×

اشتغال هر زندانی و دور شدن چند آسیب از خانواده

اشتغال هر زندانی و دور شدن چند آسیب از خانواده

بنیاد تعاون زندانیان که با هدف ایجاد اشتغال زندانیان در سال 1326 تحت عنوان کارخانجات ندامتگاه ، آغاز به کار کرد در زمان حاضر بیش از 50 هزار مددجو را تحت حمایت قرار داده است

اشتغال-هر-زندانی-و-دور-شدن-چند-آسیب-از-خانواده

- بنیاد تعاون زندانیان که با هدف ایجاد اشتغال زندانیان در سال 1326 تحت عنوان کارخانجات ندامتگاه ، آغاز به کار کرد در زمان حاضر بیش از 50 هزار مددجو را تحت حمایت قرار داده است.

 این بنیاد درسال 1333 اولین اساسنامه را با هدف ایجاد اشتغال برای زندانیان به تصویب هیأت وزیران وقت رسید.

دغدغه مسئولان بنیاد تعاون زندانیان همواره کمک به وضع مالی مددجویان و بهبود وضعیت معیشتی آنان و خانواده شان بوده است که از جمله اقدامات صورت گرفته برای تحقق این امر، قانون وادار کردن محبوسان غیر سیاسی به کار از طریق انتقال به مؤسسات صنعتی و فلاحتی مصوب12/12/1314 کمیسیون قوانین عدلیه و نظامنامه اشتغال مددجویان مصوب 12/5/1315 هیأت وزراست.

بنیاد تعاون زندانیان پس از پیروزی انقلاب زیر نظر شورای عالی قضایی و سپس به صورت مستقیم زیر نظر رئیس قوه قضائیه در حال انجام وظیفه در راستای مواد اساسنامه اعم از کمک به معیشت مددجویان بی بضاعت و خانواده ایشان، کمک به آزادی محکومان غیر مالی، ایجاد مؤسسات صنعتی، کشاورزی و خدماتی در جهت رسالت اشتغال ‌زایی است.

** توانمندسازی مددجویان محور اقدامات بنیاد تعاون زندانیان

بنیاد تعاون زندانیان در سه سال گذشته با عمل به مهم ترین اصل اساسنامه، توانمند سازی مددجویان را به عنوان محور اصلی فعالیت های خود قلمداد کرد که دراین راه تاکنون توفیقاتی هم بدست آورد؛ بزرگ ترین توفیق و رسالت کاری بنیاد در سال 95 هم در ادامه اقدامات سال های 91 ، 92 و 93 توسعه کارگاه ها، کارخانجات ، فعالیت های اقتصادی ، صنعتی و کشاوزی ( با هدف افزایش تعداد اشتغال زندانیان ) بوده است.

رحیم مطهرنژاد، مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان معتقد است: هر شغلی که برای زندانیان ایجاد می شود ، یک آسیب از داخل زندان و چند آسیب در خارج زندان را از پیرامون زندانیان و خانواده های آنان دور کند.

مطهرنژاد در گفت وگو با خبرنگار قضائی ایرنا، ایجاد اشتغال برای زندانیان را یک حرکت جهادی، کمک به تولیدات داخلی و استفاده از ظرفیت های اقتصاد مقاومتی می داند و می گوید: هر شغلی که برای زندانیان ایجاد می شود ، در صورت انتخاب صحیح شغل و نگاه اقتصادی به آن (با هدف تولید ثروت)، چرخ های اقتصادی کشور را بهتر به چرخش در می آورد و مانع از واردات کالاهای بی کیفیت به داخل کشور می شود .

به گفته وی هر شغل جدیدی که به اشتغال زندانیان اضافه می شود، هزینه های نظام را برای مدیریت بر آسیب های اجتماعی پائین می آورد.

** ایجاد 40 واحد جدید اشتغال ویژه مددجویان در سال 95

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان با بیان ایجاد 40 واحد جدید اشتغال ویژه مددجویان در سال 95، عمده این واحدهای اشتغال و تولیدی را در حوزه های صنعت کشاورزی، باغداری، دامپروری، پرورش آبزیان و صنایع دستی در زندان های سراسر کشور با هدف اشتغال مددجویان عنوان کرد.

مطهرنژاد درباره اینکه آیا این فعالیت های زندانیان در حال کار، تاثیری در اعطای مرخصی یا تسهیلات دیگر به آنان دارد یا نه، اظهار کرد:به صورت مستقیم قانون و مقررات خاصی در این زمینه وجود ندارد اما وقتی رئیس زندان ها می بیند زندانیان در مجموعه های تولیدی به خوبی فعالیت می کنند، این کار زندانیان بطور غیرمستقیم تاثیر خود را می گذارد.

وی توسعه واحدهای اشتغال را جزو دستور کار بنیاد تعاون زندانیان می داند و می افزاید: مصمم هستیم تا هر سال، شماری واحد جدید برای اشتغال زندانیان ایجاد کنیم؛ اما امکانات ما به تنهایی کفاف نمی دهد.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان از دیگر دستگاه های کشور مانند دولت و مجلس می خواهد تا برای تحقق کامل هدف بنیاد تعاون زندانیان به این مجموعه کمک کنند و تصریح می کند: مجلس همانطور که برای استراحت، اقامت، هواخوری و بهداشت زندانی، بودجه سالانه در نظر می گیرد، بهتر است برای حرفه آموزی و اشتغال هم بودجه و سرمایه گردش در نظر گرفته شود.

** اشتغال بعد از خروج زندانی، عامل کاهش بازگشت به زندان

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان در پاسخ به این پرسش که آیا تسهیلاتی به این زندانیان شاغل بعد از خروج به منظور ادامه دادن کار خود اختصاص می یابد یا نه، می گوید: این، در حیطه وظایف قوه قضائیه و بخش مراقبت بعد از خروج این قوه است که توصیه می کنیم به اشتغال بعد از خروج توجه بیشتری شود تا کمتر شاهد بازگشت زندانیان به زندان باشیم.

**با نگاه شهروند عادی به یک زندانی بعد از آزادی بنگریم

مطهر نژاد در ادامه به مردم توصیه می کند ، همانطور که برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و خانواده های زندانیان بی بضاعت و کم بضاعت هزینه می کنند برای اشتغال زندانیان بعد از خروج هم نگاه خیرانه داشته باشند.

به گفته وی، اگر به زندانی بعد از تحمل حبس، تسهیلاتی تعلق بگیرد و مشغول کار شود، طبیعتا دیگر به دنبال بزه نمی رود.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان با این درخواست از مردم که به مددجویان پس از آزادی به چشم دیگر و مجرم نگاه نکنند، خاطرنشان می کند که مردم باید زندانی را بعد از آزادی به عنوان فرد جدید در جامعه بپذیرند؛ او دیگر یک شهروند عادی است و باید نوع نگاهمان را به این قشر تغییر دهیم.

* کاهش بازگشت زندانیان دارای اشتغال به زندان

مدیرعامل بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان کشور با بیان اینکه براساس آمار بازگشت زندانیان دارای اشتغال به زندان ها کاهش یافته و از 20 به یک درصد رسیده است، این موضوع را دستاورد بزرگی برای بنیاد بیان می کند.

وی تصریح می کند: بدنبال تغییر نگرش جامعه نسبت به زندانیان و خانواده های آنها هستیم و در این مسیر رسانه ها باید به ما کمک ویژه ای کنند.

** عرضه محصولات بنیاد تعاون با برند «حامی و اشتغال زایی برای 50 هزار مددجو

مطهرنژاد درباره برند «حامی» در بنیاد تعاون زندانیان، می گوید: با اجازه رئیس قوه قضاییه، نام «حامی» را ثبت و پس از آن لوگویی را برای آن طراحی کردیم.

وی درباره اینکه آیا خود دستگاه قضا و سازمان های زیرمجموعه آن از محصولات تولیدی زندانیان استفاده می کند، یا نه، افزود: تا سال 80 امکاناتی در اختیار بنیاد تعاون قرار داشت که زندانیان تولیدات خود را به دستگاه قضا می توانستند عرضه کنند که در چند سال اخیر با تصویب قانونی مبنی بر به مناقصه گذاشتن احتیاجات از سوی دستگاه ها، دست ما عملا بسته شد.

به گفته وی، اکنون 50 هزار زندانی شاغل داریم که تقریبا سه درصد آنان را بانوان تشکیل می دهند و اگر دستگاه های ذیربط مانند مجلس در این رابطه همکاری کنند، این آمار تا یکصد هزار نفر افزایش می یابد.

** محصولات دارای ارزش اقتصادی تولید شود

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان موضوع مهم مورد تاکید طی سه سال گذشته را تولید محصولات دارای ارزش افزوده اقتصادی عنوان و اظهار می کند: کالایی که فاقد ارزش افزوده اقتصادی باشد، کالای است که داخل قفسه ، انبار یا نهایتا کالای تزئینی داخل بندها و منازل خانواده های مددجویان نگهداری می شود و یا اینکه به عنوان هدیه ، ارایه می شود که متاسفانه برخی محصولات بنیاد (بویژه در بخش های صنایع چوبی و صنایع دستی)، دچار این نقیصه اند و فضا (سالن، سوله و کارگاه)، انرژی ، نیروی انسانی درگیر کارهایی می شود که هیچ خروجی مثبتی ندارد .

وی موضوع مهم دیگر در ارتباط اشتغال زندانیان را پرداخت صحیح و به موقع حقوق و دستمزد مددجویان بیان و خاطرنشان می کند که این موضوع هم در برخی استان ها به بازنگری و اجرای آن طبق دستور العمل ابلاغی حقوق و مزایای مددجویان نیاز دارد.

مراعات دقیق اصول ایمنی ، بهداشت حرفه ای و رعایت محیط زیست (HSE) ، مطابق خط مشی ، بخشنامه ها و دستور العمل های ابلاغی از دیگر انتظارات بنیاد است که مطهرنژاد این موضوعات را این گونه تشریح می کند: سیستم HSE از سه سال قبل بصورت جدی در دستور کار همکاران قرار گرفته است و لازم است همه مدیران، کارکنان و بویژه مددجویان به اجرای صحیح و دقیق سیستم HSE ، مبادرت ورزند ، بویژه آسیب شناسی در نقاط فیزیکی (مثل کارگاه ها ، کارخانجات و مزارع) و نقاط جسمی مددجویان از اولویت های کاری بنیاد است.

بنیاد تعاون زندانیان همچنین با اندیشه روی توسعه بازار، موضوع فروش محصولات تولیدی، استفاده از ظرفیت های بالقوه بنیاد، سازمان، سایر دستگاه ها و نهاد ها در استان ها و کشور به دنبال آن است تا تولید را با هدف فروش انجام می دهد نه اینکه تولید کند تا کالاها و محصولات در انبارها نگهداری شوند.

هفته قوه قضاییه اول تا هفتم تیر است .

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.