×

قتل های عمدی که قصاص ندارد

قتل های عمدی که قصاص ندارد

برخی از انواع قتل، موجب قصاص مرتکب نیست بر اساس ماده 301 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، قصاص در صورتی ثابت می‌شود که مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنیٌ‌علیه نباشد همچنین هرگاه دیوانه یا نابالغی عمداً کسی را بکشد، خطا محسوب شده و فرد قصاص نمی‌‌شود بلکه باید عاقله‌ آنها دیه‌ قتل خطا را به ورثه مقتول بدهند

قتل-های-عمدی-که-قصاص-ندارد

برخی از انواع قتل، موجب قصاص مرتکب نیست. بر اساس ماده 301 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، قصاص در صورتی ثابت می‌شود که مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنیٌ‌علیه نباشد همچنین هرگاه دیوانه یا نابالغی عمداً کسی را بکشد، خطا محسوب شده و فرد قصاص نمی‌‌شود بلکه باید عاقله‌ آنها دیه‌ قتل خطا را به ورثه مقتول بدهند.

در ادامه ماده 301 قانون مجازات اسلامی تاکید شده است که «قصاص در صورتی ثابت می شود که مجنی‌علیه‌ عاقل باشد.»

بر اساس ماده 307 قانون مجازات اسلامی، ارتکاب جنایت در حال مستی و عدم تعادل روانی در اثر مصرف مواد مخدر، روانگردا

 و مانند آنها، موجب قصاص است مگر اینکه ثابت شود بر اثر مستی و عدم تعادل روانی، مرتکب به کلی مسلوب‌الاختیار بوده است که در این صورت، علاوه بر دیه به مجازات تعزیری مقرر در کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی «تعزیرات» محکوم می‌‌شود.

اما اگر ثابت شود که مرتکب قبلاً خود را برای چنین عملی مست کرده یا علم داشته است که مستی و عدم تعادل روانی وی ولو نوعاً موجب ارتکاب آن جنایت یا نظیر آن از جانب او می‌‌شود ، جنایت عمدی محسوب می‌شود.

هرگاه کسی در حال خواب یا بیهوشی شخصی را بکشد، خطای محض بوده و بر اساس بند الف ماده 292 قانون مجازات اسلامی قصاص نمی‌‌شود و فقط به پرداخت دیه قتل به ورثه مقتول محکوم می‌‌شود.

بر اساس تبصره دو ماده 310 قانون مجازات اسلامی، اگر مجنی‌‌علیه غیرمسلمان باشد و مرتکب پیش از اجرای قصاص، مسلمان شود، قصاص ساقط است و علاوه بر پرداخت دیه، به مجازات تعزیری مقرر در کتاب پنجم «تعزیرات»، محکوم می‌شوند.

ضرورت استعلام اعتبار وکالت‌نامه از دفترخانه اسناد رسمی

مبایعه‌نامه و وکالت‌نامه لازم و ملزوم و مکمل یکدیگرند و هرگز بدون مبایعه‌نامه و صرفاً به اعتبار تنظیم وکالت‌نامه، نباید به انجام معامله اقدام کرد.

در معاملات کلان از طریق وکالت‌نامه ضرورت دارد قبل از انجام معامله، اعتبار وکالت‌نامه از دفترخانه تنظیم‌کننده سند، کتباً استعلام شود. برای پیشگیری از سوءاستفاده در آینده، دقت شود که وکالت‌نامه صادره، محدودیت زمانی نداشته باشد.

درصورت انجام معامله با وکالت رسمی مانند املاک در رهن بانک‌ها، لازم است در کمترین زمان نسبت به انتقال رسمی ملک اقدام شود.

چنانچه معامله از طریق تفویض وکالت انجام شود، وکالت‌نامه اولیه و اصلی که پایه و اساس معامله است، باید به‌دقت مطالعه شود تا مشخص شود وکیل دارای اختیارات کامل و بلاعزل است.

در تنظیم سند وکالت بلاعزل از آنجایی که موکل حق اجرای مورد وکالت را از دست نداده و شخصاً نیز قادر به اجرای آن خواهد بود، لذا باید به‌طور صریح در وکالت‌نامه قید شود که موکل حق دخالت و اجرای آن را از خود سلب و ساقط کرده است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.