×

حق اخذ و توقیف گذرنامه فقط با حکم قضایی تایید شده امکان‌پذیر است

حق اخذ و توقیف گذرنامه فقط با حکم قضایی تایید شده امکان‌پذیر است

حق اخذ و توقیف گذرنامه فقط با حکم قضایی تایید شده امکان‌پذیر است

حق-اخذ-و-توقیف-گذرنامه-فقط-با-حکم-قضایی-تایید-شده-امکان‌پذیر-است وکیل 

دبیرکل امور ایرانیان خارج از کشور:
انتخاب نماینده تام‌الاختیار در 30 استان کشور تصویب شد
حق اخذ و توقیف گذرنامه فقط با حکم قضایی تایید شده امکان‌پذیر است    

دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با بیان این‌که بروکراسی برای همیشه از شورای امور ایرانیان خارج از کشور حذف شده است، گفت: حق اخذ و توقیف گذرنامه در تمام فرودگاه‌های بین‌المللی کشور ممنوع شده، مگر این‌که حکم قضایی تایید شده‌ای وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، محمدشریف ملک‌زاده در نشست مشترک شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور با اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این‌که شناخت از کانون وکلا در میان مسوولان کم است، گفت: این ارتباط به صورت دقیق و مشخص ایجاد نشده است، اگرچه زحمات و تلاش‌های رییس کانون مرکز و افتخاراتی که کانون مرکز انجام داده است، بر هیچ‌کس در نظام مقدس جمهوری اسلامی پوشیده نیست.

وی در ادامه با توضیح شش کارگروه تخصصی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: تنها جایی که اختیارات خاصی دارد اینجاست و کلیه مصوبات ما در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور مصوبه دولت محسوب می‌شود و در کلیه سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادها قابل اجرا است.

وی با اشاره به این‌که تمام وزارتخانه‌ها دارای نماینده تام‌الاختیار در شورا هستند افزود: انتخاب نماینده تام الاختیار در 30 استان کشور برای شورای امور ایرانیان خارج از کشور را تصویب کردیم.

ملک‌زاده با بیان اینکه ایجاد مرکز رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور از نظر امکانات و تجهیزات برای خیلی‌ها قابل قبول نیست اظهار کرد: در سی سال گذشته در هیچ دستگاهی بانک اطلاعات تخصصی هموطنانمان را نداشتیم که بتواند این تعامل را با هموطنان خارج از کشور ایجاد کند اما این کار با دستور رییس‌جمهور و جانشین ایشان آقای مشایی انجام شد.

دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: ذهنیت‌های مختلفی در پی سالهای گذشته ایجاد شده بود که این فرصت را برای هموطنان خارج از کشور ایجاد نکرد که در خدمت هموطنان داخل کشور قرار گیرند.

وی با تاکید بر حذف بروکراسی از طریق سیستم ایجاد شده در شورای عالی امور ایرانیان گفت: گاهی افراد برای گرفتن یک نامه باید مدت‌ها وقت صرف می‌کردند ما برای همیشه بروکراسی را از شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور حذف کردیم.

وی در ادامه گفت: تمام کارشناسانی که در مرکز مستقر هستند یا به صورت اپراتور پاسخگو هستند از میان نخبگان انتخاب شده‌اند و همه فوق‌لیسانس و دکترا در رشته‌های حقوق،‌ روابط بین‌الملل،‌ جامعه شناسی و روانشناسی هستند.

وی ادامه داد: همچنین تمامی دستگاه‌ها از جمله سازمان بازنشستگی کل کشور، اداره گذرنامه، سازمان نظام وظیفه، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد و برخی سازمان‌های دیگر نماینده تام‌الاختیار در این مرکز دارند تا بتوانند به صورت آن‌لاین و زنده پاسخگوی هموطنان باشند.

ملک‌زاده گفت: تبلیغات بسیار منفی شده بود که اگر هموطنان خارج از کشور پایشان را داخل کشور بگذارند چنین و چنان می‌شود. بنگاه‌های دروغ‌پراکنی، این بحران را از لحاظ ذهنی مضاعف کردند. به همین دلیل ما در تمام فرودگاه‌های بین‌المللی در سراسر کشور دفتر امور ایرانیان را ایجاد کردیم.

وی در ادامه گفت: بودجه بسیار خوبی تصویب شده است تا موسسه خانه ایرانیان خارج از کشور در 12 کشور دنیا تاسیس شود که این یک موسسه خصوصی است و می‌تواند به عنوان ملجاء و پناهگاه تمام ایرانیان باشد و مرکزی برای کارهای فرهنگی، ‌اجرایی و هنری محسوب شود.

ملک‌زاده با اشاره به تاسیس اولین بنیاد علمی و تخصصی با استفاده از نخبگان علمی گفت: کارگروه حقوقی و قضایی شورا تحت ریاست وزیر دادگستری قرار دارد و ما نمونه‌های متعددی داشته‌ایم. یک نمونه فردی بود که در سال 58 یا 59 در آمریکا مستقر شده بود و تحصیلات بالا داشت و به ما گفت که خبر دار شده است بعد از سه الی چهار سال مادرش اعدام شده و اموالش توقیف شده است که با همکاری که در مرکز انجام شد این فرد به داخل کشور آمد و صحبت‌های او ما را به گریه انداخت. ما پرونده‌شان را به وزارت دادگستری، ‌قوه قضاییه و وزارت اطلاعات سپردیم و متوجه شدیم هیچ مصادره اموالی صورت نگرفته و مادرشان هم اعدام نشده بود و تنها اختلافات خانوادگی برای تصرف اموال ایشان وجود داشت.

ملک‌زاده در ادامه با اشاره به این‌که رییس‌جمهور هم معتقد است که هر ایرانی در هر کجا باشد باید حق و حقوق او پیگیری شود، به قرائت اظهارات مقام معظم رهبری در سال 76 در همین زمینه پرداخت.

دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با تاکید بر این‌که وظیفه قانونی من این است که تمام مسائل و مشکلات هموطنان را پیگیری کنم افزود: در کارگروه حقوقی شورا بسیاری از دستگاه‌ها عضو هستند، آیین‌نامه آن را شورای امور ایرانیان تصویب کرده است و آقای بختیاری هر دو هفته یک یکبار خودشان حضور مستقیم و فعال در شورا دارند.

ملک‌زاده با قدردانی از زحمت ریاست کانون وکلای دادگستری مرکز به صحبت‌هایش با مشایی به عنوان جانشین رییس‌جمهور اشاره کرد و گفت: آقای مشایی گفت که در اولین فرصت جلسه‌ای با دوستان خواهیم داشت.

وی افزود: کانون وکلا گنجینه‌ عظیمی است که به این راحتی در کشور راه‌اندازی نشده است و نگاه ما به کانون نگاه سیاسی نیست، بلکه نگاه سیستمی این شورا به کانون وکلا این است که فرصتی برای کشور در جهت خدمت‌رسانی فراهم شود، زیرا کانون وکلا کاملا تخصصی است و از نظر علمی با خیلی از حوزه‌ها قابل مقایسه نیست.

دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با اشاره به امضای توافقنامه‌ای با کانون مرکز جهت همکاری‌های حقوقی در شورا عنوان کرد: با تلاش‌هایی که در مرکز صورت گرفته است مساله ممنوع‌الخروجی را به صورت آن‌لاین در مرکز پاسخگو هستیم.

وی در ادامه از پدیده کار چاق‌کنی و افراد "وکیل‌نما" انتقاد کرد و گفت: باید با هماهنگی آقای جندقی و اعضای هیات مدیره روشی تعریف شود و برخی از وکلا به شورای عالی معرفی شوند تا به صورت هفتگی آنها را به کشورهای دنیا اعزام کنیم. تا ازاین طریق مشکلات هموطنان را حل کنیم و کلیه هزینه‌های این کار هم بر عهده شورا خواهد بود.

وی ادامه داد: ما تقاضا داریم بتوانیم از وکلای مجربی که کارکرده هستند در مرکز شبانه‌روزی خود استفاده کنیم تا از نزدیک پاسخگوی هموطنان خارج از کشور باشند. این باعث می‌شود دغدغه روحی هموطنان خارج از کشور حذف شود.

وی در پایان بر لزوم آموزش افراد در مرکز تاکید کرد و گفت: نگاه ما به کانون وکلا یک نگاه تخصصی است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.