×

اعتراضات ثبتی و احکام آن

اعتراضات ثبتی و احکام آن

عملیات مقدماتی ثبت شامل تمامی عملیات و اقداماتی است که اداره ثبت قبل از ثبت ملک در دفتر املاک انجام می‌دهد ممکن است در حین انجام عملیات مقدماتی ثبت، اعتراضاتی صورت پذیرد که مانع از ادامه عملیات و صدور اسناد مالکیت تا تعیین تکلیف اعتراضات شود

اعتراضات-ثبتی-و-احکام-آن

 عملیات مقدماتی ثبت شامل تمامی عملیات و اقداماتی است که اداره ثبت قبل از ثبت ملک در دفتر املاک انجام می‌دهد ممکن است در حین انجام عملیات مقدماتی ثبت، اعتراضاتی صورت پذیرد که مانع از ادامه عملیات و صدور اسناد مالکیت تا تعیین تکلیف اعتراضات شود.

 حقوق ثبت عالم گسترده‌ای دارد و به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که یکی از این دسته‌بندی‌ها اعتراضات ثبتی و احکام آن است.

عملیات مقدماتی ثبت شامل تمامی عملیات و اقداماتی است که اداره ثبت قبل از ثبت ملک در دفتر املاک انجام می‌دهد ممکن است در حین انجام عملیات مقدماتی ثبت، اعتراضاتی صورت پذیرد که مانع از ادامه عملیات و صدور اسناد مالکیت تا تعیین تکلیف اعتراضات شود.

*اعتراض به ثبت ملک

به گزارش حمایت این اعتراض را می‌توان عرض حالی دانست که اشخاص به اصل یا نسبت به حدود و یا حقوق ارتفاقی ملک مورد تقاضای ثبت به اداره ثبت محل تقدیم می‌دارند این اعتراض باید از تاریخ نخستین نشر آگهی نوبتی تا 90 روز انجام شود اما اعتراض به حدود و حقوق ارتفاقی که توسط املاک مجاور صورت می‌گیرد 30 روز از تاریخ تنظیم صورت مجلس تحدید حدود خواهد بود. هه اعتراض‌هایی که به اداره ثبت واصل می‌شود، باید به دادگاه صالح ارسال شود؛ به‌جز مواردی که خود اداره ثبت نسبت به آن اظهار نظر کرده باشد.

محل تقدیم اعتراض در ثبت

 در حقوق ثبت املاک نسبت به واخواهی، واخواست و اعتراض به اصل ملک مورد درخواست ثبت و ... که نمونه‌هایی از مفهوم یک دعوا است،‌مطالبی بیان شده است در آگهی منتشره، محل وصول اعتراض تعیین و حسب مورد و به موجب قانون باید در آگهی نوبتی قید شود.

در خصوص اعتراض به ثبت ملک، باید گفت که منظور اعتراض به تقاضای ثبت است یا به بیانی شیواتر می‌توان آن را اعتراض به عملیات مقدماتی ثبت دانست.

هر شخصی که در ملک مورد ثت برای خود نفع و حقی قائل باشد،‌هرچند این حق یک حق ارتفاقی باشد، می‌تواند نسبت به درخواست ثبت اعتراض کند که دراین خصوص چند حالت قابل تصور است:

الف: اشخاصی که در خصوص موقوفات حق اعتراض دارند: با عنایت به دسته‌بندی موقوفات اعتراضات به دو دسته موقوفات عام و وقوفات خاص تقسیم‌بندی می‌شود: موقوفات عام: شامل دو دسته موقوفات است: یک دسته موقوفاتی که متولی ندارند که در مورد آنها اعتراض به ثبت ملک بر عهده اداره اوقاف است. دسته دیگر، موقوفاتی که متولی دارند که در مورد آنها، اعتراض به ثبت ملک بر عهده متولی یا ناظر یا اداره اوقاف است.

موقوفات خاص: اعتراض به ثبت ملک بر عهده متولی یا ناظر یا هریک از موقوف علیهم خواهد بود.

ب: اشخاصی که در خصوص حبس حق اعتارض به ثبت ملک دارند: حبس عام‌المنفعه: اعتراض به ثبت ملک بر عهده متصدی حبس است حبس به نفع شخص یا اشخاص معین: اعتراض به ثبت ملک بر عهده متصدی امور حبس یا هریک از محبوس‌لهم خواهد بود.

ج: اشخاصی که درخصوص ثلث حق اعتراض دارند:

با عنایت به دسته‌بندی ثلث اعتراضات به ثبت ملک بدین‌گونه تقسیم‌بندی می‌شود:

ثلث باقی: اعتراض به ثبت ملک بر عهده وصی یا ناظر خواهد بود.

ثلث غیرباقی: اعتراض به ثبت ملک بر عهدهد وصی یا ناظر یا اشخاصی هک بعد از خروج ملک از حالت ثلث در آن ذی‌حق می‌شوند، خواهد بود.

 مهلت اعتراض به ثبت ملک

به گزارش حمایت، این اعتراض باید در فرجه قانونی ظرف 90 روز از تاریخ انتشار نخستین آگهی نوبتی به عمل آید و چنانچه قبل اغز آن باشد، پذیرفته نخواهد شد همچنین در صورتی‌که پس از انقضا مدت مذکور باشد به ترتیب ماده 16 قانون ثبت عمل خواهد شد.

مرجع اعتراض به ثبت ملک

اعتراض باید به‌صورت مستقیم، به اداره یا دایره شعبه‌ای از اداره ثبت که در آگهی نوبتی مشخص شده است، تسلیم شود.

 نحوه اعتراض به ثبت ملک

نحوه اعتراض به ثبت ملک می‌تواند به دو صورت باشد.

به‌صورت تقدیم دادخواست: در این خصوص برای عدم تضییع حقوق معترض، اعتراض به‌ٌصورت کتبی و به هرنحو که باشد از طرف اداره ثبت پذیرفته می‌شود و چنانچه در مهلت قانونی صورت گرفته باشد، به مرجع صالح که همان دادگاه است ارسال می‌شود.

به‌صورت تقدیم گواهینامه جریان دعوا: در این خصوص چنانچه بین متقاضی ثبت وشخصی که قصد اعتراض دارد قبل از انتشار نخستین آگهی نوبتی، دعوایی در خصوص همان ملک در دادگاه اقامه شده باشد که در جریان رسیدگی نیز باشد دیگر نیازی به قدیم دادخواست نیست و گواهی از جریان پرونده کفایت می‌کند.

اقدامات اداره ثبت پس از وصول اعتراض به ثبت ملک

پس از وصول دادخواست، اعتراض یا گواهی مذکور اداره ثبت باید اقداماتی انجام دهد بدین شرح که: رسیدی با قید تاریخ به معترض تقدیم کند، بر روی رگ اظهارنامه، مهری که با کلمه اعتراض و به رنگ قرمز است، زده شده و برای هر اعتراض یک مهر جداگانه باید زده شود.

اگر اعتراض در مهلت قانونی باشد یک نسخه از اوراق بایگانی و یک نسخه به دادگاه ارسال و چنانچه اعتراض خارج از مهلت باشد، رئیس اداره ثبت محل، نظر خود را در خصوص خارج از موعد قانونی بودن می‌نویسد و از رئیس دادگاه تقاضا می‌شود تا در خصوص این موضوع در اداره ثبت حاضر شود در هر حال نظر رئیس داده متبع است.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.