روز از تعداد زندانیان تحت حمایت نمایندگی‌ها» به تشریح برنامه‌ها در این گردهمایی پرداخت.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.