×

وقتی اسناد کودکانه عامل رسوایی می شود

وقتی اسناد کودکانه عامل رسوایی می شود

سرانجام پس از فراخوان‌های متعدد و دوستان خود را فرابخوانید ، و فریاد تکذیب کنندگان را رسوا می کنیم ، سندی! منتشر شد، که بیش از هر چیز موجب تمسخر عوامل این کانال تلگرامی و شادی مخاطبان این شبه رسانه گردید

وقتی-اسناد-کودکانه-عامل-رسوایی-می-شود

 سرانجام پس از فراخوان‌های متعدد و "دوستان خود را فرابخوانید"، و فریاد "تکذیب کنندگان را رسوا می کنیم"، سندی! منتشر شد، که بیش از هر چیز موجب تمسخر عوامل این کانال تلگرامی و شادی مخاطبان این شبه رسانه گردید.

 به فال نیک می‌گیرم؛ سرانجام پس از فراخوان‌های متعدد و "دوستان خود را فرابخوانید"، و فریاد "تکذیب کنندگان را رسوا می کنیم"، سندی! منتشر شد، که بیش از هر چیز موجب تمسخر عوامل این کانال تلگرامی و شادی مخاطبان این شبه رسانه گردید.

بی‌حاشیه و بدون هرگونه موضع‌گیری یا سوءگیری صرفاً به نقد این دو نامه –آن هم فقط ظاهرشان- می‌پردازیم:

1. هر دو نامه از یک منبع یا فرستنده به یک مقصد یا گیرنده ارسال شده است؛ یعنی از اداره کل کاشف حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه به اداره کل اطلاعات و عملیات حفاظت؛ با این وصف چگونه ممکن است در یکی عنوان گیرنده "اداره کل اطلاعات و عملیات مرکز" عنوان شود و در دیگری "ریاست محترم(مرکز اطلاعات و عملیات)"؟!! ؛ بالاخره اطلاعات و عملیات حفاظت و اطلاعات قوه‌قضاییه، اداره کل است و مدیرکل دارد یا اداره است و رییس دارد؟! آیا مدیرکل یک نهاد کمتر از 5 روز واحد هم عرض خود در همان نهاد (حفاظت قوه) را با دو عنوان مختلف خطاب می‌کند؟! یعنی مدیرکل کاشف قوه عنوان اداره کل دیگر قوه را ظرف کمتر از 5 روز فراموش می‌کند؟! (تاریخ یک نامه 24/06/95 و دیگری 29/06/95 ادعا شده است).

2. امضاهای هر دو نامه با هم متفاوت است، با این که فرستنده هر دو نامه "صداقت مدیر کل کاشف حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه" ادعا شده است؛ احتمالاً این مدیرکل محترم فراموشی دارد و هر بار یک جور امضا می‌کند و یا به خاطر هوشمندی سردبیر آمدنیوز هر 5 روز یک بار امضای خود را تغییر می‌دهد!

3. یک نامه مهر دارد و دیگری ندارد!؛ در حالی که فرستنده و گیرنده هر دو نامه یکسان است؛ کما اینکه مکاتبات داخلی واحدها با یکدیگر نیازی به مهر ندارد؛ چرا که از طریق سیستم، رونوشت آن ارسال می‌شود.

4. اما باهوشی روح ا... زم زمانی به اوج می‌رسد که برای طبیعی جلوه دادن سند خیالی خود، مهر دبیرخانه حفاظت قوه را بر روی نامه درج کرده است؛ غافل از اینکه جاعل یا بهتر است بگوییم جاعلان محترم فراموش کرده‌اند، لااقل یک مهر یکسان و شبیه به هم را طراحی کنند؛ چراکه در عنوان یکی از مهرهای دبیرخانه نوشته شده "ورود به دبیرخانه اداره کل اطلاعات و عملیات" و بر روی دیگری نوشته شده "ثبت دبیرخانه"! با این اوصاف دبیرخانه این اداره کل حفاظت قوه دو نوع مهر دارد که هر وقت دلشان بخواهد برای تنوع یکی را بر روی نامه‌ها می کوبند! هر چند آنان که آشنایی با سیستم قوه‌قضاییه و دبیرخانه معاونت‌ها و مراکز آن دارند نیک می‌دانند که اساساً سیستم دریافت، ثبت و ارسال نامه‌ها به شیوه‌ای که ادعا شده نیست که به دلیل جعل آن در اسناد خیالی بعدی از بیان آن پرهیز می‌کنم!

5. هر کس اندکی آشنایی با کار اداری داشته باشد و سر و کارش به ادارات افتاده باشد، ولو آنکه به بایگانی یک دبستان یا مهدکودک مراجعه کرده باشد، یا اصلا خودش یک شرکت کوچک خصوصی و یا NGO داشته باشد، می‌داند که شماره‌گذاری چگونه است؛ حال چه شماره نامه‌های ارسالی و چه شماره نامه‌ها دریافتی. با این حال در کمال ناباوری و خنده می‌بینیم هر دو نامه با این که از یک فرستنده به یک گیرنده بوده‌اند با دو شماره به کلی متفاوت از همدیگر یعنی شماره "25/4674/ی‌" در یک نامه و شماره "1395/18/117" در نامه‌ای دیگر ثبت شده‌اند که برای اثبات مضحک بودنش توضیح بیشتری نیاز نیست!

6. به استناد توضیح بند قبل همه نیک می‌دانیم که شماره‌ نامه‌های وارده سریالی است، به ویژه اگر مقصد هم یکسان باشد؛ از سویی برای بار چندم تاکید می‌شود که فاصله زمانی هر دو نامه ادعایی فقط و فقط 5 روز است، حال بدون هیچ توضیحی شماره‌های این دو نامه را تماشا بفرمایید و اگر لبخند بر لبانتان نشست، برای شفای جاعل نامه دعا کنید: "172/م2/74/7/12" (9 رقم و یک حرف و 4 ممیز) "158/843/4پ ژ 129" (10 رقم و 2 حرف و 2 ممیز!).
7. نکته بعدی که بعید می‌دانم حتی داعش مسئولیت آن را بپذیرد؛ نوع قلم(فنت) و انداره متفاوت هر دو نامه است؛ به طوری که عنوان گیرنده و فرستنده در یک نامه با فنت B Titr بوده و در دیگری به طور یکدست با متن از فنت B Nazanin استفاده شده است، و سوال است که چگونه ممکن است یک فرستنده مشخص هربار در مکاتباتش از یک نوع سبک نگارشی استفاده نماید.

8. سربرگ قوه‌قضاییه در هر دو نامه متفاوت است و در یکی باسمه تعالی در بالای متن و در سمت راست آرم قوه قضاییه آمده است و در دیگری با یک فنت دیگر در زیر آرم و هم‌سان با عنوان گیرنده نامه، "باسمه تعالی" نوشته شده است. البته املای آن هم در یکی "بسمه تعالی" و در دیگری "باسمه تعالی" نوشته شده است.
 
 9. امضا کننده نامه خیالی که یکبار خود را "مدیر کل کاشف حفاظت اطلاعات" خوانده و بار دیگر "حفاظت و اطلاعات"؛ در نامه نخست بین دو واژه "حفاظت" و واژه "اطلاعات" از حرف "و" استفاده کرده و در نامه دیگر حرف "و" حذف شده است، که نشان از جعلی بودن نامه آن هم جعل ناشیانه دارد، هرچند همانطور که می‌دانید عنوان صحیح مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه‌قضاییه می‌باشد.

10. با توجه به داخلی بودن مکاتبات میان دو واحد حفاظت و اطلاعات قوه‌قضاییه (هرچند در غیر اینصورت هم تفاوتی ندارد) سربرگ نامه سربرگ قوه‌قضاییه است و نه حفاظت و اطلاعات قوه و آن دسته از دوستانی که با قوه و معاونت‌های آن آشنایی دارند، به خوبی می‌دانند که هر معاونت بر روی سربرگ خود مکاتبه می‌نماید، نه سربرگ عام قوه. هر چند این نکته غالباً در خصوص وزارتخانه‌های دولتی نیز صادق بوده و هر معاونت در وزارتخانه‌ها بر روی سربرگ خود مکاتبه می‌کنند و نه سربرگ کل وزارتخانه.

11. نکته مهم‌تر اینکه نگارنده ناشی و البته شوخ طبعمان در متن یکی از نامه‌های خیالی خود ادعا کرده که به دلیل "حساسیت بالای موضوع!" پرونده به حالت "سری" تغییر وضعیت داده و سطح دسترسی آن با افزایش میزان طبقه‌بندی کاهش یابد. در این باب باید گفت جدای از اینکه در گزارشات طنز قبلی این رسانه ادعا شده بود که اسناد این مکاتبه دارای رتبه 7 حفاظتی هستند و "بکلی سری" تلقی می‌گردند و حالا خودشان می گوید "سری" است؛ ذکر این نکته به جاعل و البته جاعلان عزیز الزامی است که وقتی قرار است طی نامه‌ای سطح طبقه‌بندی سند یا نامه‌ای سری شود، خود آن نامه نباید ممهور به مهر محرمانه (پایین‌ترین سطح حفاظتی و طبقه‌بندی) باشد، بلکه باید همتراز آن و مثلاً سری باشد؛ در حالی که در بالای هر دو نامه سمت چپ، طبقه‌بندی مکاتبات "محرمانه" ذکر شده است.

12. از ذکر سایر اشکالات شکلی منجمله ادبیات متفاوت هر دو نامه (در عین یکسان بودن فرستنده) و حتی الفاظ، مثلا در یکی آمده "باسلام" و در دیگری "سلام علیکم!" (در حالی که ادبیات هر فرد و شیوه نگارشش معلوم است یا لااقل در 5 روز تغییر نمی کند!) صرف نظر کرده و به موضوعات مهتر نظیر تحلیل متن، دروغ های فاحش محتوایی و ... که اهل فن به خوبی از آن اطلاع دارند نمی‌پردازم و صرفاً تعدادی از تناقضات فاحش ظاهری نامه را ذکر و یادآور شدم.
به اقای زم و دوستانشان پیشنهاد می‌کنم خدمات دیگری به سرویس‌های خارجی دهند و یا با تغییر شغل به سراغ کار دیگری رفته و با جعل سند خداحافظی کنند.

البته امیدوارم در فیلم‌ها و عکس‌هایی که قرار است با فتوشاپ و سایر نرم افزارهای موجود تولید می‌کنند کمی از پول‌های دریافتی از سرویس‌های دوست‌شان را خرج کرده و بدون تک خوری به یک تیم حرفه‌ای سفارش کار دهند تا بازهم مضحکه عام و خاص نشوند.

در پایان باید گفت وقتی قرار است خداوند فرد یا افرادی را به دست خودشان رسوا کند، چنین می‌شود که ماه‌ها دروغ طراحی شده و اخبار هدایت شده که با زیرکی تنظیم گریده بود و قطعاً فراتر از ذهن علیل و معیوب چند عامل آشکار رسانه‌ای است را با انتشار عجولانه تنها دو به اصطلاح سند خنده‌دار، خنثی کرده و رسوا ‌نماید و اینجاست که همه ما مخاطبان و مردم مسئولیم تا در برابر شایعات واکنش نشان داده و از ترویج و نشر آن خودداری کنیم تا به ابزاری برای کسب اهداف دشمن تبدیل نشویم.

ا. محبی

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.