×

تاسیس استان البرز، تمدید دوره سوم شوراها، تصویب یک فوریت طرح معتبربودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد

تاسیس استان البرز، تمدید دوره سوم شوراها، تصویب یک فوریت طرح معتبربودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد

تاسیس استان البرز، تمدید دوره سوم شوراها، تصویب یک فوریت طرح معتبربودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد

تاسیس-استان-البرز،-تمدید-دوره-سوم-شوراها،-تصویب-یک-فوریت-طرح-معتبربودن-مصوبات-شورای-عالی-انقلاب-فرهنگی-درباره-دانشگاه-آزاد

مجلس شورای اسلامی در آخرین ساعات کاری خود در هفته جاری، روز شلوغ و داغی را پشت سرگذاشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تصویب دو طرح مهم و فوریت یک طرح دیگر، حاصل روز کاری شلوغ نمایندگان در بهارستان بود

رای، به یک فوریت« طرح معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد اسلامی»، تصویب «کلیات و جزئیات طرح تاسیس استان البرز» و « تصویب افزایش طول دوره سوم شوراهای اسلامی تا برگزاری انتخابات دوره‌ یازدهم ریاست‌جمهوری» مصوبات مهم روز چهارشنبه نمایندگان بودند.

تصویب یک‌ فوریت طرح معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد و حواشی آن

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح چهارشنبه با 116 رای موافق، 56 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 199 رای، به یک فوریت طرح معتبربودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد اسلامی رای دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این طرح که به امضای 81 نفر از نمایندگان رسیده بود، در واکنش به مصوبه جنجال‌برانگیز روز یکشنبه مجلس تحت عنوان « طرح حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی» مطرح شد.

به گزارش ایسنا، پس از دو روز جنجال بر سر این طرح و برگزاری یک تجمع اعتراضی دانشجویی که با حضور جمعی از نمایندگان نیز همراه بود و اظهارات شرکت‌کنندگان در آن مورد انتقاد شدید رییس مجلس و برخی دیگر از نمایندگان قرار گرفت، سرانجام جمعی از نمایندگان طرحی یک‌فوریتی را مطرح کردند. اما با وجود رای آوردن یک فوریت این طرح، سخنان موافقان و مخالفان آن با تنش‌هایی در مجلس همراه بود.

نخست، رییس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از طراحان طرح « معتبربودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی» از نمایندگان خواست تا با رای مثبت به این طرح « غفلت خود را در قبال رای به مصوبه مربوط به موسسات آموزشی غیردولتی» جبران کنند.

به گزارش ایسنا روح‌الله حسینیان که به عنوان موافق سخن می‌گفت، با اشاره به پیشینه قضیه اظهار و بیان این که امضاکنندگان طرح « حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزشی غیردولتی» تصمیم‌شان فقط بر این بود که موسسات غیردولتی را از بلاتکلیفی نجات بدهند، اظهار کرد: در مورد شبهاتی هم که پیرامون این‌ها مطرح شده، دوستان بیرون باید متوجه باشند واقعا مساله دانشگاه آزاد در طرح اولیه مطرح نبوده و بعد اضافه شده است.

وی در ادامه با بیان این که « این مصوبه تنش‌هایی را در جامعه و به ویژه بین دانشجویان متدین ایجاد کرد» گفت: مقام معظم رهبری در مساله اختلاف بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تکلیف را مشخص کرده بودند و این نص صریح مقام معظم رهبری است که فرمودند «مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اجرا شود و به صورتی نباشد که در شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک عده از افراد متفکر، صاحب منزلت فرهنگی و اجتماعی بنشینند و تصمیم بگیرند و بعد ناگهان مجلس در حاشیه یک مصوبه همه آنها را نقض کند و بی‌نتیجه شود؛ این مصلحت نیست»

حسینیان ادامه داد: قطعا عده‌ای از نمایندگان که به این مصوبه رای مثبت دادند به این فرمایش مقام معظم رهبری و نص صریح ایشان توجه نداشتند و قطعا از سر غفلت چنین رایی دادند، اما اکنون وقت آن رسیده که نمایندگان این غفلت را جبران کنند و قطعا مردم متدین و ولایی ما با رای دادن نمایندگان‌شان به فوریت این طرح، یعنی طرح « معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی» به ولایی بودن نمایندگان خود بیشتر پی می‌برند.

نماینده تهران هم‌چنین با بیان این که « بارها تجربه شده هر گاه تمایل مقام معظم رهبری برای نمایندگان به اثبات رسیده، آنها قطعا پیروی کرده‌اند» افزود: در مورد شبهاتی هم که راجع به اصول‌گرابودن مجلس مطرح شده ، واقعا بسیاری از این‌ها صحت ندارد و قطعا از بین می‌رود؛ به شرطی که با رای بالا و قاطعی به فوریت طرح رای دهند.

روح‌الله حسینیان همچنین با بیان این‌که اقدام دادستانی کل کشور و تایید رییس قوه قضاییه در غیرشرعی دانستن رای دیوان عدالت اداری الگوی مناسبی برای همه قوا خواهد بود، افزود: جبران اشتباه از افتخارات ماست و امروز هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی مانند دفعات قبل ثابت می‌کنند امید دشمنان به مجلس امیدی واهی است و آنها که چشم به مجلس دوخته بودند که خدای ناکرده خلاف نظر رهبری نظری داده شود، ان‌شاءالله با رای قاطع‌شان نشان می‌دهند نمایندگان مجلس همچنان در خط رهبری و اصول‌گرا هستند.

اما علی مطهری دیگر نماینده تهران به عنوان مخالف طرح یک فوریتی طرح اخیر پشت تریبون قرار گرفت با ارائه این استدالال که « اگر قبول داریم مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است در این مورد هم در حکم قانون است» اظهار کرد: اگر مجلس قانونی را تصویب کرده طبیعی است باید صبر کنیم تا شورای نگهبان اعلام نظر کند تا اگر ایرادی بوده رفع شود؛ چرا که در غیر این صورت باید درباره همه موضوعات طرحی را ارائه کنیم.

به گزارش ایسنا، نماینده مردم تهران افزود: در ماده 160 آیین‌نامه داخلی آمده توجیه یک فوریت عبارت است از « نیاز فوری جامعه و اولویت طرح یا لایحه مورد نظر نسبت به سایر موارد مطروحه»؛ الان چه نیاز فوری وجود دارد؟ قانونی تصویب شده و به شورای نگهبان رفته و چند روز دیگر به مجلس برمی‌گردد، واقعا جز این جنجال‌های سیاسی چه چیز توجیه‌گر این فوریت است؟ اگر ما خودمان شلوغ نکنیم، واقعا چه فوریتی برای این طرح وجود دارد؟

مطهری افزود: مطلب، استفاده ابزاری از سخنان رهبری است، نظر رهبری درباره یک موضوع را باید از مجموع سخنان ایشان درباره آن به دست آورد، نه این‌که بخشی از آن را که مورد قبول‌مان است مطرح کنیم و بخش دیگر را نادیده بگیریم.

این نماینده اصول‌گرای مجلس هشتم با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم ادامه داد: ایشان در این دیدار گفتند وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌گذاری است، وظیفه مجلس هم قانون‌گذاری و وظیفه دولت اجراست؛ لذا خود رهبر انقلاب هم مثلا آماده کردن « الگوی مهندسی فرهنگی» و ارائه « الگوی توسعه اسلامی ایرانی» را بر عهده شورا گذاشتند.

وی تصریح کرد: کار شورای عالی انقلاب فرهنگی از این قبیل است و اگر هم گاهی قانون‌گذاری کرده شاید اضطراری بوده است. ما این را قبول می کنیم که حضرت امام(ره) گفته‌اند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است، حالا وارد مساله‌ای شده و قانونی تصویب کرده، اگر اشکالی داشته باشد شورای نگهبان این اشکال را مطرح خواهد کرد.

این نمایند مجلس در بخش دیگر سخنانش در واکنش به سخنان حسینیان خطاب به وی گفت: آقای حسینیان فرمودند برای این‌که مشکل اصولگرایان حل شود به این طرح رای دهیم، اما اصول‌گرایان هیچ مشکلی غیر از امثال جنابعالی و دوستانتان که برنامه دیروز را پیاده کردید ندارند؛ مثلا آقای... که ریشه روسی دارند و قبلا اسم‌شان کوچکوف بود و بعدا اسم‌شان را به کوچک‌زاده تغییر دادند!

به گزارش ایسنا پس از این سخنان برخورد تندی بین مطهری و کوچک‌زاده پیش آمد، اما نهایتا با دخالت رسایی و حسینیان در حالی که خود آنها نیز به سخنان مطهری معترض بودند، مطهری به سخنانش ادامه داد.

علی مطهری ادامه داد: وظیفه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی همین مسائل نظری مثل سیاست‌گذاری درمسائل کلان کشور است، بسیاری از پاسخ‌های رهبری هم درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره مجلس ششم بوده؛ در دوره‌ای که مجلس ششم شورای عالی انقلاب فرهنگی را زیر سوال می‌برده و می‌گفته اساسا چنین نهادی قانونی نیست. آن موقع رهبر انقلاب صحه می‌گذاشتند که این نهاد قانونی است، در عین حال ما هم نمی‌گوییم مصوبات شورای انقلاب فرهنگی قانون نیست؛ نخیر، قانون است. ولی من عرض می‌کنم آن سخنان رهبری را در کنارش بگذارید که وظیفه شورا سیاست‌گذاری است، وظیفه مجلس قانون‌گذاری و وظیفه دولت اجرا؛ اینها را با هم ببینیم.

نماینده مردم تهران در خانه ملت یادآور شد: به هر حال ما صبر می‌کنیم شورای نگهبان نظرش را ارائه کند و ان‌شاءالله همکاری می‌کنیم، اگر مشکلی باشد مجلس رفع می‌کند و هیچ نیازی به طرح یک فوریتی نیست که مجلس سه روز بعد از این‌که قانونی را تصویب کرده، بگوید من غلط کردم و تحت تاثیر برخی آقایان و تحت فشار دولت این کار را بکند؛ این کار بسیار بدی است که موجب وهن مجلس است. مجلس از شخصیت خودش دفاع کند و نگذارد عده قلیلی آن را زیر سوال ببرند.

موافقت با کلیات طرح تاسیس استان البرز

پس از تصویب کلیات لایحه‌ی تاسیس استان البرز، با 144 رای موافق، 41 رای مخالف و 19 رای مممتنع، نمایندگان هم‌چنین به جزییات لایحه تاسیس این استان رای دادند.

به گزارش ایسنا، بر اساس این قانون به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به تاسیس استان البرز به مرکزیت شهر کرج و مشتمل بر شهرستان‌های زیر اقدام کند:

1- شهرستان کرج به مرکزیت شهر کرج شامل بخش‌های مرکزی، آسارا و اشتهارد

2- شهرستان ساوجبلاغ به مرکزیت شهر هشتگرد شامل بخش‌های مرکزی، چندار، چهارباغ و طالقان

3- شهرستان نظرآباد به مرکزیت شهر نظرآباد شامل بخش‌های مرکزی و تنکمان

هم‌چنین بر اساس این مصوبه، با انتزاع این شهرستان‌ها از محدوده‌ استان تهران، کارکنان سازمانی، وسایل و تجهیزات، بودجه و اعتبارات مربوط به تناسب جمعیت و وضعیت جغرافیایی از محل امکانات قبلی کسر و به استان جدید تخصیص داده و منتقل می‌شود.

رییس مجلس نیز پس از رای نمایندگان، تصویب این لایحه را به آنان تبریک گفت.

موافقت نمایندگان مجلس با افزایش طول عمر شوراهای سوم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم‌چنین در جلسه‌ی علنی چهارشنبه مصوب کردند با افزایش طول دوره‌ی سوم شوراهای اسلامی تا برگزاری انتخابات دوره‌ی یازدهم ریاست‌جمهوری، انتخابات دوره‌ چهارم شوراهای اسلامی و دوره یازدهم ریاست‌جمهوری همزمان برگزار شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس این مصوبه، تمدید دوره‌ی مدیریت شهرداران و دهیاران مانع اختیار شوراها برای نظارت و استیضاح نیست.

هم‌چنین شروع به کار دوره‌ی چهارم شوراها یک ماه پس از آغاز دوره‌ی ریاست‌جمهوری یازدهم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، این مصوبه‌ی مجلس در اصلاح ماده واحده‌ قانون تجمیع انتخابات دوره‌ پنجم شوراهای اسلامی با دوره‌ یازدهم ریاست‌جمهوری مصوب 28 / 2 / 87 انجام شد

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.