×

تصدی شغل دیگر برای کارمندان دفاتر اسناد رسمی ممنوع است ، وراث سیستم قدیمی و عقب مانده هستیم

تصدی شغل دیگر برای کارمندان دفاتر اسناد رسمی ممنوع است ، وراث سیستم قدیمی و عقب مانده هستیم

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه طبق قانون، تصدی شغل دیگر برای کارمندان دفاتر اسناد رسمی طبق است ، گفت این افراد اگر شغل دیگر داشته باشند ابلاغ آنها باطل می‌شود سال‌های 86 و 87 آزمونی برگزار شد که ابلاغ حدود 400 نفر از آنها به دلیل اینکه شاغل بودند باطل شد این افراد حتی وکالت هم نمی‌توانند انجام دهند و نباید هیچ سمتی داشته باشند

تصدی-شغل-دیگر-برای-کارمندان-دفاتر-اسناد-رسمی-ممنوع-است-،-وراث-سیستم-قدیمی-و-عقب-مانده-هستیم وکیل 

نشست خبری احمد تویسرکانی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه "طبق قانون، تصدی شغل دیگر برای کارمندان دفاتر اسناد رسمی طبق است"، گفت: این افراد اگر شغل دیگر داشته باشند ابلاغ آنها باطل می‌شود. سال‌های 86 و 87 آزمونی برگزار شد که ابلاغ حدود 400 نفر از آنها به دلیل اینکه شاغل بودند باطل شد. این افراد حتی وکالت هم نمی‌توانند انجام دهند و نباید هیچ سمتی داشته باشند.

 احمد تویسرکانی در گفت‌وگوی خبری شبکه خبر سیما با موضوع مشکلات مردم در ادارات ثبت اسناد و املاک کشور، با بیان اینکه "سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یک سازمان فراگیر است و تقریبا تمامی مردم با خدمات سازمان ثبت مانند ثبت اسناد، املاک، ازدواج و طلاق و ... مرتبط هستند"، افزود: در اقدامات سازمان ثبت با دو رویکرد تحول‌گرایی منطبق با نیازهای مردم و کنترل و نظارت بر این اقدامات مورد توجه بوده است. خوشبختانه در این موارد موفق بودیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد: سازمان ثبت یک سازمان قدیمی با قدمتی حدود 100 سال به جهت اقدامات سنتی‌ای که انجام می‌داد و سبک سنتی مدیریت مشکلات و آسیب‌هایی را به همراه داشته و در پاسخگویی با مشکل روبرو بوده است. حتی صدها میلیون سابقه ثبتی در سازمان ثبت اسناد و املاک تجمیع شده و ده‌ها میلیون پرونده ثبتی در حال پوسیدگی است که منجر به بروز نارضایتی در این موارد شده است. با سیاستگذاری‌هایی که طی حدود هشت سال اخیر در این سازمان انجام شده است در جهت کسب رضایت مردم به نسبت سایر دستگاه‌ها، سازمان ثبت پیشگام بوده است.

وی با اشاره به تبدیل اطلاعات به بانک الکترونیک در سازمان ثبت اسناد و املاک اظهار کرد: در این راستا سیستم‌های الکترونیک ایجاد شده و بخش عمده‌ای از اقدامات را در این راستا انجام دادیم. در رابطه با شکایات مردمی که عمدتا در حوزه‌های مختلف طبقه‌بندی شده، اصلاحاتی صورت گرفته که بخشی از آن در رابطه با تسریع در ارائه خدمات و کاهش مراجعات مردم بوده است. تصمیم سازمان ثبت اسناد و املاک حذف تمامی اوراق بهادار است. تمام اقدامات در این سازمان در گذشته از طریق اوراق بهادار انجام می‌شد. سالانه میلیون‌ها استعلام در سازمان ثبت رفت و آمد داشت که تمام آنها حذف و به امضای الکترونیک مجهز شده است.

تویسرکانی افزود: ما در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وارث یک عقبه بسیار قدیمی و آشفته هستیم و نیازمندیم که سوابق آن را به‌روز کنیم. اعتقاد ما این است که اصلا به برگ و سند نیاز نیست. گاهی افراد اسناد منگوله‌دار خود را به سختی سال‌ها نگه می‌داشتند در حالیکه آن اسناد امروز به اسناد تک‌برگ تبدیل شده است و تصمیم داریم در آینده از آن‌ها در قالب یک کارت هوشمند بهره‌برداری کنیم. تمام عقبه املاک کشور در سیستم سنتی و دستی با مشکلات فراوانی روبرو بود. گاهی تبدیل سند دستی به سند تک برگ حدود دو ماه طول می‌کشد اما حدود و ثغور اراضی در طرح کاداستر مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و ثبت می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: در تهران سند مالکیت تک‌برگ طی یک هفته به فرد می‌رسد. متاسفانه خلاصه معاملات در دفاتر املاک وارد نشده است که نیاز داریم سوابق را به‌روز کنیم و همچنین نیاز به اصلاح نقشه وجود دارد. در این میان حدود 10 تا 15 درصد از اسناد در مراحل اول با مشکلاتی روبرو هستند که منجر می‌شود حدود 45 روز زمان ببرد که اسناد به مالکین تحویل شود. به جهت جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و حضور مکرر مراجعین به سازمان و دفاتر ثبت اسناد، طرح ارسال اسناد از طریق پست را اجرا می‌کنیم. بعضی افراد ممکن است مراجعات مکرر داشته باشند و تقاضای خود را به شکل سنتی مطرح کنند اما ما اعلام کردیم که این پروسه کاملا حذف شود.

وی با بیان اینکه "سازمان ثبت متاسفانه در شرایط خاص مورد بی‌مهری دستگاه‌های اجرایی بوده است"، اظهار کرد: متاسفانه نگاه به سازمان ثبت نگاه درآمدزایی بوده، در حالیکه این سازمان با توجه به تمام مشکلاتی که داشته با تحولات عظیمی روبرو بوده است. دستگاه کاغذی عریض و طویل، امروزه به این وضعیت رسیده است. به جهت عدم برنامه‌ریزی و عدم توجه به اقدامات حاکمیتی از جمله نیروی انسانی شرمنده مردم هستیم. مردم دو هزار میلیارد به خزانه دولت واریز کردند اما نگاه نباید صرفا به آن عدد باشد بلکه نیازهای مردم نیز باید دیده شود. در این زمینه به مردم جفا می‌شود. این موارد را بارها به دولت، رئیس‌جمهور، خزانه‌داری و مجلس درخواست دادیم. اگر زیرسازی شود، خدمات مفید به مردم داده خواهد شد.

تویسرکانی با تاکید بر اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک در مرحله تحول است، گفت: با این حال متاسفانه با کمبود منابع روبرو هستیم. طی دو سال گذشته قریب به 36 میلیون از پرونده‌های ثبتی را فایل کردیم. در بعضی از آنها درب بایگانی‌های قدیمی بسته شده است و از فایل‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند. تمامی اقدامات این سازمان باید بدون کاغذ باشد. این سیستم در کل کشور اجرایی می‌شود برای مثال به همان شکل که در تهران خدمات داده می‌شود در خاش و بندر هندیجان ارائه خدمت می‌شود. تمام اطلاعات سازمان ثبت بارگذاری شده و جعل هویت‌ها تقریبا از بین رفته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: یکی از خواسته های ما در سازمان ثبت اجرای طرح کاداستر بوده است اما متاسفانه موانع سنگینی مقابل سازمان ثبت ایجاد شده است و ما وارث سیستم قدیمی و عقب‌مانده هستیم. امروز در سیستم کاداستر با GPS مختصات مالکیت یک زمین را مشخص می‌کنیم.  نیاز داریم سیستم قدیمی را به سیستم جدید تبدیل کنیم. در گذشته مواردی از تعدی به املاک وجود داشت و پرونده‌های زیادی ایجاد شده است. مواردی که توافق صورت گرفت با مختصات کاداستر حریم‌ها تعیین شد و مواردی که دارای اختلاف هستند باید از طریق دادگاه حل اختلاف شود. ظرف مدت سه سال حدود 20 میلیون سند صادر کردیم اما یک نمونه تعارض هم وجود نداشته است.

وی در ادامه اظهار کرد: تصدی شغل دیگر برای کارمندان دفاتر اسناد رسمی طبق قانون ممنوع است و اگر شغل دیگر داشته باشند، ابلاغ آنها باطل می‌شود. در سال‌های 86 و 87 آزمونی برگزار شد که ابلاغ حدود 400 نفر از آنها به دلیل اینکه شاغل بودند باطل شد. این افراد حتی وکالت هم نمی‌توانند انجام دهند و نباید هیچ سمتی داشته باشند.

تویسرکانی در ادامه گفت: گاهی مردم استعلامات کاغذی خود را می‌آورند. به این افراد می‌گوییم که دادگاه از طریق سیستم رفع توقیف را انجام می‌دهد و به جز اقدامات سیستمی به هیچ اقدام دیگری ترتیب اثر داده نمی‌شود. اگر حمایت دولت باشد امیدواریم باقی‌مانده پرونده‌های ثبتی را آرشیو و بایگانی کنیم. پیشگیری از جعل‌ها از اقدامات مثبت این سازمان بوده و باید اصرار کنیم فرهنگ‌سازی صورت گیرد. خوشبختانه امروز بخش زیادی از جرایم جعل هویت، جعل اسناد و استعلامات، خلاصه معاملات به شدت کاهش پیدا کرده و باید زمینه‌های ارتکاب این جرایم را نیز کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه فصل اعطای بودجه است، تصریح کرد: از دولت و مجلس محترم می‌خواهم که توجه داشته باشند امروز سازمان راه بسیار طولانی را طی کرده است. تمامی سوابق مالکیتی را داده آمایی کردیم و خلاصه اسناد را ر چندجا ذخیره‌سازی کردیم. امروزه دیگر پرونده‌های ثبتی ارزش چندانی ندارد. بواسطه داده‌آمایی‌های دفاتر املاک و اسکن بخشی از پرونده‌ها توان آن را داریم که در لحظه بگوییم فلان فرد چه میزان املاک دارد و چه معاملاتی انجام داده است. در بعضی موارد برای تفکیک در جاهایی که پرونده‌های ثبتی اسکن نشده است اسکن با سرعت بسیار پایین انجام می‌شود. هنوز در بعضی واحدهای ثبتی پرونده‌های ثبتی داریم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: 140 واحد استیجاری داریم که غیرقابل استفاده هستند و باید در اولویت اقدامات دولت باشند. رضایتمندی به کاهش مراجعات و پیشگیری از دعاوی باید به فراهم شدن زیرساخت‌ها کمک کند.

تویسرکانی با اشاره به تصویب‌نامه سال 56 دولت که مربوط به پیش از انقلاب است، اظهار کرد: این تصویب‌نامه نسبت به بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی اجرا می‌شود. برخی از بانک‌های خصوصی شکل گرفته که قراردادهایی دارند. به دولت پیشنهاد دادیم که این بخشنامه در مورد بانک‌های جدید نیز اعمال شود اما پذیرفته نشد و درست هم بود. أنچه موجب نارضایتی شده این است که بعضی از دفاتر اسناد رسمی با بانک‌های خصوصی ارتباط پیدا می‌کنند و بانک‌ها به یک دفترخانه خاص مراجعه می‌کنند. اما قاطعانه می‌گوییم اسناد دولتی به صورت عادلانه توزیع می‌شوند.

وی افزود: متوسط درآمد دفترخانه‌ها در تهران ماهانه 30 میلیون تومان است. اطلاعات درآمد ماهانه دفترخانه‌ها را در تمام کشور به‌روز داریم. اگر دفترخانه‌ای علاوه بر آن چیزی که باید دریافت می‌کرده، دریافتی داشته باشد در صورت شکایت رسیدگی و با شدت با متخلف برخورد می‌شود. در 9 ماه اخیر 290 دفترخانه را مجازات کردیم. در پورتال سازمان ثبت امکان ارتباط مستقیم با سازمان وجود دارد و مردم می‌توانند از این طریق و همچنین از طریق اداره ثبت استان شماره تماس‌های سازمان ثبت شکایات خود را اعلام کنند.  هر اقدامی که در دفترخانه‌ها انجام می‌شود توسط سیستم مرکزی میزان هزینه خدمت برای متقاضی و روی تلفن همراه وی پیامک می‌شود. سالانه حدود 40 میلیون پیامک برای متقاضیان ارسال می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه عملکرد مالی مجموعه کانون سردفتران کاملا شفاف است، اظهار کرد: نماینده‌ای از سازمان ثبت به عنوان نماینده مالی در کانون سردفتران حضور دارد و حتی از سازمان بازرسی هم درخواست نظارت و رسیدگی داشتیم. هر هفته روزهای سه‌شنبه اختصاص به بازدیدهای مردمی دارد و به شکایات رسیدگی می‌شود. در سال جاری بیش از 15 جلسه جمعی با سردفتران داشتیم که مسائل خود را مطرح کردند و هفته‌ای نیست که شکایت سردفتری دیده نشود یا دستوری در این راستا صادر نکنم.

تویسرکانی با بیان اینکه در دفاتر لزدواج و طلاق به جهت و اعتبار اینکه بافت خاص خود را دارند اقدامات با حرکت آهسته پیش رفته است، عنوان کرد: تمام فرآیند ازدواج و طلاق در سیستم ثبت می‌شود. با ساز و کارهایی که فراهم شده بر خلاف گذشته تمام اسناد ازدواج رهگیری و به شکل الکترونیک ذخیره می‌شود و ماهانه تحلیل می‌شود که در چه رنج سنی با چه میزان مهریه ازدواج یا طلاق وجود داشته و حتی علل طلاق و میزان طلاق در این سیستم قابل بررسی است.

وی در پایان گفت: اسناد ازدواج و طلاق تا حدودی اصلاحات فیزیکی داشتند. در مشورت با ریاست قوه قضاییه در خصوص تغییرات ظاهری به جمع‌بندی نرسیدیم اما برای مثال طرحی در قالب گذرنامه آماده شده است که باید ببینیم امکان اجرا وجود دارد یا خیر.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.