×

رای شماره 474 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع چون شاکیان پرونده های موضوع تعارض منطبق با مفاد آگهی استخدام رفتار نکرده اند

رای شماره 474 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع چون شاکیان پرونده های موضوع تعارض منطبق با مفاد آگهی استخدام رفتار نکرده اند

رأی شماره 4٧4 ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع چون شاکیان پرونده ھای موضوع تعارض منطبق با مفاد آگھی استخدام رفتار نکرده اند، حکم بند ٢ تذکرات آگھی به کارگیری نیرو در سازمان تأمین اجتماعی بر وضعیت آنھا حاکم می شود

رای-شماره-474-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-با-موضوع-چون-شاکیان-پرونده-های-موضوع-تعارض-منطبق-با-مفاد-آگهی-استخدام-رفتار-نکرده-اند

رأی شماره 4٧4 ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: چون شاکیان پرونده ھای موضوع تعارض منطبق با مفاد آگھی استخدام رفتار نکرده اند، حکم بند ٢ تذکرات آگھی به کارگیری نیرو در سازمان تأمین اجتماعی بر وضعیت آنھا حاکم می شود

١٣/6/١٣٩6 ٩6/6٢5شماره

بسمه تعالی

جناب آقای جاسبی

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمھوری اسلامی ایران

با سلام

یک نسخه از رأی ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه 4٧4 مورخ ١٣٩6/5/١٧ با موضوع:

«چون شاکیان پرونده ھای موضوع تعارض منطبق با مفاد آگھی استخدام رفتار نکرده اند، حکم بند ٢ تذکرات آگھی به کارگیری نیرو در سازمان تأمین اجتماعی بر وضعیت آنھا حاکم می شود» جھت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می گردد.

مدیرکل ھیأت عمومی و ھیأتھای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مھدی دربین

تاریخ دادنامه: ١٣٩6/5/١٧ شماره دادنامه: 4٧4 کلاسه پرونده: 6٢5/٩6

مرجع رسیدگی: ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری

اعلام کننده تعارض: سازمان تأمین اجتماعی

موضوع: اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری

گردش کار: مدیرکل دفتر امور حقوقی و دعاوی سازمان تأمین اجتماعی به موجب لایحه شماره ٧١٠/٩٢/٣6٨٢ ـ ١٣٩٢/٨/١١ اعلام کرده است که:

ریاست محترم دیوان عدالت اداری

 سلام علیکم

ً احتراما به پیوست تصویر دادنامه شماره ٩٢٠٩٩٧٠٩٠٢٢٠٠١٢٢ ـ ١٣٩٢/٢/٣ صادره از شعبه ٢٢ دیوان عدالت اداری، در خصوص شکایت خانم مریم تیربند ارسال می گردد. با عنایت به اینکه دادنامه شماره ٩١٠٩٩٧٠٩٠٢٧٠١٩٨٧ـ١٣٩١/٨/٣ صادره از شعبه ٢٧ در خصوص شکایت آقای محمدمھدی سلیمانی و دادنامه شماره ٩٢٠٩٩٧٠٩٠٠4٠٠٩٠٧ ـ ١٣٩٢/4/١٢ صادره از شعبه 4 دیوان در خصوص شکایت خانم مرضیه سلیمانی ھر دو به طرفیت این سازمان در خصوص موضوعی مشابه متعارض با دادنامه معترض عنه اصدار یافته است، لذا به استناد ماده ٨٩ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری به ویژه قسمت اخیر آن رسیدگی به موضوع و صدور حکم بر نقض دادنامه مذکور مورد استدعاست.

شرح موضوع و گردشکار

شاکی به رغم اینکه در آگھی به کارگیری نیروی این سازمان در مورخ ١٣٩٠/٧/٢ در ذیل شرایط اختصاصی داوطلبان به صراحت اعلام شده است که متقاضی نباید به تحصیل اشتغال داشته باشد، بدون اشاره به دانشجو بودن خود در آزمون شرکت و پذیرفته شده است. لیکن با توجه به اینکه این سازمان متوجه اشتغال به تحصیل نامبرده گردیده است از به کارگیری وی اجتناب نموده است. به دنبال آن مشارالیھا به دیوان عدالت اداری شکایت نموده و در دادخواست خود ضمن اذعان به اینکه دانشجو است درخواست حذف شرط عدم اشتغال به تحصیل در زمان ثبت نام و انعقاد قرارداد استخدامی را ارائه می نماید. شعبه ٢٢ دیوان نیز بدون توجه به واقعیات امر و برخلاف موازین قانونی اقدام به صدور رأی بر تکیف این سازمان به استخدام وی می نماید.

دلایل خلاف قانون بودن و تعارض دادنامه

الف ـ ایرادات شکلی

 ١ـ چنانکه در مقدمه دادنامه صادره از شعبه ٢٢ دیوان تصریح شده است، شاکی در دادخواست تقدیمی به دیوان خواسته خود را حذف شرط عدم اشتغال به تحصیل در زمان ثبت نام و انعقاد قرارداد استخدامی تعیین و اعلام داشته است در صورتی که به رغم این صراحت شعبه در خارج از موضوع خواسته و بدون اشاره به آن اقدام به صدور رأی بر تکلیف این سازمان به استخدام وی نموده است.

٢ـ با توجه به اینکه آزمون استخدامی طی گردیده و به اتمام رسیده است، بنابراین خواسته ایشان مبنی بر حذف شرط عدم اشتغال به تحصیل سالبه به انتفاء موضوع و حداقل در مورد آزمون مبحوث عنه محلی از اعراب نداشته است. از این رو شکایت نامبرده با این کیفیت فاقد قابلیت استماع بوده است.

٣ـ در خصوص خواسته دیگر نامبرده مبنی بر انعقاد قرارداد نیز از این جھت که موضوع خارج از صلاحیت احصاء شده برای دیوان عدالت اداری بوده از این رو شکایت مطروحه مردود می باشد.

ب ـ ایرادات ماھوی

١ـ این سازمان مؤسسه ای غیر دولتی با شخصیت حقوقی مستقلی محسوب می گردد که در فھرست موضوع ماده واحده قانون فھرست مؤسسات عمومی غیر دولتی قرار دارد و به ھمین سبب نیز دارای آیین نامه استخدامی مستقلی است که به موجب
آیین نامه مذکور اقدام به بکارگیری و استخدام نیروھای مورد نیاز خویش می نماید که در مورد آزمون مبحوث عنه نیز بر ھمین  مبنا شرایط متقاضیان استخدام در سازمان از جمله عدم اشتغال به تحصیل را تعیین و در ضمن آگھی استخدام درج و منتشر نموده است و لذا مطابق با قوانین ومقررات قانونی و با استفاده از اختیارات حاصله تکلیف قانونی خود در این خصوص را انجام داده و مرتکب تخلفی یا عدول از قوانین و مقررات نگردیده است که شعبه ٢٢ دیوان اقدام به صدور رأی بر ابطال تصمیمات متخذه مربوط نموده است.

٢ـ افزون بر اجرای تکالیف و اختیارات قانونی مذکور در ردیف ١ ،ماده 4٣ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز مقرر داشته است که دستگاھھای اجرایی می توانند علاوه بر شرایطی که در این قانون تعیین گردیده اقدام به تعیین شرایطی برای استخدام و به کارگیری نیرو نمایند و تا ھنگامی که شرایط تعیین شده توسط مرجع ذیصلاح (ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری) نقض و ابطال نشده است این شرایط نیز مجری خواھد بود، که در خصوص آزمون مورد بحث و در مورد متقاضیان آزمون استخدامی از جمله شاکی نامبرده نیز با توجه به اعتبار و عدم ابطال آنھا، اجرا گردیده است.

٣ـ چنانکه شاکی اعتراضی نسبت به شرایط تعیین شده برای استخدام در این سازمان داشت می بایست از طریق مرجع ذیصلاح (ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری) جھت ابطال آن اقدام می نمود بنابراین نقض و ابطال مقررات این سازمان توسط شعبه بدوی دیوان خارج از حدود اختیار و صلاحیت آنھا بوده است و لذا دادنامه صادره از این حیث نیز برخلاف قانون اصدار یافته و قابل نقض است.

4ـ باتوجه به اینکه اشتغال به تحصیل کارکنان با اصل استمرار ساعات اداره و ارائه خدمات عمومی به صورت تمام وقت منافات دارد و «قانون ممنوعیت تحصیل کارگزاران در ساعات اداری» نیز بر ھمین مبنا به تصویب رسیده است،بنابراین تعیین شرط عدم اشتغال داوطلبان خدمت در سازمان منطبق با قوانین و مقررات و در جھت حفظ مصالح و منافع عمومی بوده است و لذا دادنامه شعبه ٢٢ دیوان در حقیقت قانون مذکور را نادیده انگاشته و برخلاف آن اقدام به صدور حکم نموده است.

5ـ این سازمان با توجه به بند ٢ آگھی استخدامی و به موجب بند ٢ آگھی در قسمت تذکرات آگھی مذکور «در ھر مرحله از مراحل مربوط به آزمون چنانچه خلاف اطلاعات اعلام شده محرز گردد، داوطلب از انجام مراحل بعدی محروم خواھد شد» در بکارگیری نامبرده و انعقاد قرارداد با وی متعسر بوده است.

6ـ شعب 4 و ٢٧ دیوان عدالت اداری نیز در خصوص موضوع مشابه که ً اتفاقا مربوط به دو تن از داوطلبان استخدام در این سازمان و از ھمان شھرستان کرمانشاه، محل اقامت شاکی دادنامه شعبه ٢٢ دیوان بوده اند، به درستی و مطابق قوانین و مقررات بر اقدامات این سازمان در خصوص تعیین شرایط بکارگیری نیرو از جمله عدم اشتغال متقاضیان به تحصیل، صحه گذارده اند و اقدام به صدور حکم بر رد شکایت شاکیان نموده اند. بنابراین دادنامه صادره از شعبه ٢٢ دیوان در رابطه با موضوع مبحوث عنه، با دادنامه ھای صادره از شعب  فوق الذکر مغایرت داشته و از این رو نقض آن استدعا می گردد.

گردش کار پرونده ھا و مشروح آراء به قرار زیر است:

الف: شعبه 4 و ٢٧ دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده ھای شماره ٩١٠٩٩٨٠٩٠٠٠٠44٠٣ و ٩١٠٩٩٨٠٩٠٠٠٠٣٠5٢ با موضوع دادخواستھای خانم مرضیه سلیمانی و آقای محمدمھدی سلیمانی جدیدی به طرفیت اداره کل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه و به خواسته الزام طرف شکایت به استخدام در آزمون استخدامی به موجب دادنامهھای شماره ٩٢٠٩٩٧٠٩٠٠4٠٠٩٠٧ـ١٣٩٢/4/١٢ و ٩١٠٩٩٧٠٩٠٢٧٠١٩٨٧ـ١٣٩١/٨/٣ به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده اند:

نظر به اینکه طبق بند ٢ از قسمت 6 شرایط اختصاصی مندرج در آگھی استخدامی عدم اشتغال به تحصیل یکی از شرایط استخدام ذکر شده است شاکی در ھنگام ثبت نام با مدرک تحصیلی دیپلم در آزمون شرکت نموده در حالی که دانشجوی دانشگاه پیام نور کرمانشاه بوده است به استناد بند ٢ از قسمت تذکرات آگھی استخدامی که مقرر داشته در ھر مرحله از مراحل مربوط به آزمون چنانچه خلاف اطلاعات اعلام شده محرز گردد داوطلب از انجام مراحل بعدی محروم خواھد شد و با عنایت به اینکه به شرح دادخواست تقدیمی شاکی نیز اقرار به این امر دارد لذا با شرایط موصوف به لحاظ اینکه تخلفی از قوانین و مقررات بر اقدام اداره مشتکی عنه در مانحن فیه مشھود و ملحوظ نمی گردد در نتیجه شکایت شاکی غیر وارد تشخیص حکم به رد آن صادر و اعلام می گردد. رأی صادره قطعی است.

ب: شعبه ٢٢ دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ٩١٠٩٩٨٠٩٠٠٠٠44٠٣ با موضوع دادخواست خانم مریم تیربند به طرفیت سازمان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه و به خواسته الزام طرف شکایت به استخدام در آزمون استخدامی به موجب دادنامه شماره ٩٢٠٩٩٧٠٩٠٢٢٠٠١٢٢ ـ ١٣٩٢/٢/٣ به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است:

چون شاکی با گذران شرایط قانونی و پذیرش در آزمون علمی دارای موجبات جذب و استخدام مطابق آگھی استخدامی می باشد و ممانعت از حق مذکور در این خصوص وجه قانونی ندارد لذا در اجرای مواد ١٣ و ١4 قانون دیوان عدالت اداری مصوب ١٣٨5 ضمن صدور حکم به ورود شکایت مشتکی عنه را مکلف به جذب و استخدام شاکی به صورت قرارداد انجام کار معین می نماید. این رأی وفق ما ه ٧ قانون اخیرالذکر قطعی بوده و مطابق ماده ٣4 ھمان قانون بلافاصله پس از ابلاغ لازم الاجراء می باشد.

ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ١٣٩6/5/١٧ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی ھیأت عمومی

اولاً: تعارض در آراء محرز است.

ً ثانیا: نظر به اینکه مطابق ماده ١١٧ قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان تأمین اجتماعی به عنوان نھاد عمومی غیر دولتی از شمول مقررات این قانون مستثنی شده است و آیین نامه استخدامی سازمان مذکور حاکمیت دارد و از طرفی در بند ٢ـ6 آگھی به کارگیری نیرو در سازمان تأمین اجتماعی، عدم اشتغال به تحصیل و نداشتن مدرک تحصیلی بالاتر از مقطع تحصیلی مورد تقاضا به ھنگام ثبت نام الزامی اعلام شده است و در بند ٢ تذکرات آگھی مذکور مقرر شده است که در ھر مرحله از مراحل مربوط به آزمون خلاف اطلاعات اعلام شده محرز گردد، داوطلب از انجام مراحل بعدی محروم خواھد شد، بنابراین چون شاکیان پرونده ھای موضوع تعارض منطبق با مفاد آگھی استخدام رفتار نکرده اند و حکم بند ٢ تذکرات آگھی به کارگیری نیرو در سازمان تأمین اجتماعی بر وضعیت آنھا حاکم می شود، آرای شعب ٢٧ و 4 دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ھای شماره ٩٢٠٩٩٧٠٩٠٠4٠٠٩٠٧ ـ ١٣٩٢/4/١٢ و ٩١٠٩٩٧٠٩٠٢٧٠١٩٨٧ ـ ١٣٩١/٨/٣ که بر رد شکایت صادر شده صحیح و موافق مقررات تشخیص شد. این رأی به استناد بند ٢ ماده ١٢ و ماده ٨٩ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ١٣٩٢ برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

رئیس ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بھرامی

منبع : روزنامه رسمی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.