بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
مسعود ارونقی
آدرس : تهران خیابان پاسداران پائین تر از میدان نوبنیاد نبش کوهستان یکم پلاک 584 طبقه دوم واحد 1 قبول دعاوی حقوقی و خانواده
وب سایت مسعود ارونقی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز - داور مرکز داوری اتاق ایران - کارشناس رسمی دادگستری
سید علیرضا حسینی
آدرس : تهران،سعادت آباد،چهارراه سرو،به سمت میدان کتاب،پلاک 72 ،ساختمان سروناز واحد 8
وب سایت سید علیرضا حسینی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي
محمد یوسفی (نصیری خلج)
آدرس : تهران - خیابان ولیعصر - بین خیابان زرتشت و فاطمی - خیابان پرستو - دفتر محمد یوسفی و وکلا
وب سایت محمد یوسفی (نصیری خلج) وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلا
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
هانيه سلمانى ارانى
آدرس : تهران ،ميدان ونك ، كوچه ٢٥ گاندى جنوبى ، پلاك ١٢ واحد ١
وب سایت هانيه سلمانى ارانى وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا
دکتر سهیل طاهری
آدرس : تهران-سعادت آباد- نبش خیابان 32- پلاک 116- طبقه 4 - واحد 9
تلفن تماس : 88689911-13 - 09122505985
وب سایت دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و استاد دانشگاه
سرور ثانی نژاد
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
احسان عابدین
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
اسدعلی امرایی
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی بالاتر از تقاطع نیایش بین فلاح و دربندی ساختمان 55 طبقه 2 واحد 5
تلفن تماس : 021-44872230-44872231/02144820428 - 09122595695
وب سایت اسدعلی امرایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای مرکز
آيلين محمدي رفيع
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨طبقه ٢ واحد ٨
تلفن تماس : 021-22116677 - 09125908241
وب سایت آیلین محمدی رفیع وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا دادگستری مرکز
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
محسن حسين پور
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨ طبقه دوم
تلفن تماس : 021-22270133 - 09127922824
وب سایت محسن حسين پور وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

عزم ملی

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 07-05-1396
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
عزم ملی

برنامه نماد ،يك ائتلاف ملی برای مراقبت از دانش آموزان است

مهم‌ترین شاخص این طرح، همیاری و همکاری سازمان‌های مختلف است

معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه ، بنیان گذار و طراح برنامه نماد است

امیدواریم با اجرای کامل برنامه نماد، دانش آموزان پس از پایان تحصیل، با کمترین آسیب اجتماعی مواجه شوند

دراین برنامه، عناوین مجرمانه ای مانند اعتیاد وتنبیه کودکان در مدارس مورد توجه قرار گرفته است

گرگ‌ها دركمين‌ كودكان نشسته‌اند و ثمره زندگي خانواده‌ها، در معرض خطرات بسياري قرار گرفته است. امروز كودكان و نوجوانان كشور در معرض آسيب‌ها و بزه‌هاي گوناگوني هستند. آدم‌ربايي، تعرض، آزارجنسي، اعتياد كودكان و نوجوانان، كار كودك و... از عمده‌ترين معضلاتي هستند كه كودكان و نوجوانان با آن‌ها مواجه‌اند. هنوز واقعه تلخ تجاوز و مرگ ستايش را از ياد نبرده بوديم كه دوباره ماجراي آتنا جامعه را در شوك و بهت فرو برد. خانواده‌هايي كه هزاران اميد و آرزو براي دختران‌شان داشتند، حال بايد با غم تعرض و مرگ آن‌ها روزگار خود را بگذرانند. اتفاقي كه نه تنها خانواده‌هاي آنان بلكه احساسات جامعه را نيز جريحه‌دار كرده و همگان در انتظار اعمال مجازات عاملان جنايت‌ها هستند.

از سوي ديگر نيز برخي از كودكان، خود گرفتار بزه و جرايمي مانند سرقت، اعتياد، ايراد ضرب و جرح و... شده‌اند كه كارشناسان عمده‌ترين دليل اين آسيب‌ها را فقر و مشكلات اقتصادي خانواده‌ها مي‌دانند. هرچند كه كودكان اتباع خارجي را نيز نمي‌توان از نظر دور داشت؛ خانواده‌هايي كه اكثر آن‌ها به صورت غيرقانوني وارد كشور شده‌اند و حال بدون مجوز در ايران زندگي مي‌كنند و كودكان آن‌ها نيز غالبا در خيابان‌ها به دستفروشي و كار مشغول هستند و از اين لحاظ نيز در معرض انواع آسيب‌ها قرار دارند. موارد بالا گوشه‌اي از مشكلات و آسيب‌هايي است كه برخي از كودكان و نوجوانان به عنوان آينده‌سازان جامعه با آن دست به گريبانند. اين درحالي است قوانين موجود، توان كمك به اين كودكان را ندارد.

امروز كودكان بيش از پيش به حمايت خانواده‌ها و مسئولان نياز دارند. اين قشر آسيب‌پذير جامعه چشم‌انتظار ياري و كمك مسئولان براي احقاق حقوقي هستند كه قوانين براي‌شان درنظر گرفته‌ است. هرچند كه قوانين فعلي نيزبه علت ناكافي بودن، نمي‌توانند به خوبي حقوق آن‌ها را استيفا كنند.در اين زمينه بسياري از كارشناسان معتقدند کاهش آسیب‌هاي حوزه کودکان و نوجوانان مستلزم اجرای قوانین حمایتی است. هرچند بايد گفت لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان در مجالس مختلف دست به دست مي‌شود و جزو لوايحي است كه سال‌هاست در مجلس خاك مي‌خورد. لايحه‌اي كه گفته مي‌شود بسياري از حقوق كودكان و نوجوان در آن لحاظ شده و مي‌تواند حامي خوبي براي آنان باشد.

اما با توجه به مشكلات و خطرات مختلفي كه كودكان و نوجوانان را تهديد مي‌كند، علاوه بر قوانين، ضرورت‌ حمايت از اين قشر جامعه بيش‌از بيش نمود پيدا مي‌كند كه در اين رابطه طرح نماد يا نظام مراقبت دانش‌آموزي در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوع قضاییه شكل گرفته‌ و جزيیات آن نيز اردیبهشت سال ۱۳۹۵ از سوی معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور رسانه‌ای شد. هدف کلی آن، توانمندسازی دانش‌آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخله بموقع و موثر با استفاده از رویکرد پیشگیری رشدمدار بيان شده‌است .اجرای این طرح تا حدودی می‌تواند آسیب‌هاي كودان و نوجوانان را کاهش دهد، اما آن‌گونه که معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرده طرح‌هایی از این دست به تنهایی نمی‌تواند موثر باشد. مسعودی‌فرید در این زمینه معتقد است «طرح‌هایی مانند نماد به نوعی مددکاری اجتماعی برای دانش‌آموزان به‌شمار می‌آید اما دانشگاه‌ها و گروه‌های مددکاری اجتماعی نیز باید نگاه خود را تغییر دهند و به سمت مددکاری اجتماعی تخصصی بروند؛ به آن معنا که گرایش‌های مختلف مددکاری اجتماعی مقاطع تحصیلی، مددکاری اجتماعی در زندان‌ها و مددکاری اجتماعی در محیط خانواده ایجاد شود».

هرچند طرح نماد در مورد دانش‌آموزاني است كه در مدارس تحصيل مي‌كنند و تمامي كودكان و نوجوانان را در برنمي‌گيرد اما مي‌توان آن را گام بزرگي در جهت رعايت حقوق كودكان دانست زيرا تعداد زيادي از كودكان در مدارس تحصيل مي‌كنند و مي‌توانند تحت مراقبت اين طرح بوده و از مزاياي آن بهره‌مند شوند.

اما اين طرح چگونه و از چه زماني قرار است اجرايي شود؟ با توجه به اينكه طرح نماد در آغاز راه بوده و هنوز به صورت سراسري در مدارس كل كشور اجرايي نشده، ممكن است ابهاماتي در مورد آن وجود داشته باشد كه در اين زمينه با «محمدباقر الفت»، معاون پيشگيري از جرم قوه قضاييه به گفت‌وگو نشستيم و ايشان پاسخگوي سوالات ما در مورد اين طرح بود.

آقاي الفت، كمي در مورد اجراي طرح نماد يا نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان توضيح بفرماييد و اينكه اين طرح چگونه قرار است اجرايي شود؟

برنامه نماد در واقع به عنوان ائتلاف ملي براي مراقبت از دانش‌آموزان است. قرار است اين طرح در درجه اول درمحيط مدرسه و سپس در خانواده و جامعه اجرايي شود و مهم‌ترين شاخص اين برنامه، همياري و همكاري سازمان‌ها براي اجراي هرچه بهتر آن است.

بايد گفت برنامه نماد، اولين ائتلاف ملي در اين سطح و با اين گستردگي است كه 13دستگاه به منظور اجرای این برنامه با هم مشارکت و همکاری دارند.در اين زمينه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوع قضاییه، به عنوان بنیان‌گذار و طراح برنامه نماد در همکاری با وزارت آموزش و پرورش به عنوان مجری اصلی این برنامه و سایر دستگاه‌ها، تاکنون جلسات متعددی را برگزار کرده است.

هدف از اجراي اين طرح چيست و در حال حاضر این طرح در چه مرحله‌اي قرار دارد؟

يكي از مزيت‌هاي برنامه نماد، سيستماتيك بودن آن است كه پس از انجام تحقیق و پژوهش سازماندهی شده است.

در حال حاضر اين برنامه با همكاري معاونان پيشگيري دادگستري استان‌ها و ادارات آموزش و پرورش درحال اجراست و همواره اجراي اين برنامه در شوراي پيشگيري استان‌ها رصد و پايش شده تا موانع آن برطرف و نقاط قوت آن نيز شناسايي ‌شود. اميدواريم با اجراي اين برنامه، نسل آينده ما پس از پایان تحصیل در مدارس، با كمترين آسيب اجتماعي مواجه شوند.

وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد متولي اين برنامه در اين زمينه چه وظايفي را برعهده دارد و آيا نياز است مباحث پيشگيري از وقوع جرم در كتب درسي نيز گنجانده شود؟

البته در بحث نماد اصلاحات در كتب درسي مدنظر قرار گرفته و قرار بر اين است كه مباحث پيشگيري در آن‌ها گنجانده شود.دراين زمينه ماده 211 قانون توسعه پنجم نيز به وارد كردن مباحث پيشگيرانه در كتب درسي اشاره كرده است و وزارت آموزش و پرورش نيز كه وظيفه اصلي تهيه و اصلاح كتاب‌هاي درسي را به عهده دارد، در اين زمينه اقدامات خوبي انجام داده است. ولي در اثر نظام مراقبت دانش آموزی يا نماد هنوز به اين مباحث ريز پرداخته نشده است و فعلا در استان‌ها مدارسي به عنوان پايلوت اجراي طرح انتخاب شده‌اند و جلساتي نيز با مديران و اولياي دانش‌آموزان برگزار شده و در زمينه طرح، توضيحات مفصلي ارائه شده است.

آقاي الفت با توجه به رسانه‌اي شدن موارد متعدد تعرض به كودكان طي سا‌ل‌هاي اخير، آيا در اين طرح آزارجنسي و تعرض به كودكان نيز مورد توجه قرار گرفته است؟

اگرچه این موضوع بسیار با اهمیت و از منظر والدین، شهروندان و مسئولان واجد اهمیت ویژه‌ای است و موضوعي حساسیت برانگیز است، اما آمار موجود حاکی از آن است که وقوع چنین جرایمي درسطح کشور بسیار معدود اعلام شده است. در برنامه نماد، به عناوين مجرمانه ديگري مانند اعتياد و تنبيه كودكان در مدارس پرداخته شده است. اصولا موضوع تعرض به كودكان از مباحثي است كه ممكن است دغدغه ذهنی برای والدین و سرپرستان آن‌ها در جامعه ايجادكند و بازكردن و پرداختن به اين موضوع در حالي كه فراوانی آثاری در ارتباط با آن وجود ندارد، به نظرمي‌رسد به صلاح جامعه نباشد. تعرض و آزار جنسی کودکان، موضوعي است كه به عنوان آسيب احتمالي درآينده مي‌تواند موضوع پایان‌نامه‌های مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد باشد و همچنین تحقیق و پژوهش‌هایي علمی دراین باره انجام شود.

اين برنامه فقط مخصوص دانش‌آموزان است يا شامل كودكاني كه در مهدكودك‌ها هستند نيز مي‌شود؟

درحال حاضر منحصرا شامل دانش‌آموزان مدارس است.

ضرورت حمايت از تمامي كودكان

فريده غيرت/ حقوقدان و وکیل دادگستری

در تمامي جوامع مسائل مربوط به كودكان و نوجوانان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، زيرا آن‌ها نيروي انساني و آينده‌سازان كشور محسوب مي‌شوند. از اين رو حمايت از كودكان و نوجوانان و تلاش در جهت رشد و تعالي آن‌ها، موجبات پيشرفت و تعالي كشور را فراهم خواهد كرد.

اما در مورد طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان بايد بگويم بنده از جزييات اين طرح اطلاع دقيقي ندارم. به طور كلي چنين طرح‌هايي براي مراقبت از دانش‌آموزان بسيار مفيد و لازم است اما كافي نيست. زيرا كودكان به عنوان قشري آسيب‌پذير همواره نيازمند حمايت و مراقبت بوده و اصولا مسائل مربوط به آن‌ها بايد مورد توجه عموم جامعه باشد. اين امر نبايد فقط به دانش آموزان اختصاص يابد، زيرا بسياري از كودكان به دليل مشكلات مالي خانواده نمي‌توانند تحصيل كنند و از اين نعمت محروم هستند. البته تعداد اين كودكان نيز كم نيست؛ مانند كودكان كار كه به دليل فقر خانواده نمي‌توانند در مدارس تحصيل كنند. هرچند كه بايد طرح مراقبت اجتماعي از دانش آموزان را به فال نيك گرفت و آن را قدم ارزنده‌اي دانست و بايد اميدوار بود تا اين طرح بتواند بخشي از مشكلاتي راكه در حال حاضر دانش آموزان ما درگير آن هستند، كاهش دهد؛ مشكلاتي نظير تنبيه كودكان در مدارس توسط معلمان كه بسيار نارحت كننده است.

در اين زمينه لازم است قوانين ما به گونه‌اي باشد كه مانند چتر حمايتي بر سر همه كودكان قرار بگيرد و تمامي كودكان و نوجوانان از وجود آن بهره‌مند شوند. لايحه حمايت از كودكان سال‌هاست در مجلس خاك مي‌خورد درحالي كه با توجه به نياز كودكان به قوانين حمايتي، اين لايحه بايد بسيار زود به نتيجه برسد.

نكته مهم اين است كه مسائل مربوط به كودكان و حقوق آن‌ها از جمله مسائل تربيتي، رواني و تمام نكاتي كه به نحوي به كودك مربوط است بايد مورد توجه عموم جامعه قراربگيرد. نسل ما در مقابل كودكان مسئول است و بايد با ايجاد قوانين، نظام نامه و مقررات، بتوانيم نسلي تربيت كنيم كه آينده خوبي براي كشور رقم بزند. اما متاسفانه بايد بگويم امروز كودكان بسياري در خانواده‌ها مورد خشونت قرار مي‌گيرند كه در اين زمينه قوانين سخت‌گيرانه مي‌تواند مانع اين خشونت‌هاي خانگي شود. اما بحثي كه از نظر نبايد دورداشت، آگاهي كودكان از برخي مسائل است. به عبارت ديگر بسياري از مسائل بايدبه كودكان آموزش داده شود كه به نظر بنده طرح نماد در صدد پيشگيري از جرم در ميان دانش آموزان بوده و در اين راستا نيز آموزش به كودكان مي‌تواند بسيار مهم باشد.

در خاتمه نيز بايد گفت امتيازي كه كشور ما نسبت به برخي كشورها دارد، اين است كه ما داراي مساجد و تكاياي زيادي براي تجمع افراد و برگزاري مراسم‌هاي مذهبي هستيم كه اين محافل براي اين نيست كه فقط به افراد گفته شود چطور نماز بخوانند يا اينكه چگونه حجاب خود را رعايت كنند بلكه ما مي‌توانيم از اين فرصت و از اين اماكن براي آموزش مسائل مربوط به كودكان به خانواده‌ها بهره بگيريم. اما لازم است ابتدا افرادي در اين زمينه آموزش ديده باشند و بتوانند كليه مسائل تربيتي رواني و نحوه رفتار با كودكان و مراقبت از آن‌ها را به خانواده‌ها آموزش دهند.

منبع : روزنامه قانون
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
آشنایی با انواع ورشکستگی شرایط تقسیط مبلغ دیه افراد می توانند تا یک سوم اموال خود را وصیت کنند خلع ید ، مجازات تجاوز به ملک شخصی دیگران تعویق زمان برگزاری آزمون وکالت مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه کرمانشاه آرمون وکالت 96 برای داوطلبان کانون کرمانشاه به زمان دیگیری موکول شد آغاز روند صدور گواهینامه رانندگی بدون کارت خدمت یا معافیت سربازی از امروز در سراسر کشور آرای داوری قابلیت تجدید نظر خواهی ندارد شرایط درخواست و صدور دستور موقت آشنایی با اصطلاحات حقوقی چند نکته درباره تخفیف و تبدیل مجازات تبیین مفهوم اضطرار در حقوق کیفری نفقه را چگونه می توان مطالبه کرد؟ کارت شرکت در آزمون وکالت 96 منتشر شد اعلام نتایج مصاحبه علمی داوطلبان تصدی منصب قضا ثبت واقعه ازدواج چگونه است؟ مواجهه حقوقی اولیای دم با قاتل قانون داریم ، اجرا نمی کنیم ممنوعیت اخذ عوارض صدور پروانه ساختمان از بناهای ساخته شده پیش از تاسیس شهرداری ها ترک تعقیب چیست ؟