×

عدم اجرای برخی مفاد حقوق شهروندی نباید منجر به سردی فعالان این عرصه شود

عدم اجرای برخی مفاد حقوق شهروندی نباید منجر به سردی فعالان این عرصه شود

دبیر علمی کارگاه تربیت مربی حقوق شهروندی با بیان اینکه باید توجه داشت اجرای حقوق شهروندی همواره در همه زمان ها و مکان ها روند آرام و کندی داشته است، گفت از این رو نباید عدم اجرای برخی مفاد حقوق شهروندی منجر به سردی فعالان حقوق شهروندی و بدنه جامعه شود

عدم-اجرای-برخی-مفاد-حقوق-شهروندی-نباید-منجر-به-سردی-فعالان-این-عرصه-شود وکیل 

دبیر علمی کارگاه تربیت مربی حقوق شهروندی با بیان اینکه باید توجه داشت اجرای حقوق شهروندی همواره در همه زمان ها و مکان ها روند آرام و کندی داشته است، گفت: از این رو نباید عدم اجرای برخی مفاد حقوق شهروندی منجر به سردی فعالان حقوق شهروندی و بدنه جامعه شود.

 ستار عزیزی دبیر علمی کارگاه تربیت مربی حقوق شهروندی، گفت: خدا را شاکریم که موفق شدیم اولین دوره تربیت مربی حقوق شهروندی را با حضور علاقمندان از سراسر کشور برگزار کنیم. اجرای عینی منشور حقوق شهروندی نیازمند آموزش است. باید توجه داشت اجرای حقوق شهروندی همواره در همه زمان ها و مکان ها روند آرام و کندی داشته است. از این رو نباید عدم اجرای برخی مفاد حقوق شهروندی منجر به سردی فعالان حقوق شهروندی و بدنه جامعه شود. اگر تاریخچه حقوق شهروندی فرانسه را بررسی کنیم علاوه بر اینکه مفاد آن در زمان خود پیشرو بوده و حقوق برابر را در پیش داشته است، اما برای مثال نیمی از جامعه آن زمان از حق رای برخوردار نبودند.

عزیزی عنوان کرد: تا یک فاصله حدودا ١5٠ ساله حتی متون حق رای برای زنان در فرانسه اجرایی نشده بود، حتی در مورد مردان هم تنها بخش کوچکی از آنها از حق رای برخوردار بودند. بعضا جلساتی با فعالان و علاقمندان داریم که می گویند در صورتی که حقوق شهروندی باید مورد توجه باشد اما در حوزه اجرا ایراد دارد. بله، مشکل اساسی ما در این دوره مساله فرهنگی است که بخش کثیر آن با آموزش از بین خواهد رفت.

وی افزود: هر یک از ما باید به وظیفه اجتماعی خود عمل کنیم ولو آنکه به نظر رسد کاری که انجام می دهند کارایی خاص و ارزش خاصی ندارد. یکایک ما باید در حوزه اجتماعی و منشور حقوق شهروندی به وظیفه و تکلیفی که داریم عمل کنیم. دکتر روحانی منشور حقوق شهروندی را به مثابه خط مشی دولت عنوان کرده اند. امیدواریم شاهد عزم گسترده ملی در اجرای حقوق شهروندی باشیم و مسیری را در پیش بگیریم که با آموزش محقق می شود.

عزیزی با بیان اینکه از اقدامات انجام شده در دبیرخانه علمی این بوده که منشور حقوق شهروندی را با توجه به وابستگی برخی محورها به هم تجمیع کرده ایم و آن را در شش محور برای تدریس انتخاب کردیم، اظهار کرد: تقسیم بندی محورها به این صورت است که در محور اول حق حیات شایسته، سلامت و کیفیت زندگی، دسترسی به اطلاعات و آموزش و پژوهش و ... را مورد بررسی قرار می دهد. محور دوم کارگاه به حقوق اقتصادی یعنی حق مالکیت، حق مسکن و حق اشتغال اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: محور سوم حقوق اجتماعی که شامل حق تشکیل انجمن ها، حق تجمع و راهپیمایی، حق بر محیط زیست سالم و حق آزادی رفت و آمد و ... می شود را تشریح می کند. حقوق فرهنگی با محوریت حق دسترسی و مشارکت فرهنگیان و ... محور چهارم این کارگاه است و همچنین حق دادخواهی عادلانه از دیگر محورهای مورد توجه در این کارگاه آموزشی خواهد بود. تلاش شده که ٢٢ سرفصل منشور حقوق شهروندی در این 6 محور گنجانده شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.