×

در برخی استان ها با خرید سن کودک مواجه هستیم

در برخی استان ها با خرید سن کودک مواجه هستیم

تبعات و پیامدهای ازدواج کودکان بر هیچ‌کس پوشیده نیست امروز افزایش «کودک بیوه‌ها» در کشور به عنوان دغدغه بسیاری از فعالان حقوق کودک و کارشناسان مطرح است

در-برخی-استان-ها-با-خرید-سن-کودک-مواجه-هستیم

تبعات و پیامدهای ازدواج کودکان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. امروز افزایش «کودک بیوه‌ها» در کشور به عنوان دغدغه بسیاری از فعالان حقوق کودک و کارشناسان مطرح است

 تبعات و پیامدهای ازدواج کودکان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. امروز افزایش «کودک بیوه‌ها» در کشور به عنوان دغدغه بسیاری از فعالان حقوق کودک و کارشناسان مطرح بوده و نگرانی‌های زیادی از این بابت در جامعه احساس می‌شود. کودکانی که بار مسئولیت، شانه‌های‌شان را خم کرده ودر اغلب موارد نیز مهر طلاق بر پیشانی‌شان کوبیده می‌شود. اصولا ازدواج زودهنگام به ازدواجی اطلاق می‌شود که زوجین یا یکی از آنان به سن ١٨سالگی نرسیده باشند. ازدواج در سنین کودکی در کشور علل گوناگونی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به فقر، محرومیت از تحصیل، اعتیاد و مهاجرت در راستای کاهش بار اقتصادی و تامین هزینه‌های ناشی از اعتیاد خانواده اشاره کرد. طبق آمارهای سال 94 در مجموع 287 هزار و 77 دختر و پسر، در سنین زیر 18 سال ازدواج کردند و متاسفانه تعداد زیادی از آنان در طول سه ماهه اول ازدواج‌شان طلاق گرفتند. «کامیل احمدی»، انسان شناس، محقق و برنده جایزه ناموس حقیقی از دانشگاه لندن و نویسنده این کتاب، در گفت‌وگویی با «قانون» دلایل کودک همسری در ایران را تشریح کرد.

احمدی، در مورد آمار ازدواج کودکان در کشور گفت: «طبق آمارهای رسمی ثبت احوال، اولین استانی که بالاترین شمار ازدواج‌های کودکان را دارد، خراسان رضوی است. بنده پژوهش‌هایم را در هفت استان که بیشترین آمارها را در این پدیده داشتند، به انجام رساندم».

7/13درصد ازدواج‌ها در مناطق شهری، زیر سن 18سال است

وی ادامه داد: «آمارهای موجود و در دسترس، نشان می‌دهد که 7/13درصد ازدواج‌ها در مناطق شهری و 6/19 درصد ازدواج‌ها در مناطق روستایی در زیر سن 18سال انجام می‌شود. این را اگر در نسبت با نسل جوان ایرانی قرار دهید، رقم قابل توجهی را شامل می‌شود. سال 94 در مجموع 287 هزار و 77 دختر و پسر، در سنین زیر 18 سال ازدواج کردند. این رقم در سال 93، 32 هزار و 587 مورد برای پسران زیر 18 سال بود که متاسفانه 372 نفر از آنان در همان سنین زیر 18سال و در طول سه ماهه اول ازدواج‌شان طلاق گرفتند. شمار کودک‌مادران نیز در مقایسه با پدران کم‌سن و سال، 560 بار بیشتر است». احمدی یادآور شد، باور عمومی این است که این پدیده عمدتا گریبانگیر دختران است اما نباید از یاد برد که پسربچه‌های بسیاری نیز قربانی این سنت آسیب‌زا شده و بار زندگی را از سنین کم بر دوش کشیده‌اند. پس نباید تصور کرد که آسیب‌های چنین پدیده‌ای برای پسرانی که زیر 18سال ازدواج می کنند، کمتر است.

استان خراسان رضوی؛ بالاترین درصد ازدواج کودکان

وی افزود: «در حال حاضر و به استناد آمارهای رسمی ثبت احوال، اولین استان با بالاترین درصد ازدواج کودکان، خراسان رضوی است و پس از آن به ترتیب آذربایجان شرقی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و اصفهان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.البته باید گفت، در گذشته قوانین بهتری برای ازدواج دختران و پسران داشتیم که 18 و 20سال بود. البته که اغلب، اِعمال نمی‌شد چنانکه پدرومادرهای ما نیز در سنین کم ازدواج کردند.

در حال حاضر طبق قوانین، سن ازدواج در ایران برای دختران 13(با اذن ولی و دادگاه تا 9سال) و برای پسران 15 سال تعریف شده است. اما در برخی استان‌های دیگر ایران با پدیده‌ای به نام «خرید سن» مواجه هستیم. خرید سن بیشتر در شهرستان‌هایی اتفاق می‌افتد که نظارت قضایی در آن‌ها کمتر است. اغلب افرادی هستند که در مقام رابط و واسطه، به نوعی سن کودک را توجیه می‌کنند و چه بسا در این میان پولی هم رد و بدل می‌شود».

احمدی در خاتمه با اشاره به راهکارها در مورد کاهش کودک‌همسری یادآور شد: «اقداماتی نظیر الزامی شدن ثبت تمامی ازدواج‌ها، بهبود و تقویت فرصت‌های تحصیلی و اقتصادی، به کارگیری انجمن‌های تغییرهای رفتاری، اجرای برنامه‌های محلی در جهت حمایت و توانمندسازی، جرم‌انگاری ازدواج‌های کودکان، انجام تحقیقات و پژوهش‌های بیشتر در این مورد، اجرای سیاست‌هایی در جهت مساوات جنسی برای تضمین حمایت از دختران و اجرای رویکردهای حمایتی برای کودکان و دخیل کردن چهره‌های مذهبی موثر، مهم‌ترین راهکارهای کاهش این نوع ازدواج‌ها به شمار می‌آیند».

لازم به یادآوری است که مراسم رونمایی از کتاب «طنین سکوت» فردا برگزار خواهد شد. این مراسم که با همت نشر و پژوهش شیرازه و کتابخانه ملی ایران ترتیب داده شده، به علل بروز و شیوع پدیده کودک‌آزاری خواهد پرداخت.

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.