بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
شاهین عبدالخانی
آدرس : یاسوج - خیابان هجرت 3 ساختمان بهمن بیگی طبقه اول واحد 2
تلفن تماس : 07412228645
تلفن همراه : 09173412518
وب سایت شاهین عبدالخانی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
سید علیرضا حسینی
آدرس : تهران،سعادت آباد،چهارراه سرو،به سمت میدان کتاب،پلاک 72 ،ساختمان سروناز واحد 8
وب سایت سید علیرضا حسینی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي
علیرضا هادیان
آدرس : تهران . فشم . بلوار امام خمینی . ساختمان اداره مالیات و سازمان آب . پلاک 899 . طبقه دوم
وب سایت علیرضا هادیان وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
سرور ثانی نژاد
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
آيلين محمدي رفيع
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨طبقه ٢ واحد ٨
تلفن تماس : 021-22116677 - 09125908241
وب سایت آیلین محمدی رفیع وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا دادگستری مرکز
بهزاد قوامی
آدرس : تهران - خیابان میردامادغربی-نرسیده به ولی عصر-ساختمان 349-طبقه 2 شمالی
وب سایت بهزاد قوامی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
اسدعلی امرایی
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی بالاتر از تقاطع نیایش بین فلاح و دربندی ساختمان 55 طبقه 2 واحد 5
تلفن تماس : 021-44872230-44872231/02144820428 - 09122595695
وب سایت اسدعلی امرایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای مرکز
محسن حسين پور
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨ طبقه دوم
تلفن تماس : 021-22270133 - 09127922824
وب سایت محسن حسين پور وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
دکتر سهیل طاهری
آدرس : تهران-سعادت آباد- نبش خیابان 32- پلاک 116- طبقه 4 - واحد 9
تلفن تماس : 88689911-13 - 09122505985
وب سایت دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و استاد دانشگاه
احسان عابدین
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
محسن موسوی
آدرس : خیابان کارگر شمالی نرسیده به مرکز قلب نبش آراسته پلاک ۱۷۶۵ واحد ۴
وب سایت محسن موسوی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

رای شماره 30 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بخش 12 فصل 24 ماده 6 تعرفه مصوب عوارض سال 1392 شورای اسلامی شهر همدان

ارسال شده توسط : شاهین عبدالخانی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه در تاریخ : 08-03-1396
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
رای شماره 30 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بخش 12 فصل 24 ماده 6 تعرفه مصوب عوارض سال 1392 شورای اسلامی شهر همدان

رأی شماره ۳۰ هيأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابطال بخش ۱۲ فصل ۲۴ ماده ۶۰ تعرفه مصوب عوارض سال ۱۳۹۲ شورای اسلامی شهر همدان تحت عنوان ضوابط و آیيننامه چگونگی اخذ عوارض نصب و بهرهبرداری از تابلوهای واحدهای تجاری و خدماتی سطح شهر

۶/۲/۱۳۹۶ ۹۲/۸۰۷شماره

بسمه تعالی

جناب آقای جاسبی

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

با سلام

یک نسخه از رأی هيأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۳۰ مورخ ۱۳۹۶/۱/۱۵ با موضوع:

«ابطال بخش ۱۲ فصل ۲۴ ماده ۶۰ تعرفه مصوب عوارض سال ۱۳۹۲ شورای اسلامی شهر همدان تحت عنوان ضوابط و آیيننامه چگونگی اخذ عوارض نصب و بهرهبرداری از تابلوهای واحدهای تجاری و خدماتی سطح شهر» جهت درج در روزنامه رسمی به
پيوست ارسال میگردد.

مدیرکل هيأت عمومی و سرپرست هيأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مهدی دربين

تاریخ دادنامه: ۱۳۹۶/۱/۱۵ شماره دادنامه: ۳۰ کلاسه پرونده: ۸۰۷/۹۲

مرجع رسيدگی: هيأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای اسماعيل عزیزی فراز

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخش ۱۲ فصل ۲۴ ماده ۶۰ تعرفه مصوب عوارض سال ۱۳۹۲ شورای اسلامی شهر همدان تحت عنوان ضوابط و آیيننامه چگونگی اخذ عوارض نصب و بهرهبرداری از تابلوهای واحدهای تجاری و خدماتی سطح شهر گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال بخش ۱۲ فصل ۲۴ ماده ۶۰ تعرفه مصوب عوارض سال ۱۳۹۲ شورای اسلامی شهر همدان تحت عنوان ضوابط و آیيننامه چگونگی اخذ عوارض نصب و بهرهبرداری از تابلوهای واحدهای تجاری و خدماتی سطح شهر را خواستار شده و در جهت تبيين خواسته اعلام کرده است که:

«احترامًا به استحضار میرساند:

شورای اسلامی شهر همدان به شرح مصوبه پيوست که تحت عنوان بخش ۱۲ فصل ۲۴ ماده ۶۰ در تعرفه عوارض سال ۱۳۹۲ شهرداری همدان درج شده است٬ مبادرت به وضع ضوابط و آیيننامه چگونگی اخذ عوارض نصب و بهرهبرداری از تابلوهای واحدهای
تجاری و خدماتی سطح شهر نموده و شهرداری همدان با استناد به این مصوبه عوارضی تحت عنوان تبليغات محيطی دریافت میکند. هر چند مطابق بند ۲۶ ماده ۷۱ قانون تشکيلات٬ وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵/۳/۱ تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمانهای وابسته به آن با رعایت آیيننامههای مالی و معاملاتی شهرداریها از جمله وظایف شورای اسلامی شهر است ليکن به جهت اینکه تابلوهای منصوب به سر در اماکن تجاری و اداری علی القاعده مبين معرفی محل استقرار و فعاليت اماکن مذکور است و الزامًا متضمن تبليغاتی در زمينه ارائه خدمات مربوط نيست و اصولاً شهرداری در خصوص مورد ارائهکننده خدماتی نيست تا به دریافت بهای آن محق باشد.

در ضمن هيأت عمومی دیوان عدالت اداری طبق دادنامههای شماره ۴۰۷ ـ ۴۰۶ ـ ۱۳۸۷/۶/۳ و شماره ۲۴۱ـ ۱۳۹۰/۶/۷ و شماره ۳۶۲ـ ۱۳۹۲/۵/۲۱ و شماره ۷۷۱ـ ۱۳۹۱/۱/۱۸ مصوبات مشابه تعدادی از شورای اسلامی شهرهای مختلف را ابطال کرده است.

با توجه به مراتب یاد شده:

از آن جا که مصوبه شورای شهر همدان که تحت عنوان بخش ۱۲ فصل ۲۴ ماده ۶۰ در تعرفه عوارض سال ۱۳۹۲ شهرداری همدان درج گردیده و وصول عوارضی به عنوان هزینه تبليغاتی محيطی را تجویز کرده است٬ مغایر هدف و حکم مقنن و خارج از حدود اختيارات شورای اسلامی شهر همدان میباشد٬ با استناد به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکيلات و آیين دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ تقاضای ابطال آن را دارم.»

متن تعرفه مورد اعتراض به قرار زیر است:

«تعرفه مصوب عوارض سال ۱۳۹۲ شهرداری همدان بخش ۱۲ فصل ۲۴ ماده ۶۰ سازمان زیباسازی

ضوابط و آیيننامه چگونگی اخذ عوارض نصب و بهرهبرداری از تابلوهای واحدهای تجاری و خدماتی سطح شهر ۱ـ ضوابط نصب هر گونه تابلو در انواع مختلف بر اساس طرح جامع زیباسازی که توسط سازمان زیباسازی تهيه و توسط شورای شهر تصویب خواهد شد٬ به اجرا گذاشته میشود.

۲ـ هرگونه تبليغ محيطی بر روی فضاهای تبليغاتی و تابلوهای سطح شهر نيازمند اخذ مجوز از سازمان زیباسازی خواهد بود.

۳ـ هرگونه نصب تابلو در سطح شهر همدان بر اساس ضوابط مصوب در طرح جامع زیباسازی (و تا تصویب طرح جامع و با مصوبه شورای شهر) به غيراز مواردی که در بندهای آتی خواهد آمد٬ شامل پرداخت عوارض نصب بر اساس جدول شماره ۳۵ و ۳۶ میباشد.

۴ـ هرگونه تبليغ محيطی بر اساس ضوابط مصوب در طرح جامع زیباسازی (و تا تصویب طرح جامع و با مصوبه شورای شهر) در انواع مختلف از هر نوع تابلو٬ پيکره٬ سازه که به نحوی از انحاء جهت معرفی کالا٬ کاربردی (صنف) و ارائه هر نوع کالا یا خدمات و یا به منظور انتقال پيام مشخص در محدوده شهر همدان و در معرض دید عموم قرار داده شود اعم از افقی٬ عمودی٬ مستقر بر روی بام٬ایستاده با پایه مستقل٬ متحرک٬ الکتریکی٬ نوشته بر روی بنر٬ پارچه٬ شيشه٬ کارتن پلاستيک و غيره مستلزم پرداخت عوارض تبليغات محيطی بر اساس جدول شماره ۳۵ و ۳۶ و ۳۷ میباشد.

۵ ـ عوارض تبليغات محيطی تابلوهای منصوب صنفی که محصولات و کالاهای توليد داخلی را تبليغ میکنند یک برابر٬ کالاهای توليد داخلی تحت ليسانس خارجی را تبليغ میکند ۲برابر و برای محصولات و توليدات خارجی ۳برابر جدول شماره۳۶ محاسبه و دریافت خواهد شد.

تبصره: عوارض فوق صرفًا جهت صنوفی لحاظ میگردد که نمایندگی معتبر محصولات وکالاهای توليد داخلی یا خارجی را داشته باشند و در تابلوهای سر درب خود نام شرکت یا کالا را هم اضافه نماید و در صورت عدم دارا بودن نمایندگی مکلف به پرداخت عوارض به ميزان ۵ برابر تعرفههای مذکور در بند ۵ خواهد بود در غيراین صورت اجازه هيچگونه تبليغات نخواهند داشت و صرفًا مجاز به معرفی صنف خود بر روی تابلو سر درب میباشند و شهرداری همدان مجاز به اعمال مقررات میباشد.

۶ ـ تابلوها به شرح ذیل از پرداخت عوارض نصب و بهرهبرداری معاف میباشند:

تابلوهای انتظامی ترافيکی

تابلوهای پارچهای موقت حاوی پيام شادباش٬ تسليت و فرهنگسازی عمومی

تابلوهای نصب شده بر سر درب و نورپردازی واحدهای دولتی٬ نهادهای انقلابی٬ نيروهای انتظامی به مساحت ۱ مترمربع به تعداد یک عدد به استثناء شرکتهای دولتی و شعب بانکها و مؤسسات اعتباری در صورت مطابقت با مصوبه کميته سيما و منظر شهری
تبصره۱ :عوارض بر تابلوهای منصوب بر سر درب کليه بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری با ضریب ۱ برابر و مؤسسات قرضالحسنه تحت نظارت بانک مرکزی با ضریب ۰/۵ برابر بر اساس جدول شماره ۳۶ محاسبه و دریافت خواهد شد.

سازمان زیبا سازی

تابلوهای پزشکان و وکلای دادگستری٬ دفترخانه اسناد رسمی٬ دفاتر ازدواج و طلاق٬ دفاتر خدمات دولت الکترونيک حداکثر به مساحت ۱ مترمربع به تعداد یک عدد.

تابلوهای منصوب صنفی بر سر درب بنگاه ناشران٬ فروشندگان کتاب٬ نشریات٬ مطبوعات٬ دفاتر مرکزی٬ اتحادیه صنفی٬ سندیکاها٬ مجامع امور صنفی٬ احزاب٬ انجمنها٬ تشکلهای غيردولتی و مشارکتهای مردمی٬ خيریهها و مؤسسات مذهبی و مراکز فرهنگی٬ آموزشی دولتی٬ مهد کودکها به مساحت حداکثر ۱ مترمربع و تعداد یک عدد.

تبصره۲ :در صورتی که مساحت هر یک از تابلوهای موضوع بند ۶ از ضوابط تعيين شده تجاوز نماید٬ مشمول پرداخت عوارض تبليغات محيطی بر مبنای کل مساحت تابلو طبق جداول ۳۶ و ۳۸ خواهد بود.

۷ـ تا زمان تصویب طرح جامع زیباسازی و تعيين ضوابط نصب تابلو در سطح شهر همدان کليه تابلوهای منصوب در سطح شهر بر اساس جداول ۳۶ و ۳۸ شامل پرداخت عوارض نصب و تبليغات محيطی خواهند بود و پس از تصویب طرح جامع ابعاد کليه تابلوهای تبليغاتی باید منطبق با ضوابط طرح جامع زیباسازی اجرا گردد.

۸ ـ عوارض نصب و بهرهبرداری از هر نوع سازه تبليغاتی بسته به مدت زمان بهرهبرداری (دائم یا موقت) محاسبه و وصول خواهد شد.

۹ـ عوارض نصب و بهرهبرداری از سازههای تبليغاتی دائم که شامل انواع تابلوهای سر درب میباشد به ازاء هر مترمربع در هر ماه محاسبه و اخذ خواهد شد.

۱۰ـ عوارض نصب و بهرهبرداری از سازههای تبليغاتی موقت که شامل انواع پرده٬ بنر٬ کارتن پلاستيک نصب خودرو تبليغاتی بر روی داربست٬ چادرهای برپایی نمایش٬ نمایشگاه٬ فروش بليط٬ انواع چترهای تبليغاتی٬ بالن و غيره بوده که به صورت موقت نصب و مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت به ازای هر مترمربع اشغال سطح در هر روز محاسبه و اخذ خواهد شد. (جدول شماره ۳۸( ۱۱ـ واگذاری و بهرهبرداری از کليه سازههای تبليغاتی سطح شهر اعم از بيلبوردها٬ پایه بنرها٬ تابلوهای دوقلو٬ تابلوهای چند وجهی و غيره که در مالکيت سازمان زیباسازی میباشند بر اساس قيمتهای پایه جداول ذیل انجام خواهد شد.

توضيح: ستون مربوط به قيمت واگذاری از طریق مزایده٬ صرفًا به منظور تعيين قيمت پایه مزایده بوده و به افرادی که در مزایده بيشترین مبلغ را پيشنهاد دهند واگذار خواهد شد.

 توضيح: ستون مربوط به قيمت واگذاری از طریق مزایده٬ صرفًا به منظور تعيين قيمت پایه مزایده بوده و به افرادی که در مزایده بيشترین مبلغ را پيشنهاد دهند واگذار خواهد شد.

در پاسخ به شکایت مذکور٬ رئيس شورای اسلامی شهر همدان به موجب لایحه شماره ۷۰/۵۲/۳۶۲۳۲۲ ـ ۱۳۹۳/۵/۴ توضيح داده است که:

«ریاست محترم هيأت عمومی دیوان عدالت اداری

موضوع: ارسال جوابيه (شکایت آقای اسماعيل عزیزی فراز)

با سلام

بازگشت به اخطاریه کلاسه ۸۰۷/۹۲ موضوع شماره پرونده ۹۲۰۹۹۸۰۹۰۰۰۷۳۲۷۷ در رابطه با شکایت آقای اسماعيل عزیزی فراز مبنی بر ابطال ضوابط اخذ عوارض نصب بهرهبرداری تابلو به شرح ذیل دلایل بر اساس شکایت مطروحه به استحضار میرساند: اولاً: مستنداً به بند ۲۵ ماده ۷۶ قانون تشکيلات٬ وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر مصوب ۱۳۷۵/۳/۱ مجلس شورای اسلامی تصویب مقررات لازم به پيشنهاد شهرداری جهت نوشتن موضوع مطالب با الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر با رعایت مقررات موضوع و انتشار آن برای عموم از وظایف شوراهای اسلامی شهر بر شمرده شده است. لذا وضع ضوابط و عوارض بر نحوه نصب و بهرهبرداری از تابلوهای واحدهای تجاری و اداری نه تنها برخلاف قانون نمیباشد بلکه تصریحًا به صدر ماده ۷۶ قانون اخير از وظایف شوراهای اسلامی است جالب آن که شاکی در شکایت خود صرفًا مدعی خلاف بودن مصوبه بدون ذکر دليل یا مستند مورد ادعا میباشند.

ثانيًا: مطابـق ماده ۹۲ قانون شـهرداری نوشـتن هر نوع مـطلب یا الصاق هر نوع نوشتـه بر روی دیوارهای شهر اعم از املاک و منازل و هر محل و فضایی که در مرئی و منظر عموم است ممنوع میباشد مگر محلهایی که شهرداری بر اساس ضوابط و دستورالعمل
مصوب شورای اسلامی شهر مصوب مینماید از طرفی آیيننامه اجرایی نحوه وضع و وصول عوارض توسط شوراهای اسلامی شهر بخش و شهرک موضوع قانون تشکيلات شورا مصوب ۱۳۷۸/۷/۷ هيأت وزیران تعيين ضوابط و عوارض در این رابطه به شورای شهر محول شده است.

ثالثًا: یکی از اهداف و وظایف ذاتی مدیریت شهری در راستای زیباسازی شهری٬ ساماندهی و یکسانسازی تابلوهای سر درب مغازهها اماکن تجاری و اداری است به طوری که مالکين یا متوليان هر یک از این اماکن در سهم و حصه مالکيتی خود و به نسبت آن امکان نصب تابلو و بهرهبرداری از آن را دارند و الا ساخت و نصب بی ضابطه و بدون اندازه مشخص و بدون نظارت و تصویب مقامات شهری عایدی جز هرج و مرج و بی نظمی و مخدوش نمودن چهره و منظر شهر را در پی نخواهد داشت و نتيجه این خواهد شد که هر کس به ميل و سليقه خود آرایش و زیبایی شهر را مورد لطمه قرار دهد.

رابعًا: شاکی در فراز صفحه دوم شکایت خود عنوان نمودهاند که تابلوهای منصوبه علی القاعده مبين محل استقرار و فعاليت اماکن مذکور است و الزامًا متضمن تبليغاتی در زمينه خدمات مربوطه نيست در حالی که اساسًا خلط مبحثی فاحش روی داده است به گونهای اتفاقًا نصب تابلو در اماکن تجاری صرفًا جنبه تبليغاتی دارد و اندک تردیدی در این باره ممکن است معطوف به دوایر دولتی باشد که آن هم در جای خود قابل بحث و نقادی میباشد.

ملاحظه میفرمایيد دعوی مطروحه متکی به هيچ دليلی نبوده و متأسفانه طرح چنين دعاویی از اشخاص نامعلوم که اص ًلا نه هویت آنها و نه ذینفعی آنها در حد موضوع است چيزی جز اتلاف وقت گرانبهای هيأت در رسيدگی به پروندههای مستحق توجه نتيجهای بيش نخواهد داشت. لذا با عنایت به مراتب معروضه تقاضای رد دعوی شاکی را دارد.»

در اجرای ماده ۸۴ قانون تشکيلات و آیين دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ٬۱۳۹۲ پرونده در هيأت تخصصی عمران٬ شهرسازی و اسناد دیوان عدالت اداری مطرح شد و این هيأت در خصوص خواسته شاکی مبنی بر ابطال بخش ۱۲ فصل ۲۴ ماده ۶۰ تعرفه عوارض سال ۱۳۹۲ شهرداری همدان تحت عنوان ضوابط و آیيننامه چگونگی اخذ عوارض نصب و بهرهبرداری از تابلوهای تجاری و اداری به استثناء ۱ (عبارت «به استثناء شرکتهای دولتی٬ شعب بانکها٬ مؤسسات اعتباری» از قسمت سوم بند ٬۶ ۲ (قسمت اول تبصره ۱ بند ٬۶ ۳ (تبصره ۲ بند ۶ به موجب دادنامه شماره ۱۴۶ ـ ۱۳۹۵/۸/۲۶ رأی به رد شکایت شاکی صادر کرد و رأی مذکور به علت عدم اعتراض از سوی رئيس دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری قطعيت یافته است.

در خصوص تقاضای ابطال سایر بندها از تعرفه فوقالذکر٬ پرونده به هيأت عمومی دیوان عدالت اداری ارجاع شده است.

هيأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۳۹۶/۱/۱۵ با حضور رئيس و معاونين دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکيل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هيأت عمومی

هر چند مطابق بند ۲۶ ماده ۷۱ قانون تشکيلات٬ وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ٬۱۳۷۵ تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمانهای وابسته به آن با رعایت آیيننامههای مالی و معاملاتی شهرداریها از جمله وظایف شورای اسلامی شهر است٬ ليکن به جهت اینکه تابلوهای منصوبه بر سر درب اماکن تجاری و اداری علی القاعده مبين معرفی محل استقرار و فعاليت اماکن مذکور است و الزامًا متضمن تبليغاتی در زمينه ارائه خدمات مربوط نيست و اصولاً شهرداری در خصوص مـورد ارائهکننده خـدمتی نيست تـا بـه دریافت بهای آن محق بـاشد٬ بنابرایـن بخش ۱۲ فصـل ۲۴ ماده۶۰ تعرفه عوارض سال ۱۳۹۲ شهرداری همدان مصوب شورای اسلامی شهر همدان٬ خلاف قانون و خارج از حـدود اختيارات مرجع تصویب تشخيص میشود و بـه استناد بند ۱ مـاده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکيلات و آیين دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال میشود.

 رئيس هيأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بهرامی

منبع : روزنامه رسمی
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

ممنوعیت اخذ عوارض صدور پروانه ساختمان از بناهای ساخته شده پیش از تاسیس شهرداری ها
رای شماره 602 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال مصوبه شورای عالی اداری
رای شماره 581 هسات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بندهای 66 الی 73 از دفترچه عوارض سال 1391 شورای اسلامی شهر راور
رای شماره 578 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال تبصره یک مصوبه یکصد و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران
رای شماره 604 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بند 1 جدول شماره 4 بخشنامه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی
رای شماره 603 هیات عمومی دیوان عدالت اداری:ابطال ماده 9 آیین نامه اجرایی قانون اصلاح تبصره 2 ماده واحده قانون
افزایش 80 درصدی نرخ طرح ترافیک لغو شد
رای شماره 580-579 هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال مصوبه دویست و سی و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران
رای شماره 566 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بند 16 تعرفه عوارض محلی سال 1391 شورای اسلامی شهر شهریار
رای شماره 441 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال تصمیم شماره 1393/05/11-16124/93/10 کمیته نظارتی 5 شهرداری

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
ثبت واقعه ازدواج چگونه است؟ مواجهه حقوقی اولیای دم با قاتل قانون داریم ، اجرا نمی کنیم ممنوعیت اخذ عوارض صدور پروانه ساختمان از بناهای ساخته شده پیش از تاسیس شهرداری ها ترک تعقیب چیست ؟ شهادت دروغ دو سال حبس دارد بانک ها قانونا باید موجودی حساب چکی که کسر موجودی دارد را به دارنده چک بپردازند رای شماره 602 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال مصوبه شورای عالی اداری رای شماره 581 هسات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بندهای 66 الی 73 از دفترچه عوارض سال 1391 شورای اسلامی شهر راور رای شماره 578 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال تبصره یک مصوبه یکصد و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران دیه و حبس ، مجازات سقط عمدی جنین رای شماره 604 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بند 1 جدول شماره 4 بخشنامه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رای شماره 603 هیات عمومی دیوان عدالت اداری:ابطال ماده 9 آیین نامه اجرایی قانون اصلاح تبصره 2 ماده واحده قانون نفقه فرزندان با طلاق والدین ساقط نمی شود نفی نسب در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی چگونه است ؟ شرایط درخواست تامین خواسته چیست؟ دانستنی های حقوقی کشاورز:وجود استقلال کانون وکلا به نفع همه از جمله مخالفین است مولاوردی :وظیفه دولت ها حفظ حقوق شهروندی مردم است صدور حکم طلاق به درخواست زوج در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی چگونه است ؟