×

نفقه فرزندان با طلاق والدین ساقط نمی شود

نفقه فرزندان با طلاق والدین ساقط نمی شود

بیشتر خانواده‌ها با معنا و مفهوم نفقه آشنایی دارند اما شاید کماکان دامنه کامل این حق را نشناسند بیشتر مردم نفقه را حول محور حق زن بر مرد می دانند؛ این موضوع در حالی است که نفقه زوجه را می‌توان فقط یک نوع از نفقه دانست و در قانون مدنی، به پرداخت نفقه از سوی پدر به فرزندان نیز اشاره شده است

نفقه-فرزندان-با-طلاق-والدین-ساقط-نمی-شود وکیل 

بیشتر خانواده‌ها با معنا و مفهوم نفقه آشنایی دارند اما شاید کماکان دامنه کامل این حق را نشناسند. بیشتر مردم نفقه را حول محور حق زن بر مرد می دانند؛ این موضوع در حالی است که نفقه زوجه را می‌توان فقط یک نوع از نفقه دانست و در قانون مدنی، به پرداخت نفقه از سوی پدر به فرزندان نیز اشاره شده است.

مفهومی که از نفقه استنباط می‌شود، انفاق و کمک کردن است که این انفاق بعضاً الزام‌آور می‌شود مانند نفقه زوجه، نفقه فرزند و نفقه اقارب.

مطابق قانون مدنی، پرداخت نفقه فرزند بر عهده پدر است و در صورتی که پدر فوت کرده یا قادر به پرداخت نفقه فرزندان خود نباشد، پرداخت نفقه بر عهده پدربزرگ یا همان جد پدری خواهد بود و چنانچه جد پدری نیز زنده نبوده یا توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد، تأمین نفقه بر عهده مادر خواهد بود. همچنین در صورتی که مادر نیز در قید حیات نباشد یا تنگی معیشت داشته باشد، پرداخت نفقه بر عهده جدات پدری و اجداد مادری خواهد بود.

اگر ترتیبی نسبت به نفقه فرزند قائل باشیم، باید بگوییم که پرداخت نفقه فرزند به ترتیب، بر عهده پدر، پدربزرگ، مادر، مادربزرگ پدری و پدربزرگ مادری خواهد بود.

با این توصیف به خوبی در می یابیم که قانونگذار برای دریافت نفقه فرزندان شیوه‌های مختلفی پیش بینی کرده است.

 قانونگذار پیش‌بینی کرده است که چنانچه پدر با داشتن امکانات و توانایی مالی، از پرداخت نفقه فرزندانش خودداری کند، این موضوع می‌تواند بار کیفری برای او به همراه داشته باشد.

فرزندان یا افرادی که با توجه به شرایطی، مسئولیت نگهداری فرزندان را بر عهده دارند، می‌توانند علیه پدر در این زمینه به دادگاه شکایت کنند و در ادامه چنانچه پدر دارای اموالی باشد اما از پرداخت نفقه به فرزندان خود امتناع کند، آنها می‌توانند با ارایه دادخواست به دادگاه صالح، اموال و دارایی پدر را، نسبت به میزان نفقه تعیین‌شده، به نفع خود توقیف کنند و این رویه‌ای است که در قانون برای رسیدگی به چنین شکایت‌هایی وجود دارد.

با توجه به اینکه قانون مرد را به عنوان سرپرست خانواده معرفی کرده، پدر ملزم است علاوه بر نفقه همسر، نفقه فرزندانش را نیز پرداخت کند و این حقی است که در صورت طلاق والدین هم ساقط نخواهد شد و تحت شرایطی فرزندان می‌توانند در مقاطع مختلف، نفقه و الزام پدر به پرداخت آن را تقاضا کنند.

نفقه فرزند یکی از مباحث پیچیده حقوقی به شمار می‌رود که حتی در مواردی مانند شروط ضمن عقد نیز نمی‌توان به سادگی در رابطه با آن تصمیم‌گیری کرد.

اگر زن و شوهر بخواهند در این باره در عقدنامه چیزی درج کنند، این امر امکان‌پذیر نخواهد بود زیرا صاحب صاحب فرزند نیستند و معلوم هم نیست که در آینده صاحب فرزندی شوند لذا چون از نظر حقوقی فرزندی وجود ندارد، نمی‌توانند در هنگام عقد، درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

قانونگذار در ماده 53 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 مقرر می‌دارد: «هر کس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب‌النفقه امتناع کند، به حبس تعزیری درجه شش یعنی حبس بیش از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت در هر زمان، تعقیب جزایی یا اجرای مجازات موقوف می‌شود. در صورت صدور حکم مبنی بر پرداخت نفقه و امتناع شخص از پرداخت، شخص واجب‌النفقه می‌تواند اعمال ماده سه و جلب شخص منفق را درخواست کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.