×

تشکیل دفاتر استانی دیوان عدالت اداری و جایگاه قانونی آن

تشکیل دفاتر استانی دیوان عدالت اداری و جایگاه قانونی آن

تشکیل دفاتر استانی دیوان عدالت اداری و جایگاه قانونی آن

تشکیل-دفاتر-استانی-دیوان-عدالت-اداری-و-جایگاه-قانونی-آن

رئیس دیوان عدالت اداری تشریح کرد:

تشکیل دفاتر استانی دیوان عدالت اداری و جایگاه قانونی آن رئیس دیوان عدالت اداری به تشریح دلایل لزوم تـشـکـیل دفاتر استانی دیوان و جایگاه قانونی آن پرداخت.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: از آنجا که دیوان عدالت اداری یک نهاد کشوری است، ما باید به سراسر کشور خدمات ارائه دهیم و مردم از این مرجع قانونی به نحو مطلوبی استفاده کنند. وی افزود: اگرچه حضور افراد در دیوان عدالت اداری ضرورتی ندارد و مردم می‌توانند با تبادل لوایح، پرونده‌ها و حقوق خود را پیگیری کنند؛ اما به هر حال برای دسترسی هموطنان در استان‌ها به دیوان مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود. رئیس دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: زمانی که قانون دیوان عدالت در مجلس مطرح بود، بعضی از نمایندگان پیشنهاد تشکیل شعبی از دیوان در مراکز استان‌ها را دادند که با توجه به ساختار دیوان عدالت اداری و شرایط حاکم بر آن، امکان چنین کاری وجود نداشت.

ازاین رو ما به حداقل اکتفا کردیم و بنا شد که فعلاً در مراکز استان‌ها دفاتری تشکیل شود و ارتباط مردم با دیوان از طریق این دفاتر صورت گیرد. منتظری درخصوص جایگاه قانونی این دفاتر اظهار داشت: تشکیل این دفاتر در ماده‌ای از یک لایحه که در کمیسیون قضایی تصویب شده و در صحن علنی مجلس مطرح است، پیش‌بینی شده و اگر این قانون به تصویب نمایندگان برسد، دیوان عدالت اداری مکلف خواهد بود در مراکز استان‌ها دفتری را در دادگستری، سازمان بازرسی و یا به صورت مستقل تشکیل دهد تا خدمات دیوان با سهولت به مردم ارائه شود. رئیس دیوان عدالت اداری درخصوص وظایف این دفاتر گفت: پذیرش دادخواست، ابلاغ احکام و دعوت‌نامه‌ها و اخذ مدارک مورد نیاز برای بررسی‌قضایی از جمله خدماتی است که این دفاتر در صورت تشکیل ارائه خواهند داد. منتظری در پاسخ به این سوال که آیا چنین خدماتی را نمی‌توان از طریق پست به مردم ارائه کرد، اظهار داشت: از آنجا که اسناد و مدارک تقدیمی باید به طور کامل کنترل شوند و مورد تایید قرار گیرند، باید یک مقام قانونی که امضای آن اعتبار دارد، چنین خدماتی را ارائه دهد.

کمیته از تصویب مصوبات خلاف قانون پیشگیری کند همچنین نماینده‌ قوه‌قضاییه در کمیته‌همکاری سه قوه ابراز امیدواری کرد کار این کمیته بتواند از تصویب مصوبات خلاف قانون توسط دستگاه‌های اجرایی پیشگیری کند. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری با اشاره به تشکیل کمیته همکاری سه قوه تصریح کرد: برای همکاری منطقی سه قوه با یکدیگر هر کس باید در مسیر قانونی خود حرکت کند و برای اتصال حلقه‌ها به هم ساز و کاری وجود داشته باشد که کمیته همین نقش را ایفا خواهد کرد. رئیس دیوان عدالت اداری با بیان این‌که تاکنون یک جلسه با حضور اعضای کمیته برگزار شده است، افزود: در حال حاضر متنی به عنوان آیین‌نامه تنظیم شده که باید به تایید روِسای سه قوه برسد.

وی ضمن ابراز امیدواری برای کاهش ورودی پرونده به دیوان عدالت اداری از طریق این تعامل، خاطرنشان کرد: اگر کار کمیته همکاری سه قوه در مسیری صحیح هدایت شود و همه اعضا به تعهدات خود متعهد باشند، به نفع مردم و هر سه قوه خواهد بود. منتظری با اشاره به این که توجه دولت به برخی شکایات می‌تواند از طرح آنها در دیوان عدالت اداری جلوگیری کند، گفت: بررسی موضوع در کمیته باعث می‌شود آیین‌نامه یا تصمیمی که موجب طرح شکایات شده، در صورت لزوم تصحیح گردد یا با اقدامات قانونی از میزان شکایات کاسته شود. نماینده‌قوه قضاییه در کمیته‌همکاری سه قوه در پایان گفت: یکی از اهداف ما بررسی آیین‌نامه‌های مغایر با قانون است تا پیش از طرح شکایت اصلاح شود. البته تحقق اهداف مدنظر منوط به گذشت زمان و مشخص شدن حدود و ثغور کار این کمیته است.

نقل از نشریه ماوی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.