×

نیازی به جرم انگاری در رابطه با تخلفات انتخاباتی نداریم

نیازی به جرم انگاری در رابطه با تخلفات انتخاباتی نداریم

یک وکیل دادگستری تاکید کرد در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری موارد متعددی وجود دارد که به عنوان تخلف انتخاباتی و نقض قانون ذکر شده و موردی نمی بینم که نیاز به جرم انگاری جدید در حوزه قانونگذاری در این زمینه باشد

نیازی-به-جرم-انگاری-در-رابطه-با-تخلفات-انتخاباتی-نداریم

یک وکیل دادگستری تاکید کرد: در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری موارد متعددی وجود دارد که به عنوان تخلف انتخاباتی و نقض قانون ذکر شده و موردی نمی بینم که نیاز به جرم انگاری جدید در حوزه قانونگذاری در این زمینه باشد.

جمشید نورشرق در گفت‌وگو با ایسنا در زمینه جرایم انتخاباتی در زمان تبلیغات کاندیداها، گفت: در قانون، چارچوب تبلیغات انتخاباتی مشخص شده است. تبلیغات یک امر هدفمند برای آگاهی بخشیدن به مخاطبین و ارائه شناخت بیشتر به انتخاب‌کنندگان هست.

وی با بیان اینکه باید هدف در تبلیغات این باشد که به اطلاعات نداشته مخاطبین بیفزاییم و آن‌ها را آگاه‌تر کنیم و آنها قول های مختلف را بشنوند و بتوانند آنچه که از نظرشان بهترین است را انتخاب کنند، ادامه داد: به طور طبیعی آنچه که از این مدار دور می‌شود، قابل رسیدگی است و تخلف محسوب می‌شود و با ضمانت اجراهای متفاوتی روبرو خواهد بود.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: اگر جایی شخصیتی اعم از حقیقی یا حقوقی مورد هتک حرمت قرار گیرد و به حیثیت و اعتبارش لطمه‌ای وارد شود و در مورد آن مطالب خلاف واقعی گفته شود و به او نسبت داده شود، اول اینکه حق دفاع و حق روشنگری را خواهد داشت همچنان که در قانون مطبوعات این موضوع ذکر شده و مبنایش مشخص است. دوم اینکه اگر در این مسیر و در این تخلفات آسیب و خسارتی به شخصی یا به اموال کسی وارد شود، مسئولیت جبران خسارت آن هم بر سر جای خودش است و نهایتا با ضمانت اجرای کیفری روبرو خواهد بود. اگر این تخلفات رنگ و بوی بزه و جرم به خود بگیرد مانند نشر اکاذیب و افترا در این صورت تحت این عنوان قابلیت رسیدگی خواهد داشت و ناگفته نماند که کاندیداتوری و در معرض انتخاب بودن هرگز موجب نمی‌شود به این موضوعات رسیدگی نشود.

نورشرق با بیان اینکه ما تراکم قانونگذاری به حد کافی داریم، گفت: در فصل ششم قانون انتخابات ریاست‌جمهوری که از ماده 62 به بعد شروع می شود، در صدر ماده 62  قانونگذار از لزوم برخورداری یکسان نامزدهای ریاست‌جمهوری از امکانات دولتی یاد کرده که مبنایش این است که به دلیل جلوگیری از هزینه‌های بی‌جهت و غیرضرور امکانات دولتی به شکل مساوی در اختیار کاندیداها قرار گیرد.

این حقوقدان ادامه داد: در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری موارد متعددی است که به عنوان تخلف انتخاباتی و نقض قانون ذکر شده و موردی نمی بینم که نیاز به جرم انگاری جدید در حوزه قانونگذاری در این زمینه باشد. ناگفته نماند مواد 68، 69 و 70 و مواد متعدد دیگر در قانون حدود و ثغور تبلیغات را مشخص کرده و بر آن اساس اگر به درستی اجرا شود، طبیعتا ما از جهات متعدد باید تبلیغات صحیح و بدون استفاده از اموال دولتی و بدون ورود لطمه به حقوق اشخاص را داشته باشیم.

نورشرق درباره تخلفات در زمان تبلیغات در فضای مجازی گفت: فضای مجازی یک واسطه بیان است و تخلف در این فضاها هم می‌تواند جرم انتخاباتی محسوب شود و هیچ فرقی نمی کند که در این بستر تخلف اتفاق بیفتد یا در فضای غیرمجازی.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.