×

مقررات مربوط به تغییر نام

مقررات مربوط به تغییر نام

در صورتی که شخصی معتقد باشد که نام کوچک او، اسمی نیست که به آن علاقه دارد و همگان او را به اسم دیگری می‌شناسند و او را به آن نام، مخاطب قرار می‌دهند، با انجام تشریفات خاص قانونی ، می‌تواند اسم کوچک خود را تغییر دهد

مقررات-مربوط-به-تغییر-نام وکیل 

در صورتی که شخصی معتقد باشد که نام کوچک او، اسمی نیست که به آن علاقه دارد و همگان او را به اسم دیگری می‌شناسند و او را به آن نام، مخاطب قرار می‌دهند، با انجام تشریفات خاص قانونی ، می‌تواند اسم کوچک خود را تغییر دهد.

ماده 20 قانون ثبت احوال، انتخاب اسامی که موجب هتک حیثیت و مقدسات اسلامی باشند، عناوین کشوری یا لشکری و القاب، نام‌های زننده و مستهجن، نام‌های نامتناسب با جنس، نام‌های معرف صفات مذموم و مغایر با ارزش‌های والای انسانی، نام‌هایی که موجب تحقیر اشخاص می‌شود یا دارای معنای لغوی که در جامعه قابل پذیرش نباشد، ممنوع و تغییر آنها را جایز دانسته است.

همچنین در صورتی که شخصی معتقد باشد که نام کوچک او، نامی نیست که به آن علاقه دارد و همگان او را به نام دیگری می‌شناسند و او را به آن نام، مخاطب قرار می‌دهند، این فرد با انجام تشریفات خاص قانونی، می‌تواند نام کوچک خود را تغییر دهد.

  شرایط درخواست تغییر نام

به گزارش میزان، اشخاص 18 سال به بالا، افراد کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند، پدر یا جد پدری با ارایه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از 18 سال و سرپرست قانونی (قیم، امین و وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارایه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد، می‌توانند درخواست تغییر نام مطرح کنند. برای این اقدام، ارایه اصل شناسنامه و دو برگ تصویر آن و تکمیل فرم درخواست تغییر نام مورد نیاز خواهد بود.

  نحوه مراجعه

تنظیم و تسلیم درخواست تغییر نام در غیر از محل صدور شناسنامه بلامانع است که در این‌گونه موارد پس از پذیرش درخواست و ارسال آن به اداره ذی‌ربط (محل صدور شناسنامه) و طرح در هیات حل اختلاف، اقدام لازم معمول و نتیجه جهت اطلاع متقاضی به اداره ارسال‌کننده اعلام خواهد شد.

نظر به اینکه درخواست تغییر نام باید در هیات حل اختلاف اداره ذی‌ربط (محل صدور شناسنامه) مطرح و نسبت به آن با رعایت قوانین و مقررات مربوطه اتخاذ تصمیم شود، لذا موافقت با تغییر نام مورد درخواست، موکول به رای صادره از سوی هیات حل اختلاف خواهد بود . پس از وصول رای هیات حل اختلاف به‌شرح ذیل اقدام خواهد شد.

الف: در صورتی که رای صادره بر له (موافق) خواسته درخواست‌کننده صادر شده باشد، پس از رؤیت متقاضی و تقاضای اجرا نسبت به تعویض شناسنامه با نام جدید اقدام خواهد شد.

ب: چنانچه رای صادره علیه (مخالف) خواسته درخواست‌کننده صادر شده باشد، متقاضی پس از رؤیت آن در صورت تمایل می‌تواند به استناد ماده 4 قانون ثبت احوال ظرف مهلت مقرر (10 روز از تاریخ ابلاغ) نسبت به تصمیم متخذه به دادگاه شکایت کند.

رسیدگی به شکایات اشخاص ذی‌نفع از تصمیمات هیات حل اختلاف و همچنین رسیدگی به سایر دعاوی راجع به اسناد ثبت احوال با دادگاه شهرستان یا دادگاه بخش مستقل محل اقامت خواهان به عمل می‌آید و رای دادگاه فقط پژوهش‌پذیر است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.