×

خبر خوش برای متقاضیان بیمه تکمیلی

خبر خوش برای متقاضیان بیمه تکمیلی

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه سازمان امور مالیاتی مبنی بر دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کسانی که از بیمه تکمیلی درمان استفاده می‌کنند را غیرقانونی دانست و ابطال کرد

خبر-خوش-برای-متقاضیان-بیمه-تکمیلی وکیل 

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه سازمان امور مالیاتی مبنی بر دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کسانی که از بیمه تکمیلی درمان استفاده می‌کنند را غیرقانونی دانست و ابطال کرد.

 سازمان امور مالیاتی در نهم مهر ماه سال 90، طی بخشنامه‌ای اعلام کرده بود که طبق بند 9 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده، معافیت از مالیات و عوارض ارزش افزوده منحصر به ارائه خدمات درمانی(انسانی، حیوانی و گیاهی) و خدمات توانبخشی و حمایتی بوده و قابل تسری به سایر خدمات از قبیل خدمات بیمه درمان و تکمیل درمان نیست.

این بخشنامه مورد اعتراض اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان قرار گرفت و اداره موصوف با تقدیم دادخواستی به دیوان عدالت اداری، ضمن درخواست ابطال بخشنامه سازمان امور مالیات، اعلام کرد:« در بند 9 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده، انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی و خدمات توانبخشی و حمایتی، مورد تأکید و تعمیم قرار گرفته که نشانگر قصد و اراده قانونگذار در شمولیت آن نسبت به انواع بیمه‌ها و خدمات درمانی است.

در بخش دیگری از این شکایت آمده است: در بند 9 ماده 12 به کلمه «انواع خدمات» اشاره شده لذا هرگونه تفسیر به اینکه خدمات بیمه تکمیلی درمان خارج از این بند است، تفسیر به رأی و بر خلاف نص عام قانونی است.

سازمان امور مالیات نیز در پاسخ به شکایت مطروحه اعلام کرد: به موجب مفاد ماده 5 قانون مالیات بر ارزش افزوده و بخشنامه مورخ 28 آبان سال 87 سازمان امور مالیاتی، ارائه انواع خدمات بیمه‌ای از جمله بیمه تکمیل درمان، مشمول پرداخت مالیات و عوارض موضوع قانون مذکور است. بر این اساس کلیه اشخاص مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده از جمله شرکت‌های بیمه‌گر تجاری، هنگام ارائه خدمات بیمه‌ای مکلفند مالیات و عوارض متعلقه را بر اساس ضوابط و مقررات مذکور از دریافت کنندگان خدمت مطالبه کنند.

در نهایت، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ دهم مرداد سال 96 تشکیل جلسه داد و ضمن ابطال بخشنامه سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: مطابق بند 9 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده، انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی، خدمات توانبخشی و حمایتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف اعلام شده است. نظر به اینکه در سطر آخر بخشنامه مورد اعتراض، پرداخت خدمات بیمه، درمان و تکمیل درمان از معافیت مذکور در حکم قانون پیش گفته خارج شده است، بنابراین این قسمت از بخشنامه مغایر قانون یاد شده بوده و تصویب آن از حدود اختیارات سازمان امور مالیاتی خارج است و مستند  به بند یک ماده 12 و ماده 8 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392، ابطال می‌شود. اعضای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با اعمال ماده 13 قانون اخیر‌الذکر و تسری ابطال بخشنامه به زمان تصویب آن فقط نسبت به پرداخت‌کنندگان مستقیم مالیات بر ارزش افزوده موافقت کردند.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.