×

روز جهانی مالکیت فکری

روز جهانی مالکیت فکری

سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) روز 26 آوریل هر سال (برابر با 6 اردی‌بهشت سال‌های غیر کبیسه) را به روز جهانی مالکیت فکری World Intellectual Property Day نامگذاری کرده است این روز سالگرد تاسیس این سازمان است سازمان جهانی مالکیت فکری هر ساله برای بزرگداشت این روز و برای دادن ایده بیشتر به ادارات کپی‌رایت، مالکیت صنعتی و مشابه این سازمان‌ها در همه جای دنیا، و نیز به افراد فعال در زمینه‌های گوناگون که ممکن است بخواهند برنامه‌ای برای این روز ترتیب بدهند، درون‌مایه‌ای ( تم) برای این روز در هر سال معرفی می‌کند

روز-جهانی-مالکیت-فکری وکیل 

سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) روز 26 آوریل هر سال (برابر با 6 اردی‌بهشت سال‌های غیر کبیسه) را به روز جهانی مالکیت فکری World Intellectual Property Day نامگذاری کرده است. این روز سالگرد تاسیس این سازمان است/سازمان جهانی مالکیت فکری هر ساله برای بزرگداشت این روز و برای دادن ایده بیشتر به ادارات کپی‌رایت، مالکیت صنعتی و مشابه این سازمان‌ها در همه جای دنیا، و نیز به افراد فعال در زمینه‌های گوناگون که ممکن است بخواهند برنامه‌ای برای این روز ترتیب بدهند، درون‌مایه‌ای (:تم) برای این روز در هر سال معرفی می‌کند.

سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) روز 26 آوریل هر سال (برابر با 6 اردی‌بهشت سال‌های غیر کبیسه) را به روز جهانی مالکیت فکری World Intellectual Property Day نامگذاری کرده است. این روز سالگرد تاسیس این سازمان است، اما قرار گرفتن آن در ماه آوریل (اردی‌بهشت) همچنین همزمانی با مناسبت‌های دیگر هم دارد، مثل تولد شکسپیر و روز جهانی کتاب‌خوانی.

سازمان جهانی مالکیت فکری هر ساله برای بزرگداشت این روز و برای دادن ایده بیشتر به ادارات کپی‌رایت، مالکیت صنعتی و مشابه این سازمان‌ها در همه جای دنیا، و نیز به افراد فعال در زمینه‌های گوناگون که ممکن است بخواهند برنامه‌ای برای این روز ترتیب بدهند، درون‌مایه‌ای (:تم) برای این روز در هر سال معرفی می‌کند. درون‌مایه پیشنهادی امسال این سازمان «خلاقیت: نسل بعد» است. برای معرفی این درون‌مایه، تارنمای سازمان جهانی مالکیت فکری متنی را منتشر کرده است که در زیر ترجمه این متن در اختیار شما قرار می گیرد :

خلاقیت: نسل بعد

آنچه در راه است چگونه است؟

همه ما می‌خواهیم بدانیم جهان فردا چگونه خواهد بود، از آب‌و‌هوای آن گرفته تا بازارها و مورد مهم بعدی در فن‌آوری یا هنر.

پیش‌بینی آینده در بهترین حالت چیزی جز تلاشی نامطمئن نیست، اما باز هم از تلاش برای این کار باز نمی‌ایستیم. و با دسترسی افزون‌تر به اطلاعات، ارتباطات آنی، اَشکال نوی همکاری‌ها و نقش افراد جامعه در آفریدن علم و هنر، پیش‌بینی‌هایمان هر روز در حال بیشتر، جسورتر و دقیق‌تر شدن است.

به عنوان مثال می‌دانیم که خودروها به‌زودی خود رانندگی خواهند کرد، که با نگاه و کلاممان -و در نهایت با مغزهایمان- خواهیم توانست به‌طور مستقیم و با کنترل موثر، با رایانه‌هایمان ارتباط برقرار کنیم، رایانه‌هایی که به نوبه خود هرچه کوچک‌تر خواهند شد تا جایی که بتوان آنها را پوشید یا حتی در بدنمان نصب کرد. همه این‌ها تاثیری ژرف بر چگونگی زندگی‌های ما خواهد داشت، و بر چگونگی اندیشیدن، کار کردن، آموختن، شفا یافتن و لذت بردن.


آنچه پیش از این داستان علمی‌-تخیلی بود، اکنون به واقعیت تبدیل شده. اما پس از این چه خواهد شد؟ آینده ورای آینده چه خواهد بود؟ چه فن‌آوری نویی است که اکنون ایده‌ایست صرف، چرخان در ذهن یک مهندس جوان؟ چه کسی ابتکار آن‌لاین بعدی را خواهد زد که باز هم روش صحبت کردنمان را با یکدیگر متحول خواهد کرد؟ چه موسیقی نویی از پارکینگ خانه‌ای در جایی دوباره هیجانی نو در دنیای رقص ایجاد خواهد کرد و آرامش دانشگاه‌های هنری را بر هم خواهد زد؟ هنرمندان و نوآوران بزرگ فردا کیستند؟ چه‌طور کار می‌کنند، چه‌طور می‌آفرینند؟ و چه‌طور آفریده‌هایشان را در بازار خواهند برد در دنیایی که بازی تقریباً هر روز تغییر می‌کند؟

آینده؟ درباره‌اش از نسل بعد بپرسید.

بپیوندید

برنامه یا فعالیتی را در اجتماع اطراف خود برای روز جهانی مالکیت فکری ترتیب دهید.

به ما بپیوندید و در بحث‌های ما در صفحه روز جهانی مالکیت فکری در فیس‌بوک شرکت کنید.

تصاویر از سرتاسر دنیا مربوط به روز جهانی مالکیت فکری را ببینید و برنامه‌های گوناگون ترتیب داده‌شده در جاهای مختلف دنیا به این مناسبت را در نقشه برنامه‌های سراسر دنیا بررسی کنید.

خلاقیت‌ها، عکس‌ها، پوسترها و … خودتان درباره روز مالکیت فکری را مستقیماً با ما در صفحه فیس‌بوکمان به اشتراک بگذارید و یا آنها را به نشانی [email protected] برای ما بفرستید تا در تارنمایمان بگذاریم.

فعالیت های پیشنهادی :

روز جهانی مالکیت فکری در راه است: 26 آوریل 2013 برابر با 6 اردی‌بهشت 1392. در این روز در کشورهای دنیا ادارات کپی‌رایت یا سایر سازمان‌ها یا اداره‌های مرتبط با مالکیت فکری برنامه‌ای برای شناسایی بیشتر حقوق مالکیت فکری و آشنایی همگان با مسائل این حقوق که در زندگی روزمره آنها تاثیر دارد، طرح‌ریزی و برگزار می‌کنند. این روز در خیلی جاها حالتی مانند جشنی بین‌المللی دارد. خوبی قرار گرفتن آن در بهار نیز آنست که هوا در بیشتر کشورها خوب و معتدل است و مناسب برای انواع برنامه‌های برگزارشدنی به مناسبت این روز در هوای آزاد.

اما چه برنامه‌هایی را می‌توان برای این روز طراحی و برگزار کرد؟ گونه‌گونی برنامه‌ها بسیار زیاد است و هر آنچه را که به نحوی سرگرم‌کننده باشد برای مخاطبان، و البته آموزنده، در برمی‌گیرد. فراموش نکنید که اگر ایده این روز به نظرتان جالب است، نیازی نیست در امید (و حسرت!) برگزاری آن از سوی سازمان‌ها و اداره‌های دولتی بنشینید: خود دست به کار شوید و ببینید کدام فعالیت را دوست دارید و چه از دستتان برمی‌آید.

فهرستی از ایده برنامه‌ها و فعالیت‌های ممکن برای بزرگ‌داشت روز جهانی مالکیت فکری در تارنمای سازمان جهانی مالکیت فکری موجود است. این فهرست به تصریح خود این سازمان، «تمثیلی» است و یعنی تنها به عنوان نمونه و دادن ایده تهیه شده و مسلم است که کارهای دیگر که جالب‌تر باشد و یا فراخور جامعه خودمان، مورد استقبال است. این سازمان حتی همگان را فرامی‌خواند که اگر ایده‌های بیشتری دارند -و حتی بهتر: اگر آن ایده‌ها را اجرا کرده‌اند، بازخورد آن‌ها را- برای این سازمان بفرستند و آنها را نیز در جریان بگذارند.

ترجمه فهرست برنامه‌ها و فعالیت‌های پیشنهادی سازمان جهانی مالکیت فکری برای این روز از این قرار است:

روز جهانی مالکیت فکری فرصت بسیار خوبی‌ست برای آنکه توجه همگان و رسانه‌های جمعی را به مسائل مالکیت فکری جلب کرد. سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) هرساله یک درون‌مایه (:تم) برای این روز پیشنهاد و معرفی می‌کند، با این‌حال دفاتر مالکیت فکری و سازمان‌ها و اداره‌هایی که مایل به برنامه‌ریزی فعالیتی برای این روز هستند، کاملاً آزادند تا خود تصمیم بگیرند که چطور می‌توانند به بهترین شکل از فرصت‌هایی که این مناسبت در اختیار می‌گذارد، استفاده کنند تا مسائل مهم در این زمینه را برای همگان مطرح کنند و آگاهی عموم را هرچه بیشتر به سمت مسائل مبتلابه جامعه خود در زمینه مالکیت فکری برانگیزند. برای راهنمایی‌های اساسی درباره چگونگی استفاده از مناسبت‌هایی مانند روز جهانی مالکیت فکری به عنوان قسمتی از استراتژی دست‌یافتن به توجه عموم مردم و یا کمپین‌هایی برای انگیختن آگاهی گسترده‌تر در این‌باره راهنمایی‌های دستیابی به توجه مردم (انگلیسی) را که به دست سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو)‌تهیه شده، ببینید. پایگاه داده‌های عملکردها برای آگاهی عموم درباره مالکیت فکری (انگلیسی) نمونه‌هایی را از فعالیت‌ها و برنامه‌های طراحی‌شده برای افزایش آگاهی درباره مالکیت فکری از سرتاسر دنیا ارائه می‌دهد.

آنچه در زیر می‌آید تعداد انگشت‌شماری از نمونه فعالیت‌هایی است که می‌تواند در برنامه‌ها و جشن‌های روز جهانی مالکیت فکری گنجانده شود، البته بسته به نوع پیامی که می‌خواهید برنامه‌تان برساند و بسته به نوع مخاطبی که هدف شماست.

اجراهای بر روی صحنه و سایر انواع اجراها، حول ایده روز جهانی مالکیت فکری که هنرمندان در آن پیام‌هایی برای تشویق مردم به احترام به حقوق پدیدآورندگان آثار و خلاقیت داشته باشند.

برگزاری رقابت‌های مقاله‌نویسی برای دانشجویان و دانش‌آموزان درباره موضوعات مرتبط با مالکیت فکری، اختراعات، تاراج (تولید کالاهایی در نتیجه نقض کپی‌رایت)، تولید و فروش آثار تقلبی (اجناس غیراصل با استفاده غیرقانونی از نشان‌های تجاری دیگران) و از این دست.

برگزاری برنامه‌هایی به مناسبت روز مالکیت فکری در مدارس با انجام فعالیت‌هایی که آگاهی دانش‌آموزان را بالا برد. این فعالیت‌ها می‌تواند رقابت‌هایی برای ابداع‌های فنی برای حل مشکلات رایج باشد، رقابت‌هایی برای درست کردن پوستر، ویدئو و… درباره موضوعات مرتبط با مالکیت فکری، سخنرانی‌های افراد مبتکر و مخترع، نویسندگان و هنرمندان موسیقی در مدارس درباره اینکه چطور مسائل مالکیت فکری در کار آنها نقش و تاثیر دارد، جزوات یا سایر اشکال محتویات درسی و غیره.

برگزاری کارگروه‌ها و کارگاه‌هایی با مشارکت اتاق‌های بازرگانی یا شرکت‌ها و تاجران محلی درباره روش‌های بهره‌ بردن شرکت‌ها و کارگاه‌های کوچک و متوسط از نظام مالکیت فکری.

رسانه‌های جمعی را مطلع کنید. با روزنامه‌های محلی همکاری کنید تا مقالات و نوشته‌هایی درباره مضامین مالکیت فکری چاپ کنند. برنامه‌های بحث و بررسی درباره اینکه چطور خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها را می‌توان حمایت کرد و گسترش داد، در رادیو و تلویزیون با شرکت افرادی از رشته‌های خلاقانه -از هنر گرفته تا صنعت- و نیز افرادی از ادارت و سازمان‌های مربوط به مالکیت فکری -مثلاً افرادی از وزارت ارشاد یا سازمان مالکیت صنعتی و…- تهیه و پخش کنید.

سمینارهایی را در دانشگاه‌ها برگزار کنید تا آگاهی از مسائل مالکیت فکری را در میان دانشجویان، اساتید و پژوهشگران بالاتر برید.

دکه‌هایی در مراکز خرید و پاساژها برپا کنید برای توضیح به افراد که چطور مشتریان از نظام‌های مالکیت فکری بهره می‌برند، مثلاً اینکه چطور نشان‌های تجاری قابل اطمینان، اعتماد مشتریان را جلب می‌کند یا چطور اجناس تاراج‌شده (تولیدشده در نتیجه نقض کپی‌رایت) یا اجناس تقلبی (تولیدشده با نشان‌های تجاری غیراصل و دروغین) برای مشتریان مشکل می‌آفرینند -حال چه در اثر نبود کیفیت یا گرفتن بهای بیشتر برای اجناس بی‌ارزش یا کم‌ارزش.

برگزاری بحث‌های عمومی -مثلاً در جاهایی مانند فرهنگسراها یا پارک‌ها و از این دست- درباره موضوعات داغ مالکیت فکری روز، مثلاً درباره اختراعات و دسترسی به تولیدات دارویی، اشتراک فایل‌های غیرقانونی موسیقی در اینترنت، تعادل میان حمایت از حقوق هنرمندان و حق عموم مردم در دسترسی به آثار فرهنگی و شبیه به این. (در مورد ایران مثلاً بحث تاثیر تحریم‌ها بر مسائل مالکیت فرهنگی می‌تواند یکی از این بحث‌های داغ باشد، در کنار مثال‌های گفته شده.)

موزه‌های هنری و علمی را مطلع کنید و با آنها همکاری کنید با اجرای سخنرانی‌هایی درباره ارتباط نمایشگاه‌های هنری یا اختراعات و نوآوری‌ها با مالکیت فکری.

با صنف‌ها و اتحادیه‌های محلی مبتکران و مخترعان همکاری کنید تا جایزه‌هایی برای اختراعات اختصاص داده و اهدا شود.

بزرگداشتی برای یک مخترع، هنرمند، طراح یا کارآفرین شناخته‌شده برگزار کنید و یا نمایشگاهی از آثار او به این مناسبت ترتیب دهید و یا جشن‌واره‌ای از این دست.

برای افرادی که به‌طور بالقوه می‌توانند از نظام مالکیت فکری بهره برند، مانند هنرمندان، نمایشگران، عکاسان، موسیقیدانان، مخترعان، کارآفرینان و غیره، کارگاه‌هایی برگزار کنید و درباره حقوق و امکاناتی که نظام مالکیت فکری برای آنها فراهم می‌آورد، اطلاع‌رسانی کنید و آموزش دهید.

وسایل تبلیغاتی درباره روز جهانی مالکیت فکری بسازید مانند پوستر، بروشور، مکان‌هایی برای پخش صدا یا فیلم برای گروه‌هایی از مخاطبین.

برنامه‌ای برای بازدید رایگان یا مشاوره رایگان یا از این دست در روز مالکیت فکری در اداره مالکیت فکری یا اداره کپی‌رایت شهر یا منطقه بگذارید.

نمایشگاه یا اجتماعی برگزار کنید درباره دانش بومی منطقه یا شهرتان و استفاده و کاربرد آن در دوران مدرن.

تارنمایی راه‌اندازی کنید که اطلاعات کلی درباره مالکیت فکری، پرونده‌های قضایی مرتبط، ویدئوها، فعالیت‌های روز مالکیت فکری، مسابقه و معما و رای‌گیری و نظرسنجی درباره موضوعات مالکیت فکری ارائه دهد.

فعالیت‌های روز مالکیت فکری که برنامه‌ریزی کرده‌اید، از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌ها معرفی کنید و گسترش دهید.

برای فعالیت‌ها و برنامه خود سخنگویی یافته و معرفی کنید، یا به این منظور یک شخصیت (مثلاً کارتونی یا عروسکی یا از این دست) بیافرینید.

برای روز جهانی مالکیت فکری یک خبرنامه بسازید و یا درباره آن در خبرنامه‌های دیگر مطالبی منتشر کنید.

مصاحبه‌ها، ویدئو‌ها، پادکست‌ها و چیزهایی از این دست با شرکت هنرمندان، نویسندگان، پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری و مخترعان درباره کارشان و ارتباط آن با مالکیت فکری تهیه و منتشر کنید.

مطالعات، پژوهش‌ها و اطلاعات آماری تهیه کنید درباره تاثیر اختراعات و نوآوری‌ها، ویرانگری اجناس تقلبی و جعلی و تاراج‌شده و نیز درباره شیوه برخورد جامعه یا دولت با نوآوری‌ها و از این دست.

بنر‌هایی (اعلامیه‌های بزرگ پارچه‌ای یا پلاستیکی) درباره روز جهانی مالکیت فکری تهیه کنید و در محل اداره کپی‌رایت یا ساختمان‌های مشابه نصب کنید.

دکه‌هایی در خیابان‌ها، ایستگاه‌های پر رفت‌وآمد، فرودگاه‌ها و از این دست، برپا کنید برای اطلاع‌رسانی درباره مالکیت فکری و نقشی که در زندگی روزمره همه مردم بازی می‌کند.

لوازمی که ایده روز جهانی مالکیت فکری را گسترش دهد (مثل کارت‌پستال‌، کیف‌های پارچه‌ای، پدهای موش رایانه، تقویم‌های کوچک و از این دست) پخش کنید.

منابع :

1- http://www.wipo.int

2-http://www.originalwork.ir

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.