×

لزوم ساماندهی بنگاه های املاک و خودرو

لزوم ساماندهی بنگاه های املاک و خودرو

انعقاد قراردادها در بنگاه‌های املاک و خودرو موجب بروز مشکلات زیادی‌ برای خریدار و فروشنده شده است که همین موضوع سبب تشکیل پرونده‌هایی در دادگاه‌ها شده است،‌ بنابراین ضرورت ساماندهی این بنگاه‌ها مورد تاکید قرار می‌گیرد

لزوم-ساماندهی-بنگاه-های-املاک-و-خودرو وکیل 

انعقاد قراردادها در بنگاه‌های املاک و خودرو موجب بروز مشکلات زیادی‌ برای خریدار و فروشنده شده است که همین موضوع سبب تشکیل پرونده‌هایی در دادگاه‌ها شده است،‌ بنابراین ضرورت ساماندهی این بنگاه‌ها مورد تاکید قرار می‌گیرد.

در این میان مسئولان به مردم توصیه می‌کنند تا برای پیشگیری از کلاهبرداری‌ها‌ انعقاد این قراردادها ‌ در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.‌

  قرارداد ‌بنگاه‌ها سند رسمی محسوب نمی‌شود

‌‌مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد بیان می‌کند: ‌ کار بنگاه‌های املاک یا مشاوران املاک نزدیک کردن طرفین معامله به یکدیگر برای انعقاد قرارداد است و بر اساس قانون اجازه تنظیم قرارداد را ندارند و طرفین معامله برای انعقاد قرارداد باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و از تنظیم و انعقاد قرارداد در بنگاه‌های املاک خودداری کنند.

‌سعید محوری بیان می‌کند: ‌ مشاوران املاک علاوه بر عدم تسلط بر موضوعات حقوقی، به سوابق اشخاص و املاک نیز دسترسی ندارند، یعنی ممکن است قولنامه‌ای را با فردی منعقد کنند که در این ‌زمان یکی از طرفین ممنوع‌المعامله باشد یا ملک بازداشت یا در رهن باشد.
 محوری عنوان می‌کند: مبایعه‌نامه‌هایی که در بنگاه‌ها بین خریدار و فروشنده تنظیم می‌شود نوشته عادی است و به‌هیچ‌وجه سند رسمی محسوب نمی‌شود ‌ اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و صادر می‌شود دارای آثار و ضمانت اجرایی هستند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان می‌کند: در صورتی که قرارداد در دفاتر اسناد رسمی منعقد شود ‌ موجر برای تخلیه ملک خود نیازمند مراجعه به محاکم قضایی یا شورای حل اختلاف نیست و با صدور اجراییه از طریق دفترخانه و مراجعه به ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک می‌تواند به تخلیه و تحویل مورد اجاره اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه سند تنظیمی در دفترخانه‌، سند رسمی است که انکار و تردید به آن نمی‌توان داشت و اعتبار آن با نوشته عادی تنظیم شده در بنگاه‌های املاک قابل مقایسه نیست، می‌افزاید: معتبرترین حوزه تعریف شده قانونی برای انجام معاملات، دفاتر اسناد رسمی هستند و مشاور املاک باید دالان ارتباط مردم با دفاتر اسناد رسمی باشند.

‌‌‌ مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد بیان می‌کند: دفترخانه اسناد رسمی واحد وابسته به قوه‌قضاییه است و برای تنظیم و ثبت اسناد رسمی طبق قوانین و مقررات مربوط تشکیل می‌شود بنابراین اجاره‌نامه‌هایی که در این دفترها تنظیم می‌شود دارای اعتبار اسناد رسمی است.

‌محوری تعداد مشاوران املاک و خودرو را بیش از نیاز استان عنوان ‌‌و بر ضرورت تشدید کنترل و بازرسی و رسیدگی به تخلفات و شناسایی مشاوران متخلف در استان تأکید می‌کند.

 وی تصریح می‌کند: عدم انجام نیازسنجی در استان از یک سو و متروک ماندن قانون راجع به دلالان باعث شده که به ازای هر 700 نفر در استان یک مشاور وجود داشته باشد که اطلاعات بسیاری از این مشاوران در حد صفر است‌.

  ‌کاهش دعاوی حقوقی

‌رییس کل دادگستری آذربایجان‌‌ شرقی‌ هم معتقد است که بنگاه‌ها را باید برای مقابله با جرایم ساماندهی کنیم‌.‌

حجت الاسلام حکمتعلی مظفری ‌با اشاره به اینکه 30 درصد از جرایم و 80 درصد از دعاوی حقوقی در استان مربوط به اختلاف در معاملات املاک و خودرو است، بیان می‌کند‌: هدف از طرح ساماندهی بنگاه‌های معاملات املاک و خودرو، حفظ حقوق مردم و کاهش جرایم است.

وی می‌افزاید: هدف این است که این طرح حداقل در تبریز اجرا شود تا مردم با اعتماد کامل و بدون دغدغه به بنگاه‌های معاملاتی مراجعه کنند.

این مقام قضایی الزامی شدن حضور کارشناس حقوقی و کارشناس فنی در بنگاه‌های معاملاتی و استعلام مال مورد معامله را از مفاد این طرح ذکر می‌کند و می‌گوید: با اجرای این طرح فضای مناسبی برای خریداران ایجاد شده و از بروز بسیاری از اختلافات جلوگیری می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز از فعالیت 6 هزار بنگاه ملکی و 400 بنگاه خرید و فروش خودرو در تبریز خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: فعالیت برخی از این واحدها از عوامل افزایش جرم در استان است.‌‌

‌  صدور پروانه فعالیت برای مشاوران املاک و بنگاه‌های خودرو ‌

‌مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خراسان شمالی بیان می‌کند: از مجموع یک هزار و 206 پروانه صادر شده 797 پروانه مربوط به مشاوران املاک در شهرستان بجنورد و 232 پروانه مربوط به سایر شهرستان‌ها بوده و از تعداد 177 پروانه مشاوران خودرو 110 پروانه مربوط به شهرستان بجنورد و 67 پروانه مربوط به سایر شهرستان‌های استان خراسان‌شمالی است.

‌علی اصغر اسدی ‌ با اشاره به میزان صدور پروانه فعالیت برای مشاوران املاک و بنگاه‌های خودرو اظهار می‌کند: در اجرای دستورالعمل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مبنی بر ساماندهی مشاوران املاک و خودرو، اداره ثبت اسناد خراسان‌شمالی با تشکیل کلاس‌های آموزشی تخصصی بر مبنای سرفصل‌های تعیین شده نسبت به صدور یک هزار و 206 پروانه مشاوران املاک و خودرو در استان اقدام کرده است.

وی بر اهمیت ساماندهی مشاوران املاک برای جلوگیری از وقوع هرگونه جرم در معاملات املاک و تسریع در امور‌ انجام معامله و نقل و انتقال تاکید می‌کند و می‌گوید: با تعیین تکلیف پرونده‌های متقاضیان مشاوران املاک و خودرو برای پیشگیری از وقوع جرم گام‌های بلند و اساسی برداشته شده و‌ امنیت حقوقی و اجتماعی استان را ارتقا دهیم.

این مقام قضایی بیان می‌کند: با آموزش‌های لازم که به عنوان سرمایه آتی بوده شاهد توانمندی مشاوران املاک و خودرو در تعاملات حقوقی و اجرای قواعد آن در تحقق نظم اجتماعی باشیم و امنیت را برای اصحاب معامله فراهم کنیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.