×

مددکاران بهزیستی ضابط قضایی می‌شوند

مددکاران بهزیستی ضابط قضایی می‌شوند

مددکاران بهزیستی ضابط قضایی می‌شوند

مددکاران-بهزیستی-ضابط-قضایی-می‌شوند

مددکاران بهزیستی ضابط قضایی می‌شوند
مدیرکل دفترآسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خبرداد:
آمادگی بهزیستی برای استقرار کارشناسان دردادگستری‌ها، محاکم خانواده‌ و اطفال    

مدیر کل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از انعقاد تفاهمنامه همکاری میان سازمان بهزیستی و قوه قضاییه به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و امکانات بالقوه و بالفعل دستگاه‌ها و سازمان‌ها در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی خبر داد.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، در این باره گفت: بر اساس این تفاهم نامه، سازمان بهزیستی کشور موظف شد تا در حد امکانات خود نسبت به پذیرش و ارائه خدمات تخصصی به بزه دیدگان به ویژه زنان و کودکان معرفی شده از سوی دستگاه قضایی، زوجین متقاضی طلاق، خشونت‌های خانگی (کودک آزاری، همسر آزاری، معلول آزاری و والدین آزاری و غیره) اقدام کند.

به گفته وی، از تعهدات دیگر سازمان در این تفاهمنامه، ارائه خدمات به افراد مبتلا به اختلالات هویت جنسی، دختران فراری، موارد اقدام به خودکشی، زنان و دختران درمعرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، ارائه تسهیلات لازم نسبت به اسکان موقت زنان و کودکان در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی معرفی شده از طرف دستگاه قضایی است.

موسوی چلک در عین حال تاکید کرد: سازمان آمادگی خود را برای استقرار تیم کارشناسی در دادگستری‌ها و محاکم خانواده‌ و اطفال در چارچوب ضوابط تشکیلات قضایی اعلام کرده و بر اساس این تفاهم نامه، سازمان مکلف شده در انتخاب و انتصاب نیروها نهایت دقت و حساسیت را داشته باشد و در شورای حل اختلاف از کارشناسان سازمان استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون لوایح توسط سیستم‌ قضایی تدوین می‌شد، ادامه داد: در ماده یک این تفاهم نامه تصریح شده که لوایح حمایتی و حقوقی و همچنین اصلاح قوانین و مقررات جاری با مشارکت سازمان انجام شود و این امر باعث همگرایی و سرعت بیشتر و بهتر در تصویب آن‌ها خواهد شد.

در صورت تصویب لایحه «حمایت از کودکان و نوجوانان»، سازمان بهزیستی ضابط قضایی حوزه کودکان و نوجوانان می‌شود

وی در ادامه به تصویب لایحه «حمایت از کودکان و نو جوانان» در شورای عالی قضایی اشاره کرد و افزود: اگر این لایحه در مجلس تصویب شود، سازمان بهزیستی به عنوان ضابط قضایی در حوزه کودکان و نوجوانان معرفی می‌شود.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه باید تسهیلات قانونی برای رسیدگی به موارد حقوقی و قضایی مربوط به آسیب دیدگان معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی کشور در مراکز و بخش‌های قضایی اعمال شود، اضافه کرد: از آنجایی که سیستم‌ قضایی به زیر و بم قوانین و تبصره‌ها و راهکارهای قانونی مسلط است، قوه قضاییه موظف شده تا تسهیلات قانونی را برای افرادی که از سازمان معرفی می‌شوند، ارائه کند.

وی اضافه کرد: بر اساس این تفاهمنامه، قوه قضاییه موظف است، نسبت به حمایت قانونی از مددکاران بهزیستی نسبت به موارد ناشی از ارجاع دادگاه (دستور قاضی) و تامین مکان استقرار مددکاران رسیدگی کند.

بهزیستی و قوه قضاییه موظف به تشکیل «بانک اطلاعات آسیب‌ها و جرایم اجتماعی» شدند

به گفته موسوی چلک طرفین تفاهم نامه باید به صورت دوره‌ای (هر سه ماه یکبار) نسبت به ارزیابی و فعالیت‌های صورت گرفته، شناسایی مشکلات و ارائه راهکارها و اتخاذ تدابیر مناسب و قانونی در راستای پیشگیری از وقوع جرم اقدام کنند و پس از ارزیابی‌های به عمل آمده نسبت به تشویق افراد و مراکز موثر در هر دو سازمان در زمینه‌ اجرای تفاهمنامه اقدامات لازم را به عمل آورند.

مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: این در حالیست که تشکیل «بانک اطلاعات آسیب‌ها و جرایم اجتماعی» و قوانین و مقررات به منظور تبادل اطلاعات و نتایج تحقیقات موجود بین دو دستگاه از موارد دیگر تفاهمنامه است.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا تاکید کرد: طرفین قرارداد نسبت به انتقال تجربیات و ارتقای مهارت‌های شغلی و آسیب شناسی مسایل اجتماعی ضمن همکاری‌های متقابل علمی و پژوهشی، نسبت به برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و هم اندیشی‌های علمی و کاربردی اقدام کرده و کارگروه‌های تخصصی مشترک با موضوعات مرتبط در زمینه‌ آسیب‌های اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب پذیر و حوزه‌های تخصصی تشکیل خواهد شد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.