×

ضرورت ورود مجلس برای بررسی و تصویب لایحه حمایت از کودکان

ضرورت ورود مجلس برای بررسی و تصویب لایحه حمایت از کودکان

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به کودک آزاری‌های اخیر در کشور، گفت حوادث بسیار تلخ‌تری را در گذشته داشتیم اما امروز شبکه‌های اجتماعی ما را تکان داده و مجبور شده‌ایم که به حوادث واکنش نشان دهیم که البته برخی از این واکنش‌ها غیرکارشناسی و احساسی بوده است

ضرورت-ورود-مجلس-برای-بررسی-و-تصویب-لایحه-حمایت-از-کودکان وکیل 

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به کودک آزاری‌های اخیر در کشور، گفت: حوادث بسیار تلخ‌تری را در گذشته داشتیم اما امروز شبکه‌های اجتماعی ما را تکان داده و مجبور شده‌ایم که به حوادث واکنش نشان دهیم که البته برخی از این واکنش‌ها غیرکارشناسی و احساسی بوده است.

 سید حسن موسوی چلک، در نشست قربانیان خاموش که به منظور بررسی موارد کودک آزاری در محلات حاشیه و راهکارهای پیش رو با حضور روزبه کردونی مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه، زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت امام علی (ع)، فاطمه قاسمی زاده فعال حقوق کودک، طیبه سیاوشی نماینده مجلس شورای اسلامی و همچنین احمد خاکی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران برگزار شد؛ گفت: پدیده کودک آزاری پدیده‌ای جهان شمول است که در همه کشورهای جهان اتفاق می‌افتد و در کشور ما نیز این پدیده گاهی شدت و ضعف می‌گیرد اما واقعیت تلخی است که همواره بوده و باید بپذیریم که این پدیده تلخ هیچ گاه ریشه کن نخواهد شد.

وی ادامه داد: بسیاری از کودک آزاری‌ها ناشی از جهل و نادانی است و باید بپذیریم که با مهارت‌های ارتباطی رابطه زیادی دارد. به این ترتیب باید بر آموزش در جامعه تاکید کنیم هر چند که با آموزش هم کودک آزاری از بین نخواهد رفت.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: حوادث بسیار تلخ‌تری را در گذشته داشتیم اما امروز شبکه‌های اجتماعی ما را تکان داده و مجبور شده‌ایم که به حوادث واکنش نشان دهیم که البته برخی از این واکنش‌ها غیرکارشناسی و احساسی بوده است.

 چلک در ادامه با بیان آنکه حوادث بسیار تلخ‌تری را در گذشته تجربه کردیم اما امروز به واسطه شبکه‌های اجتماعی اطلاع رسانی در این زمینه گسترش یافته است گفت: کودک آزاری‌های اخیر به ویژه آتنا حساسیت‌های جامعه را بیشتر کرده است در حالیکه در گذشته هم بیجه، خفاش شب و ... داشتیم.

وی در ادامه با اشاره به حوادث رخ داده در پارس آباد گفت: قتل آتنا حساسیت‌ها را آنقدر بالا برد که ما خود ناقض حقوق خانواده قاتل شدیم. این در حالیست که ما حق نداریم به دلیل تخلف یک عضو، حقوق شهروندی یک خانواده را نقض کنیم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان آنکه قاتلان آتنا و بنیتا یک وجه اشتراک داشتند گفت: هر دوی این افراد دارای سابقه محکومیت بودند بنابراین باید مراقبت پس از خروج را برای زندانیانی که دوره حبس خود را به پایان رسانده‌اند اجرایی کنیم.

چلک در ادامه با تاکید بر آنکه جلوی وقوع جرم را نمی‌توان گرفت افزود: اما باید بانک اطلاعات مجرمان همانند کشورهای توسعه یافته در دسترس همگان باشند. این در حالیست که پس از آزادی مجرم باید بر حسب نوع جرم وضعیت خانوادگی، اشتغال و میزان حمایت‌های اجتماعی، شرایط مجرم آزاد شده کنترل شود و یک مداخله نظام مند شکل گیرد.

وی ادامه داد: همین الان اگر بگوییم 1000 خودروی الگانس و نیروی انتظامی می‌خواهیم فردا آماده می‌شود اما اگر اورژانس اجتماعی فقط چند ماشین بخواهد باید التماس کند چون نگاه ما به مسائل صرفا سیاسی است و به مسائل اجتماعی توجهی نمی‌کنیم. حتی همین مسئله آتنا و ... هم سیاسی می‌بینیم نه اجتماعی؛ نه به علت آنکه آنها کودکان و شهروندان جامعه ما هستند بلکه چون رسانه‌های خارجی به مسائل آنان پرداخته‌اند و ما نیز نمی‌توانیم بر روی آن سرپوش بگذاریم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به آنکه لایحه حمایت از حقوق کودکان از سال 78 کلید خورد گفت: اورژانس اجتماعی نقش بسیار زیادی در کاهش موارد کودک آزاری دارد و اگر اورژانس اجتماعی نبود ـ هر چند الان به عملکرد آن در برخی موارد انتقاد دارم ـ باز هم بر موارد کودک آزاری سرپوش گذاشته می‌شد زیرا مسئله کودکان و حقوق آنها در جامعه ما دغدغه نیست.

چلک در خصوص لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان تصریح کرد: حتی اگر 30 درصد از این لایحه در کشور اجرایی شود پیشروترین کشور در زمینه حقوق کودکان خواهیم بود. این در حالیست که تردید و بی اعتنایی مجلسی‌ها در راستای تصویب و بررسی این لایحه غیر قابل درک و غیر منطقی است.

وی در ادامه تاکید کرد: هر چه مسئله کودک آزاری را قضایی کنیم موفقیت ما در این زمینه کمتر خواهد شد زیرا این مسئله اجتماعی است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان آنکه پیش از هشدار رهبری در خصوص آسیب‌های اجتماعی بیشتر مسئولان و نمایندگان مجلس این موضوع را انکار و کتمان می‌کردند گفت: رسانه‌ها نیز آنگونه که باید به مسئله آسیب‌های اجتماعی نپرداختند و هیچ مسئولی را در این زمینه زیر سوال نبرده‌اند.

چلک با بیان آنکه حوزه قانونگذاری ما در زمینه حمایت از کودکان نقص‌های فراوانی دارد گفت: چرا پدر به دلیل پدر بودن حق دارد هر بلایی را سر فرزند خود بیاورد، چه کسی این حق را به او داده است؟ ما هم معتقدیم خانه بهترین مکان و پدر و مادر بهترین افراد برای فرزندان هستند اما گاهی لازم است حضانت به صورت موقت و یا حتی دائمی از والدین گرفته شود.

وی در ادامه با طرح این پرسش که چرا مجلس و دستگاه‌های قانونگذاری درک نمی‌کنند که کودک هم شهروند است؟ گفت: حتی اگر از همه نظر پیشرفت کنیم اما به نیروی انسانی که کودکان هم بخشی از آن هستند بی توجه باشیم به جایی نخواهیم رسید و این مسئله امنیت ملی ما را نیز تهدید خواهد کرد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر آنکه باید مطالبه گر کودک باشیم زیرا کودکان نمی‌توانند صدای خود را به گوش جامعه و مسئولان برسانند گفت: ما به کودکان خود می‌گوییم که مسواک بزنند اما نمی‌گوییم که چطور از خود مراقبت جنسی کنند این در حالیست که آموزش مراقبت‌های جنسی ارتباطی به روابط جنسی ندارد اما طرح این آموزش‌ها در جامعه ما تابو بوده و هیچ کس حتی در خانه نیز از آن حرفی نمی‌زند.

چلک در پایان با بیان آنکه در دو دهه اخیر توجه به حقوق کودک در جامعه بیشتر شده است گفت: اگر پدر و مادران کشور یاد گرفتند که قبل از 110 به 123 زنگ بزنند بسیاری از مسائل ما در حوزه کودک آزاری و نقض حقوق کودکان برطرف خواهد شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.