×

تشریح فعالیت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک در سال 91، تاکید تویسرکانی بر اجرای طرح کاداستر و سنددار شدن کوه و جنگل

تشریح فعالیت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک در سال 91، تاکید تویسرکانی بر اجرای طرح کاداستر و سنددار شدن کوه و جنگل

تشریح فعالیت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک در سال 91، تاکید تویسرکانی بر اجرای طرح کاداستر و سنددار شدن کوه و جنگل

تشریح-فعالیت‌های-سازمان-ثبت-اسناد-و-املاک-در-سال-91،-تاکید-تویسرکانی-بر-اجرای-طرح-کاداستر-و-سنددار-شدن-کوه-و-جنگل وکیل 

 

معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به تشریح فعالیت‌های این سازمان در سال 91 پرداخت.
 
به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد تویسرکانی طی سخنانی در نشستی خبری که در محل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد، اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارتباط گسترده‌ای با مردم دارد و همه مردم با خدمات این سازمان در ارتباطند، بنابراین اصحاب رسانه باید در جهت آگاه‌سازی عمومی این سازمان را یاری کنند.
 
وی گفت: خوشبختانه در سال 91 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قدم‌های بسیار خوب و اساسی را در جهت ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای خدمت‌رسانی بهتر برداشت و علی‌رغم مشکلات با دوراندیشی کارهای بزرگی صورت گرفت و امیدواریم در مدتی کوتاه مردم شیرینی این اقدامات را درک کنند.
 
تویسرکانی اظهار کرد: بر حسب ماموریت‌هایی که سازمان ثبت به عهده دارد به لحاظ طیف وسیع خدمت‌رسانی در سال 91، حسب آمار دقیقی که بخش‌های مختلف این سازمان ارائه کردند، 36 میلیون و 363 هزار و 447 خدمت به مردم در سراسر کشور از طریق پیشخوان‌ها، دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق صورت گرفته است.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: خوشبختانه در اجرای سیاست‌های راهبردی نظیر شفاف‌سازی در مالکیت‌ها، کاهش حضوری مردم، بازنگری در مقررات و رویه‌های خدمت‌رسانی سازمان و ... قدم‌های خوبی را برداشتیم و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور محور اصلی اقدامات خود را بحث شفاف‌سازی مالکیت‌ها، تسهیل خدمت‌رسانی و ارائه خدمات حداکثری با کاهش مراجعات حضوری قرار داد.
 
وی ادامه داد: تکالیفی هم در برنامه پنجم توسعه کشور برای این سازمان مقرر شده بود که خوشبختانه حسب آمار، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فراتر از تکالیف خود در این برنامه کار را پیش برد و ما موفق شدیم سامانه‌های متعددی را ایجاد کنیم و در حال حاضر 10 سامانه به نحو آزمایشی در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.
 
تویسرکانی با اشاره به ایجاد سامانه مدیریت املاک کشوری، گفت: در این سامانه بحث استعلامات انجام می‌شود و این سامانه مشکلات ناشی از رد و بدل شدن میلیون‌ها کاغذ را از بین برد و باعث شد میلیون‌ها مراجعه حضوری مردم را کاهش دهیم.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به سامانه ارسال خلاصه معاملات، گفت: بحمدالله این سامانه نیز در یک وضعیت مطلوب به کار خود ادامه می‌دهد.
 
وی افزود: قدم بعدی، صدور اسناد مالکیت در جهت اجرای قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی بود که باعث شد بسیاری از مفاسدی که در گذشته در اجرای مواد 147 و 148 قانون ثبت وجود داشت از بین ببرد.
 
معاون قوه قضاییه با اشاره به سامانه ثبت الکترونیکی اسناد، گفت: این سامانه، سامانه بسیار مهمی است زیرا سالانه حدود 25 میلیون سند رسمی در کشور تنظیم می‌شود. چاپخانه‌ها سالانه 50 میلیون اوراق بهادار چاپ می‌کردند که همه این‌ها در حال حاضر به صورت الکترونیکی ثبت و نگهداری می‌شوند.
 
تویسرکانی یادآور شد: همان‌طور که قبلا گفته شد از ابتدای امسال کاغذی‌های یک برگی و نیم برگی از دفترخانه‌ها حذف شدند که این یک اقدام بسیار مهم در جهت صدور اسناد رسمی و نقل و انتقال املاک است.
 
وی اظهار کرد: ‌در خصوص سامانه ادارات "اجرای ثبت" که در حقیقت دادگستری‌های کوچکی در ادارات ثبت هستند، سامانه‌ای ایجاد شد. امروز با تشکیل الکترونیکی پرونده اقدامات بسیار خوبی در جهت تسریع خدمات و احقاق حقوق دولت خواهیم داشت.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: خوشبختانه در این حوزه در سال 91 موفق شدیم، بیش از دو هزار میلیارد تومان از مطالبات دولت را بدون طی فرآیندهای پیچیده قضایی وصول کنیم و در اختیار دولت قرار دهیم و امیدواریم در سال 92 نیز این روند سریعتر شود و در حوزه وصول مطالبات به شکل گسترده عمل کنیم.
 
تویسرکانی افزود: در حوزه ثبت اختراعات، برندها و طرح‌های صنعتی خوشبختانه از پایان سال 91 مراجعات حضوری را حذف کردیم و رسیدگی‌ها با تشکیل پرونده الکترونیکی به شکل غیرحضوری انجام می‌شود.
 
وی تصریح کرد: در حوزه ثبت شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری کار را به صورت مکانیزه آغاز کردیم و در حال حاضر قریب به 50 درصد از تقاضاهای ثبت شرکت‌های تجاری به شکل غیرحضوری انجام می‌شود و متقاضیان ثبت شرکت‌های با مسئولیت محدود دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای این کار ندارند. در مورد استعلام نام شرکت‌ها نیز افراد می‌توانند از طریق پرتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این کار را انجام دهند.
 
معاون قوه قضاییه با بیان این‌که «در سال 91 بانک شناسه اشخاص حقوقی ایجاد شد» گفت: این بانک یک نیاز مهم کشور بود زیرا همان‌طور که اشخاص حقیقی دارای کد ملی هستند، با این سامانه کل اشخاص حقوقی در کشور دارای یک کد شدند و با هماهنگی که با دستگاه‌های دولتی انجام شد، این دستگاه‌ها نیازمند دریافت این کد هستند و خوشبختانه تاکنون یک میلیون و 600 هزار شناسه حقوقی در اختیار اشخاق حقوقی اعم از شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری و همه اشخاص حقوقی ثبت شده قرار گرفته است.
 
تویسرکانی تاکید کرد: از طریق این کد هر تشکلی در کشور از جمله موقوفات می‌توانند به راحتی شناسایی شوند.
 
وی با اشاره به سامانه ثبت الکترونیکی وقایع ازدواج و طلاق، گفت: این وقایع قریب 90 سال در کشور به صورت دست‌نویس انجام می‌شد، اما در سال 91 قرار شد که این وقایع به صورت الکترونیکی در دفاتر ازدواج و طلاق در سراسر کشور به فوریت ثبت شوند تا ما بتوانیم آمار عملکرد دقیقی از همه بخش‌ها در کشور داشته باشیم.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعداد مجموعه خدمات ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را 36 میلیون و 666 هزار و 447 خدمت عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در سال 91 هفت میلیون و 912 هزار و 448 خدمت در محیط مجازی ارائه شد که این تعداد 22 درصد کل خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را تشکیل می‌دهند.
 
تویسرکانی با اشاره به صدور دو میلیون و 199 هزار و 780 سند مالکیت در سال 91، گفت: این رقم نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش داشته که خوشبختانه عمده این اسناد در قالب طرح کاداستر بوده‌اند.
 
وی افزود: خوشبختانه تاکنون چهار میلیون سند تحت سیستم کاداستر در اختیار مردم قرار گرفته است.
 
معاون قوه قضاییه اظهار کرد: انواع معاملات ثبت شده در سال 91 تعداد 21 میلیون و 442 هزار و 427 معامله بوده است و همین تعداد سند رسمی برای این معاملات صادر شده است.
 
تویسرکانی اظهار کرد: در سال 91، 791 هزار و 656 واقعه ازدواج و 151 هزار و 763 واقعه طلاق به ثبت رسیده است. همچنین چهار هزار و 668 اختراع و 11 هزار و 402 علامت تجاری به ثبت رسیده است که خوشبختانه از این تعداد سه هزار و 250 برند از طرف متقاضیان ثبت‌ بین‌المللی شده‌اند.
 
وی به ثبت 1553 طرح صنعتی در سال 91 اشاره کرد و گفت: این امر حاکی از فعالیت قابل توجه و خوب از طرف تجار و مخترعین بوده است.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به ضرورت اجرای طرح کاداستر جامع کشور، گفت: این طرح باید به سرانجام برسد و همه اراضی کشور تحت سیستم کاداستر قرار گیرند. قانونگذار برای هر کدام از اراضی مختلف از جمله جنگل‌ها، مراتع، رودخانه‌ها، موقوفات و ... متولی خاصی قرار داده است و اصحاب رسانه باید از دستگاه‌های مختلف بخواهند تا برای سنددار کردن اراضی مربوط به خود اقدام کنند.
 
تویسرکانی در پاسخ به سوالی درباره اجرای قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند، گفت: در حال حاضر 900 هزار پرونده الکترونیکی برای صدور اسناد مالکیت در 420 واحد ثبتی در سراسر کشور تشکیل شده است که اگر مالکیت متقاضیان احراز شود برای آنها سند مالکیت صادر می‌شود.
 
وی تصریح کرد: ما معتقدیم حتی کوه‌ها، جنگل‌ها و رودخانه‌ها باید سنددار شوند و اگر چنین کاری صورت گیرد دیگر پدیده زمین‌خواری نخواهیم داشت.
 
معاون قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد بودجه مورد نیاز برای اجرای طرح کاداستر، گفت: متاسفانه در حوزه تدوین بودجه دولت، نگاه کارشناسی به این قضیه وجود نداشت و علیرغم پیش‌بینی اجرای کاداستر کشور در برنامه پنجم توسعه کشور، متاسفانه در لایحه بودجه 92، دولت کل ردیف کاداستر را حذف کرده بود که ما این گلایه‌مندی را به افراد مسوول در این زمینه عرض کردیم.
 
تویسرکانی ادامه داد: متعاقب این مساله، در حال حاضر با مجلس در حال مذاکره هستیم و مجلس علیرغم مشکلاتی که وجود دارد قول‌هایی داده تا ما بتوانیم این طرح زیرساختی کشور را به انجام برسانیم.
 
وی درباره میزان هزینه‌های لازم برای صدور اسناد اراضی فاقد سند، گفت: در مورد هزینه‌های صدور اسناد مالکیت هم در قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند و هم در آیین‌نامه اجرایی آن هزینه‌ها ذکر شده‌اند.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان این‌که «هزینه ذکر شده در این قانون مبلغ 50 هزار تومان است» گفت: البته افرادی که متقاضی صدور سند هستند باید یک نقشه از ملک خود تهیه کنند که تهیه آن به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مربوط نمی‌شود و افراد باید آن را از بیرون تهیه کنند. هزینه دیگری برای ارجاع به کارشناسی وجود دارد که متقاضی باید آن را واریز کند. البته این هزینه فقط مربوط به برخی از اراضی است که مشکلاتی دارند و نیاز است کار کارشناسی انجام شود و کمیسیونی که یکی از اعضای آن یک قاضی دادگستری است درباره آن تصمیم‌گیری کنند.
 
تویسرکانی درباره ایجاد آرشیو الکترونیکی اطلاعات مالکیتی، گفت: خوشبختانه تا پایان سال 90 بر اساس اطلاعات موجود، قریب به 25 میلیون پلاک ثبتی ذخیره شد و در حال حاضر ما در لحظه می‌توانیم اطلاعات مالکیتی اشخاص را جستجو کنیم لکن ما نیاز به ثبت همه پرونده‌های ملکی داریم.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره کمیسیون مستندسازی املاک دولتی، گفت: کمیسیون مستندسازی در دولت است و نقل و انتقال سندسازی اراضی دولتی در آنجا پیگیری می‌شود. ما با همه دستگاه‌ها از جمله سازمان اوقاف، سازمان مراتع و جنگل‌ها، وزارت نیرو و ... مکاتبه کردیم و به طور عمومی هم برای سنددار کردن املاک دولتی اطلاع‌رسانی کردیم که در این زمینه بعضی از دستگاه‌ها از جمله سازمان اوقاف اقداماتی خوبی انجام دادند و آمار حکایت دارد که ما در حوزه صدور سند موقوفات پیشرفت‌های خوبی در سال 91 داشتیم.
 
خبرنگاری به ادعای کمیسیون مستندسازی املاک دولتی مبنی بر تاخیر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در صدور اسناد برای املاک دولتی اشاره کرد که تویسرکانی گفت: هر دستگاهی نقشه مستند پلاک‌هایی که مدعی مالکیت آنهاست را بیاورد ما در کمتر از دو ماه برای آن سند صادر می‌کنیم مگر اینکه مستند مالکیت آنها مشکل داشته باشد، زیرا گاهی ممکن است ادعاها با مالکیت‌های اشخاص تعارض داشته باشد و پرونده‌هایی در این زمینه در دادگستری در جریان باشد.
 
تویسرکانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر وجود نقص در سامانه‌های الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: شماره تلفن
 
8 -66749125 به منظور پاسخگویی همکاران ما به مردم وجود دارد و اگر نقصی در ارائه خدمات الکترونیکی باشد همکاران ما آن را برطرف کنند.
 
معاون قوه قضاییه تصریح کرد: در سال 1391 تعداد شش هزار و 870 سند مالکیت برای شرکت‌های دولتی صادر شده است که این رقم با 21 درصد رشد همراه بوده است. همچنین تعداد 33 هزار و 860 سند مالکیت برای نهادهای عمومی صادر شده است.
 
وی گفت: تعداد سندهای صادر شده در رابطه با کمیسیون مستندسازی 831 سند بوده است. همچنین در اجرای طرح مسکن مهر تعداد 38 هزار و 520 سند صادر شده است. همچنین برای اراضی کشاورزی پنج هزار و 278 و برای اراضی موات 236 سند مالکیت صادر شده است.
 
تویسرکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش تعداد وقایع طلاق در کشور نسبت به سال‌های گذشته، گفت: با توجه به آموزه‌های دینی ما، یک مورد طلاق هم در کشور ما زیاد است ولی اگر مطالعه تطبیقی صورت گیرد می‌بینیم وضعیت ما نسبت به کشورهای دیگر در این زمینه بسیار بهتر است و از هر شش ازدواج، پنج ازدواج مستحکم خواهد بود و تنها یک ازدواج منجر به طلاق می‌شود اما باید گفت که رقم وقایع طلاق ثبت شده در کشور نسبت به گذشته رشد نگران‌کننده‌ای داشته است.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برگ سبز خودرو که توسط نیروی انتظامی صادر می‌شود مشمول تعریف سند رسمی در قانون مدنی است یا خیر؟ گفت: من بارها توضیح داده‌ام که سند رسمی که مورد عنایت قانون گذار است سندی است که مطابق قانون در صورت اختلاف بین متعاملین بدون نیاز به حکم دادگاه قابل اجرا باشد. در حالی که سندی که نیروی انتظامی برای خودرو صادر می‌کند این ویژگی را ندارد.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت آنطور که گفته می‌شود آیین نامه قانون پیش فروش که باید به تصویب هیات دولت برسد در کشوی میز رییس قوه قضاییه است، گفت: من معتقدم در این زمینه در فرآیند قانون گذاری نادرست تصمیم‌گیری شده است. زیرا ما هیچ فرآیندی را نداریم که چند دستگاه به رییس قوه قضاییه پیشنهاد کند و بعد هیات دولت آن را تصویب کند.
 
وی با اشاره به ایجاد سامانه‌ی ممنوع‌الخروجی و رفع ممنوع‌الخروجی به عنوان یکی دیگر از سامانه‌های ارائه خدمات ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در این سامانه ثبت و ارسال بر خط ممنوعیت خروج از کشور بدهکاران و رفع آن،‌ از واحد ثبتی به اداره کل نظارت و هماهنگی اجرای اسناد رسمی سازمان مطابق قانون اجرای مفاد اسناد رسمی انجام می‌شود.
 
وی افزود: طراحی و تولید این سامانه از ابتدای سال 90 آغاز و پس از اجرای آزمایشی در چند استان به تدریج در 31 استان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و بر این اساس در سال 1391 از طریق این سامانه، 10735 نفر از بدهکاران ممنوع‌الخروج و از 3641 نفر رفع ممنوعیت شده است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.