×

نیاز به دادرسی عادلانه، اقتضای کار قضاوت است

نیاز به دادرسی عادلانه، اقتضای کار قضاوت است

نیاز به دادرسی عادلانه، اقتضای کار قضاوت است

نیاز-به-دادرسی-عادلانه،-اقتضای-کار-قضاوت-است

رییس کل دادگستری استان گیلان: نیاز به دادرسی عادلانه، اقتضای کار قضاوت است

رییس کل دادگستری استان گیلان گفت: ورود کارشناسان به صورت صحیح و مستدل و صرف وقت می‌تواند کمک بزرگی در رفع اطاله دادرسی باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خزر، حشمتی در اولین دوره هیات مدیره کارشناسان رسمی قوه قضاییه با بیان این‌که ما شدیدا به نقطه نظرات کارشناسان در بحث‌های تخصصی مربوطه نیازمندیم، گفت: نیاز به دادرسی عادلانه، اقتضای کار قضاوت است.

او خاطرنشان کرد که توزیع کارشناس‌ها به شهرستان‌ها باید عادلانه باشد.

در ادامه این جلسه مومنی ـ رییس مرکز امور مشاوران حقوقی وکلا و کارشناسان قوه قضاییه ـ با اشاره به این که با کانون کارشناسان مشکل نداریم، گفت: خوشبختانه ارتباط با مرکز و کانون کارشناسان خوب است و دستورالعملی نیز برای هیات مدیره‌های استانی تدوین شده است.

مومنی تصریح کرد: در سال 79 قوه قضاییه تصمیم گرفت بر تعداد وکلا بیفزاید زیرا در بسیاری از نقاط کشور تعداد وکلا کافی نبوده و همین امر موجب اطاله دادرسی می‌شد و از طرفی فضای حاکم به گونه‌ای بود که شرایط جذب و پذیرش مهیا نبود.

رییس مرکز امور مشاوران حقوقی وکلا و کارشناسان قوه قضاییه گفت: با توجه به اینکه فارغ التحصیلان در این رشته زیاد بودند و همچنین مردم نیز دسترسی کافی به وکیل نداشتند سعی شد به تعداد وکلا افزوده شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر 12 هزار نفر وکیل در سطح کشور و در اقصی نقاط کشور در شهرهای دور مشغول فعالیت هستند اما در گذشته تنها در مراکز مستقر بودند، گفت: امکان دسترسی برای شهرستانی‌ها به وکلا در زمان‌های گذشته نبود.

مومنی ادامه داد: در حال حاضر 6 هزار نفر کارشناس در رشته‌های مختلف در شهرستان‌های دور، نزدیک به 10 هزار نفر کارآموز وکالت و 6 هزار نفر کارآموز کارشناس داریم.

وی بیان کرد: برخی اعتقاد دارند که هزینه وکلا گران است اما این امر واقعیت ندارد زیرا کار وکلا تعرفه‌ای دارد که متعادل است این در حالی است که افراد می‌توانند قراردادهای خصوصی با وکلا داشته و پیشنهادی بیش از تعرفه با وکیل خود ببندند.

رییس مرکز امور مشاوران حقوقی وکلا و کارشناسان با اشاره به اینکه مرکز در کار خود و اهداف قوه قضاییه موفق عمل کرده است، افزود: ما در جایگاهی هستیم که آینده بر مبنای کیفیت و ارتقای سطح علمی استوار است.

وی ادامه داد: در طی این مدت بیش از 3 هزار نفر از وکلا که پروانه پایه 2 داشتند و 6 ماه نیز از این پروانه گذشته بود موفق به دریافت پایه یک شدند و برخی نیز ارتقا یافته و صلاحیت‌های بیشتری کسب کردند.

همچنین دریاگشت، معاون تحقیقات و آموزش دادگستری کل استان گیلان با بیان وضعیت موجود کارشناسان گفت: اولین دوره کارشناسان در سال 84 بوده است که تاکنون 264 مراجعه کننده داشته‌ایم و تشکیل پرونده کارآموزی داده شد که از این آمار 129 نفر فعال شدند و پس از سپری شدن کارآموزی خود را معرفی کردند و سوابق آنها نزد ما محفوظ است تا از وجود این افراد استفاده شود.

وی ادامه داد: فاصله تعداد مراجعه کننده تا افراد فعال 50 درصد می‌شود که باقی افراد دوره کارشناسی را متوقف کردند یا به صورت مهمان ورود کرده بودند و تعدادی نیز پس از دریافت مدرک کارشناسی حتی با چندین بار فراخوان مراجعه‌ای نداشتند.

دریاگشت با بیان این‌که با توجه به نیازسنجی در سراسر استان حتی در رشته‌های متنوع دیگر از 29 رشته به 44 رشته ارتقا خواهد یافت، گفت: انتظارات کارشناسان این است که تعداد موجود به 800 نفر در حوزه کارشناسان رسمی و حوزه قضایی برسد.

وی گفت: رشته‌های مورد نیز توسط آمار نیازسنجی به مرکز کانون و مرکز کارشناسان اعلام خواهد شد تا در برنامه‌ریزی‌های خود آن را لحاظ کنند.

دریاگشت گذاشتن این دوره‌ها و گرفتن مدارک گواهی در پایان این دوره‌ها را تنها مانند گواهی نامه رانندگی دانست که باید شرایط استفاده از آن به وجود آید.

وی در پایان با اشاره به سیستم CMS گفت: قرار است لیست کلیه کارشناسان با صلاحیت کارشناسی در اختیار همکاران قرار گیرد و به سرانجام مناسب و خوبی برسد تا جایی که تعداد کار زیاد است خود دستگاه هشدار می‌دهد و از ثبت کار برای آن کارشناسان خودداری می‌شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.