×

اولین نشست مشترک اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اعضای کمیسیون زنان مجلس شورای اسلامی

اولین نشست مشترک اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اعضای کمیسیون زنان مجلس شورای اسلامی

اولین نشست مشترک اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اعضای کمیسیون زنان مجلس شورای اسلامی

اولین-نشست-مشترک-اتحادیه-سراسری-کانون-های-وکلای-دادگستری-ایران-(اسکودا)-با-اعضای-کمیسیون-زنان-مجلس-شورای-اسلامی وکیل 

به گزارش اسکودا، در اولین نشست مشترک اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اعضای کمیسیون زنان مجلس شورای اسلامی، بهمن کشاورز ضمن تشکر از حضور وکلا و نمایندگان مجلس در این نشست با اشاره به ظرفیت بسیار بالای کانون‌های وکلا برای کمک به مجلس شورای اسلامی، گفت: کانون‌های وکلا با ظرفیتی که دارند می‌توانند با مجلس شورای اسلامی همکاری خوبی انجام دهند که قطعا این همکاری با برکتی خواهد بود؛ بویژه در شرایط فعلی که قوانینی حساسی که به حقوق اطفال و خانم‌ها بستگی دارد در مجلس مطرح است.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا دادگستری ایران خاطر نشان کرد: امیدوارم همکاری افراد محترمی چون خانم دکتر داودی که مدت هاست در این زمینه فعال هستند با عزیزانی در مجلس شورای اسلامی و دولت همکاری می‌کنند؛ همکاریشان توسعه یابد.

در ادامه بحث بروانه سلحشوری سلحشوری ضمن ابراز خوشحالی به دلیل دعوت به این مراسم گفت: نمایندگان مجلس نیز خواهان ارتباط هرچه بیشتر با کانون‌های وکلا هستند. ما آمده‌ایم سخنان فعالین این حوزه را بشنویم و از کمک آن‌ها بهرمند شویم. دیروز با مرکز پژوهش‌ها مجلس داشتیم آنجا استدلال حقوقی خود را دارند یکی از حوزه‌هایی که فکر می‌کنیم در رابطه با زنان باید تصمیم جدی گرفته شود اصلاح برخی قوانین است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: از شما دعوت می‌کنیم در فراکسیون زنان حضور یابید تا با حضور اعضا مرکز پژوهش‌های مجلس در این رابطه صحبت کنیم. فعالیت‌های صورت گرفته برای حل مشکلات زنان نباید سیاسی باشد باید از منظر اجتماعی بررسی شود. البته از بیشنهاد ما برای اصلاح باره‌ای از قوانین در مرکز بژوهش‌های مجلس استقبال شد.
او افزود: پیرو این نشست جلسه بعدی را در مجلس تشکیل دهیم همچنین می‌توانیم از حوزه علمیه قم دعوت کنیم تا ما را در رابطه با هدف کمک کند و یک کمیته متشکل از افراد نخبه تشکیل دهیم تا شاید برای احقاق حقوق زنان کاری انجام دهیم

در ادامه هما داودی ضمن خوش آمد گویی به حقوق‌دان‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارایه مقدمه‌ای گفت: بحث ما نقش کانون‌ها وکلا و اسکودا به عنوان قدیمی‌ترین ن‌ها مدنی کشور در فعالیت‌ها اجتماعی است این نهاد از سرمایه‌های فردی زیادی برخوردار است می‌توان در مسیر توسعه ملی از آن استفاده کرد می‌دانیم که که در این مسیر باید از همه سرمایه‌های خود استفاده کنیم که اگر اینطور نکنیم آسیب اصلی به توسعه ملی می‌رسد.

نائب رییس اسکودا خاطر نشان کرد: مجلس روی کمک این پشتوانه علمی حساب کند. کانون وکلا باید مقام مشورتی مجلس باشد و این سرمایه معطل نماند. خوشبختانه فعلا رویکرد مجلس مشورتی است و حقوقدان‌ها بصورت شخصی می‌آیند به مجلس مشورت می‌دهند. اگر اسکودا و کانون‌های وکلا در این زمینه فعال‌تر شود نتایج بهتر بدست می‌آید.

این حقوقدان با اشاره به موضوع استقلال کانون وکلا تصریح کرد: ما بحث استقلال کانون‌های وکلا را داریم که عزت کانون وکلا به همین استقلال است در سال‌های گذشته عمده تلاش ما برای حفظ استقلال بود اگر کانون‌ها استقلالشان را حفظ کنند می‌توانند پشتوانه مجلس شوند

این وکیل دادگستری بیان داشت: اگر مردم را تربیت کنیم که چطور بزه دیده واقع نشوند بهتر است توقع نداریم بار آموزشی این موضوع بر دوش مدارس باشد این نهاد مردمی وکالت می‌تواند این کار را انجام دهد. در ابتدای کار باید این نهاد مردمی را قوی کنیم. ما سعی در بوجود آوردن معاونت پارلمانی در اتحادیه هستیم باید تعامل بیشتری بین مجلس شورای اسلامی و کانون‌های وکلا باشد. استقلال نهاد وکالت در توسعه ملی اثر دارد ممکن است زیرا سرمایه گذار خارجی به آسانی به کشور نمی‌آید و می‌گوید نهاد وکالت که باید از من دفاع کند مستقل نیست همچنین در بحث گردشگری نیز به شیوه با این مشکل مواجه می‌شویم در حوزه‌های دیگر نیز به همین شکل است بخش‌هایی مانند پیوستن به سازمان سازمان تجارت جهانی هم معطل همین موضوع است آن‌ها می‌خواهند مطمئن شوند نهاد وکالت مستقل است. ما می‌توانیم کمک کار قانونگذار باشیم با تقویت تعامل با کانون‌های وکلا در بحث قانونگذاری عمومی موفق‌تر خواهیم بود. بحثی در قانون مدیریت خدمات شهری ماده‌ای وجود دارد که اگر تصویب شود تورم زا است این ماده مقرر می‌دارد وکلا و پزشکان باید برای محل کار خود از اماکن با کاربری اداری استفاده کنند اما با توجه به واقعیت‌ها ما در کل کشور آپارتمان اداری کم داریم اگر وکلا پزشکان الزام شوند به این موضوع باعث افزایش قیمت این املاک می‌شود و مالکان به تغییر کاربری رو می‌آورند و تورم زا است.

طیبه سیاوشی در ادامه بحث با اشاره به اینکه تلاش برای احقاق حق مردم کردیم اما تلاش حاصل کار منسجم نبوده گفت: کارهای ما برای اصلاح قانون اینطور بوده است که تحولات جامعه ما را به سمت تغییر سوق داده است مسایلی مانند خروج زنان و این‌ها ما را دچار روزمرگی کرده این ارتباط قطعا باعث برکت شود.

فاطمه حسینی با ذکر این مطلب که وکلا سال هاست عهده دار وکالت مردم است تاکید کرد: در گذشته با برخی عزیزان همکاری داشتیم که منشا برخی اقدامات مثبت بوده است. اسکودا باید بعنوان یک مشاور در حوزه تقنینی باشد. باید فردی از کانون وکلا در هنگام بررسی طرح و لایحه‌ها حضور داشته باشد عدم حضور آن‌ها یک خلا است که باید جبران شود. باید در مجلس یک مشاور آگاه و کاردان در زمینه حقوق داشته باشیم.

فطمه سعیدی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: قبلا از استاد کشاورز تقاضا کردم و گفتم احتیاج به یک اتاق فکر حقوقی داریم. همگی تشنه مسائل حقوقی هستیم هیچکدام از اعضا فراکسیون زنان حقوقدان نیستیم حتی برای نوشتن یک نامه حقوقی هم احتیاج به کمک داریم. خواهش می‌کنیم سریع‌تر معاونت پارلمانی را در اسکودا راه اندازی کنید و از این قبیل جلسات را بیشتر برگزار کنید.

فاطمه ذوالقدر با اشاره به این موضوع که ما در تصویب طرح‌ها نیاز به مشاوره داریم گفت: این مشاوره‌ها کمک می‌کند تا موقع ارائه طرح‌ها به مشکل برنخوریم و به راحتی تصویب شوند.

این نماینده مجلس گفت: ما وقت زیادی نداریم امیدوارم بتوانیم در این مدت باقیمانده قوانین خوبی تصویب کنیم.

دکتر بتول کیهانی ضمن ابراز خوشحالی از همکاری با نمایندگان مجلس گفت: زمانی قانون حمایت خانواده در حال بررسی بود کمیسیون ما را دعوت کرد ما هم با توجه به تجربیات خود پیشنهاداتی دادیم که اصلا یک جمله از پیشنهادات ما قبول نشد.

این وکیل دادگستری افزود: جالب است یک خانم نماینده مجلس در آن زمان با حرف‌های ما مخالفت می‌کردند. به هرحال آنجا حرف‌های ما گوش داده نشد اما امیدوارم در آینده توجه بیشتر به نقد‌های حقوقدان‌ها شود. انشالله بحث تابعیت به گونه‌ای تغییر کنند که گره گشا باشد.

طیبه سیاوشی با ذکر این مطلب که ما مشتاق هستیم مساله تابعیت را پیش ببریم گفت: مشکلات بر سر راه ما است. متاسفانه در مساله ازدواج زنان با مردان خارجی با مقاومت دستگاه‌های امنیتی مواجه هستیم که امیدواریم حداقل در اعطای تابعیت به افراد بالای 18سال توفیقاتی داشته باشیم.

در ادامه بحث فریده غیرت با اعلام اینکه افتخاری است برای من که در حضور نمایندگان منتخب خودم باشم گفت: به‌‌ همان اندازه هم سطح توقع ما زیاد است من با آشنایی که با درد‌های جامعه دارم فقط مساله تابعیت را درد نمی‌دانم باید دید آقایان در مقابل زن عوض شود این حقوق زن نیست حقوق خانواده است؛ وقتی زن درخانواده از حقوق خود بهره‌مند شود و راضی باشد خانواده راضی است.

این وکیل دادگستری افزود: یکی از راههایی که به تغییر نگاه مردان کمک می‌کند حضور وکلا است که می‌توانند بسیار کمک کنند. قدیمی‌ترین نهاد مدنی کشور کانون وکلا است این افراد حق دارند راجع تغییر قوانین نظر دهند.

او تشریح کرد:‌ای کاش مجلس بپذیرند به وکلا بیشتر توجه کنند باید به اقایآن بگوییم نسل در اسلام از طریق حضرت فاطمه توسعه یافته چرا با بحث تابعیت دادن به فرزندان زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده‌اند مقابله می‌شود. ما حضور تشریفاتی را در مجلس نمی‌خواهیم ما با آشنایی که به مسائل قانونی داریم می‌توانیم کمک حال شما در مجلس باشیم.

قاسم بور تاکید کرد: خوشحال هستیم اراده جدی در فراکسیون زنان وجود دارد تا مشکلات این بخش از جامعه را حل کنند. ذیل استقلال وکلا مفاهیمی وجود دارد که اگر مخدوش شود مفاهیمی مانند آزادی دفاع نیز مخدوش می‌شود.

این حقوقدان افزود: نهاد وکالت تبعات سنگینی برای حفظ استقلال داده است متاسفانه نهاد موازی بوجود آوردند که بدون قانون مبادرت به جذب وکیل کرد و این مرکز از تبعات اصرار کانون وکلا بر استقلال است. در ارائه گزارشات سالانه خود به مردم تخلفاتی را به همه جامعه وکلا نسبت می‌دهند که بسیار ناپسند است. او بیان داشت: اما مطلب اصلی بحث تعامل بین کانون‌های وکلا و مجلس است خوشبختانه پیوند فکری خوبی بین این دو نهاد وجود دارد وکلا به دلیل اینکه با قوانین آشنا هستند و تا حدودی مجری قانون‌اند و با ضعف‌های قانون آشنا هستند در کانون‌ها ی وکلا اساتید برجسته‌ای عضو هستند گاهی اعضا قوه ‌قضاییه بی‌مهابا به کانون حمله می‌کنند من از خودم می‌پرسم چطور می‌توانند پاسخ این اساتید را بدهند.

این حقوقدان تشریح کرد: اتاق فکری متشکل از نمایندگان مجلس و وکلا تشکیل شود قطعا مباحثی که مطرح می‌شود به نتیجه مطلوب می‌رسد.

در ادامه بحث شهناز سجادی با بیان این مورد که از زمانی که مجلس جدید تشکیل شد فراکسیون زنان فعالیت جدی داشته است و از‌‌ همان ابتدا تعامل خوبی بین ما بوجود آمده است گفت: این تعامل باید رسمی و مداوم باشد وکلا با خلا قوانین آشنا هستند و می‌توانند مشاوران خوبی باشد. فراکسیون زنان پویا و فعال است انشالله مشکلات این حوزه به دست شما حل و فصل شود موضوعات باید اولویت بندی شود وقت کم است و نمی‌شود به همه آن‌ها رسیدگی شود مسائل مربوط به خانواده در حقوق مدنی باید اصلاح شود. متاسفانه با ازدواج سفید مواجه هستیم اگر نجنبیم تبدیل به یک مشکل بزرگ می‌شود. در حوزه‌های اجتماعی مشکلات زیادی داریم همکاران من هر کمکی لازم باشد ارائه می‌دهند.

می‌نا مجدزاده وکیل دادگستری بیان داشت: هر دو گروه نمایندگان مجلس و وکلای دادگستری وکیل مردم هستیم ولی ما بیشتر درد آشنا مردم هستیم.

او افزود: بحث مهم استقلال کانون وکلا است. وکلا بسیار بصورت معاضدتی به مردم کمک می‌کنند به خاطر هجمه‌هایی که به ما می‌شود. بیشتر تلاش ما صرف دفع کردن این مشکلات است دوستان حساسیت ما را نسبت به استقلال درک کنند

توقع نداریم همه مشکلات در زمان شما حل شود اما همین که از زبان شما بیان شود برای آیندگان تکلیف ایجاد می‌کند. ندا فرامرزیان مدیر مسئول نشریه صورالاسرافیل گفت: برای من جالب است هرکدام ما این امکان را داریم که به مجلس برویم اما با دانش محدود خود؛ خود را از گرفتن مشورت بی‌نیاز می‌بینیم. تصور من این است که فراموش می‌کنیم مشاوره گرفتن آدم را بزرگ می‌کند مشاور باید از خود فرد بزرگ‌تر باشد چطور ممکن است نمایندگان مجلس اینگونه حسی نداشته باشند.

سالمی بازرس اسکودا گفت: اگر استقلال وکالت نباشد عدالت درآن جامعه نمودار نیست اگر عدالت نباشد جامعه ارزشی نداریم استدعا دارم به عنوان نمایندگان مجلس اگر خواهان دفاع از حقوق خود هستید استقلال وکالت را دریابید.

دکتر شیوایی خاطر نشان کرد: امیدوارم تعامل بین اسکودا و مجلس ادامه پیدا کند همیشه نداشتن وقت مانع کار می‌شود اما اراده‌ای قوی در بین بانوان در مجلس وجود دارد. همیشه حق در جامعه وکلا با صدای بلند گفته شده است. خوب است که نشست‌ها با تحلیل همراه باشد اگر تاثیرات آن در این دوره مجلس نباشد قطعا در آینده مثمر ثمر خواهد بود. من فکر می‌کنم هیچ طرحی در مجلس با تحلیل همه جانبه به تصویب نرسیده است می‌شود طرح‌ها و لوایح را مورد تحلیل قرار داد

پروانه سلحشوری در خاتمه بحث بیان داشت: از وقتی که در اختیار ما قرار دادید ممنونم شما همیشه الگوی ما بودید ما هم خواهان این تعامل هستیم از استاد کشاورز می‌خواهیم سه نفر به فراکسیون معرفی کنند تا در روند رسیدگی به مسائل مشاور حقوقی ما باشد.

فراکسیون زنان فراکسیون صنفی است خوشحال می‌شویم به ما کمک کنید.

بهمن کشاورز رییس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران، گفت: افتخار می‌کنم که خانم مثل خانم غیرت در بین جامعه وکلا هستند و این نشست را به فال نیک می‌گیرم به این نتیجه رسیدیم در مسائل مربوط به علوم انسانی اتحادیه می‌تواند همکاری کند. حتما افرادی را جهت مشاوره به فراکسیون معرفی می‌کنیم عنایت داشته باشید اتحادیه در سراسر ایران گسترده است و با جامعه بین الملل وکلا هم در ارتباط است و آنجا حق رای دارد این ظرفیت در اختیار مجلس است گمان می‌کنم اینگونه تعاملات مسیر پاسخگوی حتی در سطح بین المللی را فراهم می‌کند کانون وکلا بی‌مزد در اختیار نظام بوده است و باز هم خواهد بود اما قدر این کار دانسته نشده است. ً من گمان می‌کنم این نیروی اجتماعی موثر در جهت منافع کل کشورباید فعال شود

منبع : اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.