بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
دکتر سهیل طاهری
آدرس : تهران-سعادت آباد- نبش خیابان 32- پلاک 116- طبقه 4 - واحد 9
تلفن تماس : 88689911-13 - 09122505985
وب سایت دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و استاد دانشگاه
اسدعلی امرایی
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی بالاتر از تقاطع نیایش بین فلاح و دربندی ساختمان 55 طبقه 2 واحد 5
تلفن تماس : 021-44872230-44872231/02144820428 - 09122595695
وب سایت اسدعلی امرایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای مرکز
موسسه حقوقی عدالتخواه
آدرس : بابلسر بلوار پاسداران - نبش پاسداران 23 - مجتمع سامان طبقه پنجم واحد15
وب سایت موسسه حقوقی عدالتخواه
احسان عابدین
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
آيلين محمدي رفيع
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨طبقه ٢ واحد ٨
تلفن تماس : 021-22116677 - 09125908241
وب سایت آیلین محمدی رفیع وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا دادگستری مرکز
سرور ثانی نژاد
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علیرضا شریفی
آدرس : سقز، خ امام، روبروی داروخانه مرکزی ، ساختمان پزشکان میلاد ، طبقه دوم
وب سایت علیرضا شریفی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری کردستان
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
محمدرضا علیزاده ثابت
آدرس : تهران - سعادت آباد - پایین تر از میدان سرو- ابتدای 18 متری مطهری - پلاک 10 - طبقه سوم- واحد 8
وب سایت محمدرضا علیزاده ثابت وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
محسن حسين پور
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨ طبقه دوم
تلفن تماس : 021-22270133 - 09127922824
وب سایت محسن حسين پور وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
حسین احمدی
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی بالاتر از همت جنب رستوران ایتالیایی سوفیا ساختمان حکیم واحد 2 دفتر وکالت احمدی
تلفن تماس : 02144470200-02144606696 - 09121353546
وب سایت حسین احمدی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
امیر طریقی
آدرس : تهران خ شریعتی ابتدای میرداماد خ رودبار شرقی شمالی پلاک 41 واحد 4
وب سایت امیر طریقی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

خدمات عام به بیماران خاص!

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 14-09-1396
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
خدمات عام به بیماران خاص!

بیماری‌های‌ خاص، آن دسته از بیماری‌هایی هستند که بیمار باید مدتی طولانی یا تا پایانِ عمر، تحت درمان و نظارت پزشک باشد

گاهی برخی مصوبات یا بخشنامه‌ها در مورد تهیه دارو و استفاده از خدمات مراکز درمانی، بیماران خاص را می‌آزارد

بر اساس ماده 74 قانون برنامه توسعه ششم، دولت و بیمه‌ها فقط از داروهای خارجی حمایت می‌کنند که تولید داخل نداشته باشند

تحول در نظام سلامت با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقای کیفیت خدمات اجرایی شد

محصولات ایرانی، به‌ویژه دارویی که قرار است جایگزین داروی خارجی شود، باید از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار باشد

برای اشتغال بیماران خاص، می‌توانیم برای کارفرمایان، معافیت‌ها و تشویق‌هایی در نظر بگیریم تا این افراد را به کار گیرند

زندگی‌شان با رنج و درد آمیخته شده، بیماری توان زندگی و شاد بودن را از آن‌ها سلب کرده است و فقط به دنبال تسکین آلامی هستند که آرامی ندارد. بیماران خاص که به لحاظ خاص بودن بیماری‌شان باید تحت حمایت‌های خاص باشند،چشم انتظار مدد و یاری از سوی مسئولان و متولیان امر هستند تا بتوانند زندگی را تحمل کنند.هرچند که باید اذعان داشت در این سال‌ها، وضعیت بیماران خاص نسبت به سال‌های قبل بسیار بهتر شده و برای تهیه داروهای خود که بسیارگران هم هستند، مشکلات کمتری دارندکه مربوط به سال‌های نه چندان دور، یعنی در سال‌های 91 و92 به اوج خود رسیده بود.

آن‌ها در آن دوره زمانی با بحران کمبود و گرانی دارو مواجه بودند؛ به ‌صورتی‌که بسیاری از بیماران درمان را نیمه‌کاره رها کردند، هرچند تمامی مشکلات بیماران خاص به تهیه دارو و تجهیزات پزشکی ختم نمی شود.

بیماری‌های‌ خاص آن دسته از بیماری‌هایی هستند که فراگیر نیست و بیمار باید مدتی طولانی یا تا پایانِ عمر، تحت درمان و نظارت پزشک باشد. براساس قانون، سه بیماریِ«تالاسمی»،«هموفیلی» و «نارسایی مزمن کلیه» بیماری‌های‌ خاص هستند و بیماری‌هایی مانند سرطان،‌ ام اس، پیوند کلیه، دیابت، اوتیسم و‌ ای‌بی‌ را نیز جزو بیماری‌های‌ صعب‌العلاج دسته‌بندی می‌کنند.

هم‌اکنون متولی رسیدگی به بیماران خاص در کشور، بنیاد امور بیماری‌های خاص است و این بنیاد می‌کوشد که ارائه خدمات به این بیماران را از نخستین مراحل شناسایی تا درمان به صورت رایگان و داخلی انجام دهد.

این دسته از بیماران که به‌واسطه بیماری خود با بسیاری از ناملایمات دست و پنجه نرم می‌کنند چشم‌انتظار تدبیر مسئولان هستند تا کمی از رنج بیماری‌شان کاسته شود اما هرازگاهی برخی مصوبات یا بخشنامه‌ها درمورد تهیه دارو، استفاده از خدمات مراکز درمانی و..... آن‌ها را می‌آزارد؛ برای مثال حذف حمایت‌های بیمه‌ای از داروهای خارجی که مشابه تولید داخل آن‌ها وجود دارد، یکی از مصوباتی است که رنجی مضاعف به این افراد تحمیل کرده است .

فاطمه هاشمی، رییس بنیاد امور بیماری‌های خاص ضمن انتقاد به این مصوبه معتقد است: از آنجا که بیمارانی مانند مبتلایان ‌ام‌اس و تالاسمی جزو بیماران خاص محسوب می‌شوند و تا آخر عمر باید دارو مصرف کنند، بنابراین لازم است از داروهایی که بهترین کیفیت را دارند، استفاده کنند اما واقعیت این است که گاهی کیفیت تولیدات داخل‌ مناسب نیست و اجرای این مصوبه نوعی تبعیض و تضاد برای بیماران است؛ زیرا با اجرای این مصوبه بیماری که پول دارد، می‌تواند داروی خارجی مصرف کند اما آن‌هایی که از نظر مالی توانمند نیستند، نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

بر اساس ماده 74 قانون برنامه توسعه ششم، دولت و بیمه‌ها فقط از داروهای خارجی حمایت می‌کنند که تولید داخل نداشته باشند. این در حالی است که تعداد قابل توجهی از بیماران خاص و صعب‌العلاج از جمله بیماران تالاسمی و ام اس به علت حساسیت و مقاومت به داروهای ایرانی با تجویز پزشک مجبورند از داروهای برند استفاده کنند و حذف حمایت مالی و پوشش بیمه ‌این داروها، این بیماران را دچار آسیب های جبران‌ناپذیر می‌کند.

باید کیفیت داروهای ایرانی ارتقا یابد

همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه بیماران خاص با توجه به شرایط ویژه‌‌ای که دارند، نیاز به حمایت‌های خاص دارند، به «قانون» می‌گوید: البته قوانین خوبی برای بیماران خاص تصویب شده و حمایت از بیماران خاص در قانون دیده شده و به این لحاظ نیر همه‌ساله ردیف بودجه‌ای در قانون بودجه برای خرید دارو، تجهیزات و... برای این دسته از بیماران اختصاص داده می‌شود.این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد مصوبه اخیر مبنی بر حذف حمایت بیمه‌ای از داروهای خارجی که مشابه ایرانی دارند نیز توضیح داد: اینکه رویکرد ما به سمت محصولات، خدمات و داروهای ایرانی باشد، بسیار خوب است اما به شرطی که محصولات و داروهای ایرانی از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار باشندکه این مورد نیز تصمیم مدیریتی بوده که اولویت خرید تجهیزات و داروهای ایرانی است اما رویه این بوده که محصولات ایرانی به‌ویژه دارویی که قرار است جایگزین داروی خارجی شود، باید از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار باشد و از مواد اولیه خوب در آن استفاده شده باشد.بعد در این صورت می‌توانیم داروی ایرانی را جایگزین داروی خارجی کنیم .

تحمیل داروهای بی‌کیفیت به بیماران، ظلم در حق آنان است

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه برای استفاده مردم از محصولات و داروهای ایرانی لازم است اقدامات زیادی صورت گیرد، تصریح کرد: در این زمینه وزارت بهداشت وظیفه دارد بر تولید دارو نظارت داشته باشد و برای ارتقای کیفیت دارو و برابری محصولات ایرانی با استانداردهای بین المللی تلاش کند و این داروها در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرند. وقتی گفته می‌شود مردم محصولات ایرانی خریداری کنند و قرار است از تولید داخلی حمایت کنیم، باید همزمان این انتظار را هم داشته باشیم که کیفیت محصولات ایرانی نیز ارتقا یابد. در بخش سلامت بنده نمی‌دانم در حالی که ما شاهد این حجم گسترده از محصولات خارجی در ایران هستیم، چرا مسئولان در بخش سلامت جامعه تاکید زیادی بر مصرف داروهای ایرانی دارند. البته همان‌گونه که در بالا نیز گفتم، بنده نیز در صورتی که کیفیت این داروها ارتقا پیدا کند و مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید شود،حمایت می‌کنم، اما در غیر این صورت، این ظلم در حق بیمار است که داروهایی با کیفیت پایین به آن‌ها تحمیل کنیم. این معنی ندارد که داروی بی‌کیفیت ایرانی را به داروی خارجی ترجیح دهیم و این موضوع با اخلاق پزشکی مغایر خواهد بود، زیرا این داروها با جان مردم سروکار دارند.

حذف بیمه سلامت و مشکلات بیماران خاص

یکی دیگر از مشکلاتی که به‌تازگی بیماران خاص را آزرده کرده، حذف بیمه رایگان و بیمه ایرانیان(سلامت)و ارجاع همه افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، به مراکز دولتی است؛زیرا افرادی که دچار بیماری ام‌اس ‌،ای‌بی، اوتیسم و سرطانی هستند و در مراکز خیریه تحت درمان قرار می‌گیرند با این تصمیم با مشکل مواجه شده‌اند. ضمن اینکه مراکز دولتی با حجم وسیعی از مراجعان چگونه می‌تواند به این دسته از بیماران خدمات ارائه دهد.نکته قابل توجه این است که طرح تحول نظام سلامت با هدف بهبود سیستم‌های سلامت ایران از ۱۵ اردیبهشت ۹۳ در بیمارستان‌های وزارت بهداشت آغاز به کار کرد. تحول در نظام سلامت با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقای کیفیت خدمات اجرایی شد. اهداف نهایی طرح تحول نظام سلامت نیز افزایش پاسخگویی نظام سلامت، کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، کاهش درصد خانوارهایی که به‌خاطر دریافت خدمات سلامت دچار هزینه کمرشکن شده‌اند و بهبود پیامدهای بیماران اورژانسی است. این در حالی است که ارجاع بیمارانی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، به مراکز درمانی به علت حجم بالای مراجعان باعث خواهد شد این مراکز نتوانند به درستی به این بیماران خدمات ارائه دهند و این گونه بیماران را با مشکلاتی مضاعفی روبه‌رو خواهند کرد.

ارجاع بیماران خاص به مراکز دولتی امکان‌پذیر نیست

هاشمی در پاسخ به این سوال که حذف بیمه سلامت چه مشکلاتی را برای بیماران خاص به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در چند ماه اخیر کمبود منابع و بحث بودجه، باعث شده است تصمیم‌های مدیریتی گرفته شود. از جمله اینکه آن دسته از بیماران خاص که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، باید به مراکز دولتی مراجعه کرده و خدمات خود را از مراکز دولتی دریافت کنند.

به اعتقاد بنده این امر امکان‌پذیر نیست زیرا گاهی استثناهایی پیش می‌آید که این بیماران نیاز دارند از خدمات مراکز خصوصی استفاده کنند که باید برای این موضوع تدبیری اندیشیده شود. وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در زمینه معیشت و اشتغال بیماران خاص انجام شده است و مجلس در این زمینه چه نقشی دارد، تصریح کرد: البته بنده معتقدم در حوزه بیماران خاص به‌جز بحث دارو و حمایت دارویی، بایدحمایت‌های خاص دیگری از این افراد به عمل آید. به لحاظ معیشتی و اشتغال، نهادهایی که متولی این بیماران هستند اگر احساس می‌کنند در حوزه قانون کمبودهایی وجود دارد، می‌توانند این موضوع را به نمایندگان مجلس یادآوری کنند.نکته دیگر اینکه ما می‌توانیم از تجارب کشورهایی که در این زمینه موفق عمل کرده‌اند نیز بهره‌مند شویم . برای مثال در کشورهای توسعه‌یافته برنامه‌های رفاهی فراگیر و دقیقی برای برخی بخش‌های جمعیتی مانند معلولان، بیماران خاص، سالمندان و زنان سرپرست خانوار که به عنوان گروه‌های خاص جمعیتی هستند، در نظر گرفته شده است. ما نیز با استفاده از تجارب این کشورها باید برنامه ویژه هم در حوزه ایجاد رفاه معیشت این بیماران ایجاد کنیم. برای مثال در حوزه اشتغال می‌توانیم برای کارفرمایان، معافیت‌ها و تشویق‌هایی در نظر بگیریم تا این افراد را به کار گیرند یا اینکه این افراد بتوانند از اماکن دولتی و نیمه دولتی رایگان استفاده کنند یا حتی برای ایاب و ذهاب این افراد اقداماتی انجام شود. ضمن اینکه باید گفت ما قانون جامع معلولان را داریم که شاید به خوبی اجرا نمی‌شود.

بیمار، جز درد و رنج بیماری نباید مشکل دیگری داشته باشد

اما نکته قابل توجه این است که مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که بیمار جز درد و رنج بیماری نباید مشکل دیگری داشته باشد. در این زمینه دکتر علی فتاحی، رییس هیات‌مدیره بیمارستان میلاد، معتقد است برای تامین هزینه‌های حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج باید اجرای نظام ارجاع، سطح‌بندی خدمات درمانی، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و اجرای راهنماهای بالینی جدی گرفته شود تا با مدیریت بهتر هزینه‌ها بتوان به بیماران مزمن، خدمات بیشتری ارائه داد. در این راستا نیاز است که جلوی هزینه‌های غیرضروری در حوزه درمان گرفته شود تا بتوان مبالغ بیشتری را صرف حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج کرد.

بیمه‌ها پاسخگوی خوبی برای درمان افراد نیستند

درخاتمه باید گفت در این سال‌ها بالا بودن هزینه‌های درمان، بسیاری از خانواده‌ها را به زیر خط فقر سوق داده است. هرچند که بسیاری از افراد نیز به دلیل فقر از درمان خود عاجز مانده‌اند. این درحالی است که بیمه‌ها نیز پاسخگوی خوبی برای درمان افراد نیستند و مراکز بسیاری از دریافت دفترچه بیمه تامین اجتماعی خودداری می‌کنند؛ پس با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اینکه بیمار نباید جز رنج بیماری مشکل دیگری داشته باشد، می‌توان با صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه‌ها، برخی از بیماران را که از توان مالی کمتری برخوردارند، درمان کرد تا این افراد فارغ از مشکلات مالی و ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها، روند درمانی خود را طی کنند.

منبع : روزنامه قانون
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
مجازات استفاده از کارت های معافیت تقلبی روش مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت یا دادگاه مقررات حاکم بر اعاده اعتبار تاجر ورشکسته ترک تعقیب مانع از طرح شکایت مجدد نیست رای شماره 646 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال مصوبه شماره 1389/12/22-55 شورای اسلامی شهر تربت جام رای شماره 650 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع :شکایت علیه سازمان استاندارد ایران به لحاظ دارا بودن شخصیت حقوقی رای 649 شماره هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال نامه رئیس امور مدیریت مشاغل معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رای شماره 647 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال مواد 58 و 60 تعرفه عوارض محلی سال 1391 مصوب شورای اسلامی شهر سرعین رای شماره 645 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:یکصد و چهل و نهمین شورای اسلامی شهر محمد شهر رای شماره 644 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع :ابطال مصوبه شورای اسلامی شهر شهریار تاکسی های آنلاین و حریم خصوصی رفع تصرف عدوانی در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی چگونه است ؟ نحوه اجرای آرای دیوان عدالت اداری چگونه است ؟ سفته ای را که در برابر طلب مان دریافت کرده ایم ، چگونه مطالبه کنیم ؟ خدمات عام به بیماران خاص! رای شماره 639 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بند 5 دستورالعمل و بندهای ذیل آن در خصوص کسر درآمد مربوط به پروانه رای شماره 615 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:1-عدم ابطال تعیین حق النظاره مهندسین شورای اسلامی شهر شیروان رای شماره 612 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بخش 41 تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری ملارد رای شماره 642 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال تبصره یک بمد الف جزء 2 قسمت 14-10-5 فصل چهاردهم رای شماره 641 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بخشنامه مشاور معاونت توسعه و مدیر کل منابع انسانی