×

آزمون در آیینه قانون

آزمون در آیینه قانون

یک وکیل دادگستری در یادداشتی با عنوان «آزمون در آیینه قانون» تاکید کرد مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضاییه، پس از پایان مدت اعتبار قانون برنامه سوم، مجوز قانونی برای پذیرش مشاور حقوقی نداشته است

آزمون-در-آیینه-قانون وکیل 

یک وکیل دادگستری در یادداشتی با عنوان «آزمون در آیینه قانون» تاکید کرد: مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضاییه، پس از پایان مدت اعتبار قانون برنامه سوم، مجوز قانونی برای پذیرش مشاور حقوقی نداشته است.

متن یادداشت قاسم کمیلی به شرح زیر است:

« با شروع ثبت‌نام برای آزمون داوطلبان دریافت پروانه مشاوره حقوقی، بحث در مورد جواز یا عدم جواز برگزاری آزمون از سوی مرکز مشاوران حقوقی قوه قضاییه، مجددا بالا گرفت. بحث موافقان و مخالفان در دو مورد است:
- فرصت قوه قضاییه برای پذیرش داوطلبان و صدور مجوز موسسات مشاوره حقوقی با انقضای مدت قانون پنج ساله سوم توسعه، خاتمه یافته است یا خیر؟
- از بند (چ) ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه (ماده 59 مکرر قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران) جواز برگزاری آزمون و پذیرش متقاضیان برای مرکز امور مشاوران حقوقی، استنباط می‌شود یا خیر؟

الف- فرصت قوه قضاییه محدود به مدت اعتبار قانون برنامه سوم بوده است، زیرا:

1- ذات قانون موقت، اجرا در مدت اعتبار آن است. قانون های برنامه پنچ ساله نیز قانون موقت است و چنانچه نیاز به ادامه اجرای ماده یا موادی از قانون باشد، در قوانین بعدی پیش بینی می شود. همانگونه که ادامه اجرای ماده 189 قانون برنامه سوم (موضوع تشکیل شوراهای حل اختلاف) در ماده 134 قانون برنامه چهارم تنفیذ شد، اما در برنامه‌های چهارم تا ششم اثری از تنفیذ ادامه اجرای ماده 187 نیست.

2- در ماده 187 ، وظیفه بررسی و صدور مجوز موسسات مشاوره حقوقی به قوه قضاییه سپرده شده است. (مخالفت تعیین قوه قضاییه به عنوان مجری ماده مذکور با اصل 156 قانون اساسی فعلا موضوع بحث نیست) برخی از وظایف قوه قضاییه که در برنامه های پیشین تصویب شده و اجرای آن ناتمام مانده بود، به عنوان تکلیف قوه قضاییه در برنامه های بعدی تکرار شده است. از جمله می توان به مواد 211 و به بعد قانون برنامه پنجم و مواد 113 و به بعد قانون برنامه ششم اشاره کرد؛ اما نسبت به ماده 187 یا مرکز امور مشاوران هیچ تصریحی وجود ندارد و وظیفه قوه قضاییه در این مورد تکرار نشده است.

3- در سال 1395، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، تصویب و کلیه مواردی که در قانون برنامه‌های پنج ساله نیاز به ادامه اعتبار و اجرا داشته در قانون مذکور تعیین و تصریح شد. اما ماده 187 جزء احکام دائمی نیست؛
بنابراین ماده 187 قانون برنامه سوم پس از پایان مدت اعتبار قانون به دلیل فقدان مستند قانونی قابل اجرا نبوده و نیست.

ب- در بند (چ) ماده 88 قانون برنامه ششم، مجوزی برای مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضاییه به منظور برگزاری آزمون و پذیرش متقاضیان پروانه مشاوره، پیش بینی نشده است، زیرا:

1- بند (چ) ماده 88 در مقام تعیین سهمیه ایثارگران برای صدور مجوز از سوی نهادهای زیر تصویب شده است:
صدور مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از سوی قوه قضاییه، صدور ابلاغ سردفتری اسناد رسمی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، صدور پروانه وکالت از سوی کانون وکلای دادگستری و صدور مجوز کارشناسی رسمی از سوی کانون کارشناسان رسمی و مرکز امور مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضاییه

بر اساس ترتیب و لف و نشر بکار رفته در بند مذکور، اگر منظور صدور پروانه وکالت از سوی مرکز مشاوران بود، باید نام مرکز قبل از کانون کارشناسان رسمی و بعد از کانون وکلای دادگستری ذکر می شد. به عبارت دیگر شأن نزول بند مذکور، تعیین وضعیت ایثارگران است، نه بیان تکالیف قوه قضاییه یا اعطای مجوز به مرکز امور مشاوران برای از سرگیری پذیرش داوطلبان پروانه مشاوره حقوقی.

2- وظایف و اختیارات قوه قضاییه در مواد 113 و به بعد قانون برنامه ششم بیان شده است. بعلاوه وظیفه بررسی و صدور مجوز مشاوره در ماده 187 برنامه سوم، به عهده قوه قضاییه است. در نتیجه اگر قانونگذار نظر به تعیین وظیفه ادامه اجرای وظیفه‌ای مشابه ماده 187 برنامه سوم داشت، می بایست آن را در بخش 19 حقوقی و قضایی قانون برنامه ششم بیان می کرد، نه در بخش مربوط به پیش بینی امتیاز برای ایثارگران.

3- طبق ماده 187، به قوه قضاییه اجازه داده شده که برای صدور مجوز تاسیس موسسات مشاوره حقوقی اقدام کند. اما در ماده مذکور، اجازه صدور پروانه وکالت به قوه قضاییه داده نشده است. در نتیجه صدور پروانه وکالت، پیش بینی شده در بند (چ) ماده 88 منحصرا متوجه کانون وکلای دادگستری است. بعلاوه چون در بند مذکور، اشاره ای به تعیین سهمیه برای صدور پروانه مشاوره نشده، تکلیف یا تجویزی هم برای مرکز امور مشاوران ایجاد نشده تا به استناد آن بتوان از آن جواز برگزاری آزمون و پذیرش مشاور را استنباط کرد؛ بنابراین مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضاییه، پس از پایان مدت اعتبار قانون برنامه سوم، مجوز قانونی برای پذیرش مشاور حقوقی نداشته و بند (چ) ماده 88 قانون برنامه ششم نیز مجوزی برای این امر نداده است.»

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.