×

بانک ها قانونا باید موجودی حساب چکی که کسر موجودی دارد را به دارنده چک بپردازند

بانک ها قانونا باید موجودی حساب چکی که کسر موجودی دارد را به دارنده چک بپردازند

بانکها قانونا باید موجودی حساب چکی که کسر موجودی دارد را به دارنده چک بپردازند

بانک-ها-قانونا-باید-موجودی-حساب-چکی-که-کسر-موجودی-دارد-را-به-دارنده-چک-بپردازند وکیل 

 بانکها قانونا باید موجودی حساب چکی که کسر موجودی دارد را به دارنده چک بپردازند.

 پرسش مخاطب درباره برخورد بانک‌ها با چکی که کسر موجودی دارد، این است:

سلام من چکی داشتم که در روز موعد به بانک مراجعه کردم. مبلغ موجودی کافی نبود و بانک نیز موجودی را به من اعلام نکرد تا تصمیم بگیرم که برگشت بزنم یا اینکه همان میزان موجودی را دریافت کنم. ضمن اینکه متصدی باجه اساسا انکار می‌کرد که من حق دارم موجودی همان روز را گرفته و برای باقیمانده گواهی بگیرم. در چنین مواردی، چه کار بایستی بکنم؟ و چگونه مشکل را حل کنم؟ چگونه استنکاف متصدی را ثبت کنم تا بتوانم نسبت به او شکایت کنم؟

پاسخ :

بسیار پیش آمده است که شخص در مقام دارنده چک به منظور وصول وجه آن به بانک مراجعه می‌کند، اما کارمند بانک پس از بررسی حساب بانکی صادر کننده چک اذعان می‌کند موجودی حساب صادرکننده کافی نیست. مثلاً مبلغ مندرج در چک صد میلیون تومان می‌باشد درحالیکه صادرکننده فقط پنجاه میلیون تومان در حساب خود موجودی دارد.

در این مواقع رویه بانک‌ها معمولاً بدین شکل می‌باشد که از پرداخت همان پنجاه میلیون تومان خودداری کرده و گواهی عدم پرداخت را به میزان تمام وجه چک صادر می‌کنند. یا اینکه به دارنده اعلام می‌نمایند که معادل مبلغ کسری حساب کارسازی نماید و سپس تمام وجه چک را وصول نماید. قانونگذار در ماده پنج قانون صدور چک مصوب 1355 صراحتاً تکلیف این موضوع را روشن نموده است. در ماده مزبور آمده است: در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ مندرج در چک باشد به تقاضای دارنده چک، بانک مکلف است مبلغ موجود در حساب را به دارنده چک بپردازد و دارنده چک با قید مبلغ دریافت شده در پشت چک و تسلیم آن به بانک، گواهینامه‌ای مشتمل بر مشخصات چک و مبلغی که پرداخت شده از بانک دریافت می‌نماید؛ بنابراین چک مزبور فقط نسبت به مبلغی که کارسازی نشده است بی محل محسوب و گواهینامه بانک در این مورد برای دارنده چک جانشین اصل چک خواهد بود.

در مواردی که کارمند بانک نسبت به اجرای مقررات استنکاف ورزد، می‌توانید ضمن مراجعه به رئیس شعبه موضوع را پیگیری و درصورت اجرا نشدن قانون، به استناد ماده قانونی مورد اشاره، اقدام به طرح شکایت و درخواست خسارت نمایید.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.