×

فعال مدنی 55 1 درصد کودکان زباله جمع کن افغان هستند

فعال مدنی 55 1 درصد کودکان زباله جمع کن افغان هستند

یک فعال مدنی در جمعیت امام علی(ع) می گوید، 85 1درصد کودکان زباله جمع کن افغان ،13 2 درصد ایرانی و 1 7درصد پاکستانی هستند

فعال-مدنی-55-1-درصد-کودکان-زباله-جمع-کن-افغان-هستند

 یک فعال مدنی در جمعیت امام علی(ع) می گوید، 85.1درصد کودکان زباله جمع کن افغان ،13.2 درصد ایرانی و 1.7درصد پاکستانی هستند.

 ' سوسن مازیان فر' روز سه شنبه در چهارمین نشست شورای ساماندهی کودکان خیابانی که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: جمعیت امام علی(ع) پژوهشی از میان 658 کودک زباله گرد انجام داده که نتایج آن خیلی تاثر آور است.

وی با اشاره به وضعیت تحصیلی کودکان زباله گرد گفت: 41درصد آنان بی سواد، 21 درصد در حال تحصیل و 37 درصد به دلیل دشواری کار مجبور به ترک تحصیل شده اند.

وی درباره وضعیت سکونت این کودکان گفت: 52 درصد از آنان در کارگاه های تفکیک زباله زندگی می کنند و 48 درصد دارای خانه هستند، اما به دلیل جمع آوری زباله، خانه ها به لحاظ بهداشتی ایمن نیستند. تصاویر متعددی وجود دارد که موش ها تن این کودکان را در موقع خواب کنده اند.

مازیان فر گفت: 59 درصد از این کودکان با یکی از اعضای خانواده کار می کنند و 41درصد به تنهایی در کلان شهرها زندگی می کنند. این کودکان برای کارفرمایانی که به شکل پیمانکار برای شهرداری کار می کنند ،جمع آوری زباله را انجام می دهند.

به گفته این فعال مدنی، میانگین ساعت کار کودکان زباله جمع کن 10 ساعت ونیم است اما در میان آنها هستند کودکانی که روزانه 20 ساعت کار می کنند.

وی وضعیت سلامت و بهداشت این دسته از کودکان را فاجعه آمیز عنوان کرد و گفت: 62 درصد این کودکان هرکز از دستکش استفاده نمی کنند زیرا پیمانکاران هزینه ای برای دستکش به آنها نمی دهند. تنها 9درصد از آنها از دستکش استفاده می کنند.

به گفته وی، کودکان یاد شده در معرض بیماری هایی نظیر ایدز، هپاتیت ،کزاز، حصبه، سالک پوستی و احشایی، انگل روده ای ،اسهال خونی، فلج ،زانو درد، دیسک کمر و کمر درد هستند.

وی گفت: پیمانکاران سالانه 2 تا 4 میلیون ریال( 200 تا 400 هزار تومان ) از این کودکان می گیرند تا به آنها کارت برای کار دهند، در حالیکه این کارت ها هیچگونه ارزشی ندارد و در صورتی که کودک امتناع کند از دادن این وجه به شیوه خشنی او را به باد کتک می گیرند.

وی کمترین سن کودکان زباله گرد را 4 سال عنوان کرد و گفت: میانگین سنی آنها دوازده سال ونیم است.

مازیان فر درباره آرزوهای این کودکان گفت: وقتی از این کودکان درباره آرزوهایشان سئوال کردیم بیشترین آرزوی کودکان زباله جمع کن 'مرگ' بود. کودکی کردن و ادامه تحصیل از دیگر آرزوهای این کودکان بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.