×

نظر حقوقدانان پیرامون قتل بنیتا

نظر حقوقدانان پیرامون قتل بنیتا

عمد بودن یا شبه‌عمد بودن قتل بنیتا، محل بحث های مختلف قرار گرفته است چنین شبهه ای از آنجا ناشی شد که قتل نتیجه سرقت اتومبیل بوده است

نظر-حقوقدانان-پیرامون-قتل-بنیتا

عمد بودن یا شبه‌عمد بودن قتل بنیتا، محل بحث های مختلف قرار گرفته است. چنین شبهه ای از آنجا ناشی شد که قتل نتیجه سرقت اتومبیل بوده است.

از این رو برخی به دلیل فقدان سوءنیت جنایت، قتل اخیر را شبه‌عمد می‌دانند. اما موضوع به همین تحلیل محدود نمی ‌شود و با توجه به ماده290 قانون مجازات اسلامی می‌توان عمدبودن جنایت حاصله را نیز برداشت کرد. برای بررسی بیشتر این موضوع نظرات چند حقوقدان کیفری ر ابا توجه به ماده فوق الذکر جویا شدیم.

متن ماده

ماده 290- جنایت در موارد زیر عمدی محسوب می شود:

الف- هرگاه مرتکب با انجام کاری قصد ایراد جنایت بر فرد یا افرادی معین یا فرد یا افرادی غیرمعین از یک جمع را داشته باشد و در عمل نیز جنایت مقصود یا نظیر آن واقع شود، خواه کار ارتکابی نوعا موجب وقوع آن جنایت یا نظیر آن بشود، خواه نشود.

ب- هرگاه مرتکب، عمدا کاری انجام دهد که نوعا موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن، می گردد، هرچند قصد ارتکاب آن جنایت و نظیر آن را نداشته باشد ولی آگاه و متوجه بوده که آن کار نوعا موجب آن جنایت یا نظیر آن می شود.

پ- هرگاه مرتکب قصد ارتکاب جنایت واقع شده یا نظیر آن را نداشته و کاری را هم که انجام داده است، نسبت به افراد متعارف نوعا موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن، نمی شود لکن درخصوص مجنی علیه، به علت بیماری، ضعف، پیری یا هر وضعیت دیگر و یا به علت وضعیت خاص مکانی یا زمانی نوعا موجب آن جنایت یا نظیر آن می شود مشروط بر آنکه مرتکب به وضعیت نامتعارف مجنی علیه یا وضعیت خاص مکانی یا زمانی آگاه و متوجه باشد.

ت- هرگاه مرتکب قصد ایراد جنایت واقع شده یا نظیر آن را داشته باشد، بدون آنکه فرد یا جمع معینی مقصود وی باشد و در عمل نیز جنایت مقصود یا نظیر آن واقع شود، مانند اینکه در اماکن عمومی بمب گذاری کند.

تبصره 1- در بند (ب) عدم آگاهی و توجه مرتکب باید اثبات گردد و در صورت عدم اثبات، جنایت عمدی است مگر جنایت واقع شده فقط به علت حساسیت زیاد موضع آسیب، واقع شده باشد و حساسیت زیاد موضع آسیب نیز غالبا شناخته شده نباشد که در این صورت آگاهی و توجه مرتکب باید اثبات شود و در صورت عدم اثبات، جنایت عمدی ثابت نمی شود.

تبصره 2- در بند (پ) باید آگاهی و توجه مرتکب به اینکه کار نوعا نسبت به مجنی علیه، موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن می شود ثابت گردد و درصورت عدم اثبات، جنایت عمدی ثابت نمی شود.

عمد

دکتر علی نجفی‌توانا

حقوقدان و استاد دانشگاه

قتل بنیتا به قطعیت قتل عمد است زیرا عرفا کودک در محلی قرار داده شده که باعث مرگ او می‌شده است.

با توجه به اینکه ماده290 قانون مجازات اسلامی چنین حالتی را یکی از مصادیق قتل عمد می‌داند، قصاص ثابت است اما اگر کودک در محلی رها می‌شد که به دلیل تردد زیاد امکان نجات وجود داشت، قتل شبه‌عمد محسوب می‌شد اما مکان بسته‌ای مانند اتومبیل برای کودکی هشت‌ماهه، کشنده محسوب می‌شود.

عمد

دکتر هوشنگ پوربابایی حقوقدان و استاد دانشگاه

در ابتدا باید به قانون مجازات اسلامی مراجعه کنیم. در قانون، قتل بر اساس فعل محقق می شود. البته در شرایطی ترک فعل نیز می‌تواند سبب جنایت شود. بند «ب» ماده290 قانون مجازات اسلامی با صراحت اشاره دارد که حتی اگر فرد نیت قتل را نداشته اما اطلاع کامل از کشنده‌بودن عمل داشته باشد، قتل عمد محقق است. در مورد اخیر نیز رها کردن یک کودک هشت‌ماهه در مکانی بسته که حتی هوا نیز در آن جریان ندارد، کشنده محسوب می شود و قتل عمد مرتکبان محقق است.

عمد

دکتر مرتضی ناجی زواره حقوقدان و استاد دانشگاه

قتل بنیتا، بی‌تردید مشمول بند الف ماده290 قانون مجازات اسلامی نیست. اما باتوجه به شرایط مجنی‌علیه که کودکی خردسال و ناتوان بوده است و همچنین شرایط زمانی و مکانی که همان ماشین در بسته و هوای گرم بوده است و نیز نظر به اینکه اصل بر آگاهی و اطلاع افراد به وضعیت پیش آمده است، مورد مشمول بند «پ» ماده290 قانون مجازات اسلامی بوده و قتل عمد ثابت است و نمی‌توان با استناد به اینکه سوءنیت وجود نداشته است، موضوع را از دایره قتل عمد خارج کرد.

عمد

عبدالصمد خرمشاهی حقوقدان و وکیل دادگستری

در قتل بنیتا باید گفت عمل نوعا کشنده بوده است. هرچند که ممکن است قصد سارقان کشتن کودک نبوده باشد اما وقتی کودک هشت‌ماهه‌ای را در ماشین دربسته در حالی‌که شیشه‌های ماشین نیز بالا بوده رها می‌کنند این عمل، قطعا کشنده است. ماده290 قانون مجازات اسلامی یکی از موارد قتل عمد را عمل نوعا کشنده می‌داند. به هرحال گرما از مواردی است که ممکن است باعث تلف شدن کودک شود.پس به دلیل عملی که این افرادمرتکب شده‌اند ، هرچند قصد کشتن طفل را نیز نداشته باشند ، قتل عمد محرز است.

شبه‌عمد

سید هادی حیسنی حقوقدان و استاد دانشگاه

مرگ دختر هشت‌ماهه را می‌توان از مصادیق قتل شبه‌عمد دانست زیرا سارقان قصد کشتن این کودک را نداشتند اما کاری را انجام دادند که سبب قتل وی شده است. این افراد وقتی متوجه شدند طفلی هشت‌ماهه در ماشین بوده که اگر او را رها کنند به علت گرما تلف خواهد شد، این بی‌احتیاطی یعنی کشتن این کودک و قتل شبه‌عمد محسوب می‌شود. به دلیل فقدان سوءنیت خاص نمی‌توان آن را قتل عمد دانست. از این رو قواعد قتل شبه عمد بر آن بار می‌شود.

شبه‌عمد

فریده غیرت وکیل دادگستری

قتل دلخراش بنیتا، در عین حال که جامعه ما را بسیار آزرده کرد اما مشمول قتل عمد نیست زیرا در آن سوءنیت خاص که همان اراده در پیدایی قتل است وجود نداشته است. در حقیقت سارقان تنها قصد سرقت اتومبیل را داشته‌اند و به این سبب نمی‌توان آن‌ها را باعث قتل بنیتا دانست و در اینجا قتل عمد محقق نشده است.

البته نمی‌توان در این باب به قطعیت نظر داد و ضرورت دارد که ابعاد کامل پرونده مورد بررسی قرار بگیرد.

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.