×

مدیر کل فن آوری اطلاعات بانک مرکزی چک ها الکترونیکی می شوند

مدیر کل فن آوری اطلاعات بانک مرکزی چک ها الکترونیکی می شوند

مدیر کل فن آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با توجه به تلاش برای راه‌اندازی سامانه مدیریت اسناد بانکی که مصوب شورای پول واعتبار شده است، گفت بخش مهمی از تراکنش‌های ما از طریق الکترونیک انجام می‌شود؛ ولی چک هنوز ابزاری کاغذی است که گرچه قابل حذف نیست، مطلوب هم به شمار نمی‌رود؛ بر این اساس الکترونیک کردن چک در دستور کار ما قرار دارد، بنابراین درتلاشیم این کار را تا پایان سال انجام دهیم

مدیر-کل-فن-آوری-اطلاعات-بانک-مرکزی-چک-ها-الکترونیکی-می-شوند

مدیر کل فن آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با توجه به تلاش برای راه‌اندازی سامانه مدیریت اسناد بانکی که مصوب شورای پول واعتبار شده است، گفت: بخش مهمی از تراکنش‌های ما از طریق الکترونیک انجام می‌شود؛ ولی چک هنوز ابزاری کاغذی است که گرچه قابل حذف نیست، مطلوب هم به شمار نمی‌رود؛ بر این اساس الکترونیک کردن چک در دستور کار ما قرار دارد، بنابراین درتلاشیم این کار را تا پایان سال انجام دهیم.

ناصر حکیمی افزود :همچنین درباره چک‌های جعلی ساختاری را ایجاد خواهیم کرد که بعد از درخواست مشتری برای دسته چک و بررسی درخواست او و احراز این موضوع که مشتری مشکل خاصی ندارد، دستور صدور دسته چک برای او صادر و دسته چک در شعبه به شخص متقاضی به آدرس او ارسال شود تا مطمئن شویم کسی که دسته چک دارد نشانی مشخصی نیز دارد.
 
حکیمی در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که یکی از مشکلاتی که ما داریم بحث متفاوت بودن چک‌ها در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف است گفت: با همکاری موسسه استاندارد اقدامی را در دست داریم که صدور چک براساس استاندارد مشخص و واحدی باشد و از شاخصه‌های امنیتی درباره نوع کاغذ چک نیز انجام شود.
 
وی همچنین با اعلام ارایه گزارشی در جلسه روز دوشنبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که در بانک مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه بانک مرکزی در چهار حوزه گزارش خود را ارایه داد و اعلام کرد که این چهار حوزه نظام مالی کشور مستعد بروز فساد اقتصادی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. مدیر کل فن آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با بیان این که اقداماتی که بانک مرکزی انجام داده مبتنی بر ایجاد زیرساختی است که با در نظر گرفتن مقررای، سامانه‌ها و سیستم‌هایی که باید این مقررات را پشتیبانی کنند، تنظیم شده است، گفت: در حوزه شفافیت 13 دستورالعمل در مبارزه با پولشویی در ماه‌های اخیر تصویب شده که موضوع سهامداری بانک‌ها و شناسایی اشخاص مرتبط و شناسایی نقاطی که با مقررات در تناقض است از جمله فعالیت‌هایی که انجام شده است. مدیر کل فن آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با بیان این‌که در زمینه نظارت هم اقدامات مهمی انجام شده و به لحاظ میدانی این نظارت را تقویت کردیم، گفت: در کنار این موضوع برخی از نارسایی‌های مقرراتی که ممکن بود وجود داشته باشد، با بازنگری مقررات در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و اصلاحاتی دراین خصوص ابلاغ شده است. وی افزود: متاسفانه در حوزه بازار غیر متشکل پولی نیزرشد قارچ گونه‌ای داشتیم. یکی از مظاهر فساد‌گونه‌ای در این بازار آن است که موسساتی فعالیت می‌کنند که سرمایه‌ای از خود ندارند و صرفا با پول مردم فعالیت می‌کنند که بانک مرکزی با همکاری نهادها‌ و دستگاه‌های مرتبط اقدامات آنهارا ساماندهی کرده است. حکیمی با بیان این‌که ناکارآمدی سیستم‌های اطلاعاتی موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: حجم مبادلات و میزان تراکنش‌های بالا که از توان نیروی انسانی خارج است، نیاز به رویکردی سیستمی دارد و راهبرد بانک مرکزی این است.
 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.