×

قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کار سنگینی است که در دستور کار مجلس قرار دارد

قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کار سنگینی است که در دستور کار مجلس قرار دارد

قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کار سنگینی است که در دستور کار مجلس قرار دارد

قانون-مجازات-اسلامی-و-آیین-دادرسی-کار-سنگینی-است-که-در-دستور-کار-مجلس-قرار-دارد وکیل 

لاریجانی در قم:
*تقویت ان.پی.تی به نفع نظام است
*فضا برای نقد معقول در کشور وجود دارد
*هدفمندی یارانه‌ها به گونه‌ای اجرا شود که مردم گرانی را احساس نکنند    

رییس مجلس شورای اسلامی، روز پنج‌شنبه در سفری یک روزه به قم با آیت الله العظمی موسوی اردبیلی دیدار و در این دیدار موضوعات روز جامعه از جمله قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و اهمیت برنانمه پنجم توسعه در تحقق اهداف سند چشم‌انداز مورد بحث قرار گرفت. لاریجانی در قم همچنین باآیت‌الله مومن،عضو مجلس خبرگان، نیز دیدار کرد و در جمع خبرنگاران نیز به به برخی پرسش‌ پاسخ داد.

هدفمند کردن یارانه‌ها باید به گونه‌ای اجرا شود که مردم گرانی را احساس نکنند

مردم هنوز درباره طرح هدفمند کردن یارانه‌ها روشن نشده‌اند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی در دیدار با رییس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باید برای مردم تبیین و سعی شود، این طرح باید به گونه‌ای اجرا شود که مردم گرانی را احساس نکنند.

وی با بیان این‌که " مردم هنوز در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها روشن نشده‌اند" اظهار کرد: برای بسیاری از مردم سوال است که با اجرا شدن این طرح و حذف یارانه‌ها یک کارگر چطور می‌تواند مخارج زندگی خود را تامین کند.

در ادامه این دیدار علی لاریجانی نیز اظهار کرد: مجلس در نظر دارد برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یک برنامه 5 ساله را در نظر داشته باشد تا با یک شیب ملایم، شوک اقتصادی به مردم وارد نشود.

وی به برنامه پنجم توسعه اشاره و اظهار کرد: این برنامه پله دومی است که ما را به سمت سند چشم‌انداز 20 ساله رهنمون می‌کند.

وی در ادامه به دیگر فعالیت‌های مجلس اشاره کرد و گفت: قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کار سنگینی است که در دستور کار مجلس قرار دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: پس از قانون مجازات و آیین دادرسی، قانون تجارت ـ که متعلق به گذشته است و با واقعیت‌های روز مطابقت ندارد ـ نیز اصلاح می‌شود و کمیته‌ای در حال فعالیت برای اصلاح قانون تجارت است. این قانون را که شامل هزار ماده می‌شود را به زودی ارائه می‌دهیم.

وی در ادامه با اشاره به کسب و کار در کشور خاطرنشان کرد: قصد داریم با اصلاح قوانین که در بخش اقتصاد انجام می‌دهیم، شرایط کسب و کار در کشور را تسهیل کنیم و بر همین اساس طرحی با کمک اتاق بازرگانی و متخصصین اقتصاد تهیه شده است که به زودی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

یکی از مشکلات ما در بخش کشاورزی واردات بی‌رویه است

وی با اشاره به این‌که " یکی از مشکلات ما در بخش کشاورزی واردات بی‌رویه است" گفت: با اصلاح قانون و تعیین متولی بخش کشاورزی دستگاه مربوطه را مسوول کنترل واردات خواهیم کرد.

لاریجانی با بیان این‌که " کشاورزی ما نقاط قوت و ضعف ویژه‌ای دارد و باید هرچه زودتر در مواد اصلی از قبیل گندم، جو و گوشت قرمز خودکفا شود" اظهار کرد: در طول این سال‌ها در بعضی از این‌ها خودکفا شده‌ایم، اما باید سعی کنیم به دلیل آن‌که کشور ما در تهدید ویژه قرار دارد در مابقی نیز به خودکفایی برسیم.

پس از 30 سال از داشتن مدل اقتصادی مشخص بی‌بهره هستیم

همچنین آیت‌الله محمد مومن، عضو مجلس خبرگان رهبری در دیدار با رییس مجلس شورای اسلامی ـ که برای دیدار با مراجع عظام به قم سفر کرده بود، با بیان این‌که " ما از لحاظ اقتصادی مشکلی در کشور نداریم" گفت: کشورباید به گونه‌ای توسعه یابد که دشمنان نتوانند چشم طمع به آن داشته باشند.

وی ادامه داد: کشور باید با برنامه‌های توسعه‌ای خود به جایگاهی دست پیدا کند که دشمنان بدانند دیگر کاری از دست آن‌ها ساخته نیست و هرگز نمی‌توانند به کشو ر آسیب برسانند. این امر نیز نیازمند تقویت قدرت نظامی و اقتصادی کشور است.

وی در پایان سخنان خود گفت: علاوه بر این‌که خود شما و همکاران عاقل و مدبرتان برای تعیین رویکرد برنامه توسعه تلاش می‌کنند از افراد فاضل بخواهید بر اساس روایت اسلامی عقیده اسلام را در مورد توسعه استخراج کرده و مبنای کار شما قرار دهند.

علی لاریجانی نیز در ادامه با بیان این‌که " هنوز پس از 30 سال از داشتن مدل اقتصادی مشخص بی‌بهره هستیم" گفت: در طول سال‌های پس از انقلاب با ترمیم مدل‌های توسعه غربی، الگویی را برای توسعه ارائه داده‌ایم، اما هنوز به نقطه مطلوب دست نیافته‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که " در برنامه 5ساله توسعه استفاده از مدل توسعه مورد توجه است" اظهار کرد: اگر این مدل توسعه وجود نداشته باشد توسعه کشور با ناهماهنگی پیش خواهد رفت.

وی هم‌چنین با تاکید بر این‌که " این سوال که اولویت‌های ما چیست؟ بسیار اساسی است" اظهار کرد: باید مشخص شود رویکرد ما چیست؟ آیا مدینه فاضله اسلامی را می‌خواهیم که درآن فقر نباشد؟ برای رسیدن به آن چه اولویت‌هایی را قرار می‌دهیم.

آمریکایی‌ها سعی می‌کنند نسبت به ایران هراس تصنعی ایجاد کنند

بر مبنای این گزارش لاریجانی در سفر یک روزه خود به قم در جمع خبرنگاران با اشاره به متن اتحادیه اروپا درباره تحریم ایران گفت: در واقع این حرکت اروپایی‌ها نقطه ثقل آن‌چیزی است که در قطعنامه شورای امنیت بود و تنها چند نکته درباره کشتی‌ها و بنادر به آن اضافه شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ، ادامه داد: تصور من این است که در سال‌های اخیر آمریکایی‌ها اصرار داشتند که اروپایی‌ها را در ماجرای دشمنی خود با ایران شرکت داده و آن‌ها را نیز وارد صحنه کنند، آن‌ها را به سمت جلو هل داده و پوست خربزه را به زیر پای اروپایی‌ها بیاندازند.

وی با بیان این‌که " این اقدامات یک شگرد آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست" افزود: البته برخی از سران اروپا که باهوش‌تر بوده‌اند، ترمز دستی را در دست گرفتند، اما آمریکا باز هم سعی می‌کند با هراس تصنعی که در دل اروپایی‌ها ایجاد می‌کند به خصوص به وسیله موشک‌های ایران، اروپایی‌ها را با خود همراه کند.

وی تاکید کرد: اگر به هر دلیل اروپایی‌ها وارد صحنه شوند دو حادثه رخ می‌دهد؛ یکی این‌که تاثیری در ادامه فناوری هسته‌یی ایران روی نخواهد داد و دیگر این‌که این امر باعث می‌شود که ایران نیز در مقابل اقدامات آن‌ها مقابله به مثل کند و اروپایی‌ها باید انتظار داشته باشند که اگر سنگی به سمت ایران پرتاب کنند، خاکی به چشم آنها پاشیده شود، اما در هر حال ما از تشنج استقبال نمی‌کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به سفر خود به قم و دیدار با مراجع عظام اشاره کرد و گفت: در این سفر گزارشاتی از کارهای تامینی و نظارتی مجلس و قوانینی که در مجلس تصویب و یا در حال تصویب است و همچنین در مورد برخی از مسائل که مربوط به سرمایه‌گذاری است و استراتژی که مجلس در دست دارد به مراجع داده شد.

مراجع رویکرد کنونی مجلس را می پسندند

وی ادامه داد: در این‌باره نظرات مراجع نیز مورد توجه قرار گرفت؛ آن‌ها دیدگاه‌های روشنی نسبت به مجلس داشتند و رویکرد کنونی مجلس را می پسندند و آن را تحسین کردند.

وی به توصیه‌های مراجع درباره برنامه پنج‌ساله اشاره کرد و گفت: درخواست آن‌ها این بود که این برنامه موجبات آبادانی را در کشور فراهم کند و در بخش‌های مختلف توازنی نیز وجود داشته باشد و بخش فرهنگی و بخش اجتماعی نیز جایگاه پررنگی در این زمینه داشته باشند و مسائل اجتماعی ردم و معیشت و شغل ان‌ها نیز در نظر گرفته شده و مورد توجه باشد.

فضا برای نقد معقول در کشور وجود دارد

لاریجانی ادامه داد: مراجع با نامه‌ها و صحبت‌های خود مسائلی را مطرح کرده بودند که یکی از آن‌ها امر به معروف و نهی از منکر بود. امر به معروف و نهی از منکر یکی از مسائلی است که باعث آراستگی اخلاقی و معنوی در جامعه می‌شود. نقد به دولت و مجلس نیز اگر ناصحانه باشد، نوعی امر به معروف و نهی از منکر است. فضا برای نقد معقول در کشور هم وجود دارد و پس از آن نیز ما باید با امر به معروف و نهی از منکر ناهنجاری‌هایی مثل دروغ، غیبت و مسائلی که فضای کشور را ناآراسته می‌کند دور کنیم.

وی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر مانند بقیه وظایف اسلامی دارای آدابی است که باید مطابق آن آداب رفتار شود و ما مصریم که همه چیز در چارچوب قانون صورت گیرد تا نتوان از آن سوءاستفاه کرد.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که " نظام ما بر اساس یک منحج اسلامی سامان یافته است" گفت: مراجع و روحانیت پشتوانه اصلی فکری و معنوی نظام هستند و در نظام ما دارای قدر و منزلت و جایگاه ویژه‌ای هستند و اگر کسی در این بین راه ناثوابی را پیش بگیرد باید مطابق قانون با وی برخورد شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که " اصولا جامعه‌ای در مسیر توسعه و استقرار پایدار قرار می‌گیرد که همدلانه برخورد کنند" گفت: در شرایطی که دشمن رفتارهای خصمانه‌ای را بر علیه نظام در پیش گرفته، وظیفه ملی و اسلامی ماست که همه با هم در مسائل کلان کشور همدل باشیم و تلاش کنیم به اهداف خود دست یابیم.

باید از مسائل خرد بپرهیزیم

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حوادث پس از انتخابات گفت: ناآراستگی‌ها معلول بداخلاقی کسانی بود که قواعد را نپذیرفتند و پرخاشگری کرده و شروع کننده بودند.

وی تاکید کرد: اگر امور بر اساس قانون باشد بسیاری از کشمکش‌ها و اختلافات حل می‌شود و کسانی که از چارچوب قانون خارج می‌شوند، باید به آن‌ها نهیب زد که از این امر بپرهیزند.

لاریجانی در ادامه هم‌چنین با تاکید بر پرهیز از برجسته کردن امور خرد اظهار کرد: هنگامی که خرد جمعی معطوف به مسائل اصلی و مهم کشور است باید از مسائل خرد بپرهیزیم که این امر به نفع کشور ماست.

اگر کشورهای غربی دست از روش شورای امنیتی خود برندارند،تقابل را در پیش می‌گیریم

درحال حاضر تقویت ان.پی.تی به نفع نظام است

وی در پاسخ به سوالی درباره خروج از NPT خاطرنشان کرد: شورای امنیت نباید وارد پرونده ایران می‌شد اما به هر حال ما نباید در قبال فشارهای بی‌خردانه کشورهای غربی عکس‌العمل نادرستی داشته باشیم و نباید از این امر عصبانی شویم. اگر رفتار آن‌ها نشان دهد که اروپایی‌ها و غربی‌ها قصد تخریب آژانس را دارند در این هنگام بحث دیگری مطرح است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تقویت NPT به نفع نظام است.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره بیانیه سه جانبه تهران نیز اظهار کرد: نباید به بیانیه تهران تنها به عنوان یک بیانیه برای تبادل نگاه کرد. بیانیه تهران منظومه‌ای است که همه با هم یک معنا پیدا می‌کنند و اگر این بیانیه اجرا می‌شد برای تمامی کشورها خوب بود اما کشورهای غربی بد اخلاقی کرده و خلاف قرار عمل کردند.

وی با بیان این‌که" بیانیه تهران در مجموع ضرری برای کشور نداشت" ادامه داد: کشورهای غربی خلاف تعهدات عمل کردند و ما در حال حاضر برای تولیدات داخلی خود نیازمند غنی‌سازی 20 درصد هستیم و برای رفع نیازهای‌مان خود آن را تولید می‌کنیم که این تولید نیز طبق موازینNPT و جزو حقوق کشور ماست.

وی یادآور شد: اگر کشورهای غربی دست از روش شورای امنیتی خود برندارند و به تعهدات خود عمل نکنند ما روش تقابل را در پیش می‌گیریم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.