×

آیا هدایای مرد به همسرش ، درصورت وقوع طلاق در دوران عقد ، قابل استرداد است ؟

آیا هدایای مرد به همسرش ، درصورت وقوع طلاق در دوران عقد ، قابل استرداد است ؟

در چه شرایطی هدایایی که مرد در دوران عقد به همسرش دادهف در صورت وقوع طلاق در این دوران، قابل استرداد است؟

آیا-هدایای-مرد-به-همسرش-،-درصورت-وقوع-طلاق-در-دوران-عقد-،-قابل-استرداد-است-؟

 در چه شرایطی هدایایی که مرد در دوران عقد به همسرش دادهف در صورت وقوع طلاق در این دوران، قابل استرداد است؟

 پرسش مخاطب درباره تکلیف هدایای عقد پس از طلاق این است:

با سلام. اگر مرد در دوران عقد هدایای قابل توجهی به همسرش داده باشد، از جمله سرویس طلا، آیا امکان بازپس گرفتن آنها در صورت وقوع طلاق وجود دارد؟

پاسخ کارشناسان :

چنانچه پس از عقد نکاح هدایایى از طرف زوجین و یا بستگان آنها به طرف دیگر تقدیم شود با توجه به ماهیت حقوقى چه تنها در موارد ذیل آن هدایا قابل مطالبه و استرداد خواهد بود :

1- مال مورد هبه باقى بوده و از بین نرفته باشد . به عنوان مثال چنانچه هدیه یک دستگاه وسیله نقلیه بوده که از ناحیه زوج به زوجه هدیه شده باشد و این وسیله در اثر تصادف و یا آتش سوزى و امثال آن تلف شده باشد قابل استرداد و مطالبه نخواهد بود .

در این فرض بر خلاف هدایاى قبل از عقد که بیان آن گذشت حتى قیمت آن نیز با وجود اینکه از نوع هدایاى ذاتاً قابل نگاه داشتن است قابل مطالبه نیست چه بر اثر تقصیر متهب تلف شده باشد چه غیر آن .

2- در صورتى که هبه از نوع معوض نبوده و چنانچه از نوع معوض بوده باشد عوض داده نشده باشد . به عنوان مثال واهب شرط کند که در قبال وسیله نقلیه اى که هبه مى کند یک دستگاه موتوسیکلت دریافت نماید که در این صورت چنانچه واهب وسیله نقلیه را داده باشد و موتوسیکلت را تحویل گرفته باشد واهب حق رجوع به وسیله نقلیه را نخواهد داشت.

3- مال مورد هبه از مالکیت متهب خارج نشده باشد . به عنوان مثال چنانچه هدیه گیرنده وسیله نقلیه را فروخته باشد یا با به رهن دادن آن به دیگرى متعلق حق غیر کرده باشد واهب حق مطالبه مال مورد هبه را نخواهد داشت .

4- زمانى که در مال مورد هبه تغییرى حاصل شده باشد که از حالت اولیه آن خارج گردیده باشد به عنوان مثال شمش طلا تبدیل به سکه هاى طلا شده باشد که در این حالت مال مورد هدیه را نمى توان مطالبه کرد . تبدیل مال به مال دیگر مثلاً تبدیل وسیله نقلیه اى که هدیه شده به وسیله نقلیه دیگرى از طریق خرید و فروش نیز از این نوع است.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.