×

در برخورد با مواد مخدر سنگین‌ ترین قوانین را داریم

در برخورد با مواد مخدر سنگین‌ ترین قوانین را داریم

در برخورد با مواد مخدر سنگین‌ ترین قوانین را داریم

در-برخورد-با-مواد-مخدر-سنگین‌-ترین-قوانین-را-داریم وکیل 

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی در گفت‌وگو با ایسنا:
دربرخوردباموادمخدرسنگین‌ترین قوانین را داریم    
صرف برخورد قضایی و انباشته‌کردن افراد در زندان‌صحیح نیست سرویس: مجلس

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، آزادی بیش از دوهزار قاچاقچی شیشه در عرض 45 روز را درست ندانستو یادآور شد دربحث برخوردباموادمخدرسنگین‌ترین قوانین را داریم.

فرهاد تجری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این مطلب،افزود: در تعیین مصداق هم چنان‌چه در مورد مواد مخدر مشکلی وجود داشته باشد، این مساله در صلاحیت دستگاه قضایی نیست و نیاز به اصلاح قانون دارد و این امر قاعدتا باید توسط مراجع ذی‌ربط از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر ودستگاه قضایی به قوه مقننه و مجلس منعکس می‌شد، تا اگر نیاز به تدوین، تصحیح و اصلاح قانون بود، در این جهت اقدام می‌کردند.

وی افزود: هرگونه مواد مخدری تعریف خاص خود را دارد و هرگونه موادی که باعث شود، افراد از حالت عادی خارج شوند، یا به مرور زمان فرد را معتاد کند، از مصادیق مواد مخدر بوده و باید مجازات قانونی آن اعمال شود.

به گفته‌ی نماینده‌ی مردم قصر شیرین، واقعیت این است که ابزار کافی برای برخورد وجود دارد، اما صرف برخورد قضایی و انباشته‌کردن افراد در زندان‌ها درست نیست.

وی با اشاره به گستره دامنه‌ی این جرایم و استفاده از این مواد به لحاظ عدم کارهای فرهنگی و عدم نظارت در توزیع کلان آن که به ضعف نهادهای نظارتی بر می‌گردد، گفت این که فردی را صرفا به دلیل استفاده از مواد دستگیر و روانه زندان کنیم، درست نیست؛ چرا که این مساله هم مستلزم صرف هزینه‌های زیاد از بیت‌المال است و هم این که وقتی فرد به خاطر جرم کوچکی بازداشت می‌شود، در زندان در کنار سایر متهمان به یک بزهکار حرفه‌ای تبدیل شده و این گونه به دامن جامعه برمی‌گردد.

وی ادامه داد: لذا نگاه پلیسی با نگاه کارشناسانه و نگاه دقیق قضایی و همه‌جانبه و اجتماعی بسیار متفاوت است. واقعیت این است که قضات و محاکم مصلحت‌های کلان‌تری مدنظرشان است، لذا گاها وقتی به آن خواسته‌ها و توقعات پلیس عمل نمی‌شود، اعتراض آنها را در بر خواهد داشت.

تجری در مورد وجود قانون کارآمد برای برخورد با قاچاق مواد مخدر صنعتی نیز، تصریح کرد: چون این‌ها موضوعات جدیدی است ممکن است در برخی حوزه‌ها نیاز به تجدید‌نظر و تدوین قانونی جدید باشد. در حالی که دولت و مجلس و دستگاه قضایی نسبت به این موضوع حساسیت دارند، اما متاسفانه امروز رویکردی که از پلیس سراغ داریم این‌ است که بیشتر دنبال توسعه حوزه‌ی مسوولیت‌های خود و دخالت‌ در حوزه‌های مختلف است، تا برخورد ریشه‌ای با معضل مواد مخدر .

وی با بیان این‌که سنگین‌ترین قوانین را در برخورد با مواد مخدر در کشور داریم، گفت: در برخورد با افراد و باندهای کلان مواد مخدر باید با قاطعیت بیشتری عمل کرد، هر چند در این راه هم پلیس و نیروهای اطلاعاتی و انتظامی متحمل زحمات و حتی شهدای زیادی شده‌اند، اما این مساله نیاز به کار بیشتری دارد، چرا که منافذ ورود مواد مخدر در حد کلان یقینا برایمان مشخص است و توزیع‌کنندگان میانه و توزیع‌کنندگان خرد قطعا قابل شناسایی هستند، اما این که با فرد استعمال کننده که به نوعی بیمار محسوب می‌شود، برخورد شدیدی شود، شاید روند خوب و صحیحی نباشد.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در پایان تصریح کرد: خیلی از کارها نیاز به کارهای فرهنگی و مراقبت و کارهای ریشه‌ای دارد که مانع از وقوع برخی پدیده‌های ناهنجار اجتماعی و جرایم شود.

پلیس مبارزه با مواد مخدر پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرده بود که دوهزار و 74 قاچاقچی شیشه در کشور ظرف 45 روز به دلیل خلاء قانونی آزاد شدند.
 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.