×

اگر در دعاوی خانوادگی نشانی خوانده شناسایی نشد، چه باید کرد؟

اگر در دعاوی خانوادگی نشانی خوانده شناسایی نشد، چه باید کرد؟

رسیدگی در دادگاه خانواده با تقدیم دادخواست و بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی انجام می‌شود

اگر-در-دعاوی-خانوادگی-نشانی-خوانده-شناسایی-نشد،-چه-باید-کرد؟ وکیل 

 رسیدگی در دادگاه خانواده با تقدیم دادخواست و بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی انجام می‌شود.

اگر در دعاوی خانوادگی نشانی خوانده شناسایی نشد چه باید کرد؟ قانون حمایت خانواده بخش دادگاه خانواده در ماده 8 بیان می‌کند: رسیدگی در دادگاه خانواده با تقدیم دادخواست و بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی انجام می‌شود.

این ماده دارای تبصره ذیل می‌باشد:

هر گاه خواهان خوانده را مجهول المکان معرفی کند، باید آخرین اقامتگاه او را به دادگاه اعلام کند. دادگاه به طرق مقتضی در این باره تحقیق و تصمیم گیری می‌کند.

طبق نظریه مشورتی شماره 7/93/1376 – 1393/6/12 اداره کل حقوقی قوه قضاییه سوال پیش می‌آید در صورتی که با تحقیقات دادگاه طبق ماده 8 قانون حمایت خانواده نشانی خوانده شناسایی نشود آیا می‌توان خوانده را از طریق مظبوعات برای دادرسی دعوت کرد؟

در پاسخ به سوال مطرح شده می‌توان گفت: چنانچه از سوی خواهان، نشانی خوانده اعلام نشود (خوانده مجهول المکان اعلام شود) دادگاه موظف استبدوا دراجرای تبصره 8 قانون حمایت خانواده سال 1391 به طرق مقتضی، مانند ملاحظه آدرس خوانده به شرح مندرج در سند نکاحیه یا تحقیقات محلی از جمله شهود تعرفه شده توسط وی در زمان عقد به شرح مندرج در سند نکاحیه، اقدام کند.
 
در نهایت، چنانچه تحقیقات دادگاه برای به دست آوردن آدرس خوانده بی نتیجه بماند، مستندا به ماده 9 قانون یاد شده ناظر بر ماده 73 قانون آیین دارسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی از طریق نشر آگهی برای دعوت خوانده اقدام خواهد شد.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.